Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@12:17:27 GMT

چرخش هنر صنعت نساجی در دیار کویر

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۰۴۸۴

چرخش هنر صنعت نساجی در دیار کویر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، نساجی به عنوان صنعتی که در یزد قدمتی دیرینه دارد، با توجه به مسئله کم آبی در استان، از جمله صنایع پاک و کم آب خواه است و بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارد.

ذوق و هنر صنعتگران یزدی را در تولیداتی از جمله پارچه‌های ترمه، پرده ای، پیرهنی، رومبلی، روفرشی، شال و روسری و همچنین سایر محصولات به شکل سجاده، روتختی، پتو، دستمال ابریشمی، زری و مخمل می‌توان دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطب صنعت نساجی کشور دارای دو هزار واحد نساجی است که با اشتغال ۲۰هزار نفر، ۲۵ درصد سهم اشتغال استان یزد را به خود اختصاص داده است.

تولید ۹۰ درصد رو فرشی در قطب نساجی کشور

علی اکبر کلانتر، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، با بیان این که ۹۰ درصد از روفرشی کشور در استان یزد تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر ۱۶۰ واحد تولید روفرشی با ظرفیت تولید سالانه یکصد میلیون متر مربع در استان فعال است.

او با اشاره به فعالیت ۶۰۰ ماشین بافندگی تولید روفرشی در استان افزود: در تولید روفرشی سه هزار نفر به طور مستقیم در استان یزد مشغول به کار هستند.

علی نخ کش که حرفه نساجی را سینه به سینه به ارث برده و یکی از تولید کنندگان روفرشی در استان یزد است، می گوید: اولین روفرشی ها، دارای طرح‌های چهارخانه پنبه‌ای بود که با دستگاه‌های ماکویی بافته می‌شد و برای حفاظت از فرش دستباف کاربرد داشت.

او ادامه می دهد: روفرشی در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف از پادری نیم متری تا ۱۵ متری و حتی به صورت سفارشی بافته می‌شود.

روفرشی ایرانی زیر پای خارجی‌ها

دستمالچیان، دبیر انجمن صنایع نساجی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، گفت:روفرشی صد درصد ایرانی با بهره گیری از علوم روز دنیا طراحی، تولید و راهی بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

دستمالچیان با اشاره به مشکلات صنعت نساجی افزود: مواد اولیه تولید روفرشی صد درصد تولید داخل است، اما به دلیل تغییرات نرخ ارز، بسیاری از کارخانه‌های پتروشیمی به دلیل سود بالا، نخ را صادر می‌کنند که این موضوع سبب شده واحد‌های تولیدی با مشکل نبود مواد اولیه رو به رو شوند و یا با قیمت بالا نخ را تهیه کنند.

او تصریح کرد: به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه، قیمت تمام شده روفرشی افزایش داشته و از سوی دیگر افزایش نرخ دلار سبب شده تا تولید کنندگان به صادرات محصول خود تمایل داشته باشند و در بازار داخل مشتری روفرشی کاهش یابد.

دبیر انجمن صنایع نساجی استان یزد خاطر نشان کرد: ۷۰درصد از روفرشی یزد به کشور‌های قرقیزستان، ارمنستان، عمان، قطر، آسیای میانه و کشور‌های همسایه صادر می‌شود و قیمت صادراتی روفرشی ۲ دلار در هر مترمربع است و در مقایسه با صادرات نفت ارزش افزوده بالایی دارد.

دستمالچیان تصریح کرد: در سال گذشته صادرات روفرشی یزد بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته و این یعنی ادامه فعالیت تولید کنندگان این صنعت وابسته به صادرات است.

این موضوع سبب شد که به سراغ تولید کنندگان صادرات محور روفرشی در استان بروم.

علی نیکزاد یکی از تولید کنندگان روفرشی در استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ،گفت: عدم ثبات در نرخ ارز سبب شده که عمده مشکلات ما مربوط به نقل و انتقال مالی باشد.

او ادامه داد: مشکلاتی از این قبیل سبب شده که صادرات روفرشی کاهش یابد و به دلیل این که عمده روفرشی در استان یزد تولید می‌شود، برای معرفی و حمایت نیاز به برپایی نمایشگاه‌ها در کشور‌های مختلف دارد.

مشکلات این هنر صنعت اصیل ایرانی سبب شد به سراغ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد بروم و تقویت صادرات روفرشی را پیگیری نمایم.

عظیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، گفت: طرحی برای تاسیس شرکت‌های صادرات گرا به تصویب رسیده است تا این شرکت‌ها بتوانند با ایجاد شبکه‌های خرید نسبت به صادرات این محصول کمک کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد ادامه داد: نوسازی و بهسازی ماشین آلات بافندگان، تسهیلات گمرک برای صادرات و حمایت از شرکت‌های صنعتی برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف از دیگر فعالیت انجام شده برای تقویت صادرات روفرشی است.

با رفع موانع تولید و صادرات این هنر صنعت در سال رونق تولید، علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه تولید و صادرات بیشتر این محصول نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/ی

گزارش از فائزه شجاعی فر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد استان یزد در گفت گروه استان تولید کنندگان تولید روفرشی مواد اولیه صنعت نساجی هنر صنعت سبب شده شرکت ها سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۰۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، در این نامه آمده است:

به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا

بسم الله الرحمن الرحیم

اصرار و استقامت شما در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مخالفت با نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در این کشور باعث شد تا برخود لازم بدانیم مطالبی را در این نامه به جهت حمایت و همراهی با شما، به عنوان صاحبان آینده، در میان بگذاریم.

روحیه نخبگانی و حریت جریان دانشجویی موجب گسترش و پیشرفت آرمان‌های انسانی در هر جامعه‌ای می‌شود. متاسفانه سیاست‌های مادی‌گرایانه و مستکبرانه برخی دولت‌ها باعث می‌شود هدف، وسیله را توجیه کند و حتی به بهای زیر پا گذاشتن شرافت و کرامت انسانی اهداف خود را دنبال کنند؛ نمونه آن مسئله فلسطین است که علی‌رغم وقوع نسل‌کشی در دهه‌های اخیر، از هر گونه حمایت اقتصادی  ـ تسلیحاتی دریغ نکرده‌اند. لذا جریان دانشجویی می‌تواند با آگاهی‌بخشی در بین عموم مردم و کنشگری اجتماعی، حاکمیت دولت‌های متبوع خود را در مورد مشارکت در این جنایت منع کند.

در چند روز اخیر، اعتراضات و تحصن دانشجویان در برخی از دانشگاه‌های کشورهای آمریکایی و اروپایی با برخورد سلبی و حتی بازداشت از سوی پلیس روبه‌رو شد. آه از مدعیان دروغین آزادی بیان! شاید بهتر است بگوییم آزادیِ بیانِ آنچه که تروریست‌های کت و شلوار پوشیده می‌پسندند! گرچه نگرانی آنان دو علت دارد. اول در مقطع زمانی کنونی که با سیاست‌های خصمانه آنان در تعارض است. دوم در بلند مدت که جوانان امروز تبدیل به مسئولین و صاحبان آینده کشور خود شوند، از خود می‌پرسند آیا قرار است مسیر خصمانه فعلی کنار گذاشته شود و آنان به زباله‌دان تاریخ بپیوندند؟!

حال باید گفت آیا وقت آن نرسیده است که شریان‌های حیاتی رژیم جنایتکار صهیونیستی قطع شود؟ آیا هنوز زمان آن نرسیده است که دولت مردان حامی رژیم جعلی اسرائیل شفاف کنند از دلارها و یوروهای کدامین مردم مستضعف، هزینه نسل‌کشی و کودک‌کشی در فلسطین و... تامین می‌شود؟ آیا وجدان عمومی این ملت‌ها به درد نمی‌آید که آن‌ها کار می‌کنند و مالیات می‌دهند و همان مالیات تبدیل به بمب و انفجار و شهید شدن هزاران کودک و زن و غیرنظامیان می شود؟ نقش دانشجویان دردمند را در آگاه‌سازی و همراه‌سازی جامعه جهانی نمی‌توان نادیده گرفت.

کتمان کرامت انسانی و اجرای برده‌داری مدرن جز در بستر پروپاگاندای رسانه‌ای محقق نمی‌شود. جابه‌جایی نظام ارزش گذاری در جوامع مختلف و تزریق فرهنگ مسموم توسط رسانه‌های اقلیتِ سرمایه‌دارِ مستکبر با تصویرسازی غلط و سیاه‌نمایی در مورد هنجارها و ارزش‌ها و حقایق ابزار مشروعیت‌بخشی به بی‌عدالتی است.

ما معتقدیم برای آزادی فلسطین عزیز و احیای ارزش‌های انسانی باید هسته‌های مقاومت در سرتاسر جهان تشکیل شود. هسته‌هایی از جنس علم، اراده، معنویت، ارزش‌های انسانی و مبارز در برابر بی‌عدالتی که موجب تحول و برداشتن قدم‌های جدی در راستای ایجاد نظم جدید در جهان شود. پیشران ایجاد این هسته‌های مقاومت جز جوانان و دانشجویان به عنوان جریان آزاده و نخبگانی نمی‌تواند باشد.

در آخر باید بگوییم ما، جوانان و دانشجویان دیار حافظ و سعدی، به شما افتخار کرده و تمام قد حمایت خود را از هر گونه اقدام شما در راستای تحقق آرمان مقدس فلسطین و تقابل با استکبار جهانی اعلام می‌داریم.

فإنّ حزب‌الله هم الغالبون

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • زبان مار، دره‌ای عظیم در دل کویر لوت
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • علت چرخش مچ پا چیست؟
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر