Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:07:14 GMT

پیشرفت ۹۰ درصدی طرح مرمت بناهای روستای چراغیل

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۲۳۳۸۴

پیشرفت ۹۰ درصدی طرح مرمت بناهای روستای چراغیل

مرتضی آبدار روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بهره مندی از ابزار دقیق و توانمندی‌های موجود در راستای مستندنگاری و استخراج طرح‌های مرمتی الزامی است، گفت: حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل معرفی پیشینه و هویت هر ملت نیازمند ابزار دقیق و توانمندی است که امکان انجام برداشت‌های دقیق و همچنین گردآوری اطلاعات مورد نیاز را برای انجام مستندنگاری ها، ارزیابی‌ها، تحلیل‌های آماری، مدیریت و پایش سایت یا بنای تاریخی فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبدار با اشاره به اینکه طبق برنامه‌های تدوین شده اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، مطالعات مستندسازی و تهیه طرح‌های مرمتی بناهای تاریخی به طور مستمر در استان انجام می‌گیرد، گفت: در راستای اقدامات مطالعاتی اداره کل میراث فرهنگی استان، مطالعات مستندسازی جامع و تهیه طرح مرمت بناهای تاریخی روستای چراغیل آذرشهر با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه بوده و طی ماه‌های آینده تکمیل خواهد شد.

وی به مراحل عملیاتی انجام شده در این پروژه اشاره کرد و گفت: طی این عملیات که از خرداد ۹۸ آغاز شده، اقداماتی نظیر اجرای ترانشه، شناسایی لایه‌های تاریخی محوطه بافت تاریخی، مطالعه سفالینه‌ها و قبور به دست آمده از داخل ترانشه ها و بررسی مسیل‌ها و لایه‌های آبرفتی داخل محوطه انجام شده است.

آبدار اعلام کرد: این مرحله از پروژه مطالعاتی و مستندسازی بناهای تاریخی روستای چراغیل آذرشهر با اعتباری نزدیک به ۸۰۰ میلیون ریال صورت گرفت که در صورت تمدید قرارداد، اعتبار لازم جهت تکمیل ۱۰ درصد باقی مانده تأمین خواهد شد.

جراغیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ینگجه بخش مرکزی شهرستان آذرشهر واقع شده‌است.

در شرق این روستا،روستای مجارشین، در غرب روستای صغایش،درشمال روستای اربط و در جنوب روستای متروکه هوشنه قرار دارد.

این روستا جزو منطقه های بکر گردشگری آذرشهر و آذربایجان شرقی به حساب می آید.

برچسب‌ها تبریز آذربایجان شرقی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز آذربایجان شرقی میراث فرهنگی تبریز آذربایجان شرقی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بناهای تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۳۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی عصر شنبه در جریان بازدید اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های آذربایجان شرقی از کتابخانه مرکزی تبریز افزود: طی سال گذشته تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان از ۷۷ هزار نفر به ۱۶۱ هزار نفر رسیده که این افزایش در طول سال‌های اخیر بی نظیر بوده است.

وی تعداد کتبی که سال گذشته از کتابخانه های عمومی استان به امانت برده شده است را ۷۰۰ هزار جلد عنوان کرد و اظهار داشت: این تعداد امسال با رشدی بالغ از ۱۵۳ درصد به رکورد یک میلیون و ۷۰۰ هزار جلد رسیده است.

وی از اجرای طرح کودک کتابخوان در استان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح که با همکاری مراکز بهداشت استان در حال اجرا است، کودکان ۶ ساله در موعد تزریق واکسن شأن با یک کارت دعوت خاص به عضویت در کتابخانه های عمومی استان ترغیب می‌شوند.

بابایی ادامه داد: با اجرای این طرح سال گذشته ۱۲ هزار نفر کودک ۷ ساله عضو کتابخانه های استان شدند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در ادامه از اجرای طرح خانواده‌های کتابخوان در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح به دنبال شناسایی و معرفی خانواده‌هایی به جامعه هستیم که همه اعضایشان عضو فعال کتابخانه های استان هستند و کتاب به امانت می‌برند و بر این اساس آن خانواده‌هایی که بیشترین تعداد کتاب را به امانت برده باشند مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: طرح جدیدی هم مدنظر داریم که در صورت مشارکت ادارات عملیاتی خواهیم کرد و آن هم راه اندازی باکس‌های ویژه امانت کتاب در برخی ادارات است که هدف از آن به اشتراک قرار دادن کتاب‌های کارمندان برای مطالعه سایر همکاران است.

بابایی ابراز امیدواری کرد: با همکاری شورای هماهنگی روابط عمومی‌های آذربایجان شرقی این طرح به صورت پایلوت در تعدادی از ادارات عملیاتی شود تا در آینده نزدیک در تمام دستگاه‌های دولتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین از آمادگی این اداره کل برای حمایت از برنامه‌های شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان خبر داد.

این گزارش می‌افزاید، در ادامه این نشست محمد عزیزی راد دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌های آذربایجان شرقی ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند مدیر کل کتابخانه های عمومی استان ابراز امیدواری کرد با تداوم چنین اقداماتی شاهد افزایش فرهنگی مطالعه بین اقشار مختلف مردم شویم.

همچنین در ادامه هر یک از اعضای به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون زمینه‌های همکاری بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان اشاره کردند که راه اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات همزمان با ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی از جمله آن بود.

کد خبر 6090268

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • افزایش ۷۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی
  • کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه ساماندهی می‌شود
  • اطلاعیه قطعی گاز در هوراند و کلیبر
  • آغاز عملیات اجرایی اولین شهرک مسکونی آذربایجان شرقی در آذرشهر
  • تمدید تخفیف ۵۰ درصدی عوارض آزادراه تبریز- سهند برای ساکنان شهر جدید سهند 
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره