Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@15:29:26 GMT

نگاهی به عملیات والفجر هشت

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۲۰۱۲

نگاهی به عملیات والفجر هشت

بیست بهمن‌ماه ۱۳۶۴ در میانه‌های جنگ تحمیلی ایران و عراق نیروهای ایرانی در حال تجهیز و آغاز یک عملیات بزرگ هستند عملیاتی که چشم امید فرماندهان به آن است؛ والفجر ۸.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات والفجر ۸ یکی از مهم‌ترین عملیات‌های جنگ برای ایران است، زیرا در این عملیات نیروی‌های ایرانی غیر ممکن را ممکن ساختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسی باورش نمی‌شد رزمندگان ایرانی از عرض رودخانه اروند رود که پرآب‌ترین رودخانه ایران است، رد شوند و عملیات را انجام دهند. با فتح خرمشهر دشمن به برنامه ریزی دفاعی پرداخت و کمتر به فکر دفاع بود، در این زمان نیروهای ایرانی نیز به فکر راهی برای تنبیه این نیروی متجاوز بودند.

بعد از عملیات فتح خرمشهر (بیت المقدس)، عملیات والفجر هشت با حساسیت و وسواس بسیار زیادی آغاز و به تصاحب جزیره فاو منجر شد. عملیات با همکاری بین سپاه و ارتش و با مشارکت فرماندهان بزرگی چون حسین خرازی و صیاد شیرازی انجام شد. صدام و رژیم بعث عراق با خلیج فارس ارتباط داشتند و این مسئله باعث به خطر افتادن امنیت خلیج فارس و سکوهای نفتی ایران بود. در عملیات والفجر هشت با گرفتن فاو و تصاحب اروند رود دست بعثی‌ها از دریا قطع شد و امنیت خلیج فارس تأمین شد.

همچنین بسیاری از شهرهای مرزی ایران از طریق توپخانه عراق که در جزیره فاو مستقر بود بمباران می‌شدند که نیروهای ایرانی توانستند شهرهای مرزی را از زیر آتش خارج کنند. ضمن اینکه شریان صادرات نفت عراق نیز پس از والفجر هشت فلج و ضربه اقتصادی بزرگی به آن‌ها وارد شد. رؤیای پوچ ضربه ناپذیر بودن صدام با نمایش اقتدار نیروی‌های رزمنده اسلام در این عملیات شکست.

پس از فتح خرمشهر، عملیات والفجر هشت بود که امیدی دوباره در دل ایرانی‌ها ایجاد کرد، این عملیات غیر ممکن که تا سقوط فاو در ۲۹ فروردین سال ۱۳۶۵ ادامه داشت روحیه خوبی در بین رزمندگان ایجاد کرد. پس از فتح فاو نگاه دنیا به ایران و قدرت نظامی کشور تغییر کرد. رسانه‌های اروپایی و آمریکایی از تعابیری چون "امام خمینی تمام قدرت خود را بر جنگ به کار گرفته است"، "ایران به تمام تهدیدات خود عمل کرد و جنگ وارد فاز تازه‌ای شد"، "ایرانیان احساس می‌کنند که اگر نتوانند در این سال جنگ را خاتمه دهند هیچوقت نخواهند توانست" و غیره استفاده شد.

به دنبال این تحولات جدید که ورق جنگ را به سود ایران برگرداند شورای امنیت سازمان ملل در اسفند ماه سال ۱۳۶۴ پیش نویس توافق‌نامه‌ای با بندهای مورد نظر ایران را تهیه کرد که با مخالفت آمریکا و فرانسه مواجه شد. در نهایت والفجر هشت کمک بزرگی برای تحقق خواسته‌های ایران در توافق‌نامه کرد.

کد خبر 409637

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خاطرات جنگ تحمیلی جنگ جنگ تحمیلی دفاع مقدس عملیات والفجر 8 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عملیات والفجر هشت نیروهای ایرانی فتح خرمشهر خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۲۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «بیگانه» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدجواد نوروزبیگی با نگاهی متفاوت به موضوع حجاب سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۱:۵۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مستند «بیگانه» اثر تازه موسسه راوین است و با نگاهی متفاوت به موضوع حجاب می‌پردازد.

سایر عوامل این مستند عبارت‌اند از: تدوین: مجتبی کمالی، گوینده: ابوالفضل شاه‌بهرامی، پژوهش: زهرا سجادی هزاوه، مینا یاری.

کد خبر 6092938 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • «بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود
  • دستاورد‌های اطلاعاتی گرانقیمت ایران پس از عملیات «وعده صادق»
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • قطعی ۱۷ ساعته آب منازل شهرک سازمانی والفجر در پرندک
  • روایت حیرت‌ انگیز یک نویسنده از خاطره‌بازی دو فرمانده ایرانی و عراقی سال‌ها پس از جنگ تحمیلی
  • قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم
  • فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟