Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان هرمزگان به عنوان شاه راه اقتصادی کشور، اصلی ترین میزبان کارگران فصلی در نیمه دوم سال است که افراد جویای کار با سفر به این استان از چاله بیکاری به چاه آوراگی خواهند افتاد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ استان هرمزگان به واسطه بهره وری از نعمت دریای خلیج فارس، جزایر متعدد، پالایشگاه های بزرگ، معادن، کارخانه ها و شرکت های بین المللی تبدیل به قطب اقتصادی کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد پویای هرمزگان، سالانه خیل عظیم سرمایه گزاران و افراد جویای کار را از سرتاسر کشور و حتی دنیا را به خود جذب می کند که آن را تبدیل به شاه راه اقتصادی ایران کرده است.

هرمزگان، اصلی ترین میزبان کارگران فصلی در نیمه دوم سال

داشتن فرصت های شغلی و هوای مطلبوب بهاری هرمزگان در زمستان های سرد کشور در حالی که سراسر کشور را یخ و کولاک فرا گرفته، این استان را تبدیل به بهشت کارگران فصلی در نیمه دوم سال کرده است.

هر ساله با شروع فصل زمستان و نبود شغل در استان های دیگر، موج عظیم کارگران جویای کار، روزانه یا حتی  برای چند ماه وارد هرمزگان و به خصوص شهرستان بندرعباس می شوند.

این کارگران که عمدتا از قشر های ضعیف و آسیب پذیر کشور هستند، برای کسب روزی از چاله بیکاری به چاه مهاجرت و آوارگی افتاده که هر سرنوشتی را برای به دست آوردن لقمه ای نان حلال در ذهن خود متجسم می شوند.

پارک و پیاده رو ها در قرق کارگران فصلی

در پایتخت اقتصادی کشور کارگران فصلی که بی خانمان هستند در مراکز پر تردد شهر اتراق می کنند و پیاده روها و پارک ها را مامنی امن برای استراحت خود می دانند که این امر موج نارضایتی شهروندان بندرعباسی را به ارمغان آورده است.

بیشتر کارگران فصلی که از استان های همجوار هرمزگان به این شهر سفر می کنند بنا بر نظر مسئولان استان درگیر به اعتیاد بوده که این موضوع خود آمار معتادان متجاهر در هرمزگان را در نیمه دوم سال بالا برده است و این امر زنگ خطری برای شهروندان خون گرم جنوب به شمار می رود.

طبق گفته های سردار مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور در جمع خبرنگاران، که در روز های گذشته به این استان سفر کرده بود، هرمزگان مقصد اصلی کارگران فصلی و معتادین متهاجر در نیمه دوم سال است.

نبود محل اسکان، اصلی ترین دغدغه کارگران فصلی

نداشتن کمپ و محل اسکان مناسب اصلی ترین مشکل این مهمان های ناخوانده است که در گوشه و کناری از شهر پناه گرفته و به دلیل داشتن برخی از آسیب ها و سوابق مانند مشکلات اخلاقی، اعتیاد و یا قضایی، شهروندان روی چندان خوشی به آن ها نشان نمی دهند.

با توجه به جنبه توریستی هرمزگان و ورود خیل عظیم گردشگران از داخل و خارج کشور در نیمه دوم سال، همزمان با کارگران فصلی به این استان، چهره شهر هم تحت تأثیر آن قرار گرفته که این موضوع تبدیل به معظلی برای دستگاه های مدیریت شهری شده است.

ایجاد مکانی برای اسکان این قشر زحمت کش، سال هاست صرفا سوژه ای برای جلسات بی ثمر خانه کارگر، شهرداری، راه و شهر سازی و سایر دستگاه های مرتبط مانده و تا کنون بی نتیجه بوده است.

آشفته بازار کاسبی کارگران فصلی

روال کاریابی کارگران مهاجر چندان پیچیده نبوده و این افراد قبل از طلوع آفتاب تا غروب آن در کنار میادین و خیابان های شهر در انتظار کارفرمایانی که برای به کارگیری آن ها به محل تجمعشان رفته حضور دارند.

کارفرمایان برای انجام امورات خود به محل های تجمع کارگران رفته که با هجوم کارگران، هر کدام که زودتر خود را به آن خودرو برساند، موفق شده آن روز، کاری را برای خود دست و پا کند.

این بی نظمی و آشفتگی باعث می شود افراد بدون در نظر گرفتن تخصص و هر چند روز یک بار به کار گمارده شوند و حقوق کارگران به راحتی مورد بی توجهی قرار گیرد.

ساماندهی کارگران فصلی و معرفی عادلانه آن ها به کارفرمایان

یکی از راه کار های موجود برای ساماندهی کارگران فصلی، تجمیع آن ها زیر نظر ادارت مربوطه نظیر خانه کارگر، نظام مهندسی، شهرداری و آموزش نکات تخصصی به آن ها توسط سازمان فنی و حرفه ای و سپس معرفی عادلانه آن ها به کارفرما است.

برخی از کارفرمایان با سؤاستفاده از وضعیت آشفته این کارگران به راحتی حقوق آن ها را پایمال کرده و کارگران هم توانی برای احقاق حقوق خود ندارند.

از چاله بیکاری به چاه مهاجرت

جمعه ناروئی، یکی از کارگران فصلی در گفتگو با خبرنگار هرمز، با اشاره به حضور چند ماهه اش در هرمزگان، اظهار کرد: بیش از پنج ماه است که از کهنوج به بندرعباس برای کار سفر کرده ام.

وی افزود: تنها دلیل مهاجرت ما بیکاری و نبود اشتغال در شهر و استان خودمان است و ما مجبوریم هرکجا که کاری باشد سفر کنیم.

این کارگر فصلی با اشاره به مستعد بودن هرمزگان برای پذیرش کارگران فصلی، گفت: در روستا و شهرها شغلی وجود ندارد و حتی کشاورزی کردن هم دیگر سرمایه اولیه می خواهد که ما نداریم.

وی ادامه داد: از صبح تا شب در کنار جاده به دنبال کسب روزی هستیم و به طور میانگین هر پنج روز یک بار موفق به پیدا کردن شغلی کارگری می شوم.

ناروئی خاطر نشان کرد: سه بچه مدرسه ای دارم که مخارج آن ها به راحتی تأمین نمی شود و با این وضع کار کردن درآمد ماهیانه ام حتی به یک ملیون تومان هم نمی رسد.

کارگر 16 ساله ای که نان خانواده هشت نفره را می دهد

احسان ناروئی، نوجوان 16 ساله ای که از راه کارگری به دنبال امرار معاش و کسب روزی بود هم اظهار کرد: یک خانواده هشت نفره دارم که پدر و مادرم به دلیل کهولت سن توان کار را ندارند و خودم باید مخارج آن ها را تأمین کنم.

وی افزود: از این راه ماهانه حدود 600 هزار تومان درآمد دارم و که گاهی اوقات با بی مهری کارفرمایان مواجه شده و حق و حقوق ما را به بهانه های مختلف نمی دهند.

ناروئی با بیان اینکه فقط شیش کلاس سواد دارد، خاطر نشان کرد: به دلیل وضعیت شغلی مجبور به ترک تحصیل شدم و از کهنوج به روستای باغو سفر کرده که روزانه برای کار به بندرعباس می آیم.

10 روز است که آواره ام

نور محمد ملازهی، که از ایران شهر سیستان و بلوچستان به بندرعباس سفر کرده است، اظهارکرد: بیش از ده روز است که به هرمزگان آمده ام و شب ها را در اتاقک های نگهبانی ساختمان های در حال ساخت صبح می کنیم.

وی افزود: هیچ جایی برای اسکان ما وجود ندارد و ده روز در بندرعباس آواره و 10 روز دیگر در ایرانشهر در کنار خانواده هستم.

این کارگر فصلی ادامه داد: حتی کارفرمایان امورات کارگری را به ما محول نمی کنند و از کارگران افغانی استقبال بیشتری می شود که به این وجود ما همان اندک درآمد روزانه خود را هم از دست داده ایم.

وی خاطر نشان کرد: بارها بوده که سوانح جانی یا نقص عضو برای کارگر در محل کار ایجاد شود که به دلیل نبود بیمه و قوانین مشخص کارفرما ها هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی گیرند.

با توجه به وضعیت اسفناک این قشر زحمت کش، لازم است که مسئولان به در نظر گرفتن شرایط و موقعیت آن ها فکری اساسی برای کارگران فصلی کرده و با ساماندهی آن ها بخشی از دغدغه های کارگران را کم کنند.

با توجه به حضور خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی در فصل زمستان به این استان زیبنده بندرعباس به عنوان مرکز هرمزگان نیست که با حضور کارگران بی خانمان در میادین اصلی  چهره شهر مخدوش شود.

لازم به ذکر است که بخش عظیمی از اقتصاد ما مدیون همین کارگر ها است که با حمایت و آموزش آن ها می توان اقتصاد جامعه را نیز متحول کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خاطر نشان اقتصادی کشور اصلی ترین جویای کار سفر کرده کسب روزی خیل عظیم برای کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۵۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی

بارندگی‌های اخیر طغیان رودخانه فصلی چاهک موسویه در قائنات خراسان جنوبی را به دنبال داشته است.

کد خبر 750406

دیگر خبرها

  • تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • آوارگی صدها خانواده براثر سیلاب در غور
  • وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
  • خسارت ۲۵۳ میلیارد تومانی بارش‌های اخیر به کشاورزی کرمانشاه
  • صدایی که چهره خانم معلم را نگران می‌کرد
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری
  • راه بیرون آمدن از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو