Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@22:53:51 GMT

لبنیات خام نخورید تا بروسلوز نگیرید

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۵۹۵۲

لبنیات خام نخورید تا بروسلوز نگیرید

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس دامپزشکی قاینات گفت: در پیشگیری از بیماری بروسلوز یا همان تب مالت، عدم مصرف لبنیات خام و مراقبت در تماس با دام و ترشحات آن بسیار حائز اهمیت است.

رضا محمودی زاوه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دامی ومشترک بین انسان و دام از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد بیش از 287 هزار راس دام سنگین و سبک واکسینه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این تعداد واکسینیاسیون توسط اکیپ‌های بخش دولتی  علیه بیماری‌های مشترک همچون شاربن، بروسلوز و هاری انجام شده است که خوشبختانه در سال‌های اخیر موردی از بیماری شاربن و هاری مشاهده نشده است.

رئیس دامپزشکی قاینات گفت: در خصوص بیماری بروسلوز یا همان تب مالت نیز با همکاری شبکه بهداشت مناطق خطر در دستور کار دامپزشکی است که امید است این روند کاهشی ادامه داشته باشد و همراهی و همکاری مردم در کنترل این بیماری نقش بسزایی دارد.

محمودی زاوه تصریح کرد: این بیماری‌ها به شدت خطرناک بوده و عامل این بیماری‌ها می‌توانند از طریق تماس با دام آلوده و یا مصرف محصولات آن‌ها به انسان منتقل شود که در همین خصوص دام‌های شهرستان علیه این بیماری‌ها واکسینه شدند تا دام‌ها ایمن شده و در صورت مصرف،  فرآورده‌های خام دامی سالم به دست مردم برسد.

وی در خصوص سایر اقدامات دامپزشکی در مبارزه با این بیماری‌ها، یادآور شد: دامپزشکی با خونگیری و آزمایش دام‌ها، ضمن تامین سلامت دام‌ها، سلامت فرآورده‌های خام دامی خوراکی و  غیرخوراکی را تامین کرده است.

رئیس دامپزشکی قاینات خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و بالا بردن دانش بهداشت عمومی بهره‌برداران در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مسری به طور مستقیم نقش دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بروسلوز بیماری ها دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۵۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ علیرضا رفیعی پور گفت: در این مدت تیم های ثابت و سیار دامپزشکی از مراکز عرضه مواد پروتئینی استان البرز بازدید کردند که هشت هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی کشف و ۶ هزار کیلوگرم آن معدوم شد.

وی بیان کرد: سال گذشته نیز برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز مردم البرز ۱۶۱ هزار راس دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی در این استان ذبح شد.

رفیعی پور یادآورشد: ۸۰۰ بیماری مشترک دام و انسان وجود دارد که باید نظارت دقیقی در این زمینه داشته باشیم .

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور طی سال گذشته در البرز کشتار شد که ۷۳ هزار کیلوگرم آن غیر قابل مصرف بود.

وی بیان کرد: در این مدت ۹۲ هزار بازدید از مراکز تولید و توزیع مواد غذایی البرز داشتیم که فعالیت یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی غیر بهداشتی تشخیص داده شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز ادامه داد: یک هزار و ۸۵۴ صدور پروانه صادر شده و اکنون ۴۸ مرکز نهاده های دامی های تک داریم.

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان معدوم شد
  • صادرات ۲۹ قلم فرآورده دامی از استان البرز
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون
  • کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در البرز معدوم شد