Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور، مجتبی غالبی روز یکشنبه در نشست با اعضای این کانون در محل انجمن، افزود: از اواخر سال ۸۱ که مراکز سرپایی درمان اعتیاد در کشور تاسیس شد، نحوه درمان معتادان در این مراکز بدین صورت بوده که بیمار ضمن مراجعه به مرکز و ارائه مدارک هویتی، پرونده درمانی برایش تشکیل و به کمک پزشک، نوع دارو و درمان مناسب بیمار تشخیص داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در جلسات بعدی، بیمار به‌صورت منظم به مرکز مراجعه کرده و همزمان با دریافت و مصرف دارو، از خدمات غیر دارویی مانند آموزش‌های فردی، گروهی و خانوادگی که توسط روانشناس یا مددکار مرکز ارائه شده، بهره مند می‌شود.
رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور ادامه داد: مهمترین مزیت این مراکز، ارائه خدمات دارویی و غیر دارویی به‌صورت همزمان و در یک مکان به همراه نظارت مستقیم پزشک و پرستار بر میزان و نحوه مصرف داروی مخدر و در اختیار داشتن وسایل و تجهیزات احیاء است.

وی تصریح کرد: متاسفانه اخیرا سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با تلاش زائد الوصفی به دنبال در اختیار گرفتن داروهای ویژه درمان اعتیاد و توزیع یا عرضه این داروها توسط داروخانه‌های منتخب بوده و  وزارت بهداشت مصوبه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور را به هیچ انگاشته و بدون توجه به عواقب قطعی و خطرناک این طرح، برای جامعه اسلامی ایران و صرفا برای دستیابی به منفعت مالی و حمایت از اعضاء صنفی خود، همچنان پیگیر در اختیار گرفتن داروهای مخدر ویژه درمان اعتیاد و توزیع یا عرضه آن در داروخانه ها است.

هولوگرام­ دار کردن داروی متادون

 علی فرهودیان روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این نشست گفت: جابجایی دارو از مراکز درمانی  به داروخانه ها، نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند، بلکه به نوعی، ادامه و حالت تشدید شده اقدامات مخربی است که وضعیت درمان اعتیاد را به این نقطه کشانده است.

وی افزود: فشار بیشتر به اقتصاد مراکز درمان به صورت اجتناب­ ناپذیری کیفیت درمان را کاهش می­ دهد و اوضاع اعتیاد کشور را از این که هست، بدتر می­ کند و مسوولان  به جای آنکه دائم فشار به مراکز را افزایش دهند، سیستم قاچاق متادون را از مبدا تا مصرف ­کننده نهایی کنترل کنند.

فرهودیان تاکید کرد: لازمه این کار، هولوگرام­ دار کردن داروی متادون از مبدا تولید، شفاف کردن تولید و عرضه متادون از ابتدا تا انتها و کنترل و ممانعت از فروش متادون و سایر داروهای مخدر در مکان­هایی مانند عطاری ­ها که حتی یک مورد آن هم غیرقانونی است.

خطر مواجه شدن نظام درمان اعتیاد کشور با یک فرآیند آزمون و خطا

 علیرضا نوروزی، روانپزشک نیز در این زمینه گفت: در شرایط موجود، بیماران تحت درمان، برای دریافت ویزیت و داروهای آگونیست و خدمات روان شناختی و آموزشی  به مراکز سرپایی درمان اعتیاد مراجعه و تمام این خدمات را در یک محل دریافت می کنند، هر چند گروه قابل توجهی از بیماران جهت مراجعه منظم به مراکز (که لازمه و ضرورت درمانی هست) مشکل دارند.

وی افزود: چنانچه این افراد مجبور باشند علاوه بر مراجعه به مرکز (جهت دریافت نسخه پزشک)، مجدداً جهت دریافت دارو به داروخانه مراجعه کنند و در مواردی برای اصلاح نسخه، این مسیر و این فرآیند تکرار شود، هزینه های درمانی غیرمستقیم، شامل هزینه رفت و آمد و وقت صرف شده برای دریافت خدمات درمانی به صورت نالازمی افزایش پیدا می کند.

نوروزی تصریح کرد: نظام درمان اعتیاد کشور وارد یک فرآیند آزمون و خطا با خطر شکست بالا می شود که هزینه های بالایی به بیماران و خانواده های آنها و کل جامعه تحمیل خواهد کرد.

"هومان نارنجی‌ها" فعال حوزه پیشگیری، درمان و پژوهش در حوزه اعتیاد  نیز در این نشست گفت: این تصمیم گیری در حالی صورت می‌گیرد که سازمان غذا و دارو اطلاعات دقیقی از میزان تولید داروهای مخدر از کارخانجات ندارد و صدور مجوزهای تولید مخدر به این شرکتها رو به افزایش است.

وی افزود:  همچنین هیچگونه پژوهشی تاکنون در خصوص نحوه و میزان نشت دارو در کشور انجام نشده است و میزان سهم شرکتهای پخش و کارخانجات تولید کننده در فرآیند نشت، روشن نیست، چرا مصوبه نصب برچسب بارکد خوان و رهگیری دارو از کارخانه تولید کننده داروی مخدر تا کلینیک ها سالهاست که در اسناد ستاد مبارزه با مواد مخدر خاک می‌خورد و اصلا اجرایی نمی‌شود ولی ناگهان یک طرح غیر مرتبط و انحرافی در  اولویت اجرایی سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد؟

به گزارش روابط عمومی کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور، پیرو پیش نویس ضابطه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، جهت توزیع و عرضه داروهای مخدر در داروخانه‌ها، اعتراض جمعی از  کارشناسان حوزه مدیریت و درمان اعتیاد کشور مطرح شد.

برچسب‌ها اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت ویژه درمان اعتیاد سازمان غذا و دارو داروخانه ها داروهای مخدر وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۷۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد

احمد یوسفی گفت: متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی، حرفه آموزی و اشتغال زایی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، کورش احمد یوسفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در جریان بازدید رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال گذشته در استان کرمان بالغ بر ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ سراسر استان نگهداری و اقدامات درمانی و بازپروری برای رهجویان صورت گرفت.

وی بیان داشت: متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی، حرفه آموزی و اشتغال زایی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد به گونه‌ای که اطمینان حاصل شود که این افراد بازگشت مجددا به کمپ نداشته باشند.

احمدیوسفی با بیان این مطلب که در سند تحول و تعالی قوه قضائیه، کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: در زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات سازمان‌های متولی همکاری لازم نمی‌کنند و شوربختانه استان کرمان در بحث زیرساخت‌های کمپ ۱۶ جزء محروم‌ترین استان‌های کشور می‌باشد.

وی با بیان این مطلب که اعتیاد یک چالش اجتماعی در دنیا می‌باشد، ولی در کشور ما در صدر آسیب‌های اجتماعی است گفت: متاسفانه در زندان‌ها ۵۰ درصد بصورت مستقیم و ۲۰ درصد بصورت غیرمستقیم محکومین به حبس مربوط به جرائم مواد مخدر هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان تاکید کرد: بسیاری از معتادان به واسطه بیماری اعتیاد خود مرتکب جرم می‌شوند و در برخی موارد اعتیاد موجب ضربه زدن به سرمایه‌های اجتماعی شهر شده است که لازم است اقدامات قبل، حین و بعد از درمان مورد توجه قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند
  • مردم نگران تامین داروی وارفارین نباشند
  • داروی مهم بیماران قلبی بالاخره توزیع شد
  • سازمان غذا و دارو: بیماران قلبی نگران وارفارین نباشند
  • توزیع وارفارین در داروخانه‌های منتخب
  • توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در بازار
  • دغدغه بیماران قلبی؛ کمبود وارفارین داریم؟
  • کمبود وارفارین نداریم/ توزیع در داروخانه‌های منتخب
  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان