Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:25:23 GMT

نقش محوری رسانه در رونق بخشی فضای انتخابات

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۱۰۱۱

نقش محوری رسانه در رونق بخشی فضای انتخابات

در شرایط کنونی که دشمن به دنبال بی رونقی انتخابات است قطعا احساس تکلیف کردن مردم برای حضور در صحنه و تدبیر مسئولان  و برنامه ریزان دخیل در ایجاد فضای نشاط آور انتخابات کمک خواهد کرد تا رویای دشمن بسان دیگر دوره های قبل در خصوص کاهش مشارکت مردمی در این عرصه نیز تعبیر نشود و شاهد حضوری پررنگ و پرشور پای صندوق های رای در دوم اسفند ۹۸باشیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نقش محوری رسانه در این عرصه به عنوان یک مولفه اثرگذار در انتقال زمینه های نشاط ایجاد شده از سوی مجریان و متولیان امر برگزاری انتخابات از یکسو و تبیین اهمیت شرکت در این عرصه سرنوشت ساز به نوبه خود می تواند در رونق بخشی به فضای انتخابات موثر افتد.

البته نباید فراموش کرد که گام نخست زمینه سازی برای حضور میلیونی و فراگیر مردم در عرصه انتخابات منوط به حضور داوطلبان نمایندگی از سلایق مختلف دارد تا رای دهندگان بتوانند براحتی گزینه مورد نظر خود برای به دست گیری سرنوشت چهارساله خود را برگزینند. 

گرچه رسانه ها به لحاظ پیوندی قدیمی و از سر اعتماد که با سرمایه های اجتماعی یک جامعه دارند ، مردم به عنوان سرمایه اصلی یک جامعه مائل روز را از دریچه رسانه ها می نگرند و تاثیر پذیری خاصی دارند ولی نوع حرکت و خیز رسانه ای برای رونق بخشی و یا کم تحرکی به عنوان دو روی یک سکه در تحرک بخشی و در حقیقت به تعبیر امروزی ها گرمی بخشی به تنور انتخابات می تواند اثرات خاص خودش را داشته باشد که می طلبد رسانه ها الزاماتی را در این عرصه مد نظر داشته باشند.

رسانه‌ها به الزامات رقابت سالم انتخاباتی پایبند باشند

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان بر این باور است که رسانه‌ها علاوه بر اینکه فعالیت‌های تبلیغاتی خود را بر محور قانون تنظیم می‌کنند باید به الزامات قانونی و اخلاقی یک رقابت سالم انتخاباتی پایبند باشند و با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع از بایدها و نبایدهای عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی و در سطح عمومی نیز از بروز جرایم و تخلفات انتخاباتی پیشگیری کنند.

یدالله موحد افزود: لازم است اصحاب رسانه استان کرمان همانند دوره های گذشته؛ ادبیات صادقانه، وحدت بخش، امیدوار کننده و نشاط آور در عرصه انتخابات را جز اصول کاری خود قرار دهند.

وی ادامه داد: رسانه های داخلی در راستای مقابله با توطئه های دشمنان و معاندان نظام باید برکات و نتایج حضور مردم در انتخابات های گذشته را به وضوح ترسیم کنند تا مردم بدانند که شرکت در انتخابات تاثیر عمده ای در سرنوشت آنها و کشور داشته و خواهد داشت و از این طریق افکار عمومی را ساماندهی و جهت دهی کرده و به نقش هدایتگری و تنویر افکار عمومی خود عمل کنند.

موحد با اشاره به اینکه بر اساس قانون، منابع مالی داوطلبان باید رصد شود، گفت: باید از ورود پول های آلوده و کثیف به عرصه انتخابات به صورت جدی پیشگیری شود و سازمان بازرسی، اداره کل اطلاعات و سایر نهادهای مربوطه در حال رصد هستند که پول های آلوده وارد عرصه انتخابات نشده و از امکانات عمومی به نفع یا ضرر هیچ کاندیدایی استفاده نشود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از رسانه های جمعی به عنوان یکی از ساختارهای تاثیرگذار در انتخابات یاد کرد و افزود: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی، سیاسی و اجتماعی همگان است و برای اصحاب رسانه عمل به این وظیفه ابعاد مختلفی دارد.

موحد با اشاره به این مطلب که ایجاد شور، شعور و نشاط انتخاباتی در بین اقشار مختلف مردم یکی از ابعاد فعالیت های رسانه ای در زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی است، تصریح کرد: حضور همگانی و گسترده مردم در انتخابات جز از طریق مشارکت مسئولانه و با نشاط رسانه های جمعی امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: مسئولان و داوطلبان بدون کمک رسانه های جمعی نمی توانند زمینه بسیج عمومی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان به بعد دیگر وظایف رسانه های جمعی در انتخابات اشاره و بیان کرد: همه می دانیم دشمنان ملت ایران به ویژه در این مقطع تاریخی، حداکثر توان و ظرفیت رسانه ای خود را به کار گرفته اند که با انتشار اخبار جعلی و ساختگی، تخریب و بداخلاقی های سیاسی؛ افکار عمومی مردم را به اغتشاش بکشانند و موجبات سردرگمی مردم در فضای انتخابات را فراهم کنند و از این طریق اعتماد عمومی به نظام سیاسی و اقتدار نظام را کاهش دهند.

موحد عنوان کرد: رسانه های جمعی باید به این نکته توجه داشته باشند که محور فعالیت های خود در عرصه انتخابات را قانون قرار دهند و با قانون مداری به سلامت انتخابات و پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی کمک کنند.

وی گفت: مصالح ملی اقتضا دارد رسانه های جمعی بر اساس بیانات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی شاخص های یک انتخاب مناسب و نماینده کارآمد را برای مردم روشن کنند تا مردم با بصیرت کامل فرد اصلح را از میان داوطلبان انتخاب کنند تا در نهایت مجلس حافظ انقلاب اسلامی و پاسدار خون شهدا و منافع ملت شکل گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که رسانه ها باید آینه تمام نمای مطالبات مردم باشند، خاطرنشان کرد: رسانه ها باید خواسته های عمومی را در عرصه های مختلف از جمله انتخابات، آشکارا و بدون واهمه انعکاس دهند.

موحد گفت: رسانه ها در عرصه انتخابات باید توجه داشته باشند که رسانه هایی مورد وثوق و اعتماد مردم هستند که در انعکاس اخبار و اطلاعات؛ صداقت و درستی را مبنای کار خود قرار می دهند و از افراط و تفریط پرهیز می کنند و در این راستا باید تاکید کرد که رسانه های اخلاق محور یک سرمایه ارزشمند برای مردم و جامعه محسوب می شوند.

وی افزود: احترام به قوانین و مقررات انتخاباتی، اهتمام به آموزش، رشد آگاهی های عمومی در زمینه انتخابات و لوازم آن و تشویق مردم برای شرکت در انتخابات و ترویج فرهنگ، اصول و ارزش های اخلاقی انتخابات امر مهمی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان ادامه داد: فراهم سازی زمینه بدون تبعیض برای تبلیغات تمام نامزدها در حدی که قانون اجازه می دهد امر مهمی است که باید از سوی اصحاب رسانه مورد توجه قرار گیرد.

موحد بر رعایت قوانین مربوط به حفظ آرامش و نظم عمومی نیز تاکید کرد و گفت: پرهیز از نگاه کاسب کارانه به انتخابات، حمایت معقول و اخلاقی از حزب متبوع و پرهیز از نادیده گرفتن شایستگی های جریان رقیب از موارد مهمی است که باید مورد توجه رسانه ها قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به این مطلب که رقابت سالم در گرو فعالیت های تبلیغاتی رسانه های جمعی است، عنوان کرد: احترام به ارزش ها و دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی و پرهیز از انتشار مطالب موهن درباره افراد حقیقی و حقوقی، پرهیز از فریب افکار عمومی و پرهیز از تخریب رقیب نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: رسانه ها باید مراقبت کنند در دامان افرادی که با دادن وعده های غیرقابل اجرا و واهی به دنبال جلب آرای عمومی هستند؛ گرفتار نشوند زیرا کمک به این افراد جفا در حق مردم، نظام و آرمان شهدا است.

موحد بر پرهیز از تشدید یا تقویت اختلافات قومی و قبیله ای و پرهیز از تحریک تعصبات مذهبی، صنفی، گروهی و محلی تاکید کرد و گفت: کمک به ایجاد فضای نقد منصفانه بسیار مهم است و انصاف در تبلیغات انتخاباتی یک رکن است و اگر به آن توجه نشود تبدیل به بداخلاقی انتخاباتی شده و فرهنگ انتخاباتی کشور را دچار خدشه می کند.

وی با تاکید بر اینکه دوری از هرگونه اعتماد به گزارشات و مطالب معاندان نظام و انقلاب ضروری است، گفت: معاندان تمام ابزارهای رسانه ای خود را به کار می گیرند تا فضای انتخاباتی را ناامن کرده و اذهان عمومی را مشوش کنند و رسانه ها باید به شکلی اقدام کنند که برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی آفریده شود.

عضو شورای تامین استان کرمان با تاکید بر اینکه رسانه ها باید اخبار و اطلاعات را از منابع موثق و رسمی دریافت کنند، گفت: جرائم انتخاباتی در کرمان همواره بسیار اندک بوده و حکایت از آن دارد که رسانه های این استان درک صحیحی از واقعیت ها و نیازهای جامعه دارند و به رسالت ملی، دینی و اجتماعی خود به موقع و به درستی عمل می کنند.

موحد بر حفظ حرمت اشخاص و حیثیت و کرامت داوطلبان و وابستگان آنها  تاکید و خاطرنشان کرد: رسانه ها باید روز سکوت تبلیغاتی را جدی بگیرند و نظارت دقیقی در این راستا انجام می شود.

وی تاکید کرد: در جریان تبلیغات انتخاباتی باید نقاط قوت و ضعف عملکرد داوطلبان به شکلی منصفانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد و به مردم کمک کند تا فرد اصلح انتخاب شود و مجلسی کارآمد و توانمند ایجاد شود که بتوانند گره ای مشکلات کشور و مردم بگشاید.

رسانه‌ها اخلاق انتخاباتی را ترویج کنند

سرپرست معاونت پیشگیری و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمانهمبر این باور است که  رعایت اخلاق، قانون‌مداری و فعالیت حول محور قانون، ترغیب مردم برای مشارکت در تعیین سرنوشت خودشان بر اساس قانون و افزایش آگاهی مردم برای انتخاب صحیح از مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه رسانه‌ها باشد.

 محمدباقر اسلامی با اشاره به نقش رسانه در امور فرهنگی افزود: رسانه ها وظیفه اصلی ترغیب و تشویق مردم برای شرکت در تعیین سرنوشت خودشان را بر عهده دارند.

وی ضمن بیان این مطلب که یکی از مسائل کنونی که با آن روبرو هستیم، تبلیغات زودهنگام و تخریب برخی نامزدها است، اظهار داشت: در رصد وضعیت فعالیت رسانه ها در زمان انتخابات به شکلی اقدام می شود که شور انتخاباتی حفظ شده و انتخابات با صحت کامل و بر مدار قانون شکل گیرد.

سرپرست معاونت پیشگیری و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمان با اشاره به این مطلب که شان و جایگاه رسانه، ارتقای سطح آگاهی مردم درباره مسائل مناسبتی و مسائل اصلی نظام از جمله انتخابات است، تاکید کرد: هر چه رسانه ها در حوزه های اجتماعی فعال تر باشد، شان و جایگاه آنها نیز بالاتر خواهد بود.

اسلامی خاطرنشان کرد: انتشار هرگونه مطلب با هدف کاهش مشارکت مردم، انتشار مطالب خلاف واقع مبنی بر انصراف نامزدها و یا تائید صلاحیت ها جرم است و در این راستا رسانه ها باید از انتشار مطالبی که موجب تهییج و تشویق مردم به برگزاری تجمعات غیرقانونی می شود و طرح هرگونه مطلب درباره تحریم و تضعیف انتخابات نیز خودداری کنند.

نقش رسانه ها در تامین امنیت روانی جامعه 

دادستان عمومی و انقلاب کرمان هم معتقد به نقش موثر و محوری رسانه ها در فرهنگسازی و نشاط بخشی به روح و روان جامعه است و می گوید : عدم ارتکاب جرم از سوی رسانه ها در استان کرمان امنیت روانی مطلوبی برای مردم ایجاد کرده است.

دادخدا سالاری با اشاره به اینکه مطبوعات استان کرمان نجیب هستند و همکاری بسیار خوبی با مجموعه قضائی داشته اند اظهار داشت : حضورپررنگ رسانه ها در تبیین اهمیت شرکت گسترده مردم در انتخابات بخاطر اعتمادی که مردم به رسانه ها دارند می تواند در تهییج و مشارکت بالای مردمی در عرصه های مختلف از جمله انتخابات موثر باشد.

رسانه های استان کرمان همیشه قانونمند و راهگشا بوده اند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به فعالیت بیش از ۳۰۰ رسانه در این استان اشاره کرد و گفت: پرونده‌هایی که در دادگاه مطبوعات کرمان مطرح می‌شود، نسبت بسیار اندکی به تعداد زیاد رسانه‌ها در این استان دارد و حاکی از تیزهوشی، درایت و نگاه قانومندانه اصحاب رسانه است.

محمدرضا علیزاده به برگزاری جلسات رصد رسانه ای و جلسات توجیهی با اصحاب رسانه اشاره کرد و افزود: مطبوعات و رسانه های استان کرمان همواره در تمام صحنه ها حضور داشته و به وظیفه خود در تمام زمینه ها عمل کرده اند.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش مهمی در ایجاد سایر ارکان دموکراسی دارند، اظهار داشت: انتخابات، یکی از ارکانی است که رسانه ها در آن اثرگذاری ویژه ای دارند.

ضرورت بالا رفتن آستانه تحمل حوزه قضا به رسانه ها 

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان با اشاره به نقش موثر رسانه ها در بزنگاههای تاریخی  به دلیل پیوندی که با بدنه جامعه دارد گفت: البته شرایط فضای انتخاباتی در این دوره بنا دلایلی بسیار متفاوت از سایر دوره ها است که برای تحرک بخشی و گرم شدن تنور انتخابات نیازمند پای کار آمدن همه ارکان حکومتی تصمیم  گیر و برگزار کننده است .

بهنام احمدی با تاکید بر این مطلب که با درک شرایط حساس کنونی شور انتخاباتی باید همچنان افزایش یابد،تا انتظار مسئولان در حضور حماسی مردم و مشارکت حداکثری در انتخابات حاصل شود اظهار داشت : سوابق رسانه ها در عرصه های مختلف حکایت از این دارد که همواره نقش پررنگی در گرمی بخشیدن به فضای انتخابات داشته اند.

وی اضافه کرد :  گرچه به اعتراف مسئولان رسانه های استان کرمان همواره قانونمند و نجیب و همراه بوده اند ولی لازم است که در روند نظارت بر رسانه ها  در برهه کنونی حوزه قضا و دیگر رصد کنندگان حکومتی سعه صدر بیشتری در  برخورد با رسانه ها  داشته باشند تا رسانه ها با پشتوانه و تلاش بیشتری در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی نقش آفرینی کنند.

برچسب‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی تارنماهای خبری کرمان انتخابات مجلس شورای اسلامی پروندهٔ خبری چالش نظارت بر انتخابات مجلس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری جمهوری اسلامی تارنماهای خبری کرمان انتخابات مجلس شورای اسلامی خبرگزاری جمهوری اسلامی تارنماهای خبری کرمان انتخابات مجلس شورای اسلامی رئیس کل دادگستری استان کرمان استان کرمان با اشاره اشاره به این مطلب رسانه های استان کرمان تبلیغات انتخاباتی عرصه های مختلف عرصه انتخابات مردم در انتخابات شرکت در انتخابات جمله انتخابات رسانه های جمعی باید مورد توجه انتخابات مجلس انقلاب اسلامی فضای انتخابات رسانه ها کرمان همواره انتشار مطالب تشویق مردم محوری رسانه افکار عمومی امور فرهنگی داشته باشند اصحاب رسانه رسانه ها رسانه ها رسانه ها رقابت سالم قرار گیرد برای مردم رونق بخشی رسانه ای دوره ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۱۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای استفاده بلاگر شیرازی از آمبولانس اورژانس در حال پیگیری است

محمدجواد مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص انتشار کلیپی در فضای مجازی که در آن از یک دستگاه آمبولانس در شیراز برای تولید محتوای سرگرم‌کننده استفاده شده بود گفت: فیلمی که در ۲۴ ساعت گذشته در فضای مجازی وایرال شده، در حقیقت مربوط به یک ماه پیش است و همکاران در حال بررسی هستند که آیا این اقدام با هماهنگی یا بدون هماهنگی صورت گرفته است.

رئیس مرکز اورژانس فارس در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که استفاده شخصی از اموال دولتی آن هم توسط یک بلاگر و در چنین سطحی چه با هماهنگی و چه بدون هماهنگی آیا تخلف نیست، گفت: طبق قانون هر گونه استفاده رسانه‌ای از اموال دولتی منوط به اخذ مجوز حراست، روابط عمومی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و استفاده از آمبولانس در هر رسانه‌ای نیازمند هماهنگی با مراجع مربوطه است.

وی در توضیح خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آمبولانس مرکز اورژانس در چارچوب کارکرد رسانه‌ای استفاده نشده بلکه توسط یک بلاگر و برای تبلیغات خیابانی مورد سو استفاده قرار گرفته است، گفت: به هر حال فعالیت یک بلاگر هم اگر در فضای رسمی و قانونی انجام شود در چارچوب رسانه تعریف می‌شود اما به محض محرز شدن تخلفات، موضوع در قالب استفاده غیرمناسب از اموال دولتی توسط مراجع ذیصلاح پیگیری خواهد شد.

کد خبر 6097441

دیگر خبرها

  • تشکیل ۱۳ پرونده قضایی برای مروجین اکاذیب در فضای مجازی کرمان
  • صداوسیما مکلف به رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر شد
  • رسیدگی به تخلفات در نمایش‌خانگی به ساترا واگذار شد
  • ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر
  • موانع فرزندآوری باید رفع شود/ زوج‌های جوان و مجرد‌ها باید در مسیر رونق بخشی به خانواده قرار بگیرند
  • ماجرای استفاده بلاگر شیرازی از آمبولانس اورژانس در حال پیگیری است
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • وداع با یکی از بهترین معلمان رسانه؛ راز محبوبیت اسکویی چه بود؟
  • رونق تولید با مالیات بر سوداگری
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی