Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-30@20:10:32 GMT

راهپیمایی 22 بهمن چه تفاوتی با کارناوال دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۲۶۴۴۴

به گزارش جام نیوز، یکی از مؤلفه های مهم فرهنگ اسلامی ایرانیان درهم تنیدگی همه جانبه اش با نظامات آیینی-شیعی است.

این زیر ساخت آیینی، فارغ از کارکردهای عمومی ایرانیان، همچنین از زمینه های اجتماعی و فرهنگی اصلی تحقق انقلاب اسلامی در ایران به‌شمار می‌آید؛ چنان‌که مناسک خیابانی عاشورایی، که مهمترین و چشمگیرترین آیین فرهنگی کشور است، در جریان تحولات معاصر ایران به بازتولید پدیده راهپیمایی‌های انقلابی انجامید و ادامه راهپیمایی‌ها نیز به سقوط حکومت پهلوی و تشکیل حکومت اسلامی منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


راهپیمایی به همان اندازه که علت اجتماعی ایجاد انقلاب در ایران است، از علل اصلی بقای انقلاب اسلامی در طول سال های بعد از پیروزی نیز محسوب می شود.

این اَبَرآیین، که سالیانه در ترازی ملی در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، یکی از پدیده های اجتماعی مهم و چشمگیر ایران و جهان است.

 

کتاب "جامعه شناسی راهپیمایی 22 بهمن" با تلاش حجت الاسلام «علی جعفری» و با مقدمه دکتر «حسین کچوئیان» توسط انتشارات سوره مهر به زیور تبع آراسته شده است.
نگارنده این کتاب به دنبال پاسخگویی به این سؤال است: در عصر حاضر که در آن از مرگ سیاست سخن گفته می شود و این دقیقا به معنای بی میلی و عدم رغبت مردم به درگیری در سیاست های رسمی و نهادینه دولتی است، چگونه مردم ایران هر سال در راهپیمایی 22 بهمن، درحمایت از جمهوری اسلامی علی رغم همه شیطنت های دشمنان حماسه ای می آفرینند که جهانیان از درک آن عاجزند؟


نویسنده برای پاسخگویی به این سؤال در 6 فصل:


 ۱- زمینه ها و رویکردها در راهپیمایی پژوهی
۲- جامعه‌شناسیِ جامعه‌شناسی ۲۲بهمن
۳- راهپیمایی ۲۲بهمن و تبیین‌های علّی
۴- راهپیمایی ۲۲بهمن و رویکردهای پدیدارشناختی
۵- راهپیمایی ۲۲بهمن و تحلیل‌های نمادین و مطالعۀ بازنمایی‌ها
۶- راهپیمایی ۲۲بهمن و مطالعات سیاست‌گذارانه


پدیده راهپیمایی 22 بهمن را مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهد.


برشی از فصل چهارم) تفاوت‌های "راهپیمایی" و "کارناوال"


برخی از کارشناسان غربی پدیده راهپیمایی 22 بهمن را در قالب یک کارناوال توجیه و تفسیر می کنند.

وجه اشتراک این دو پدیده در دو مؤلفه است: اول "پیاده‌روی" و مؤلفه دوم "ازدحام جمعیت"

 

اما میان دو پدیده راهپیمایی و کارناوال تفاوت های جدی هم وجود دارد.

اولین تفاوت این است که کارناوال ها یک ریشه مسیحی- کاتولیکی دارند که بعد ها به پروتستان‌ها هم سرایت کرده است.

کارناوال اساسا پدیده ای مسیحی است، یعنی مسیحیانی که می خواستند وارد "ماه روزه" شوند، از آنجا که وارد شدن به چنین ماهی نیازمند تمهید الزاماتی (مثل نخوردن گوشت، تخم مرغ، غذاهای چرب و ...) بود، قبل از وارد شدن به این محدودیت‌ها، در خیابان جشن مفصلی برگزار می‌کردند و از آنچه در چله مسیحی و ایام روزه مسیحی ممنوع بود، مصرف نموده و شادی می‌کردند.


ویژگی اصلی کارناوال‌ها "ضدنظم بودن" آن‌هاست. کارناوال‌ها نه‌تنها نظمی ندارند، بلکه مخالف نظم موجودند. به چالش کشیدن نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، هدف اصلی کارناوال است، این تفاوت عمده‌ای است که میان کارناوال‌ها با راهپیمایی 22 بهمن وجود دارد.

 

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: علی جعفری پژوهشکده باقرالعلوم جامعه شناسی سوره مهر کارناوال 22بهمن کتاب انقلاب راهپیمایی راهپیمایی ۲۲بهمن پدیده راهپیمایی جامعه شناسی کارناوال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۶۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، میثم معزی امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: از آغاز پدیده گرد و خاک از بامداد تا ساعت ۷ صبح امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) ۸۱۵ نفر و از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۳، ۲۵۴ نفر به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

وی افزود: مجموع مراجعان به بیمارستان‌ها یک هزار و ۶۹ نفر بوده ااست که ۸۸ نفر در مراکز درمانی بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مطابق معمول روزهای گرد و غبار، کلیه بیمارستان‌ها آماده ارائه خدمات به مراجعان هستند و از هم استانی‌ها می‌خواهیم در این شرایط ضمن تردد حداقلی در فضای باز، از کودکان، سالمندان و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی هستند، مراقبت کنند.

گرد و غبار اهواز به بیش از ۸ برابر حد مجاز رسید

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: این پدیده به علت نفوذ توده گرد و خاک از کشور عراق به وقوع پیوسته است و تا اواسط وقت امروز ادامه دارد.

توده گرد و خاک نفوذی از کشور عراق با بیش از هشت برابر حد مجاز برخی شهرهای خوزستان را فرا گرفت.

به گزارش مهر، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت و گویی رسانه‌ای گفت: صبح امروز میزان گرد و خاک در شهر اهواز به یک هزار و ۲۴۱ میکروگرم بر متر مکعب رسید

داوود میرشکار افزود: این میزان در شهرهای شوش ۶۰۵، شادگان ۱۹۶ و شوشتر ۱۶۱ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: اندیمشک ۱۹۰، رامهرمز ۱۶۱، بهبهان ۱۵۶، ماهشهر ۱۲۴ و شادگان ۱۱۰ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

محمد سبزه زاری مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: پدیده گرد و خاک تا عصر امروز یک شنبه در استان فعال است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: این پدیده به علت نفوذ توده گرد و خاک از کشور عراق به وقوع پیوسته است و تا اواسط وقت امروز ادامه دارد.

محمد سبزه زاری با اشاره به هشدار زرد گرد و خاک افزود: از اواخر وقت امروز احتمال خیزش گرد و خاک محلی در استان پیش بینی می‌شود.

حد مجاز گرد و خاک ١۵٠ میکروگرم بر متر مکعب است.

دیگر خبرها

  • ثبت تصویری از خودروی عجیب یک روحانی در شهر قم
  • ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا عرضه می‌شود
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • کاهش ۸ درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی طی سال گذشته
  • افزایش ابر و وزش باد پدیده غالب جوی در کرمان
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • راهپیمایی تکریم حجاب و عفاف در شاهرود برگزار می‌شود
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار