Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در حالی قیمت ارز افزایشی اندک و روز به روز، حتی در محدوده کمتر از صد تومان را تجربه کرده است که بسیاری از فعالان بازار معتقدند زمینه برای جهش قیمت‌ها فراهم نیست و آنچه انتظار می‌رود ثبات قیمت ارز و قابل پیش‌بینی شدن آن برای آینده‌ای حداقل کوتاه است.

 قیمت دلار از خردادماه امسال روند کاهشی خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نیمه سال بود که جای پایش را در کانال یازده هزار تومان سفت کرد. سخنان همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز حکایت از آن داشت که برآوردها بر ماندگاری قیمت‌ها در این محدوده دلالت دارد و بسیاری از فعالان بازار نیز در این خصوص می‌گفتند که قیمت‌ها حتی از این رقم نیز پایین‌تر است و  فشار تحریم سبب شده قیمت‌ها بالاتر از قیمت واقعی باشد. این فشار سیاسی ناشی از تحریم‌هاست که سبب شده است قیمت‌ها در این محدوده باقی بماند اما اتفاق دیگری در راه بود.

 سهمیه‌بندی بنزین معادلات را نه تنها در بازار ارز که در سایر بازارها نظیر بازار طلا و سکه نیز بر هم ریخت و روند کاهشی قیمت‌ها در اغلب بازارها را به روندی افزایشی تبدیل کرد.

 این چنین بود که قیمت دلار از کانال یازده هزار تومان کنده شد و حالا تا میانه کانال سیزده هزار تومان پیشروی کرده است.

 سد مقاومتی تازه تعریف دلار اتفاقا درست در همین محدوده است. در محدوده ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، افزایش قیمت دلار به بیش از این رقم زمینه را برای تداوم رشد مهیا می‌کند و کاهش قیمت دلار از این سقف نیز امکان رشد قیمت را سخت‌تر می‌کند. سد مقاومتی دلار درست ۱۰ روز قبل بر سیزده هزار تومان تعریف شد اما شکسته شدن این سد حرکت تا مرز پیش گفته را تسهیل کرد. حالا اما این سئوال پیش روی فعالان بازار و افکار عمومی است، دلیل افزایش قیمت‌ها چیست و پیشروی تا کجا ادامه دارد؟

 انفجاری در راه نیست

اگر از فعالان بازار ارز در فردوسی و سبزه میدان سئوال کنید که وضعیت رشد قیمت‌ها در آینده و چه صورتی است با این پاسخ مواجه خواهید شد؛ انفجار در راه نیست چرا که قیمت ارز در بازار قیمتی غیرواقعی نیست و انفجار قیمتی زمانی رخ می‌دهد که نرخ واقعی دلار بیشتر از قیمت مبادله آن در بازار باشد.

یکی از فعالان بازار در این خصوص گفت: شرایط کنونی اتفاقا سبب شده نرخ دلار بالاتر از نرخ واقعی باشد و اگر فشار تحریم و جوسازی برخی دلالان بر موج اف ای تی اف و ... نباشد، قیمت‌ها به سرعت به کانال‌های پایین‌تر بازگشت می‌کند اما هم ایام پایانی سال زمینه را برای برخی دلالان فراهم کرده است که سوار موج شوند و هم ماجرای اف ای تی اف و تبلیغات عجیب و غریبی که درباره ورود ایران به لیست سیاه می‌کنند.

 این تبلیغات در حالی صورت می‌گیرد که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی  دارایی تایید کرده است ایران از مجموع ۴۱ دستورالعمل اف ای تی اف ۳۶ دستورالعمل را اجرایی کرده است و با استناد به همین عملکرد امیدواریم مانع از آن شویم که ایران وارد لیست سیاه شود. به گفته وی در آخرین نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پالرمو و CFT تصمیم‌گیری صورت نگرفت و اعلام تصمیم در این خصوص به زمانی دیگر موکول شد.

 محدوده حرکت، کانال سیزده هزار تومان

 برخی دیگر از فعالان اقتصادی نیز بر این باورند که محدوده حرکت دلار در کانال سیزده هزار تومان خواهد بود و تا پایان سال تغییر چندانی در این بازار رخ نخواهد داد. آنچه مستند فعالان بازار در این خصوص است، حضور بازارساز در بازار و اجرای سیاست‌های خاص وی است. بانک مرکزی بارها از حضور خود در بازار به شکلی رسمی خبر داده و تاکید کرده است شرایط بازار ایجاب می‌کند سیاست‌گذاری در این حوزه ادامه یابد.

دلار در نیمه کانال ۱۳ هزار تومان | جدیدترین قیمت ارزها کد خبر 483308 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ارز بازار داخلی فعالان بازار قیمت دلار اف ای تی اف قیمت ها رشد قیمت قیمت ارز سبب شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۳۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا بر اساس گزارش میدانی از بازار ارز، قیمت دلار که در روزهای گذشته روند کاهشی گرفته بود، امروز به کانال ۵۹ هزار تومان هم رسید؛ برخی از دلالان میدان فردوسی، قیمت این ارز را تا ۶۰ هزار تومان هم عنوان کردند و در مواردی هم این نوع ارز را تا ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان هم می‌فروختند.

دلالان چهارراه استانبول و خیابان منوچهری معتقدند در روزهای آینده امکان ریزش دلار تا ۵۸ هزارتومان هم وجود دارد.

بازار میدان فردوسی که در تلاطم افزایش قیمت‌ها، تب و تاب فروش از سوی دلالان را به همراه داشت، امروز از هیجان خالی بود؛ البته فروشندگان دلار همچنان در بازار حضور داشتند تا اگر تقاضایی برای خرید باشد، پاسخ دهند.

تحولات‌ مرزی بین ایران و پاکستان قبل از پایان یافتن تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، سرآغازی برای روند صعودی قیمت دلار بود. همچنین همزمان‌ با پایان تعطیلات نوروزی، اخبار سیاسی از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در سیزدهم فروردین‌ماه منتشر شد و روند صعودی که در بازار ارز آغاز شده بود را تسریع کرد.

به‌دنبال این اتفاق، ایران ۲۵ فروردین‌ماه، در عملیات «وعده صادق» یک حمله موشکی به رژیم صهیونسیتی ترتیب داد و فردای این حمله، قیمت دلار در ساعات آغازین بازار، به ۷۰ هزار تومان هم رسید؛ اما این روند صعودی ادامه‌دار نبود و در عرض چند ساعت، بازار روند نزولی به خود گرفت و به ۶۶ هزار تومان هم رسید.

در این مدت برخی از کارشناسان بازار هشدار دادند که روند صعودی این روزهای بازار ارز، ناشی از هیجانات سیاسی است و ادامه‌دار نخواهد بود؛ درواقع به گفت آنها از نظر اقتصادی اتفاقی رخ نداده که بخواهد علت افزایش قیمت ارز باشد. البته برخی دیگر از کارشناسان تاکید کردند که بدون یک بسته سیاستی مناسب، بازار ارز انضباط نمی‌گیرد و این بازار نیازمند برنامه پایدار است.

کد خبر 847888 برچسب‌ها خبر مهم دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • احتمال بازگشت دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار بازهم ریخت