Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@06:31:26 GMT

بیماری برج طغرل؛ از شایعه تا واقعیت

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۲۴۴۲۶

بیماری برج طغرل؛ از شایعه تا واقعیت

امیر مصیب رحیم زاده روز شنبه در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا در خصوص اخباری مبنی بر کج شدن برج طغرل اظهار  داشت: کارشناسان بنا وسازه از این اثر تاریخی بازدید و فقط در مواردی جزئی انحرافاتی را مشاهده کرده اند، اما هیچ گونه ترک یا شکافی که نشان دهنده نشست برج باشد، دیده نشده است.

وی با بیان اینکه برای اطمینان بیشتر اقدامات پژوهشی و مطالعات سازه ای بنا از طریق کارشناسان میراث فرهنگی و مشاورین متخصص در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به مرمت برج در سال ۱۳۷۹، مستندات موجود تغییراتی را در خصوص کج شدن این اثر تاریخی نشان نمی دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری با اشاره به به  صحبت‌های ادیب زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: نتیجه نهایی پس از بررسی‌های دقیق از سوی کارشناسان این حوزه مشخص و اعلام می‌شود و در حال حاضر نمی‌توان به طور قطع و یقین، کج بودن برج طغرل را تایید کرد.

مرتضی ادیب‌زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در خصوص خبر کج بودن برج طغرل پیشتر گفته بود: بر اساس بازدید چهارشنبه (۱۶ بهمن) بررسی‌ها برای وجود تغییر و انحرافی نسبت به این اثر تاریخی انجام گرفته و بر این اساس در بستر اطراف و نه در محوطه و پایه‌های برج و رینگ بتونی که دور آن در پایین کار کرده‌اند، هیچ کدام آسیب ندیده اند و حتی یک ترک نیز در بدنه وجود ندارد.

"برج طغرل" آرامگاه موسس سلسله سلجوقیان در شرق ابن بابویه شهرری ابهت و شکوه خاصی را به این منطقه بخشیده و همه ساله پذیرای گردشگران زیادی در جنوب پایتخت است.

مورخان و کارشناسان بر این باور هستند که «طغرل بیک سلجوقی»، موسس و نخستین پادشاه سلسله سلجوقیان در این برج باشکوه و زیبا آرمیده و همین امر سبب شده تا این اثر ملی به نام «برج طغرل» شهرت یابد.

گروهی این برج را محل دفن «خلیل سلطان» از فرزندان «تیمور لنگ» و عده‌ای دیگر همچون محمد محیط طباطبایی این بنا را محل دفن «خلیل سلطان» و همسر وی «شادالملک» و حسن کریمیان نیز برج را مدفن «فخرالدوله‌ دیلمی» می‌پندارد.

در این برج بزرگ، دو درب ورودی در قسمت‌های شمالی و جنوبی قرار دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق آن‌ها وارد محوطه برج شوند.

در بخش شمالی، حوض آب کوچکی قرار گرفته که در ضلع غربی آن، قبری از سنگ مرمر قرار دارد که متعلق به «میر سید محمد محیط طباطبایی»، استاد بزرگ ادبیات و فرهنگ فارسی ایران است.

روی دیوار برج ردیف‌هایی از روزنه مشاهده می‌شود که امروزه به لانه پرندگان مهمان برج تبدیل شده است.

برج طغرل در سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

خبرهایی در هفته گذشته مبنی بر کج شدن برج طغرل (بنای سلجوقی) در شهر ری در فضای مجازی و سایت‌ها منتشر شد اما برخی آن را تایید و برخی تکذیب می‌کردند.

برچسب‌ها شهرستان ری صندوق مرمت احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان ری میراث فرهنگی شهرستان ری میراث فرهنگی اثر تاریخی میراث فرهنگی برج طغرل کج شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۴۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در سطح استان پهناور اصفهان  فردا تعطیل است.

امیر کرم زاده ادامه داد: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

۸۰ موزه و بنای تاریخی با قابلیت بازدید در سراسر اصفهان تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • از شایعه تا واقعیت عضویت پدر مهران غفوریان در ساواک
  • فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود