Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-03@04:22:14 GMT

حسینی: سواد مالی دارای ریشه‌های دینی است

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۹۸۶۸

حسینی: سواد مالی دارای ریشه‌های دینی است

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مراجعه به علم و تجربه جهانی و بهره‌گیری از آن در حوزه‌های گوناگون، امری ارزشمند و مغتنم است و فعالیت‌های انجام‌شده آمریکا و اروپا بسیار گسترده و درس‌آموز است. البته باید طبق توصیه‌های دینی، در استفاده از این دستاوردها، تجربه‌ها و آموزه‌ها، نگاهی نقادانه و موشکافانه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: عقبه دینی و تاریخی ما نیز در این حوزه، مملو از آموزه‌ها و نکات ارزشمند است که باید نهایت همت و دقت را برای بهره‌گیری از این میراث ماندگار به کار گرفت. در فرهنگ دینی ما، مبنا، الفقه ثم المتجر بوده است؛ منظور از این فقه، نه فقط احکام فقهی که فهم بوده؛ یعنی کسی می‌خواهد وارد تجارت و اقتصاد شود باید این حوزه را بشناسد و بفهمد، احکام شرعی را بداند و بعد وارد شود. لذا مسجد کنار بازار بوده تا افراد ابتدا یاد بگیرند و بعد وارد بازار شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تأکیدات دین بر فکر و علم قبل از عمل، تقدیر المعیشه، خودداری از آز و طمع، کمک به دیگران و الجار ثم الدار، نمونه‌هایی از اشارات فراوان دینی در این حوزه است. تعبیر پیامبر اکرم (ص)، مبنی بر قلیل‌المؤونه و کثیرالمعونه که معنای واقعی زهد است نیز یکی دیگر از این مفاهیم است که در ارتباط تنگاتنگ با سواد مالی است.

حسینی با اشاره به نمونه‌ای دیگر از تأکید دین بر قرض نکردن، مکروه دانستن آن و توجه دادن بر زیاد شدن غم انسان با این کار گفت: ضرورت عقل معاش و رشید دانستن کسی که عقل معاش و توان تدبیر امور مالی را دارد، تأکید مهم دیگری است؛ مسأله‌ای که همین الان هم با آن مواجهیم و شاهدیم بعضی هنرمندان به واسطه ضعف در این مورد، با فاصله گرفتن از دوران اوج کاری، به واسطه نبود آینده‌نگری، دچار مشکلات عدیده مالی می‌شوند. این‌ها تنها اشاراتی به انبوه مفاهیم و آموزه‌های دینی موجود در زمینه سواد مالی و تأکید بر ضرورت توجه به اندوخته‌های خود است.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه بر ضرورت فرهنگ سازی در حوزه سواد مالی تاکید کرد و گفت: ترویج سواد مالی در جامعه، نیازمند فرهنگ‌سازی است. در قدیم، در اغلب مغازه‌ها، تصویری نصب بود که عاقبت نسیه دادن را به کاسبان یادآور می‌شد. جای آن تصویر را الان انواع و اقسام ابزارهای فرهنگ‌سازی و آموزشی دیگر گرفته است؛ داستان، رمان، فیلم، انیمیشن، بازی رایانه‌ای و … که افراد و حتی بچه‌ها را از همان ابتدا، با این مقوله‌ها آشنا می‌کند، نمونه‌هایی از این ابزارها است.

حسینی در پایان گفت: ورود سواد مالی به آموزش و پرورش، تألیف کتب درسی یا کمک‌درسی مناسب و تدریس این مباحث ضمن سایر دروس به گسترش سواد مالی در سطح کشور کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: فرهنگ سازی سواد مالی آموزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۹۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیکاری معضلی جدی/ ضرورت رفع مشکلات حوزه کشاورزی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه آبادان، اروندکنار، منیوحی، چوئبده و بخش مرکزی انتخاب نماینده مجلس به دور دوم رسید که در این راستا مردم در ۲۱ اردیبهشت ماه دوباره پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد.

یکی از نامزدهایی که در انتخاب ۲۱ اردیبهشت ماه در گردونه انتخاب مردم آبادان، اروندکنار، منیوحی، چوئبده و بخش مرکزی قرار دارد، «سید محمد مولوی» است که برای آشنایی با دیدگاه‌های این نامزد، خبرگزاری مهر مصاحبه‌ای با وی در قالب چند سوال انجام داده است.

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

انتخابات باشکوهی برگزار شد و علیرغم اینکه معاندین با استفاده از رسانه‌های خود جریان‌سازی گسترده‌ای برای عدم حضور مردم راه انداختند ولی شاهد ازدحام جمعیت رأی دهنده از همان دقایق اولیه آغاز فرآیند رأی بودیم و قطعاً وقتی مجلس شورای اسلامی با چنین پشتوانه مردمی تشکیل می‌شود، مجلسی فراجناحی و انقلابی خواهد بود.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

هر موضوع بنا به اقتضای زمان و نیاز مردم باید مورد پیگیری قرار گیرد و در شرایط فعلی باید اقتصاد مهم‌ترین اولویت کشورمان باشد؛ رهبر معظم انقلاب نیز طی سال‌های گذشته برای نامگذاری شعار سال بر موضوعات اقتصادی به ویژه در زمینه تولید تاکید کرده‌اند.

ضرورت دارد به همه شاخه‌های اقتصادی از جمله اقتصاد آموزش، اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد ورزش، اقتصاد پژوهش و … توجه شود.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی

مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

ابتدا بیکاری باید رفع شود ولی رفع آن بدون آسیب شناسی عملاً میسر نیست. یکی از موارد بیکاری مربوط به حوزه کشاورزی است که چنانچه مشکلات کشاورزان رفع شود برای حجم بالایی از جوانان جویای کار اشتغالزایی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر شهرهایی همچون آبادان که صنایع دارند، باید طرح‌های صنعتی مانند پالایشگاه دوم که به مرحله اجرا نرسیده سریع‌تر عملیاتی شود.

کد خبر 6078915

دیگر خبرها

  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • ۹۷ درصد مردم چهارمحال و بختیاری با سواد هستند
  • بیکاری معضلی جدی/ ضرورت رفع مشکلات حوزه کشاورزی
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • جنتی: «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند/ ضرورت الگوگیری از نظام آموزشی امام صادق(ع)
  • ضرورت به روز رسانی قوانین حوزه رسانه
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت