Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@06:05:08 GMT

آسیب‌ ستون پنجم فرهنگی از ستون پنجم نظامی بیشتر است

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۱۹۴۰

آسیب‌ ستون پنجم فرهنگی از ستون پنجم نظامی بیشتر است

گروه فرهنگی ــ نویسنده و کارگردان سینما و تلوزیون گفت: حاج قاسم علاوه بر این‌که در جنگ سخت حضور داشت هم‌زمان به جنگ نرم نیز فکر می‌کرد و از این موضوع غافل نبود که ما دشمن خارجی را عقب می‌رانیم اما برای پشت جبهه نیز باید فکر کنیم چراکه اگر از پشت جبهه غافل شویم شاهد نفوذ و ستون پنجم خواهیم بود، در اغلب موارد ستون پنجم فرهنگی آسیب‌های بیشتری از ستون پنجم نظامی دارد که باید در خصوص آن به‌صورت جدی فکر کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا از قزوین، حامد عنقا، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در سلسله نشست «دفاع همچنان باقی است» با عنوان «فراسوی شهادت» که شب گذشته ۱۹ بهمن در سالن شهیدحسن‌پور سپاه استان قزوین برگزار شد، با اشاره به شهادت سردار سلیمانی، تصریح کرد: کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که تحت تأثیر شخصیت حاج قاسم سلیمانی قرار نگرفته باشد، در این میان دشمنان و رسانه‌های خارجی به ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی پرداختند درحالی‌که ما کم‌کاری کردیم و آن‌طور که بایدوشاید در خصوص شخصیت و رفتار حاج قاسم صحبت نکردیم.

وی افزود: گاهی به خاطر داغ‌دار بودن صحبت‌های احساسی مطرح کردیم که همین امر باعث شد که به بخش‌های مختلف ابعاد شخصیت سردار سلیمانی به‌درستی پرداخته نشود، درحالی‌که بعضی از ابعاد شخصیتی ایشان توسط دشمنان بازگو و همین امر باعث تفکر ما در خصوص شخصیت والای سردار سلیمانی شد.

این نویسنده تأکید کرد: حاج قاسم سلیمانی در آخرین روزهای حیات ظاهری‌اش دغدغه بسیار جدی در خصوص رسانه‌ها داشت، شخصیت سردار به‌گونه‌ای بود که از سوژه شدن در رسانه‌ها خودداری و به‌ندرت با رسانه‌ای مصاحبه می‌کرد اما به نقش رسانه و تأثیرگذاری آن نگاه ویژه‌ای داشت.

وی اظهار کرد: سردار سلیمانی معتقد بود که رسانه در خصوص تاریخ دوران صدام کم‌کاری کرده است و تأکید می‌کرد فیلم و سریالی ساخته شود که به‌صورت جدی به اتفاقات دوران حکومت صدام بپردازد تا مخاطب بداند بعد از جنگ چه اتفاق‌هایی افتاد و سرنوشت صدام چه شد، نسل جوان و نوجوانان عراق که طی سالیان متمادی در محیطی سراسر جنگ زندگی می‌کردند باید در خصوص جنایت‌های صدام بدانند.

عنقا بیان کرد: حاج قاسم نگرانی‌اش این بود که نسل جدید جنایت‌های صدام را فراموش کرده‌اند و باید در این حوزه به‌صورت جدی وارد شد، موضع حاج قاسم با موضع ما فرق می‌کند چراکه ایشان به‌عنوان فردی که در منطقه حضور داشت به‌صورت مستقیم در کف خیابان شرایط را لمس می‌کرد و می‌دانست در منطقه چه اتفاقی می‌افتد.

وی تأکید کرد: حاج قاسم علاوه بر این‌که در جنگ سخت حضور داشت هم‌زمان به جنگ نرم نیز فکر می‌کرد و از این موضوع غافل نبود که ما دشمن خارجی را عقب می‌رانیم اما برای پشت جبهه نیز باید فکر کنیم چراکه اگر از پشت جبهه غافل شویم شاهد نفوذ و ستون پنجم خواهیم بود، در اغلب موارد ستون پنجم فرهنگی آسیب‌های بیشتری از ستون پنجم نظامی دارد که باید در خصوص آن به‌صورت جدی فکر کنیم.

این کارگردان بیان کرد: در مورد افرادی که در راه حسین (ع) رفتند می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد اما در مورد افرادی که زینب‌وار ماندند چگونه می‌شود کار کرد؟ اگر در مورد این موضوع صحبت نکنیم به شهیدی مثل حاج قاسم جفا کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: ویژگی و خاصیت کار سردار سلیمانی به شکلی بود که نباید چهره سردار سلیمانی رسانه‌ای می‌شد، اما در سال ۲۰۰۸ جهان حاج قاسم را با هدف تخریب چهره سردار سلیمانی معرفی کرد به‌طوری‌که در جلد یک مجله با تیتر «فرشته انتقام» معرفی شده بود، طی شش سال حدود چهل گزارش از حاج قاسم به صورت اختصاصی در رسانه‌های خارجی منتشر شد که این گزارش‌های جدا از گزارش‌های مرتبط به سپاه قدس بود.

عنقا تصریح کرد: هدف این بود که چهره حاج قاسم را به‌عنوان کسی که در منطقه کار نظامی و دفاعی انجام می‌دهد بسوزانند این کار را به‌صورت وسیعی انجام دادند و به دنبال ستایش سردار سلیمانی نبودند.

وی یادآور شد: آن‌ها با ما یک تفاوت دارند و دشمنشان رو به‌خوبی شناسایی می‌کنند و انتقام می‌گیرند اما ما در شناخت دشمن دچار اختلاف‌نظر می‌شویم و بعضی‌ها معتقد هستند که همچنان نیز باید صحبت کرد، در واقع می‌توان گفت آن‌ها در برابر دشمنان خود متحد هستند اما در کشور ما اتحاد این‌چنینی وجود ندارد.

این نویسنده اظهار کرد: در کشور ما پژوهشی جدی در حوزه دشمن‌شناسی صورت نگرفته است و اگر کسی بخواهد تحقیقی انجام دهد موضوع و منابعی وجود ندارد جدی‌ترین دشمن ما اسرائیل است و هنوز هم اطلاعات ما به‌ویژه افراد رسانه‌ای در خصوص جریانات داخلی رژیم صهیونیستی حداقل است آن‌ها در بیرون با ما تخاصم دارند اما درون خودشان گروه‌ها و چهره‌های مختلفی دارند که گاهی با هم اختلاف‌نظر دارند.

عمق استراتژیک دشمن تیتر رسانه‌هاست

وی خاطرنشان کرد: حاج قاسم سلیمانی از این تهدید به‌عنوان فرصت استفاده کرد، استراتژی رسانه‌ای حاج قاسم سلیمانی دو هدف داشت یک در خصوص داعش بود که هم‌زمان به‌صورت سخت و نرم می‌جنگید، گروه‌های رسانه‌ای داعش در دنیا بسیار متخصص و باتجربه هستند در تصاویری که از داعش می‌بینیم افرادی که جلوی دوربین هستند با افرادی که پشت دوربین قرار می‌گیرند کاملاً متفاوت هستند، تصاویر اصلی با تصاویر منتشر شده تفاوت زیادی دارد بنابراین افکت‌ها و صداهای مختلفی روی فیلم انجام شده حتی فیلم‌ها دارای اصلاح رنگ است برای این‌که خشونت و تأثیر رسانه‌ای را به مردم القا کند.

عنقا عنوان کرد: داعش در دوره‌ای نیز موفق شد به‌طوری‌که از آمریکا، بلژیک و فرانسه یارگیری کردند، درواقع رسانه تأثیر بسیار زیادی در جذب این افراد به گروه داعش داشت و صرفاً افراد جهت پول به این گروه نمی‌پیوستند؛ حاج قاسم نیز این سامان‌دهی را از سمت ما نیز انجام داد و از زمینه ایجاد شده به نفع مقاومت استفاده کرد به‌طوری‌که مظلومیت مقاومت در همان رسانه‌هایی که علیه مقاومت گزارش می‌زدند منتشر و به تیتر نیویورک‌تایمز تبدیل شد.

وی افزود: عمق استراتژیک دشمن تیتر رسانه‌ها از جمله نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست است، حاج قاسم از این ظرفیت استفاده کرد و می‌دانست که عمق استراتژیک مجلات هستند چراکه به‌صورت مستقیم بر روی افکار عمومی تأثیر می‌گذارند و دولت‌ها نیز افکار عمومی برایشان دارای اهمیت است.

وی در ادامه با اشاره به جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا با عنوان «خروج» یکی از شریف‌ترین فیلم‌هایی است که در چند سال اخیر با نگاه مردمی ساخته شده اما با هجمه‌های مختلفی روبرو شد، به خصوص افراد رسانه‌ای که نزدیک به نیروهای حزب‌اللهی هستند بیشترین هجمه را وارد کردند درحالی‌که فیلم مناسبی بود.

عنقا تأکید کرد: دچار چنددستگی در مفاهیم حقیقی شده‌ایم، این نیروها که ظاهراً با جریانات حزب‌اللهی نزدیک هستند در چنین مواقعی سکوت می‌کنند درحالی‌که باید حمایت کنند، یا توجه به شرایط موجود نگران هستم که مبادا در دامی بیفتیم که چندین سال است از طرف دشمن برای رسانه‌ها پهن شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: حاج قاسم سلیمانی ایکنا قزوین حامد عنقا نفوذ فرهنگی نفوذ فرهنگ انقلاب رسانه های انقلابی ستون پنجم نظامی حاج قاسم سلیمانی عمق استراتژیک سردار سلیمانی باید در خصوص صورت جدی هم زمان رسانه ای رسانه ها پشت جبهه فکر کنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۱۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرز خسروی روز به روز مورد استقبال بیشتر زائران قرار می‌گیرد

میثم پرهیخته مدیر پایانه خسروی در غرب کرمانشاه گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته که پارسال اربعین توسط بازرسان مستقر در مرز‌های اربعینی صورت گرفت، خسروی به عنوان اصلی ترین، قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین مسیر برای تردد زائران به عتبات عالیات بیشترین رضایتمندی را توسط زائران کسب کرده و از نظر خدمات و امکانات در بین مرز‌ها رتبه اول را به دست آورد از این رو امسال مورد اقبال بیشتر زائران خواهد بود.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع با میانگین تردد روزانه بیش از یک هزار نفر بیش از ۴۰ هزار زائر از این مرز رسمی عازم عتبات عالیات شده و یا به کشورمان بازگشته اند که در ایام پایانی هفته و برخی روز‌های تعطیل میانگین تردد‌ها به روزانه حدود ۲ هزار نفر نیز می‌رسد.

وی اظهار کرد: هم اکنون تردد زائران از مرز خسروی به صورت شبانه روزی است و تمام امکانات و زیرساخت‌ها و شرایط برای تردد زائران در این مرز فراهم است از این رو هر ساعتی که زائران به مرز مراجعه کنند می‌توانند عازم عراق شده و یا از این مرز به کشور بازگردند.

مدیر پایانه مرز خسروی گفت: پارسال در مجموع یک میلون زائر از مرز رسمی خسروی تردد کردند و پیش بینی‌ها حکایت از افزایش ۵۰ درصدی زائران از این مرز دارد به گونه‌ای که ما آمادگی پذایریی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر را داریم.

پرهیخته ادامه داد: طرح توسعه پارکینگ ها، سایبان‌ها و گیت‌های ورود و خروج در مرز خسروی و منذریه عراق سال گذشته انجام شد و امسال نیز تا پیش از اربعین بازهم توسعه پارکینگ‌ها و انجام سایبان در مرز منذریه را در دستور کار داریم تا بتوانیم شرایط خوبی را برای میزبانی از زائران در این مرز قدیمی و باسابقه برای سفر امن و راحت زائران فراهم کنیم.

او گفت: احداث و نصب ۱۲ هزار متر سایبان با جت فن و مه پاش، ۸۸ گیت پذیرش زائران در ۲ مرز خسروی و منذریه (عراق)، افزایش امکانات رفاهی و بهداشتی با احداث سرویس‌های بهداشتی و توسعه و تجهیز پایانه خسروی و همچنین آسفالت راه‌های منتهی به مرز و ۲ بانده شدن لاین رفت و برگشت جاده‌های کرمانشاه تا مرز خسروی بخشی از اقدام‌های صورت گرفته در مرز خسروی طی پارسال بود.

مدیر پایانه مرز خسروی گفت: امنیت کامل در مسیر منذریه تا شهر‌های زیارتی کشور عراق نیز برقرار است و زائران می‌توانند با خیال آسوده این مسیر را که نزدیکترین مرز با بغداد و کربلای معلی است؛ انتخاب کنند.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرز‌های کشورمان با شهر‌های زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرز‌های مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

با توجه به رضایتمندی زائران در مرز خسروی، به طور یقین شاهد افزایش زائران در این مرز خواهیم بود و این افزایش نیازمند زیرساخت‌های لازم است که فضا‌های جدیدی را ایجاد کنیم که باید در ایجاد پارکینگ، پایانه‌های مسافری و افزایش فضا‌های رفاهی زائرین برنامه‌ریزی ویژه صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • سلیمانی: اخراج رفیعی درست بود؛ بنیادی‌فر قضاوت بی‌نقصی داشت
  • اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید
  • عجیب ترین فرمانده جنگ ایران و عراق /جانشین سپاه خرمشهر و دوست نزدیک سردار سلیمانی را بیشتر بشناسید
  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • دست پر «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه کتاب تهران
  • مسائل فرهنگی و اجتماعی در کف خیابان قابل حل نیست
  • واشنگتن پست: اسرائیل کشاورزی در غزه را نابود کرده است/ سطح ناامنی غذایی در غزه در مرحله بحرانی قرار دارد
  • طوطی دراکولا ؛ این خون آشام عاشق میوه است! (+تصاویر)
  • مرز خسروی روز به روز مورد استقبال بیشتر زائران قرار می‌گیرد
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری