Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید که کوچک‌ترین دخالتی در آرای داوران نداشته‌ است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا «شب تئاتر»، شنبه 19 بهمن، در ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت جشنواره تئاتر فجر، به موضوع «رادیو تئاتر» پرداخت.

منوچهر اکبرلو در بخش اول برنامه، میزبان نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره بین المللی تئاترفجر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوچک‌ترین دخالتی در آرای داوران نداشته‌ایم!

برهانی‌مرند در پاسخ به این سوال که آیا دولت به عنوان متولی در انتخابها دخالت می کند؟ گفت: من کم داوری نکرده ام و تجربه داوری خودم را عرض می کنم. شاید واقعا پیش نیامده که متولی و برگزار کننده کوچکترین دخالتی کند یا حداقل من شاهدش نبوده ام. در این دو دوره ای هم که بنده دبیر بوده ام خوشبختانه کوچکترین دخالتی در آرا داوران نداشته ایم. جشنواره تئاتر فجر با اینکه برگزار کننده اش دولت است اما همه چیزش هنرمندان هستند.اتفاقات امسال می تواند به این قضیه شهادت دهد که خودِهنرمندان هستند که اتفاقات جشنواره تئاتر فجر را رقم میزنند و اگر بخواهند می توانند باشند یا نباشند. و این برای بنده قابل افتخار است که در چنین شرایطی دبیری را پذیرفته ام.

وی در مورد تاثیر سلیقه داوران در انتخابها گفت: اساسا داوری امری نسبی است و ترکیب و نوع سلیقه داوران در چینش و انتخابها نقش دارد.

هنرمندان ما می‌پسندند در جشنواره، رقابتی شرکت کنند

برهانی مرند با اشاره به اینکه بر اساس  آسیب شناسی سال گذشته اکثر  هنرمندان بر غیر رقابتی کردن جشنواره  تاکید داشتند گفت: متاسفانه امسال با واقعیت تلخی مواجه شدم. ما یک بخش رقابتی و یک بخش غیر رقابتی داشتیم. حدود 250 نفر در بخش رقابتی ثبت نام و تنها 50 نفر در بخش غیر رقابتی ثبت نام کردند. اجازه بدهید این را بگویم، بسیاری از همان دوستانی که آسیب شناسی می کردند و بر ضم رقابت تاکید می کردند، امسال وقتی برای مهمان شدن از آن دوستان دعوت می کردم، عموما فرمودند یا رقابت یا نمی آییم. این واقعیت تئاتر ماست. گویی هنرمندان ما می پسندند در جشنواره رقابتی شرکت کنند.

شخصاً ایده آل من این است که امر داوری را، مانند خیلی جشنواره های دنیا، به منتقدین بسپاریم، نه اینکه هنرمندان صلاحیتش را ندارند بلکه این درست تر است.

برهانی مرند در پاسخ به این سوال که در انتخابها چقدر دخیل بوده است گفت: در بخش هیئت های انتخاب بنده کوچکترین نقشی نداشتم، فقط عمده ترین مسئله ای که بر آن تاکید داشتم بحث کیفیت بود.

وی در انتها خبر از رونمایی کتاب اطلاعات جامع تمام دوره های تئاتر فجر داد.

اکبرلو در بخش دوم برنامه با موضوع  «رادیو تئاتر»، میزبان امین رهبر، مدیر بخش رادیو تئاتر جشنواره تئاتر فجر و فریدون محرابی، داور بخش رادیو تئاتر بود.

رهبر در مورد تغییرات این بخش نسبت به سال گذشته گفت: سال گذشته بخش نمایش های رادیویی بود که صرفا روی صحنه اجرای رادیویی انجام میشد و امسال بخش رادیو تئاتر است که دست هنرمندان را برای استفاده از قابلیت های صحنه، تا آنجا که به رادیویی بودن آن آسیب نزند، باز می گذارد.

باید به رادیو تئاتر فرصت بدهیم

محرابی تعریفی از رادیو تئاتر ارائه داد: در رادیو تعریفی داریم که می گوییم عناصر بصری را به شنیداری تبدیل کنیم، پس عنصر تخیل بسیار مهم است. رادیو تئاتر کشف بسیار مسحور کننده ای است برای اینکه بتوانیم از تمام ابزاری که در مدیوم تئاتر هست استفاده کنیم و نهایتا بتوانیم فضاهای شنیداری را در صحنه به صورت جذاب برای مخاطب خلق کنیم. یک تلفیق جذاب از هر آنچه که قرار است در ذهن شکل بگیرد و بخشی از آن قرار است دیده شود. رادیو تئاتر می تواند یک رسانه مستقل باشد که در حال کشف و شهود است.

وی ادامه داد: در درام رادیویی دو مقوله داریم که آنرا با سایر رسانه ها متفاوت می کند. یک پرسپکتیو، دو مالکیت میکروفون که با آن می توان جنبه های شنیداری جذاب برای مخاطب به وجود آورد. این ویژگی رادیو تئاتر است. ما باید به رادیو تئاتر فرصت بدهیم و سالن هایی طراحی شود تا بتوانیم جلوه های صوتی جذاب در آن بشنویم. فراموش نکنیم که آن چیزی که الان در حال اتفاق افتادن است، الزاما ظرفیتی نیست که رادیو تئاتر دارد.باید روی رادیو تئاتر تحقیق شود و تجربه شود تا از دل آن یک پدیده شکل بگیرد.

رهبر گفت: این بخش با حمایت و مشارکت تمام عیاررادیو نمایش در جشنواره است. کارهای جشنواره همزمان در رادیو پخش می شوند.

حمیدرضا سلحشور، کارگردان رادیو تئاتر و مهدی طهماسبی، کارگردان رادیو تئاتر مهمانان بخش سوم برنامه بودند.

سلحشور گفت: ما در دنیایی هستیم که دائما با رسانه های نو ظهور مواجه هستیم. رادیو تئاتر کودکی است که تازه به دنیا آمده و باید رشد کند. برای آن پایه بسیار خوبی گذاشته شده است و اگر این پایه در قالب و چهارچوب خاصی قرار بگیرد قطعا موفق خواهد شد. اگر جاذبه های بصری مثل لباس و دکور اضافه شود ولی تعرف رادیو تئاتر از بین نرود به نظر تاثیر مثبت خواهد داشت.

عنصر اجرایی، کلیدی ترین عنصر رادیو تئاتر

طهماسبی کلیدی ترین عنصر رادیو تئاتر را ایده اجرایی دانست و افزود: ما با حفظ اصالت های رادیو مجبوریم به سراغ تئاتر برویم و از ویژگی های آن استفاده کنیم. بعد از ایده اجرایی، مهمترین مسئله انتخاب متن درست است.

«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: شبکه چهار سیما جشنواره بین المللی تئاتر فجر شب تئاتر جشنواره تئاتر فجر بخش رادیو تئاتر برهانی مرند غیر رقابتی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۳۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت

جشنواره‌ها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای، هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاه‌های متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه آموزشی موجود در جشنواره‌ها در کنار مباحث رقابتی توجه دارند.

امروز، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مرکز مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده و حامی جدی مستندسازان است. مروری بر آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره پژواک و اذعان داوران در این عرصه به خوبی اثبات می‌کند بسیاری از برنامه سازان پیشکسوت و جوان در حوزه مستندسازی آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته و به سراغ سوژه‌های ناب برای مستندسازی رفتند. 

جشنواره مستند رادیویی پژواک محملی شده تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یکدیگر رقابت کنند. همچنین در سایر شبکه‌ها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد کرده است. نتیجه این است که امروز، برنامه‌های مستندمحور رادیو، پرشنونده هستند و به واسطه رادیو، مستند‌ها جایگاه ویژه‌ای نزد ذائقه مردم یافته است.

از سوی دیگر جشنواره پژواک فرصتی فراهم کرده تا مردم هم در این جشنواره سهمی داشته باشند. هدف از این بخش، افزایش تعامل میان برنامه سازان و مخاطبان و از سوی دیگر شناسایی افراد مستعد در این حوزه است. همچنین آثار قابل داوری در بخش مردمی نسبت به دوره‌های گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و این نشان می‌دهد مردم علاقمند به این قالب از برنامه سازی هستند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی شده گونه‌های راحت مستند (مستند روایی و گزارشی) گذاشته شود تا علاقمندان به این عرصه وارد میدان شوند. بخش مردمی جشنواره پژواک در راستای نگاه تحولی معاونت صدا مبنی بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است که این نگاه به جد دنبال می‌شود.

در واقع ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه شنوندگان رادیو هم از دیگر مزیت‌های این رویداد است. جشنواره مستند پژواک نیز همچون بسیاری دیگر از جشنواره‌های رادیو با مشارکت عموم مردم برگزار می‌شود. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا بهترین فیلم‌های مستند از نگاه خود را انتخاب و در این جشنواره شرکت دهند. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت رادیو در زمینه تولید و پخش آثار مستند کمک می‌کند. 

از سوی دیگر دوری از کلیشه‌های رایج، خلق و اجرای طرح‌های نو، تحولی عمیق در محتوا و اضافه شدن بخش‌های ویژه همچون وعده صادق و... حاصل توجه جشنواره پژواک در سومین دوره است.

مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با سالروز ۸۴ سالگی رادیو برپا شد و برگزیدگان بخش‌های برنامه‌های مستمر، مستند‌های مستمر، مشاغل و مستندنگاری اعلام شدند. اکنون که به روز‌های اختتامیه نزدیک می‌شویم، قرار است برگزیدگان راویان حقیقت در بخش‌های اصلی، ویژه و مردمی اعلام شود و تندیس‌های طلایی در دستان راویان حقیقت در رادیو قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • داوران در صدور حکم صبوری و طمانینه پیشه کنند
  • جانشین فغانی در داوری ایران مشخص شد
  • جام جهانی از تمام داوران فوتبال ایران گرفته شد | اعتراف مهم افشاریان؛ بله ما نتوانستیم
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • جام جهانی از داوری ایران گرفته شد
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • راهیابی دو اثر از رادیو کیش به مرحله نهایی سومین جشنواره ملی پژواک
  • پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد