Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@22:16:02 GMT

کشاورزان و روستائیان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۲۷۵۲۷

کشاورزان و روستائیان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

به گزارش خبرنگار مهر، محمود کاظمی، امروز در نشست خبری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی، اظهار کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی یکی از چهار صندوق پایه کشور است که زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی است، این صندوق جوان‌ترین صندوق است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۰ وقتی بحث تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی و گسترش بیمه‌های اجتماعی در کشور بالا گرفت، از همین رو کارشناسان دریافتند یکی از خلاءهای نظام بیمه‌ای کشور، عدم گسترش بیمه در میان روستاییان و عشایر است به نحوی که بسیاری از ساکنان روستاها، کشاورزان و عشایر که سهم بالایی در تولید مواد غذایی کشور دارند، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نگرفته بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌این ترتیب در اواخر این دوره، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با مصوبه مجلس و دولت تأسیس و این صندوق موظف به برقراری بیمه اجتماعی برای کشاورزان، روستاییان و عشایر شد.

کاظمی در ادامه گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی به حوزه خدمات درمانی راه نیافته است، اما تعهدات بلندمدتی دارد که شامل مستمری پیری، از کارافتادگان و مستمری بازماندگان می‌شود. وجه تمایز این صندوق، اختیاری بودن عضویت و تحت حمایت بودن دولت است که نقش کارفرما را ایفا می‌کند که در این زمینه باید به افراد اطلاع‌رسانی شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی با بیان اینکه در این صندوق همه‌ساله هشت سطح درآمدی تصویب می‌شود، اظهار کرد: گروه‌های هدف این صندوق شامل روستاییان، عشایر، کشاورزان غیر ساکن در روستا و مشاغل حوزه صنایع دستی، زنبورداران، قالیبافان، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی می‌شود که افراد ۱۸ سال تا ۵۰ سال می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها در سطح استان عضو این صندوق شوند.

کاظمی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی بیشترین جمعیت روستایی را دارد، گفت: ۱۶۰ هزار بیمه شده در استان خراسان رضوی داریم که شهرستان‌های بجستان و سبزوار با ۶۱ درصد بیشترین ضریب پوششی و سرخس، باخرز و صالح‌آباد با ۱۸ درصد کم‌ترین ضریب پوششی را دارند.

وی تصریح کرد: این صندوق با ۱۴ سال سابقه، جوان‌ترین صندوق است اما افراد تحت پوشش آن مسن‌ترین افراد هستند که این موضوع، ضریب خطر محسوب می‌شود. در این صندوق هشت سطح درآمدی داریم که هرساله تغییر می‌کند. در سال ۹۸ بالاترین سطح پرداختی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان با پرداخت ماهیانه ۵۵ هزار تومان و پایین‌ترین سطح آن ۴۵۰ هزار تومان با پرداخت ماهیانه ۲۲ هزار و پانصد تومان بوده است.

کاظمی با اشاره به اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم می‌توانند عضو این صندوق شوند، افزود: یکی از سیاست‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی تسهیل شرایط عضویت است، از همین رو در زمینه از کارافتادگی رشد ۱۰ برابری را داریم، استان خراسان رضوی از نظر تعداد خانوار بیمه شده، رتبه دوم بعد از آذربایجان شرقی و از نظر ضریب پوشش بیمه‌ای، رتبه ۱۵ در سطح کشور را دارد.

وی در آخر بیان کرد: جامعه و گروه هدف این صندوق، مدام در حال تغییر است و سعی ما این است تا علاوه بر تعهدات بلندمدت تعهدات کوتاه مدت هم ارائه دهیم؛ از همین رو بحث پرداخت تسهیلات بانکی برای مستمری بگیران و اعزام زیارت اولی‌ها در نظر گرفته شده است.

کد خبر 4847940

منبع: مهر

کلیدواژه: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر محمود کاظمی کشاورزان عشایر دهه فجر بوشهر انتخابات 98 ایلام قزوین ویروس کرونا شیراز شهرکرد انقلاب اسلامی ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی خطبه های نماز جمعه بیرجند گرگان بارش برف روستاییان و عشایر خراسان رضوی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان استان خراسان رضوی هزار تومان همین رو پوشش بیمه ضریب پوشش تحت پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۷۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟

نمایندگان در جلسه علنی (یکشنبه ۲۸ آبان سال گذشته) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه قانون برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۲۹ این لایحه با ۱۲۷ رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

به گزارش «زی‌سان»، براساس بند الحاقی ماده ۲۹ لایحه یادشده؛ به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله:

۱- بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌گردد.

۲- بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌گردد.

۳- بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌گردد.

۴- بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می‌گردد.

۵- بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌گردد.

تبصره ۱ – اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

تبصره ۲ – اصلاحات فوق در قوانین صندوق‌های بازنشستگی به استثنای صندوق‌هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آنها از ارقام مذکور در تبصره (۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می‌گردد.

تبصره ۳ – ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

تبصره ۴ – اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاه‌های ذی ربط میتوانند بدون نیاز زمان‌های مذکور در بند‌های (۲) الی (۵) تا سقف سن موضوع تبصره (۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

تبصره ۵ – چنانچه دستگاه‌ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد میتوانند بدون لحاظ زمان‌های مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

تبصره ۶ – افرادی که تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آنها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بند‌های (۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.

همچنین با نظر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، بند (خ) ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی تشخیص داده شد و حذف گردید.

براساس بند (خ) حذف شده ماده ۲۹ لایحه مذکور؛ به منظور ایجاد نظام تأمین اجتماعی پایدار و تضمین حقوق بیمه شدگان جدید از ابتدای اجرای برنامه، نظام تأمین اجتماعی بیمه شدگان جدیدالورود بر اساس اصول ذیل توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان و دستگاه‌های ذیربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تعیین شرط سن ۶۵ سال برای مرد و ۶۰ سال برای زن و سابقه بازنشستگی ۳۵ سال برای مرد و ۳۰ سال برای زن؛ مستخدمین موجود با رضایت کتبی خود نیز می‌توانند مشمول حکم این جزء قرار گیرند.

صدور احکام سال ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری با اعمال ضریب ۲۰ درصد افزایش

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از صدور احکام افزایش ۲۰ درصدی سال ۱۴۰۳ بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق پس از تصویب‌نامه هیات وزیران خبر داد.

رضا فیضی نژاد افزود: در اجرای تصویب نامه شماره ۳۰۳۴ در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ هیات وزیران، برای یک میلیون و ۷۳۵ هزار نفر بازنشسته و موظفان تحت پوشش این صندوق، احکام حقوق با ضریب ۲۰ درصد صادر شده است.

مطابق بند الحاقی ۱ ماده (۲۹) قانون برنامه هفتم توسعه: «به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب سازی حقوق بازنشستگان با ۰درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد.

از اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه چه خبر؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم اجرای بند «یک» الحاقی ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه توسط صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: لازمه اجرای متناسب سازی، به‌خصوص ماده ۲۹ قانون برنامه، «تهیه آیین نامه و تعیین ساز و کار اجرایی آن توسط سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه» و ابلاغ آن به صندوق بازنشستگی کشوری است.

معاون صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: تهیه و تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه مربوط به اجرای متناسب‌سازی در برنامه هفتم توسعه، با محوریت سازمان اداری استخدامی و مشارکت سایر دستگاه‌های مرتبط در مرحله ویرایش نهایی است.

منبع: ایرنا

tags # بازنشستگان ، تامین اجتماعی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • بیمه ۵ دهک روستاییان به صورت سیستمی تمدید می شود
  • تمدید خودکار بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی
  • تمدید اعتبار سیستمی بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی
  • تمدید سیستمی بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری