Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از دانشمندان استرالیایی کشف کرده اند که الماس بعنوان سخت‌ترین ماده کربنی می‌تواند در ابعاد نانو خم شده و تغییر شکل بدهد. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، الماس به علت طیف وسیعی از خواص شگفت انگیز برای دانشمندان و جواهرشناسان ارزشمند است. محققان می‌گویند این کشف، طیف وسیعی از امکانات برای طراحی و مهندسی دستگاه‌های جدید نانومقیاس در زمینه سنجش، محافظت و ذخیره انرژی ارائه داده و چالش‌های پیشرو آینده نانوفناوری را نیز نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سرپرست این مطالعه، «بلک ریگان» از دانشگاه سیدنی گفت: این نانومواد کربنی مانند الماس، از نظر علمی و فناوری مورد توجه هستند، زیرا حالت طبیعی خواص مکانیکی آن‌ها می‌تواند با خواص آن‌ها در مقیاس نانو و میکرو بسیار متفاوت باشد. الماس یک پیشگام در برنامه‌های نوآورانه نانوفوتونیک، سیستم‌های مکانیکی میکروالکتریک و محافظ‌های تابش است یعنی طیف متنوعی از کاربرد‌ها در تصویربرداری پزشکی، سنجش دمایی، پردازش و ارتباطات کوانتومی را فراهم می‌کند.
ریگان افزود: ما نیاز داریم تا بدانیم چگونه این مواد در مقیاس نانو رفتار می‌کنند (خم می‌شوند، تغییرشکل می‌دهند، تغییر حالت می‌دهند و می‌شکنند) و ما این اطلاعات را برای الماس‌های تک‌ بلوری نداشته‌ایم.
گروه تحقیقاتی با نانوسوزن‌های الماس به طول تقریبا ۲۰ نانومتر و ۱۰۰۰۰ برابر کوچکتر از یک تار موی انسان کار کرده‌اند. این نانوذرات با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی در یک میدان الکتریکی قرار گرفتند. محققان با استفاده از این فناوری خاص، غیرمخرب و برگشت پذیر توانستند ثابت کنند که این نانولوله‌ها بدون شکستگی می‌توانند تا ۹۰ درجه خم شوند.
علاوه بر این محققان شکل جدیدی از تغییر شکل پلاستیک را مشاهده کردند که در ابعاد نانوپلار و جهت کریستالوگرافی الماس و در روشی خاص اتفاق می‌افتد.
پروفسور ایگور آهارونویچ گفت: نتیجه بی نظیر بود؛ یک حالت جدیدی از کربن است و رفتار مکانیکی بی سابقه‌ای را نشان می‌دهد. این‌ها بینش‌های بسیار مهمی از چگونگی تحریف، خم شدن و تغییر پارامتر‌های نانوساختاری است که خاصیت آن‌ها را از مکانیکی به مغناطیسی تا نوری تغییر می‌دهد. برخلاف بسیاری از مراحل فرضی، کربن، کربن ۰۸ ظاهر شده و با پیوند‌ها شبه الماس به طور تدریجی شکسته شده و منطقه بزرگی از الماس را به کربن ۰۸ تبدیل می‌کند.
آهارونویچ افزود: کاربرد‌های نانو بسیار گوناگون هستند. یافته‌های ما از طراحی و مهندسی دستگاه‌های جدید در کاربرد‌هایی مانند ابرخازن ها، فیلتر‌های نوری یا حتی تصفیه هوا پشتیبانی می‌کند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: الماس فناوری نانو دستاورد جدید محققان کاربرد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۵۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر

آخرین نیروگاه تولید برق فعال زغال‌سنگ بریتانیا پس ۵۷ سال فعالیت، سپتامبر سال جاری برای همیشه تعطیل خواهد شد. 

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آخرین نیروگاه فعال زغال‌سنگ بریتانیا که در سال ۱۹۶۷ با ظرفیت تولید ۲ هزار مگاوات برق برای تأمین برق دو میلیون خانه توسط هیئت مرکزی تولید برق کشور راه‌اندازی شد، سی‌ام سپتامبر ۲۰۲۴ برای همیشه به فعالیت خود پایان خواهد داد. این اقدام بخشی از برنامه‌های دولت برای پایان دادن به تولید زغال سنگ در بریتانیا است.

عملیات انحلال این نیروگاه از اول اکتبر آغاز می‌شود و تکمیل آن دو سال طول خواهد کشید. تخریب برج‌های خنک‌کننده و دیگر بخش‌های این نیروگاه ۶۵۵ هکتاری پس از اتمام عملیات انحلال آغاز خواهد شد.

چرا تولید زغال‌سنگ در بریتانیا به پایان می‌رسد؟

زغال سنگ یک سوخت فسیلی است و از زمان انقلاب صنعتی در بریتانیا برق تولید می‌کند، زمانی این سوخت بر منطقه میدلندز شرقی تسلط داشت، اما اکنون به دلیل تأثیری که بر محیط زیست دارد، به‌عنوان کثیف‌ترین سوخت فسیلی بریتانیا شناخته می‌شود و معادن آن تعطیل شده‌اند. آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا نیز ماه سپتامبر تولید خود را متوقف خواهد کرد.

هنگامی که زغال‌سنگ می‌سوزد، گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسیدکربن وارد جو می‌شود. با گذشت زمان تجمع این گازها با به دام انداختن انرژی اضافی در جو زمین، دمای جهانی را افزایش داده است. بریتانیا متعهد شده است تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند و برای دستیابی به این هدف، تعهدات بلندپروازانه‌ای اتخاذ کرده که شامل دست‌یابی به برق کاملاً پاک تا سال ۲۰۳۵ با افزایش سریع انرژی بادی، خورشیدی و هسته‌ای می‌شود.

پیش از این نیز بریتانیا گزارش داد که رکوردها نشان‌دهنده تغییرات چشمگیری در سیستم تولید برق این کشور نسبت به ۱۵ سال پیش است که نیروگاه‌های گاز و زغال‌سنگ بیش از ۷۵ و انرژی‌های تجدیدپذیر تنها دو درصد از ترکیب برق آن را تشکیل می‌دادند. در سال گذشته نیز تنها یک‌سوم برق بریتانیا از سوخت‌های فسیلی و ۴۰ درصد آن از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شد.

اکنون سهم برق تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی در بریتانیا به پایین‌ترین حد خود رسیده است و گاز و زغال‌سنگ تنها ۲.۴ درصد از تولید برق را برای یک ساعت در هفته گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 749399

دیگر خبرها

  • استخراج الماس از گل صدتومانی + عکس
  • انجام عملیات حفاری تحت نظارت آب منطقه‌ای/استخراج از معدن با بیل مکانیکی انجام می‌شود
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • استخراج الماس از گل صدتومانی
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]
  • خبر خوش برای کارگران/ شکل قراردادهای موقت تغییر می‌کند؟
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم