Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کتاب طب هاریسون یکی از کتاب‌های مرجع طب رایج به حساب می‌آید و عمدتاً در زمینه بیماری‌های داخلی بحث می‌کند.

دکتر مهدی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کتاب طب داخلی هاریسون یکی از کتاب‌های مرجع طب رایج به حساب می‌آید و عمدتاً در زمینه بیماری‌های داخلی بحث می‌کند بدین معنا که حوزه تخصصی این کتاب، بیماری‌های داخلی است و به این دلیل، با نام اصول طب داخلی هاریسون مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه «کتاب هاریسون به حوزه‌هایی مانند جراحی، بیماری‌های اطفال و زنان کمتر پرداخته است»، اظهار کرد: در واقع منابع اصلی کتاب، طب رایج است که به وسیله جمعی از نویسندگان به رشته تحریر درآمده و تنها یک فرد خاص نیست که آن را نوشته باشد. این کتاب دارای فصل‌های متعددی مانند بیماری‌های اعصاب، دستگاه گوارش، مفاصل و بیماری‌های دیگر است که هر کدام از فصول به وسیله جمعی از نویسندگان طراحی شده است.

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: غالب محتوای کتاب برگرفته از تجارب مطالعات متعددی است که در سطح دنیا انجام شده است. این مطالب به صورت خلاصه و چکیده در کتاب «هاریسون» وجود دارد و از ویرایش‌های متعددی برخوردار است و متناسب با تغییراتی که در عالم پزشکی به وجود می‌آید، حادث می‌شود. در واقع محتوای این کتاب‌ها در فصول مختلف با هم تفاوت دارد و گاهی اوقات ممکن است در بخش بیماری‌های عفونی، تغذیه یا اورژانس‌ها اطلاعات جدیدی حاصل ‌شود که طبیعتاً تغییرات در آن بخش‌ها بیشتر خواهد شد.

«هاریسون» با رویکردهای تجربی به امورپزشکی می‌پردازد

وی با اشاره به اینکه «در حال حاضر کتاب هاریسون، اصلی‌ترین مرجع بیماری‌های داخلی برای پزشکان عمومی است»، بیان کرد: «هاریسون»، کتابی است که با رویکردهای تجربی به امور می‌پردازد و براساس آن، پارادایم فکری طب رایج است. اصراری ندارم هر آنچه که در کتاب آمده تماماً وحی منظر و لا یتغیر است، نه. اگر نتایج تحیقات نشان دهد که بعضی از مطالب اشتباه بوده، معمولاً نسخه‌های بعدی اصلاح می‌شود.

یوسفی عنوان کرد: اتفاقاتی که در این اواخر رخ داد را نمی‌دانم باید چطور ارزیابی کرد که اشکال و ایراد کتاب چیست. اما علم طب یک دانش تجربی و تجربه بشریِ در حال تکامل است. این کتاب مانند همه کتاب‌های پزشکی دیگر در حال تکمیل شدن است و هر چهار سال یک ویرایش از کتاب منتشر می‌شود که آخرین ویرایش آن مربوط به سال 2018 است.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب یک منبع بین‌المللی پزشکی در تمام دنیا است و همه دانشجویان پزشکی این کتاب را می‌خوانند و در سطح دنیا تحقیقات پزشکی انجام می‌شود که وقتی این تحقیقات مستند و تا حدی اطمینان بخش است، در قالب کتاب مرجع منتشر می‌شود. در دنیا هر سیستم پزشکی می‌تواند این کتاب‌ها را به عنوان منابع انتخاب کند و وزارت بهداشت هم مانند خیلی از کشورهای دنیا این کتاب را به عنوان یک مرجع پزشکی داخلی معرفی کرده و اکنون در دانشکده‌ها تدریس می‌شود.

آتش زدن کتاب «هاریسون» حرکتی ناشیانه و جاهلانه بود

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آتش زدن کتاب هاریسون اضافه کرد: این حرکت به قدری سخیف و پست بود که ارزش اظهارنظر کردن در مورد شخص و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، را ندارد چراکه این شخصیت نشان داده که چقدر آنارشیستی، سطحی و عوام‌گرایی است. همچنین در حوزه علمیه هم از آن، یک فرد بی‌سواد یاد می‌شود و واکنش‌های حوزه را هم در این چند روز گذشته شاهد بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: باید گفت که این فرد اصلاً متوجه نیست که این کتاب در مورد چه مطالبی نوشته شده و استنباط من این است که ایشان سواد خواندن هم ندارد چه برسد به اینکه بخواهد این کتاب را بفهمد. وقتی کتابی را نمی‌فهمی و آتش‌ می‌زنی در واقع سخاوت و جهالت فرد را می‌رساند و مانند این است که یک نفر نداند قرآن چه پیامی دارد و تنها از روی تعصب که چون کتاب مسلمانان است، چنین حرکتی را بزند.

یوسفی با بیان اینکه «آتش زدن کتاب «هاریسون»، حرکت ناشیانه و جاهانه‌ای بود»، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود همه داروهای شیمیایی بیهوده است؛ از آن موضع‌گیری‌های قرون وسطایی جاهلانه‌ای است که شاید 5 تا 6 قرن از این رفتارها گذشته و ظاهراً این افراد در همان قرون مانده‌اند و نتوانستند خود را به روز کنند. هیچ فرد عاقل، انجمن و ارگانی وجود ندارد که در این مدت از این حرکت، حمایت کرده باشد. حتی کشورهای دیگر از این حرکت، به عنوان حرکتی بیهوده که با استفاده از آن کشور، شیعه و روحانیت را در سطح دنیا تحقیر می‌کند یاد می‌کنند.

وی بیان کرد: گاهی اوقات در کشور افراد مدعی العمومی هستند که حرکت‌های ساده‌تری اتفاق می‌افتد و  واکنش‌های صریحی نشان می‌دهند و توجیه آن‌ها هم این است که این حرکت برای عموم جامعه و کشور مضر بوده و اگر در هفته‌های اخیر رسانه‌های دنیا را رصد کنیم، آسیب‌هایی که به وجهه کشور و بهانه‌هایی که به دست بدخواهان داده شد به اندازه کافی می‌تواند مدعی العموم را اقناع کند که از خود واکنش نشان دهند.

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: من تصور می‌کنم بیشتر از اینکه دانشگاه‌ها و اطباء در این مورد صحبت کنند، باید حوزه‌های علمیه پیگیر این موضوع باشند چراکه اگر این اقدام، باب شود جمع کردن آن سخت می‌شود و از آن طرف کشورهای دیگر به خود حق می‌دهند که کتاب‌های مقدس ما را آتش بزنند. افرادی که مسئولیت دارند باید به وظیفه خود عمل کنند و این وظیفه بیشتر بر دوش حوزه علمیه است زیرا فردی منتسب به حوزه و ملقب به القاب حوزوی باید تکلیف خود را مشخص کند که این فرد فعال در حوزه، این حرکت را قبول دارد یا ندارد.

یوسفی عنوان کرد: همانگونه که اگر پزشکی تخلف می‌کند، سازمان نظام پزشکی مکلف به رسیدگی است. حوزه علمیه هم مکلف است که به این موضوع رسیدگی کند. اگر فردی کتاب علمی حوزوی را آتش بزند آیا سیستم ساکت می‌ماند. نباید این موضوع فراموش شود چراکه برای مردم دوگانگی به وجود می‌آید و یقیناً مردم برداشت خوبی از دوگانه رفتار کردن حوزه نخواهند داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی بیماری های داخلی کتاب هاریسون آتش زدن کتاب سطح دنیا حوزه علمیه کتاب ها طب رایج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۴۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز

به گزارش «تابناک»، در این اخبار ادعا شده بود که در این میهمانی تعدادی پزشک ، با مصرف مشروبات الکلی تقلبی و دست‌ساز دچار مسمومیت شدند و در این بین یکی از پزشکان زن متخصص پوست و مو در شیراز جان باخته است و تعدادی دیگر به دلیل مسمومیت شدید در بیمارستان بستری شده‌اند.

طی روز‌های اخیر گزارشی مبنی بر فوت یک پزشک متخصص پوست و مو در شیراز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که علت فوت وی را مصرف مشروبات تقلبی در یک میهمانی خصوصی عنوان کردند. به گزارش تسنیم، در این اخبار ادعا شده بود که در این میهمانی تعدادی پزشک، با مصرف مشروبات تقلبی و دست‌ساز دچار مسمومیت شدند و در این بین یکی از پزشکان زن متخصص پوست و مو در شیراز جان باخته است و تعدادی دیگر به دلیل مسمومیت شدید در بیمارستان بستری شده‌اند. همچنین در این گزارش اعلام شده که همسر این پزشک که فوق تخصص چشم بوده هر دو کلیه‌اش از کار افتاده و هم اکنون در کما به سر می‌برد. مهرداد شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اظهار بی‌اطلاعی از جزئیات این دورهمی مرگبار، گفت: ظاهراً این اتفاق در یک میهمانی شخصی رخ داده و پزشکان حاضر در این راسم اکثراً از بخش خصوصی بودند. وی با اشاره به اینکه تمام حاضران در این میهمانی پزشک نبوده‌اند، گفت: ترجیح می‌دهیم در این مورد صحبتی نشود. برخلاف آنچه که درباره تعداد مراجعه زیاد به بیمارستان پس از این میهمانی مطرح شده، اما ورودی زیادی به بیمارستان نداشته‌ایم. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواست که جزئیات بیشتر را از نظام پزشکی جویا شود. تحقیقات در مورد فوت یک پزشک در شیراز ادامه دارد در پی وقوع حادثه مسمومیت تعدادی در مهمانی خانوادگی و فوت یک پزشک، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و سرپرست دادسرای جنایی و جرائم امنیتی شیراز از تشکیل پرونده قضایی و ورود قاضی ویژه قتل استان به حا‌دثه مذکور خبر داد.   افشین محمدی دره شوری با بیان اینکه در جریان این پرونده تا کنون سه نفر از عوامل مرتبط با حادثه مسمومیت افراد حاضر در این مهمانی در بازداشت به سر می‌برند، گفت: دیگر عوامل، مسببین و معاونین احتمالی جرم نیز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.   وی افزود در این حادثه در مجموع ۶ نفر دچار مسمومیت شده‌اند و از این تعداد یک نفر فوت شده و سایر افر‌اد پس از اقدامات پزشکی در ساعات اولیه حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند.   وی با کذب خواندن بخشی از اطلاعات و حاشیه‌های غیر موثق انتشار یافته در فضای مجازی تأکید کرد: برخی مطالب منتشر شده گمانه زنی و اطلاعات فاقد اعتبار است و تنها دستگاه‌های متولی و مسئول با در نظر گرفتن حقوق شهروندی افراد و وضعیت تحقیقات پرونده اجازه ارائه اطلاعات را دارند.

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • پشت پرده مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟