ظهور جریانی نو در سینما برای مطرح کردن بخشی دیده نشده از جامعه
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۲۶۷۴۴
ایسنا/خراسان رضوی یک منتقد و مدرس سینما گفت: امروز شاهد جریانی نوظهور در سینما هستیم که خود را به عنوان بخشی از جامعه که دیده نشده، مطرح میکند.
علی مقدسی دیشب، 18 بهمن ماه، در نشست نقد و بررسی فیلمهای هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد که در سینما هویزه برگزار شد، در خصوص 3 فیلم «شنای پروانه»، «خروج» و «لباس شخصی» اظهار کرد: این جریان با «ابد و یک روز»، «مغزهای کوچک زنگزده» و «متری ششونیم» آغاز شد و با ساخت فیلم «شنای پروانه» ادامه پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه با اشاره به فیلم «شنای پروانه» بیان کرد: به عقیده من یکی از ویژگیهای فیلم «شنای پروانه» ساختار منسجم و ریتم نفسگیر آن است. محمد کارت قبل از ساخت فیلم «شنای پروانه» به عنوان یک مستندساز شناخته میشد. او پیش از این فیلمهایی مانند «بچهخور»، «خون مردگی»، «بختک» و «آوانتاژ» را جلوی دوربین برد که جوایز زیادی در جشنوارههای داخلی و خارجی به دست آورد. محمد کارت در ساخت مستند بسیار با قدرت و شهامت عمل میکند.
مقدسی خاطرنشان کرد: به عقیده من یکی از ویژگیهای شنای پروانه ساختار منسجم و ریتم نفسگیر آن است. همچنین در کل این فیلم ساختاری خوب دارد که میتوان آن را حاصل چندین سال ساخت مستند دانست؛ کسی که توانسته مستند را خوب بشناسد و خوب ببیند، این فیلم را ساخته است.
این منتقد و مدرس سینما بیان کرد: فیلم در مورد گندهلاتهای جنوب شهر تهران است. ماجرا از این قرار است که طی حادثهای فیلمی منتشر میشود و این فیلم تمام ساختار ذهنی افرادی که درگیر ماجرا هستند را به هم میزند. در واقع این فیلم از همسر شخصیت اصلی داستان منتشر میشود و شوهر او همسرش را به قتل میرساند و به عنوان متهم به قتل باعث بروز اتفاقات مختلف بعدی میشود.
وی ادامه داد: فیلم شنای پروانه پایانبندی هوشمندانهای دارد. زمانی که «حجت» به عنوان شخصیت اصلی داستان متوجه میشود که فیلم توسط چه کسی منتشر شده، در یک سکانس که تقریبا اطلاعات کاملی به تماشاگر داده میشود، حجت نیز واکنش هوشمندانهای از خود نشان میدهد.
حاتمیکیا دغدغههایش را در آدمهای پس از جنگ پیگیری میکند
مسئول جلسات نقد و بررسی هفدهمین جنشواره فیلم فجر مشهد در خصوص فیلم «خروج» نیز عنوان کرد: حاتمیکیا چند سال پیش در جلسات نقد فیلم در مشهد به صراحت گفت که هر فیلمی بسازد، در مورد اتفاقات جنگ خواهد بود و اگر فیلمی در مورد جنگ نبود و نام حاتمیکیا داشت، کار او نبوده است اما آنطور که مشخص است، حاتمیکیا از حرف خود پایین آمده و در فیلمهای پس از سینمای جنگ به حواشی جنگ میپردازد.
مقدسی افزود: حاتمیکیا در حال حاضر دغدغههایش را در آدمهای پس از جنگ پیگیری میکند اما اینکه چه مقدار در این زمینه موفق بوده، مشخص نیست. به عقیده من پس از ساخت «چ» و «بادیگارد»، تقریبا فیلمهای مطرحی از حاتمیکیا نمیبینیم و این مساله شاید به این دلیل باشد که جنس سینمای اجتماعی را مانند سینمای جنگ آنقدر خوب نشناخته و در آن به تبحر لازم نرسیده است.
وی عنوان کرد: البته شاید منظور حاتمیکیا در آثار جدیدش این باشد که جنگ تمام شده و ما باید در جایی دیگر مانند پشت جبههها، روستاها و... مسائل را جستوجو کنیم. در واقع حاتمیکیا دیدگاه و نگاهش را از صحنههای خط مقدم به شهر آورده و دنبالکننده دغدغههای گذشته خود است؛ با این وجود تعارضها و دوگانگیهایی نیز به وجود میآید. همانطور که در فیلم «آژانس شیشهای» میبینیم، بچههای جنگ در شهر غریبه هستند. در واقع حاتمیکیا معتقد است جنس جنگ با جنس شهر متفاوت است.
این منتقد سینما تصریح کرد: شاید هدف حاتمیکیا از ساخت این فیلم اعتراض به قدرتی است که ارزشی برای حواشی و افراد فرودست قائل نیست. میتوان گفت که از دیدگاه او، قدرت، زمانی که حادثهای رخ میدهد، افراد درگیر با این موضوع را مورد توجه قرار نمیدهد.
ورود «ربیعی» به ساخت فیلمهای تاریخی جای تقدیر دارد
مقدسی در مورد فیلم «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی اظهار کرد: این فیلم در مورد تاسیس حزب توده است که در سپهر سیاسی ایران بسیار تاثیرگذار بود. در این فیلم 2 دیگاه مطرح میشود که یکی از آنها معتقد بود حزب توده هم نظام را قبول دارد، هم امام را تایید میکند و هم در راستای اهداف نظام پیش میرود. بنابراین چرا باید تا زمانی که مشکلی پیش نیامده، برای آنها مانع ایجاد کرد؟
وی ادامه داد: دیدگاه دیگر نیز به شخصیت یاسر مربوط میشود که قصد داشت، ثابت کند حزب توده در حال جاسوسی است. هدف این فیلم روایت این داستان و بیان برخی از مسائل آن دوران بود.
این منتقد و مدرس سینما افزود: ساخت فیلمها باید باورپذیری را برای مخاطب به وجود بیاورد که فیلم لباس شخصی نتوانسته از عده این همه برآید.
مقدسی خاطرنشان کرد: در فیلم لباس شخصی تحلیل پشت میزها رخ میدهد. به عقیده من فیلم لباس شخصی میتوانست یک فیلم خوب باشد، اگر در برخی از زمانها به وقایع وفادارتر عمل میکرد. چقدر خوب است که فیلمساز در این نوع فیلمها به عنوان دانای کل وارد داستان شود و ماجرا را همانگونه که هست، تعریف کند تا اصل بیطرفی به عنوان یک فیلمساز پایدار بماند.
وی اضافه کرد: هر فیلمسازی برای ساخت فیلم ممکن است سمت و سویی داشته باشد اما اینکه تماشاگر متوجه شود که فیلم از جهتی خاص به موضوع روایت شده نگاه میکند، شاید مقداری در بیطرف نگاه داشتن مخاطب تاثیرگذار باشد.
این منتقد سینما ادامه داد: به عقیده من روند این فیلمسازیها که تاریخ کشور را مستند میکند، بسیار با ارزش است و اینکه امیرعباس ربیعی نیز در این موضوع ورود پیدا کرده، جای تقدیر دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سینما جشنواره فجر فیلم لباس شخصی شنای پروانه عقیده من ساخت فیلم حاتمی کیا حزب توده فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۶۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خونهای ریخته شده در غزه دانست
به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا ملاقادر قادری امروز در دیدار جمعی از پاسداران، بسیجیان، فرهنگیان و کارگران در مسجد قبا شهرستان پاوه در سخنانی اظهار داشت: خداوند را شاکرم، به روح حضرت خاتم درود میفرستم، یاد شهیدان انقلاب اسلامی و امام بزرگوار را گرامی میدارم و برای مقام معظم رهبری و مسئولان خدوم و دلسوز نظام، آرزوی سلامتی و عزت را دارم.
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: ایام و مناسبتهای پیش رو، هفتۀ عقیدتی سیاسی سپاه، هفتۀ معلم و روز کارگر را تبریک عرض میکنم و حضور برادران و خواهران محترم را گرامی میدارم.
این عالم اهل سنت تصریح کرد: از روز تشکیل نهاد مقتدر سپاه در کنارش از همان سال ۱۳۵۸ همواره افرادی دلسوز برای نماز و توجیه و تربیت وجود داشتهاند.
ماموستا قادری افزود: در سال ۱۳۶۲ به امر بنیانگذار جمهوری اسلامی (ره)، در استانها و سپس شهرستانها انسانهای شایستهای بهعنوان نمایندگان ولیفقیه معرفی شدند. حضور این افراد بحمدالله جایگاه فکری و تربیتی خاصی به نیروهای مسلح ما داده و تا امروز در چهار دهه و اندی موفق بودهاند؛ لذا خدمت حاجآقای عبدی پور و دوستانش در عقیدتی سیاسی ناحیۀ مقاومت بسیج سپاه پاوه و فرماندهی محترم سپاه پاوه خسته نباشید و این ایام را هم تبریک و تهنیت عرض میکنم.
وی در ادامه با اشاره به روز معلم و جایگاه معلم در جامعه عنوان کرد: با شهادت شهید مطهری که روز شهادتش بهعنوان روز معلم و سپس هفتۀ معلم نامگذاری شده، تحول خاصی در نظام آموزشی ایجاد شد، این بزرگوار هم خون و هم آثارش در جمهوری اسلامی، در دانشگاهها و مدارس و کل جامعه اثرگذار شد و برای همه ما سرمایهای معنوی گردید.
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: به نظر بنده دو کتاب شهید مطهری به نامهای "خدمات متقابل اسلام و ایران" و "جاذبه و دافعۀ علی (ع)" پیام ویژهتری دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امسال در تهران با مسئولان ملاقاتی داشتم و عرض کردم باید یکی از ما قلم به دست بگیرد و در خصوص خدمات ما به جمهوری اسلامی و خدمات جمهوری اسلامی به ما کتابی بنویسد چون هم ما به جمهوری اسلامی خدمت کردهایم و ۴۵ سال بر فکر خود ایستادهایم و شهید دادهایم و هم جمهوری اسلامی در خدمت به ما در حد توان دریغ نکرده است. هنوز کسی حاضر نشده چنین کتابی بنویسد تا مسئولینی که به پاوه وارد میشوند بدانند چه خدماتی انجام گرفته است؛ معتقدم شهید مطهری در این کتاب از اسلام و ایران دفاع شایستهای کرده است.
ماموستا قادری اضافه کرد: کتاب دوم هم جاذبه و دافعه است، ما مسئولین اگر این دو خصلت را نداشته باشیم در زندگی موفق نخواهیم بود. باید ما نسبت به دوستان جاذبه و نسبت به کسانی که قابل اصلاح نیستند، دافعه داشته باشیم.
وی بیان داشت: شخصی نزد حضرت علی (ع) رفت و گفت: یا علی احبک و احب معاویة بن ابوسفیان؛ هم شما و هم معاوین بن ابوسفیان را دوست دارم. حضرت علی فرمود: «أنتَ أعمی» شما بصیر نیستید. خط من و معاویه جدا از هم است لذا باید بین من و معاویة بن ابوسفیان یکی را دوست داشته باشی.
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: پس اگر شما کارگزار جمهوری اسلامی هستید و جمهوری اسلامی را قبول دارید، باید خط دیگری را نپذیرید چون باعث نفاق میشود و اگر مخالف جمهوری اسلامی هستید روی پای خود بایستید؛ اما اگر هر دو را قبول کنید، بصیرت ندارید.
ماموستا قادری تصریح کرد: جایگاه معلم در آیین ما مهم و ارزشمند و آسمانی است. خداوند و پیامبر ما معلماند. پس معلم شایسته، خلیفة الله و جانشین رسولالله است و معلمان و اساتید مدارس و دانشگاه پدران معنوی فرزندان ما هستند و بچههای ما را معلمان به مقصد میرسانند.
امام جمعه شهرستان پاوه در ادامه با اشاره به نقش کارگران در جامعه، یادآور شد: پیامبر عزیز ما در لحظۀ آخر خداحافظی فرمودند: سه اصل را فراموش نکنید. ۱-نماز ۲-زکات ۳-احترام خدمتگزاران و کارگران و افراد زحمتکش جامعه.
وی افزود: به کارگران عزیز هفتۀ کارگر را تبریک عرض میکنم به آنان خسته نباشید میگویم. زحمات کارگران عزیز مورد احترام ماست امید است مسئولان محترم و کارفرمایان عزیز در فکر زندگی و معیشت کارگران باشند.
ماموستا قادری در بخش دیگری که از سخنان خود عنوان کرد: همه شما شاهدید در دنیا در دانشگاهها تحولی در حال ظهور است؛ در طول هفتۀ گذشته تا به امروز در ۷۵ دانشگاه آمریکا حرکتی شروع شده که دولت آمریکا را سرافکنده کرده است و تا این لحظه ۹۰۰ استاد دانشگاه و دانشجو را دستگیر کردهاند.
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: دانشجویان و اساتید میگویند: کشتن انسانها در سرزمین فلسطین و غزه را متوقف کنید. آن دانشجویان کاری با اسلام و قرآن و عقیدۀ مردم غزه ندارند ولی به عنوان یک اصل انسانی به دفاع از انسانیت و شرف، خود را زیر پای پلیس آمریکا قرار میدهند و در روبروی کاخ سفید ۵ هزار نفر نماز میخوانند. این موضوع خیلی مهم است. اینها همه نتیجۀ خونهایی است که بهناحق در غزه ریخته میشود.
ماموستا قادری تصریح کرد: پس از یک بعد نوای اللهاکبر دارد در کنار کاخ سفید طنین انداز می شود و از بعد دیگر ۹۰۰ استاد و دانشجوی آمریکایی به خاطر دفاع از ملت مظلوم فلسطین در زندان هستند. حیف است ما کردها از این حرکات نوعی دیگر تفسیر کنیم. آفرین بر این دانشجویان، آفرین بر شرف آنها و ننگ تاریخ به حاکمان آمریکا و اسرائیل و غرب؛ نقش والای معلمان در توسعه و تعالی کشور شایسته تکریم و سپاس است.
انتهای پیام/