Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریدون فعالی روز شنبه ضمن گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر با اشاره به ارسال ۹ اثر صنایع دستی استان کرمان به چهارمین جشنواره فجر صنایع دستی افزود: از بین آثار مذکور شال امیری کرمان با طرح سینه ریز به نام شرکت شال امیری موفق به دریافت جایزه و تندیس این جشنواره شد.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره محصولات صنایع دستی از لحاظ اصالت هنر، زیبایی اثر، استفاده از طراحی سنتی، استفاده از مواد اولیه بومی و غیره مورد بررسی قرار گرفتند، ادامه داد: آیین اختتامیه چهارمین جشنواره صنایع‌دستی فجر با حضور دکتر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ۲۰ بهمن ۹۸ ساعت ۱۰ صبح در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: در این آیین به برگزیدگان با اهدا لوح تقدیر و تندیس جشنواره تجلیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آثار برگزیده چهارمین جشنواره صنایع دستی فجر، در نمایشگاه موزه ملی ایران واقع در خیابان امام خمینی ابتدای خیابان ۳۰  تیر به نمایش گذاشته شده است.

شال امیری کرمان محصول ارزشمندی از نوعی تکنیک بافت ظریف و پیچیده و همچنین از مرغوب‌ترین نوع پشم و کرک طبیعی بافته شده و نقش و نگار فرهنگ ایران و کرمان را با خود به همراه دارد که توسط شرکت شال امیری کرمان پس از یک وقفه ۱۵۰ ساله احیا شده است.

شرکت کرمان مجازی (شال امیری کرمان) از سال ۱۳۹۵ به منظور احیای شال سنتی و دست بافت (پس از یک رکود ۱۵۰ ساله) فعالیت خود را آغاز کرد.

شال، دست بافته‌ طبیعی و هنر ماندگاری است که پیشینه‌ای چند هزار ساله داشته و بر اساس اسناد تاریخی، لباس دولمتردان ایرانی و سوغاتی ارزشمند برای خانواده‌های سلطنتی اروپایی بوده است.
امیرکبیر به منظور حمایت از هنر و صنعت شالبافی دستور داد از این محصول به عنوان هدیه و سوغات در اعیاد و در زمان اعطای خلعت استفاده شود لذا نام 'شال امیری' حتی پس از افول شالبافی باقی ماند.
پس از یک وقفه‌ ۱۵۰ ساله در سال ۱۳۹۵ به پیشنهاد علیرضا رزم حسینی استاندار وقت کرمان، شرکت شال امیری کرمان به منظور احیای دوباره این هنر ماندگار و کالای نفیس فرهنگی، کار خود را آغاز کرد و پس از رونمایی از دستگاه جدید شالبافی توسط معاون علم و فناوری رئیس جمهوری در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ اولین نمونه شال دست بافت تولید و عرضه شد.

برچسب‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان میراث فرهنگی خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان میراث فرهنگی جشنواره صنایع دستی فجر چهارمین جشنواره میراث فرهنگی دست بافت ۱۵۰ ساله پس از یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۴۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و عکس جاذبه‌های شیراز در سئول

سخنگوی شهرداری شیراز از برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و عکس جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی شیراز به مناسبت «هفته شیراز» در دانشگاه هانکوک سئول کره جنوبی به همت اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری این کلان‌شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، رضا جاویدی، امروز_ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ با گرامیداشت هفته شیراز اظهار کرد: نمایشگاه صنایع دستی و عکس جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی شیراز در دانشگاه مطالعات و زبان‌های خارجی سئول که از بزرگترین دانشگاه‌های مطالعات خارجی جهان است، برگزار می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه، بیست‌وچهارم اردیبهشت سال‌جاری با حمایت و همراهی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول و بر اساس هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده توسط اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز و گروه زبان فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه هانکوک کره برپا می‌شود و پذیرای دانشجویان و سایر بازدیدکنندگان علاقه‌مند خواهد بود.

سخنگوی شهرداری شیراز با اشاره به جایگاه شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی، ابراز امیدواری کرد: با تلاش و برنامه‌ریزی مجموعه مدیریت شهری و هم‌افزایی و تعامل سایر دستگاه‌های ذی‌ربط شاهد اقدامات گسترده‌تری در زمینه معرفی توانمندی هنرمندان صنایع‌دستی شیراز باشیم.

جاویدی تصریح کرد: در این نمایشگاه همچنین عکس‌هایی از جاذبه‌های شهر شیراز نظیر حرم حضرت شاهچراغ (ع)، مسجد نصیرالملک، آرامگاه حافظ و سعدی و ارگ کریم‌خان اکران خواهد شد.

وی با بیان اینکه این دانشگاه، زادگاه آموزش زبان‌های خارجی در کره جنوبی محسوب می‌شود، اضافه کرد: اکنون بیش از ۴۵ زبان خارجی در این دانشگاه تدریس می‌شود و بیش از ۱۷ هزار دانشجو در رشته‌های مطالعات علوم انسانی، حقوق، علوم اجتماعی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به مدت پنج روز از بیست‌وچهارم تا بیست‌وهشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ دایر خواهد بود.

کد خبر 749742

دیگر خبرها

  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • افزایش ۲ برابری مسافران مترو در روزهای جمعه/ برگزاری کارگاه‌های صنایع دستی در ایستگاه‌ها
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و عکس جاذبه‌های شیراز در سئول
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • پیام تبریک مدیرعامل مس بابت قهرمانی در لیگ برتر