Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که بیش از ۱۳ هزار هکتار گلخانه فعال در کشور وجود دارد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا تقوی  - مدیرکل دفتر امور گلخانه - به فعالیت‌های بخش گلخانه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳ هزار و ۹۲۷ هکتار سطح گلخانه‌ای فعال در کشور داریم ولی تعداد گلخانه‌های ساخته شده در کشور بیش از این رقم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این میزان بیش از ۱۰ هزار هکتار مربوط به سبزی و صیفی و حدود ۲۷۰۰ هکتار آن مربوط به گل و گیاهان زینتی است.

وی در ادامه اظهار کرد: سطح کل گیاهان زینتی اعم از فضای باز و گلخانه‌ها در ایران ۷۸۲۰ هکتار است که سطح گیاهان زینتی در گلخانه‌ها ۲۶۶۷ هکتار و سطح گیاهان زینتی در فضای باز ۵۱۵۳ هکتار است. همچنین ایران رتبه پنجم تولید گل و گیاه زینتی در آسیا بعد از تایلند و رتبه یکصدوهفدهمین در صادرات را داراست.

مدیرکل دفتر امور گلخانه در ادامه اضافه کرد: آمار صادرات گل و گیاه زینتی در سال ۱۳۹۷، ۱۱۴۶۶ تن به ارزش ۵۰.۵ میلیون دلار بوده است.

تقوی به جایگاه جهانی ایران در تولید سبزی و صیفی اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای فائو در سال ۲۰۱۳ چین رتبه اول از نظر میزان تولید کل سبزی و صیفی، هند در رتبه دوم، آمریکا رتبه سوم، ترکیه چهارم و ایران رتبه پنجم را دارد.

وی در ادامه گفت: در حوزه سبزی و صیفی یعنی در تولید خیار، گوجه، فلفل و بادمجان ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات گلخانه ای داریم.

مدیرکل دفتر امور گلخانه به وضعیت تولید قارچ خوراکی در کشور اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آمار موجود در سال ۱۳۹۷ سطح زیرکشت قارچ‌های خوراکی ۸۳۷ هکتار و میزان تولید آن ۱۶۴ هزار تن است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تولید در سال ۱۳۹۸ به ۱۷۷ هزار تن برسد.

تقوی اضافه کرد: استان تهران با ۴۱ هزار تن تولید دارای رتبه اول، استان البرز با ۲۵ هزار تن تولید دارای رتبه دوم است و پس از آن استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، قزوین با مجموع ۴۴.۱ هزار تن تولید دارند. مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور بیش از ۱.۲ کیلوگرم است. همچنین واحدهای قارچ خوراکی به ترتیب در استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

به گفته وی ایران دارای رتبه ششم تولید قارچ خوراکی در دنیا براساس آمارهای فائو در سال ۲۰۱۷ بوده است.

در ادامه‌ این نشست حبیب رادفر – مجری طرح توسعه گلخانه‌ای – با بیان این‌که ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برنامه اقتصاد مقاومتی گلخانه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ است، اظهار کرد: مقرر شده است که ۳۲۰ هزار هکتار از فضای آزاد در استان‌ها شناسایی شود و همچنین فضای آزاد سبزی و صیفی حذف شده و به گلخانه برود و در این مقدار فضای آزاد کشت علوفه و غلات و... انجام شود.

وی در ادامه گفت: با احداث این میزان گلخانه چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که معادل ۲۳ سد کرج است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال آذرماه سال ۱۳۹۸ سطح گلخانه‌های کشور حدود ۹۸۸۸ هکتار افزایش یافته که در مقایسه با سال پایه ۱۲۳ درصد رشد داشته و بیش از دو برابر به سطح گلخانه‌های کشور اضافه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گلخانه گل و گیاه زینتی اشاره کرد و گفت قارچ خوراکی بیش از ۱۳ هزار هزار تن تولید گیاهان زینتی میزان تولید سبزی و صیفی دارای رتبه سطح گلخانه رتبه پنجم گلخانه ای فضای آزاد گلخانه ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۷۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی صبح یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: در گذشته ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد که از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار مربوط به استان گلستان بود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۰ درصد پنبه کشور در استان گلستان تولید می‌شد، افزود: کشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار می‌تواند ما را در محصول پنبه به خودکفایی برساند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: باتوجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی ما باید در بحث محصولاتی چون گندم، برنج، شکر، چغندرقند و پنبه به خودکفایی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان به دلیل کم آبی به ۱۴ هزار هکتار رسید و گلستان بیشترین کاهش سطح زیر کشت را در کشور تجربه کرد.

قربانی با اشاره به اینکه استان گلستان به رقم سرسبز بودن مشکل کم آبی دارد، گفت: در کشت محصولات کشاورزی باید به سمت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۵ تنها دو رقم پنبه در کشور موجود بود که برای بهره برداری این محصول نیاز به ۲۲۰ روز زمان بود اما اکنون ۱۴ رقم تجاری پنبه در کشور موجود است که طی ۱۱۰ روز به بهره برداری می‌رسد.

قربانی اظهار کرد: پنبه یک محصول اشتغالزا است که هر چهار هکتار پنبه‌کاری یک شغل مستقیم و پنج شغل در صنایع جانبی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6090878

دیگر خبرها

  • پنجمی جوانان هاکی روی یخ ایران در قهرمانی آسیا
  • اوزونیدیس: رتبه پنجم و هفتم تفاوت ندارد، مهم ساختن تیم است
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • نمی‌توانیم به قهرمانی آسیا برسیم اما رتبه خودمان را بالا می‌بریم
  • نمی‌توانیم به قهرمانی آسیا برسیم ولی رتبه خودمان را بالا می‌بریم
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود