Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که اوایل بهمن ماه سال جاری از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت با ۳ محور عمده تقدیم دولت شد.

*محور اول ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی است

پیش‌بینی می‌شود در راستای حمایت از بخش‌های تولیدی، سرمایه‌گذاری در نهایت منجر به محدود شدن فرار مالیاتی و افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی سود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*محور دوم اجرای سیستم مالیاتی بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی

در حال حاضر طبق قانون مالیات‌های مستقیم مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به صورت منبع‌محور و پایه‌های جدا تعریف شده است که با توجه به ویژگی‌های آن سیستمی پیچیده، ناکارآمد از حیث بهبود توزیع درآمد است و هزینه وصول مالیات را بالا برده و با توجه به آنکه اطلاعات مودیان به نحوی کارآمد گردآوری نمی‌شود زمینه فرار و اجتناب مالیاتی را فراهم می‌کرد. در پیش نویس مطابق با الگوی جهانی و با تغییر سیستم مالیات‌ستانی از روش منبع‌محور به شخص‌محور ارتقا پیدا کرده تا بتواند در نهایت مانع از فرار و بهبود توزیع درآمدی شود.

*محور سوم برقراری مالیات بر دارایی (شامل مالیات بر عایدی املاک، مالیات سالانه املاک و مالیات سالانه خودرو)

یکی از چالش‌های نظام مالیاتی فعلی ناکارآمدی در مقابله با فعالیت‌های سوداگرانه مخرب در بازار دارایی‌ها به جهت فقدان پایه مالیات بر عایدی سرمایه است که می‌تواند بازار دارایی‌های سرمایه‌ای نظیر املاک را با تقاضای کاذب و شوک قیمیت روبرو کند از این رو وضع مالیات بر عایدی املاک به عنوان یکی از پایه‌های مالیاتی جدید مورد توجه است.

همچنین با هدف توزیع ثروت وضع مالیات سالانه املاک مسکونی (گران‌قیمت) و مالیات سالانه خودرو (لوکس) در پیش نویس مذکور پیشنهاد شده است. شامل مالکان املاکی می‌شود که مجموع ارزش املاک متعلق به آن‌ها بیش از ۵۰ میلیارد ریال باشد.

در لایحه پیشنهادی مالکان خودرو‌های شخصی که مجموع ارزش خودرو‌های آنان بیش از ۵ میلیارد ریال است با نرخ‌های تصاعدی مشمول مالیات شده‌اند.

علاوه بر محور‌های سه‌گانه در راستای بهبود فضای کسب و کار مالیات حق تمبر لغو و با توجه به تغییرات مذکور به ویژه در راستای اجرای مالیات بر درآمد اشخاص نرخ مالیات به شرکت‌ها از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش و در مقابل آن مالیات بر سود سهام و سهم‌الشرکه وضع شده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مالیات مالیات خودرو لوکس مالیات خانه لوکس مالیات بر عایدی مالیات سالانه درآمد اشخاص پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۹۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

در فروردین ماه حدود ۴۴۰ میلیارد تومان منابع برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان فراهم شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در فروردین ماه امسال از محل یک درصد افزایش مالیات ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد حدود 440 میلیارد تومان درامد مالیاتی جدید ایجاد شده است.

این تغییرات بر اساس حکم مندرج در بند ر تبصره 6 قانون بودجه 1403 اعمال شده است.

این درامد طبق حکم قانون بودجه صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان خواهد شد. این  برای نخستین بار است که از سازوکار مالیات ارزش افزوده برای پوشش  افزایش هزینه های  مرتبط با حقوق بازشستگان استفاده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی دلال پتروشیمی در فارس
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • وصول یک ماهه ۱۰۰۰ میلیارد مالیات از شرکتهای خام فروش صادراتی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • بیش از ۳۰ درصد کل مالیات کشور در سال گذشته توسط شرکت‌های خصولتی پرداخت شده است
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • تمدید مهلت تکمیل اظهار نامه مالیاتی