Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@04:07:53 GMT

تداوم رشد بورس با وجود حال و هوای عجیب بازار

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۰۸۰۲

تداوم رشد بورس با وجود حال و هوای عجیب بازار

ساعت24 -بازار سرمایه هفته جدید را نیز با حال و هوایی خاص آغاز کرد؛ موج قوی خرید در بسیاری از سهم های کوچک و بزرگ بازار، به رشد بیش از 10 هزار واحدی شاخص در دقایق ابتدایی منجر شد اما پس از آن موجی از عرضه و فشار فروش ایجاد شد تا سرانجام شاخص کل سه هزار واحد از رشد صبحگاهی را از دست دهد و با رشد هفت هزار واحدی برای اولین بار در تاریخ از 450 هزار واحد عبور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار سرمایه هفته جدید را نیز با حال و هوایی خاص آغاز کرد؛ موج قوی خرید در بسیاری از سهم های کوچک و بزرگ بازار، به رشد بیش از 10 هزار واحدی شاخص در دقایق ابتدایی منجر شد اما پس از آن موجی از عرضه و فشار فروش ایجاد شد تا سرانجام شاخص کل سه هزار واحد از رشد صبحگاهی را از دست دهد و با رشد هفت هزار واحدی برای اولین بار در تاریخ از 450 هزار واحد عبور کند.

به گزارش خراسان، در معاملات دیروز بازار سرمایه نیز، سطح بالای ریسک و نوسان قابل مشاهده بود، جایی که فشار شدید خرید، در دقایق پایانی معاملات جای خود را به فشار سنگین فروش داد. با همه این ها همچنان جو عمومی بازار مثبت است به نحوی که صف‌های فروش بسیار زودتر از صف های خرید جمع ‌شدند و قیمت پایانی در اکثر نمادها مثبت ماند. این در حالی است که برخی تک سهم های پرماجرای بازار، مثل سایپا، مخابرات ایران و آوانوین، نتوانستند از فشار فروش رهایی یابند. سایپا که مدتی مورد توجه همه بازار بود و طی کمتر از یک ماه، 81 درصد رشد کرده بود، برای سومین روز متوالی منفی و صف فروش شد. در سوی دیگر، بهترین گروه این روزهای بازار هم، پالایشی ها هستند که با قدرت در حال رشدند و تاثیر زیادی هم بر رشد شاخص کل گذاشتند.برخی رشد فعلی بورس را حبابی و فاقد پشتوانه می دانند اما برخی نیز معتقدند که اکنون خرید سهام نه بر اساس قدرت سودسازی شرکت ها بلکه بر اساس ارزش دارایی های آنان است بنابراین نمی توان گفت که خریدها بدون پشتوانه است. در همین حال، رئیس سازمان بورس هم در مصاحبه ای به طور تلویحی از موضع دوم حمایت کرد. شاپور محمدی در گفت‌ و گو با فارس، در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی افتاده که اقتصاد کشور در رکود به سر می‌برد اما شاخص بورس مرتب رکورد می‌شکند؟ گفت: افزایش شاخص بورس دلایل متعددی دارد، از جمله این که از محل تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه شرکت‌ها که باعث سودآوری آن ها می‌شود، سهام آن ها رشد می کند.وی همچنین ورود نقدینگی و توجه سهامداران به رشد سودآوری شرکت ها در بلندمدت را عامل دیگر رشد بورس دانست و درباره نحوه حمایت از بازار هم گفت: تلاش بر این بود که نهادهای سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بزرگ حقوقی در کنار سهامداران قرار گیرد و اگر آن ها فروشنده بودند، حقوقی‌ها خریدار شدند. محمدی افزود: اگر مردم بدانند شرکت‌های بورسی هر سال رشد می‌کنند، چرا سهام خود را بفروشند، هم شرکت سود نقدی به سهام می‌دهد و هم قیمت خود سهام تقویت می‌شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: شاخص بورس بازار سرمایه هزار واحدی هزار واحد فشار فروش شرکت ها شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۰۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد

ثروت خالص ایلان ماسک پس از این که به پایین‌ترین میزان در حدود یک سال گذشته سقوط کرد، بیشترین افزایش را از زمان قبل از خرید توییتر پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، داده‌های شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان داد در پنج روز گذشته، ۳۷.۳ میلیارد دلار به ثروت ایلان ماسک که سومین فرد ثروتمند جهان است، افزوده شده که بزرگترین رشد هفتگی ثروت او از مارس سال ۲۰۲۲ است. در آن زمان قرارداد ایلان ماسک برای خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر هنوز نهایی نشده بود. از آن زمان، ثروت ایلان ماسک به همان اندازه که پس از یک صعود خیره کننده در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافته بود، مرتب نزول کرده بود.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر این که تسلا، موافقت کلی مقامات چینی برای استفاده از سیستم کمک راننده خود در بزرگترین بازار خودروی جهان را کسب کرده است، سهام این شرکت خودروسازی در روز دوشنبه، بیشترین افزایش را در بیش از سه سال گذشته تجربه کرد. پیش‌تر، اخبار هفته گذشته مبنی بر اینکه تسلا قصد دارد در سال جاری میلادی، خودروی ارزان‌تری را معرفی کند، نگرانی‌ها نسبت به درآمد ناامیدکننده این شرکت خودروسازی برقی را کاهش داده بود.

ماسک تنها در روز دوشنبه، ۱۸.۵ میلیارد دلار به دارایی خود اضافه کرد که سیزدهمین رشد روزانه بزرگ ثروت یک میلیاردر در شاخص ثروت بلومبرگ بود. ماسک با دارایی خالص ۲۰۱.۵ میلیارد دلار، پس از اینکه هفته گذشته مارک زاکربرگ را پشت سر گذاشت، در آستانه سبقت از جف بزوس و تصاحب جایگاه دومین ثروتمند بزرگ جهان قرار دارد.

عمده ثروت ماسک ۵۲ ساله، از سهامش در شرکت تسلا و همچنین دارایی‌اش در شرکت فناوری‌های اکتشاف فضا و ایکس (توییتر سابق) است.

پیش از رشد اخیر ارزش سهام، تسلا در طول سال، دارنده بدترین عملکرد در شاخص سهام «اس اند پی ۵۰۰» شناخته شده بود. در این بین، ارزیابی «صندوق فیدلیتی بلو چیپ» نشان می‌دهد ارزش شرکت شبکه اجتماعی ایکس از دو سال پیش که توسط ایلان ماسک خریداری شد، حدود ۷۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

یک نقطه روشن برای ثروت ماسک، شرکت اسپیس ایکس بوده است که از اواسط سال ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳، بیش از ۴۰ درصد رشد ارزش داشت.

این میلیاردر با فشارهای داخلی مواجه است. تسلا از سهامداران خواسته است تا دوباره به بسته پاداش ۵۶ میلیارد دلاری ماسک که در اوایل سال جاری توسط دادگاه دلور باطل شده بود، رای دهند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق داده‌های شاخص ثروت بلومبرگ، اگر این درخواست رد شود، ماسک در معرض خطر از دست دادن دارایی سهام است که تقریبا یک چهارم ارزش خالص ثروت او را تشکیل می‌دهد.

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار