«انتظار» معنایی جهادی و عدالتخواهانه دارد/ امید همراه با معرفت و مسئولیت لازمه تمدنسازی است
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۲۳۵۷۵
حجتالاسلام رودگر با بیاناینکه کسی میتواند نظریه انتظار را در آراء رهبری درک کند که با آثار شهید مطهری مانوس باشد، گفت: در آراء ایشان انتظار معنایی مثبت، فعال، جهادی، حماسی، انقلابی و عدالتخواهانه مییابد.
به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاریشبستان، به منظور بررسی نظریه انتظار در آراء و اندیشه های آیت الله العظمی خامنه ای، مقام معظم رهبری با حجت الاسلام والمسلمین «محمدجواد رودگر»، کارشناس مهدوی گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
انتظار و مهدویت در آراء و آثار بیانی و قلمی مقام معظم رهبری چه جایگاهی دارد؟
مقام معظم رهبری هم در مطالب نوشتاری و هم گفتاری خود مطالبی را درباره انتظار و مهدویت بیان کرده اند، ایشان هم پیش از پیروزی انقلاب در طرح کلی اندیشه اسلامی و هم در مباحثی که درباره ائمه (ع) مطرح کرده اند و نیز بعد از انقلاب در بحث هایی که داشته اند و در قالب کتاب «انسان 250 ساله» آمده و نیز در سخنرانی های مناسبتی درباره مهدویت و جریان انتظار، بیاناتی دارند که به نظر می رسد اگر قرار است نظریه ایشان درباره انتظار و مهدویت را استخراج و تولید کنیم، باید چند گام و مرحله طی شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چه گام هایی در این باره باید طی شود؟
نخست: تبیین مبادی تصوری و تصدیقی نظریه انتظار و مهدویت که در واقع باید بسامدهای مباحث نوشتاری و گفتاری ایشان استخراج شود و با در کنار هم گذاشتن آنها، مفهوم عمیق و دقیق و فراگیر را به دست آورد. چون مقام معظم رهبری سلسله مولفه ها و شاخصه هایی را در تبیین مبانی تصوری و تصدیقی انتظار دارند که تا در کنار هم نیایند، نتیجه ای که باید به دست نمی آید.
گام دوم کشف مبانی فکری رهبری در موضوع نظریه انتظار و مهدویت است اینکه مبانی هستی شناختی، مبانی معرفت شناختی، مبانی انسان شناختی، حتی مبانی زبان شناختی و مبانی غایت شناختی ایشان در موضوع انتظار را با مطالعه و مداقه کشف و دریافت کنیم تا بر این اساس از گام دوم به گام سوم راه بیابیم.
گام سوم مطالعه و کشف نظام مسائل مبتنی بر مبانی است، چون ایشان مسائل مختلفی را در مناسبت ها و با توجه به نیازهای زمان مطرح کرده اند اینها یک به یک باید استخراج شود و متناظر به مبانی، مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد.
گام های بعدی کشف و استخراج نظریه انتظار در آراء آیت الله العظمی خامنه ای چیست و چگونه باید طی شود؟
در گام چهارم باید مولفه ها و شاخصه های نظریه انتظار و مهدویت استخراج و اصطیاد شود؛ وقتی مولفه ها و شاخصه ها هم به دست آمد در گام پنجم که بسیار مهم است مطالعه منظومهوار آثار و آراء ایشان باید مد نظر قرار بگیرد.
ایشان نظریه انسان کامل و انسان 250 ساله را با توجه به ادوار مختلف رفته بر معصومین(ع) تا عصر غیبت تبیین کرده اند اما جریان غیبت اعم از کبری و صغری و فرج صغری و کبری که فرج انفسی و آفاقی است را کسی می تواند در آراء رهبری درک کند که در این باره مطالعه منظومه ای داشته باشد نه جزیره ای.
یعنی بعد از این مطالعه همه ادبیات رهبری را درباره انتظار بسنجد؛ در چنین مطالعه ای می بینیم انتظار معنایی مثبت، فعال، جهادی، حماسی، انقلابی و عدالت خواهانه می یابد یعنی انتظار مفهوم منفعل، رخوت گرا، سست گرا و ظلم پذیر نیست.
چنین نگاهی به امید و انتظار چه کارکردهایی دارد؟
این مفهوم فعال، تهاجمی و امیدآفرین است، چون مقام معظم رهبری بر امید در دل انتظار بسیار تاکید دارند البته امید صادق، سازنده و حرکتزا و حرارت و شورآفرین و تعهدزا و مسئولیتبخش نه امیدی واهی و بدون تحرک و جوشش.
مقام معظم رهبری تاکید دارند اهداف پیاده نشده همه انبیاء، پیامبر(ص) و ائمه(ع) به دست خاتم الاوصیاء(عج) تحقق می یابد. یعنی همه آرمان ها و اهداف با همه سرمایه گذاری ها در طول تاریخ باید به دست امام زمان(عج) تجلی بیابد.
به نظر می رسد کسی می تواند نظریه انتظار را در آراء رهبری درک کند که با آثار شهید مطهری انس داشته باشد چون این دو دیدگاه به هم نزدیک هستند و فهم دیدگاه های رهبری مترتب بر فهم دیدگاه شهید مطهری است، آیت الله العظمی خامنه ای نگاه فلسفه تاریخی به مهدویت و انتظار دارند چنان که شهید مطهری نیز چنین ایده ای دارند.
نگاه مقام معظم رهبری به انتظار و مهدویت چه رهاوردی برای منتظران و جامعه عصر غیبت دارد؟
به نظر می رسد رهاورد نگاه مقام معظم رهبری به انتظار و مهدویت و کارکرد امید در متن انتظار تحقق پنج مرحله انقلاب یعنی انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی است.
به عبارت دیگر امیدِ معرفت بخش، پیش برنده و حرکت آفرین توان ساخت تمدن نوین اسلامی را دارد.
در نظرگاه مقام معظم رهبری کسی می تواند در تمدن نوین اسلامی در بخش های نرم افزاری و سخت افزاری کار کند که امید داشته باشد، نگاه بدون امید به جامعه و تاریخ مانع از هر گونه حرکت است، اما امید مبتنی بر معرفت و مسئولیت، ما را در ساخت تمدن نوین اسلامی کمک می کند.
مهم آنکه پروسه ساخت تمدن نوین اسلامی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای مبتنی بر آرمان ها و ایده هایی همچون تحقق علوم انسانی اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سبک زندگی اسلامی و ... است، باید توجه داشت ایشان به دو بخش حقیقی و ابزاری برای ساخت تمدن نوین اسلامی قائل هستند و سبک زندگی اسلامی را جان مایه بخش حقیقی تمدن نوین اسلامی می دانند.
با سبک زندگی منتظرانه مهدوی که همان سبک زندگی علوی، فاطمی و حسینی است، می توان پنج گام انقلاب، نظام سازی، دولت سازی، جامعه پردازی و ساخت تمدن نوین اسلامی را طی کرد.
پایان پیام/9
منبع: شبستان
کلیدواژه: تمدن سازی نوین اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای انتظار فرج مهدویت آیت الله العظمی خامنه ای ساخت تمدن نوین اسلامی نظریه انتظار و مهدویت مقام معظم رهبری عدالت خواهانه درباره انتظار نظر می رسد کسی می تواند شهید مطهری سبک زندگی طی شود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۳۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چالشهای حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاهها دنبال تمدنسازی هستیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاطمه حمیدیفر رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع مدیران گروه رشتههای علوم تربیتی، تکنولوژی آموزشی، آموزش مجازی کشور که در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار شد، دانشگاه مطلوب در نسل چهارم را دانشگاه جامعهمحور و تمدنساز توصیف کرد.
وی عنوان کرد: جامعه دانشگاه آزاد اسلامی سراسر از نظراتی است که اتفاقات ویژهای را رقم خواهد زد و این نشستها به نظارت و بازبینی شرایط محیطی و ارائه نظرات موثر کمک خواهد کرد.
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امام راحل توجه بسیاری به بحث تربیت و آموزش همراه با تربیت در جامعه داشتند و افرادی در مقام معلمی و استادی باید باشند که در کنار آموزش، مسائل اعتقادی و ارزشی را به نسل جوان ما انتقال دهند.
حمیدیفر ادامه داد: ما در جامعهای که دچار شرایط بین نسلی و سیاسی و اطلاعاتی است، قرار داریم و با خانوادههایی نوین و مدرن مواجه هستیم که نسبت به گذشته تغییرات بنیادین داشته زیرا جایگاه پدر و مادر به مهد کودکها داده شده است و در این مقطع باید نهادهای آموزشی رویکرد قویتر و محکمتری داشته باشند.
وی بیان کرد: نظامهای ما در دانشگاه آزاد از قبیل نظامهای علمی، فرهنگی و فناوری است که همه حول نظام تربیتی بوده و متصدی جریانات قوه عاقله است و اگر ما هدفهای دانشگاه را دنبال کنیم، باید بتوانیم جریانی در حوزه علم بسازیم و انتظار میرود که این نظام به جامعه کارآمد و دانا منتج شود.
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: در نظام فرهنگی ما نیز با توجه به جریانات ارزشی و اعتقادی، جامعه فرهیخته را تربیت کنیم و در نظام فناوری دانایی، متربیان دانشجو و دانشآموز را به توانایی آنها در جامعه تبدیل کنیم.
حمیدیفر تبیین کرد: راهبردهای اصلی دانشگاه برای تربیت شهروند متخصص، متعهد و خلاق، ایجاد نوآوریها در راستای نیازهای جامعه است و تربیتی را ایجاد کند که دانشجوی فارغالتحصیل ما موثر در جامعه باشد و دانشگاه سرآمدی باشد که از انسانسازی به جامعهپردازی برسد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاهی که میخواهد محیط تعلیم و تربیت باشد، باید بسترهای این مسئله را بسازد و فرهنگ این جریان را ایجاد کند و از این طریق، پیاده سازی کند و این نیازمند همراهی متولیان امر تربیت از جمله شما مدیران گروه است.
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما در گذشته با دانشگاه آموزشمحور همراه بودیم، اما در نسل دوم دانشگاهها، واحدها وارد دانشگاه آموزشی و پژوهشی شدند و در نسل سوم، شرکتهای دانشبنیان ایجاد شد و دانشگاه در ارتباط با صنعت جریانساز شد که عرضه دانش مهم بود اما در نسل چهارم دانشگاه ها، به دنبال دانشگاه جامعه محور هستیم تا از این جامعهپروری به یک جریان تمدنساز و تربیت افراد متعهد و اخلاق مدار و ارزشی برسیم.
حمیدیفر عنوان کرد: دانشکدههای تعلیم و تربیت باید در حوزههای آموزش، پژوهش و تربیت در چارچوبهای اسلامی باشد تا جریانات دانشی و عملیاتی را در زیست بوم ایرانی و اسلامی برده و به همه ذینفعان جهت دهد برای اینکه جریانساز باورهایمان باشد.
وی تشریح کرد: ما امروز با چهار چالش در جریان تعلیم و تربیت مواجه هستیم؛ نخست آنکه فقر نگاه جامعه به نظام تعلیم و تربیتی است، چرا که تاکنون تاکید ویژهای بر این مبنا نبوده است و هنوز در رشتههای تربیتی شاهد کرسی نظریهپردازی نیستیم.
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: چالش دیگر، ضعف نظام منسجم بومی و اسلامی به مسائل تربیتی و آموزشی است و جنس دروس نظامهای آموزشی ما در کشور، متناسب با تعلیم و تربیت نیست و سیاست واحدی در این زمینه برای اقدام وجود ندارد.
حمیدیفر تشریح کرد: چالش بعدی، نیاز مبرم به ظرفیتهای کاربردی در تربیت حرفههای مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت است و گاهی دانش آموختگان ما تنها به صورت نظری با این حوزه آشنا هستند و فضای آموزش و تربیت را تجربه نکرده اند؛ چالش چهارم هم فقدان مدلسازی و شاخصسازی برای ارزیابی فعالیتهای آموزشی و تربیتی است و جریانات آموزشی و پژوهشی هر کدام روال خود را پیش میبرد و شاخصی برای ارزیابی در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: رسالت ما این است که زمینههای لازم برای ارتقای دانش، تولید علم و نظریهپردازی در حوزه تعلیم و تربیت را فراهم کرده، سپس الگوی مناسب برای تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای منابع انسانی مورد نیاز را طراحی و اشاعه دهیم.
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رسالت دیگر ما، توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارتهای منابع انسانی در مدارس و دیگر محیطهای آموزشی و سپس پایش و رصد مستمر تحولات علمی و فرآیندها در نظام تربیتی و آموزش و پرورش است.
حمیدیفر یادآور شد: آخرین رسالت ما، فراهم کردن زمینههای لازم برای تولید، گسترش و توسعه فناوریها، نوآوریها و خدمات آموزشی و تربیتی مبتنی بر آموزهها و تعالیم قرآن کریم و اهل بیت(علیهمالسلام) است.
انتهای پیام/