Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر در مشهد بود، چهار فیلم «خون شد»، «مردن در آب مطهر»، «شنای پروانه» و «قصیده گاو سفید» در سینما آفریقا اکران شد که نسبتا برای هر فیلم تماشاگر خوبی آمده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با نزدیک شدن به روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر در مشهد، فیلم‌های مهم این جشنواره هم در سینما آفریقا اکران می‌شوند و هر شب سینما آفریقا شاهد جمعیت بیشتری از گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز که پنجمین روز جشنواره در مشهد بود، چهار فیلم «خون شد»، «مردن در آب مطهر»، «شنای پروانه» و «قصیده گاو سفید» در سینما آفریقا اکران شد که نسبتا برای هر فیلم تماشاگر خوبی آمده بود.

«خون شد»، ادای دین کیمیایی به سینمای خودش

اولین فیلم اکران شده امروز در سینما آفریقا فیلم مسعود کیمیایی، به نام «خون شد» بود. این فیلم با بازی سعید آقاخانی و سیامک صفری زندگی مردی را روایت می‌کند که به دنبال این است تا پس از مدت‌ها خانواده‌اش را در کنار هم جمع کند.

در این فیلم شاهد آن هستیم که نقش اول فیلم (سعید آقاخانی) به سبک فیلم‌های قدیم مسعود کیمیایی مانند «قیصر» به دنبال انتقام از افرادی است که هر کدام به گونه‌ای مقصر شرایط پیش آمده برای خانواده‌اش هستند.

مفهوم غیرت نیز به سبک گذشته‌ی کیمیایی در این فیلم به چشم می‌خورد و به نوعی این فیلم را می‌توان ادای دین کیمیایی به سینمای خودش دانست.

احسان روحی درباره این فیلم گفت: «خون شد» بازگشت کیمیایی به سینمایی است که خودش بنیان‌گذار آن بود.

این نویسنده تئاتر ادامه داد: «خون شد» فیلمی است که مخاطب عام و دوستداران سینمای کیمیایی قطعا آن را دوست خواهند داشت.

وی با اشاره به فرم و محتوای این فیلم اظهار کرد: عنصر اصلی فیلم‌های کیمیایی خانه و خانواده بوده است که خوشحالم باز هم فیلمی از کیمیایی دیدم که محور اصلی آن خانواده و اهمیت وجود آن است.

این منتقد سینما درباره خشونت در این فیلم بیان کرد: شاید خشونتی که در فیلم می‌بینیم کمی غلو شده باشد که به خاطر وجه سینمایی کار است اما فیلم‌های کیمیایی همواره قهرمان محور است و خشونت در این فیلم در خدمت قهرمان داستان برای گرفتن انتقام است.

«شنای پروانه»؛ سینمای اجتماعی و قصه‌گو

سومین فیلم امروز در سینما آفریقا «شنای پروانه» اولین ساخته محمد کارت به تهیه کنندگی رسول صدر عاملی و با بازی جواد عزتی و امیر آقایی بود.

این فیلم که ژانر اجتماعی دارد درون مایه‌ای باز هم از جنس انتقام دارد که نقش اول فیلم، حجت(جواد عزتی) به طور ناخواسته درگیر ماجرای انتقام‌گیری برادر خود هاشم(امیر آقایی) می‌شود که تا پایان تماشاگر را درگیر خود می‌کند.

داستان «شنای پروانه» نقدی بر طبقه‌ای خاص از جامعه دارد که اصطلاحا گنده لاتی را ارزش می‌پندارند و خانواده و آدم‌های اطراف خود را نیز درگیر ماجراهای خود می‌کنند.

«شنای پروانه» در جشنواره امسال مورد توجه منتقدان و مردم قرار گرفته است.

مجتبی محمودی درباره این فیلم گفت: در فیلم‌های امسال جشنواره از جمله «شنای پروانه» می‌بینیم که انگار حاکمیت، پلیس و نهادهای انتظامی و امنیتی جایی ندارند! در این فیلم‌ها خود قهرمان فیلم شخصا انتقام می‌گیرد.

دبیر جشنواره فیلم سکانس بیداری افزود: این مسئله باید ریشه‌یابی شود که چرا نویسندگان و کارگردانان ما ترجیح می‌دهند به جای برخورد قهری نهادهای انتظامی با تبهکاران، خود شخصیت اصلی دست به مجازات می‌زند.

وی با اشاره به فیلم‌های قبل انقلاب از جمله «قیصر» بیان کرد: در فیلم‌های قبل انقلاب مردم به نهادهای امنیتی رژیم اعتماد نداشتند و انتقام شخصی مفهوم داشت اما امروز مردم ما در همین شهادت حاج قاسم نشان دادند که قدردان خادمین و نیروهای امنیتی مخلص خود هستند.

محمودی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید رهبری بر امید اظهار کرد: در فیلم‌های امسال شاهد فضای سیاه و ناامیدی هستیم که موجی از ناامیدی را به مخاطب القا می‌کند.

دبیر جشنواره فیلم سکانس بیداری با اشاره به کم رنگ شدن عنصر خانواده در فیلم‌های جشنواره متذکر شد: فضای شبه روشنفکری که در بین بعضی کارگردانان ما باب شده است سبب شده عنصر خانواده و مادر که نقش اصلی را در همبستگی خانواده دارد کم رنگ شوند و این موضوع رسول صدر عاملی را نیز که قبلا به خانواده توجه بیشتری داشت، شامل می‌شود.

احسان روحی راجع به فیلم «شنای پروانه» گفت: این فیلم یک فیلم قصه‌گو و قهرمان‌دار است که این روزها در سینمای ایران کمتر شاهد آن هستیم.

این نویسنده تئاتر افزود: انتخاب بازیگران خوب بود و پایان بندی خوبی هم داشت.

وی در خصوص کم رنگ بودن نقش پلیس در این فیلم متذکر شد: خواستگاه اجتماعی افراد فیلم ایجاب می‌کرد که برای انتقام گرفتن از پلیس استفاده نکنند و تصمیم قهرمان بر این است که تنهایی این کار را انجام دهد.

این منتقد سینما اظهار کرد: بیشتر شدن نقش پلیس در این فیلم‌ها اصلا ممکن است ژانر اجتماعی را تبدیل به جنایی و پلیسی کند و به نظرم این کم رنگ بودن ملزوم این فیلم است.

=========================

گزارش از : سراج الدین ملازاده شاهرودی

=========================

انتهای پیام/ 70061

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهد جشنواره فیلم فجر مشهد سینما آفریقا شنای پروانه خون شد مردن در آب مطهر قصیده گاو سفید سینما آفریقا اکران جشنواره فیلم فجر شنای پروانه اکران شد کم رنگ خون شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۹۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام

به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه در قالب یک گزارش، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

صدور مجوزهای غیرسینمایی و انتصاب مجدد دبیر جایزه پژوهش سال سینما

تولید فیلم مهمترین بخش چرخه سینما است که با صدور مجوز ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌شود و پس از آن فیلمنامه‌ای که مجوز ساخت گرفته، می‌تواند در قالب فیلم تولید شود. در ابتدای هفته گذشته، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلم کوتاه داستانی غیرسینمایی شامل فیلم‌های کوتاه داستانی «خاک» به تهیه‌کنندگی ایمان ایران‌منش و نویسندگی و کارگردانی فرهاد قربان‌پور، «دستبند» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینی‌فر، «سمیه» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی عادل شکوری، «دو دوره گرد» به تهیه‌کنندگی اصغر صادقی، نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی اکبر صادقی موافقت کرد.

همچنین، در هفته گذشته قادر آشنا که معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی است، به دبیری هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. از هدف جایزه پژوهش سال سینمای ایران، بهبود روابط سینمای ایران با سایر حوزه‌های هنر نام برده شده است.

برگزاری پاتوق فیلم کوتاه/ فیلمسازی با یک ذهن فاجعه‌ساز!

ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت‌ ماه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» ساخته دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری به نمایش درآمدند و سپس مرتضی‌علی عباس‌میرزایی کارگردان و منتقد سینما به‌عنوان کارشناس با حضور عوامل فیلم‌ها به نقد این آثار پرداختند.

پیمان فخرایی کارگردان فیلم کوتاه «پر ویز» درباره تجربه ساخت این فیلم گفت: «پر ویز» فیلم اول من است، ما ابتدا کار را با تئاتر شروع کردیم. فیلمنامه «پر ویز» را چند سالی در ذهنم داشتم و در اولین فرصت آن را ساختم. این تجربه از چند وجه خیلی به من کمک کرد که رهایی در تفکر از آن جمله بود. ایده فیلم از آن جایی آمد که در زمان دانشجویی در کافه کار می‌کردم و مدیر کافه روی بهداشت حساس بود اما من می‌گفتم مثلاً اگر مگسی روی غذا بنشیند، غذایش را بخورد و برود، چه کسی می‌بیند و اصلاً مگر چه می‌شود؟ با توجه به اینکه ذهن فاجعه‌سازی هم دارم همیشه وقتی در آنجا سالاد درست می‌کردم و مگسی در آنجا بود، به این فکر می‌کردم که مدیر کافه الان سر می‌رسد! همانجا بود که فکر کردم چقدر زندگی مگس‌ها سخت است، چقدر استرس دارند. این استرس مگس‌ها برای من مهم بود و آن را زمینی کردم.

عباس‌میرزایی درباره مواجهه‌اش با فیلم‌کوتاه «پر ویز» گفت: یک فیلم کمدی یا یک فیلم فانتزی موفق به نظرم ناشی از این است که فیلم‌سازش ذهن خلاق و موفقی داشته و در این فیلم از همه نمادها استفاده شده است و به نظر می‌رسد کارگردانش هم آدم بامزه‌ای است. من حس می‌کنم آدم‌هایی سراغ کمدی و فانتزی می‌روند که جهان آنها با جهان ما خیلی متفاوت است.

تغییر ناگهانی دبیر جشنواره اقوام!

در حالی که دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی بود اما در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه که نشست خبری این جشنواره برگزار می‌شد، کمال تبریزی حضور نداشت و گفته شد که او به دلیل مشغله کاری و تغییراتی که در تاریخ برگزاری جشنواره پیش آمده، از این سمت کناره‌گیری کرده است. البته دبیرخانه این جشنواره در ابتدای راه، با همراهی تعدادی از کارگردانان تبریزی همچون کمال تبریزی و برادران ارک آغاز به کار کرد اما با حواشی که درباره مالکیت این جشنواره (در سکوت خبری) پیش آمد، حالا در نشست خبری خبر کناره گیری کمال تبریزی رسانه‌ای می‌شود. جالب این‌جاست که تعداد بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور تبریزی بود که به حضور ترغیب شده بودند.

حال در نشست خبری اعلام شد که با توافق شورای سیاستگذاری، در روزهای آینده نام دبیر افتخاری جشنواره را اعلام خواهد شد.

عاشقانه شمس و مولانا از کمدی‌های سبقت گرفت

فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در هفته‌ای که گذشت، بالاخره به اکران سینماها رسید و این فیلم از روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه روی پرده سینماها رفت که با فروشی جالب توجه همراه بود. این در حالی بود که پیش فروش روز نخست اکران این فیلم توانست رکوردی کم سابقه بزند و سبب شد تا محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کند: فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیش‌فروش بلیت‌هایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب می‌شود.

همچنین، در حالی که «تمساح خونی» پرفروش‌ترین فیلم دو هفته گذشته بود، از میانه هفته که «مست عشق» به اکران رسید، این رتبه به فیلم سینمایی «مست عشق» اختصاص یافت. میزان فروش این فیلم نیز قابل توجه است و با وجودی که این فیلم از روز چهارشنبه به چرخه فروش سینما راه پیدا کرد، تا عصر جمعه ساعت ۱۸، با فاصله‌ای یک میلیاردی از «تمساح خونی» (در هفته گذشته‌اش)، ۱۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت.

در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیه‌کنندگی مهران برومند ساخته شده، بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب می‌شود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) را بازی می‌کند.

حسام منظور در نقش حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیک‌کول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.

فیلم پرویز دهداری راهی اکران آنلاین شد

علیرغم اینکه پیش‌بینی می‌شد فیلم سینمایی «پرویز خان» که به داستان مربی گری پرویز دهداری یکی از تاثیرگذارترین مربی‌های تیم ملی فوتبال ایران می‌پردازد، در اکران موفق باشد، این‌گونه نشد و در جایگاه پایینی در جدول فروش قرار گرفت. به همین دلیل هفته گذشته خبر رسید که فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.

فیلم جدید عادل تبریزی با بازی سحر دولتشاهی و حامد بهداد

عادل تبریزی دومین فیلم سینمایی خود را پس از «گیجگاه» براساس فیلمنامه‌ای از نیما نافع و الهه سعادتی کارگردانی کرده است. فضای «مفت بر» کمدی و فانتزی است و پیش‌بینی می‌شود که به دلیل فضای متفاوت و مفرح از فیلم های پرمخاطب باشد. حامد بهداد در دومین همکاری خود با عادل تبریزی پس از «گیجگاه» نقش متفاوتی را ایفا کرده است.

سحر دولتشاهی بعد از ایفای نقش در فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش برای دومین بار با او همکاری کرده است. حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغی‌پور، قدرت‌الله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.

پخش «هفت» در فضایی نوستالژیک

روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بود که خبر رسید سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود، با وقفه‌ای کوتاه از جمعه شب ۷ اردیبهشت ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میان‌برنامه‌های متنوع روی آنتن می‌رود. همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.

کد خبر 6089286

دیگر خبرها

  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • شنای مرگ در استخر‌های کشاورزی یزد
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت