Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: کلیسای سرکیس و حمام بی‌نظیر پایتخت در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور ثبت شدند.

مرتضی ادیب زاده افزود: این آثار تاریخی تهران اخیرا در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی ارزشمند شناخته شده و در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

کلیسای سرکیس مقدس یا کلیسای سارکیس مقدس، نام یک کلیسای ارمنی واقع در خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان نجات الهی (ویلای سابق) در تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کلیسا با هزینه شخصی فردی خیر از ارمنی‌های ایران به نام «مارکار سرکیسیان» و طرح مهندس اوژن آفتاندلیانس در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) بنا و مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت.

همچنین حمام بی‌نظیر (سلیمانیه برای مردان و کشوریه برای زنان) که اولین حمام نمره تهران و تنها حمام اقلیت‌های دینی شهر (تنها حمام تاریخی یهودیان) و تنها حمام عمومی دارای تزئینات گچ بری، آئینه کاری، منبت کاری، آهن کاری است.

این حمام بر حسب درخواست بانو کشور از همسرش، آقای سلیمان سنه، مبنی بر ساخت حمام ویژه یهودیان و مشارکت سایر یهودیان در سال ۱۳۲۶ (پهلوی دوم) به پایان رسید.

حمام بی‌نظیر در خیایان سیروس (شهید مصطفی خمینی)، مابین چهارراه سرچشمه و سیروس، بالاتر از بیمارستان دکتر سپیر، شماره ۴۱۵ (۴۸۵ قدیم) قرار دارد.

وی همچنین به ثبت نشدن عمارت اقدسیه (موسوم به خانه شهرداران) در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی خبر داد و گفت: مدارک این اثر توسط شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تکمیل و به شورای ثبت وزارت میراث ارسال شد که در نهایت به علت تاریخی و واجد ارزش نبودن این بنا در فهرست آثار ملی قرار نگرفت.

عمارت اقدسیه که به خانه شهرداران مشهور شده است، در دوره پهلوی دوم ساخته شده است؛ این خانه از آن دوران برای اسکان شهرداران در اجازه شهرداری تهران بوده است.

شهرداری تهران در سال ۱۳۷۹ این عمارت را تملک کرده است.

اخیرا «پیروز حناچی» شهردار تهران دستور فروش این خانه و صرف مبلغ آن در پروژه‌های عمرانی را ارایه کرده است.

برخی اعضای شورای شهر با فروش آن مخالف و خواستار حفظ این ملک برای شهرداری تهران هستند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شورای ثبت وزارت میراث شهرداری تهران فهرست آثار کلیسای سرکیس میراث فرهنگی حمام بی نظیر تنها حمام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۷۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴ تهران)، با معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری «اقتصاد زیارت» و «گوهرسنگ‌ها» شرکت کرده است.   مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این نمایشگاه با حضور تمامی صنایع کشور از جمله ساختمان، پتروشیمی، داروسازی، کشاورزی، گردشگری و نیز فعالان اقتصادی کشور از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در محل نمایشگاه دائمی تهران در حال برگزاری است.   سید جواد موسوی ادامه داد: این اداره کل در نمایشگاه تهران به معرفی قابلیت‌ها و طرفیت‌های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است.   وی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن ۴۱ برگزار شده است.   وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از غرفه خراسان رضوی در اکسپو ۲۰۲۴ تهران، بازدید کردند و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این بازدیدها، ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش گردشگری و گوهر سنگ‌ها را برای بازدیدکنندگان تشریح کرد.

دیگر خبرها

  • فهرست کاندیدا‌های مورد حمایت جامعه اسلامی مهندسین اعلام شد
  • فهرست کاندیداهای مورد حمایت جامعه اسلامی مهندسین اعلام شد
  • فهرست انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین در دور دوم منتشر شد
  • ادای احترام معاون وزیر میراث‌فرهنگی به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ادای احترام معاون وزیر میراث‌فرهنگی به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس در ارومیه
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر