Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@22:19:37 GMT

عایق الاستومری و کاربردهای آن

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۴۰۲۵۷

عایق الاستومری و کاربردهای آن

عایق الاستومری به شکل پیش ساخته با ساختارِ سلولیِ بسته ،در انواع متنوع و در ضخامتهای متفاوت به صورت "رولی" و "لوله ای" تولید و به بازار عرضه می شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، امروزه در صنعت تاسیسات،استفاده از عایق الاستومری جهت عایق کاریِ سیستم کانال های تهویه مطبوع و سیستم های گرمایش- سرمایش از قبیل لوله های سرد و گرم ، مخازن ،قطعات و اتصالات و همچنین کانال های هوارسان و در صنایعی از قبیل تاسیساتِ ساختمانی ،صنعتی ،نفت ،گاز و پتروشیمی به دلایل زیست محیطی و بهداشتی بودن و راندمان بالا و جلوگیریِ بیشتر از افت انرژی و سهولت در نصب و تقلیل زمانِ نصب به امری اجتناب ناپذیر و متداول مبدل گشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عایق الاستومری به شکل پیش ساخته با ساختارِ سلولیِ بسته ،در انواع متنوع و در ضخامتهای متفاوت به صورت "رولی" و "لوله ای" تولید و به بازار عرضه می شود.

عایق الاستومری ،جهت عایق کاریِ مقاطع و سطح های با کندانسِ بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

عایق الاستومری در برابرِ حرارت بالا، گاز ازن و اشعه ماورای بنفش و همچنین در برابر شرایطِ نامناسب جوی ،رطوبت،آلاینده ها و گازهای خورنده و همچنین مواد شیمیایی، مقاومت بسیار بالایی دارد.

عایق الاستومری همچنین در مقابلِ انتشارِبخار آب مقاوم می باشد، تا حدی که جذبِ رطوبتِ این عایقها در دوره ی زمانیِ یک ماهه نهایتاً 10 درصدِ وزنِ آنهاست که در مقایسه با عایقهای سنتی از قبیل پشم شیشه و پشم سنگ، جذبِ رطوبت 10000 برابر کمتر است.

عایق الاستومری در هنگام حریق، شعله ور نشده و گازهای سمّی متساعد نمی نماید و همچنین مصون از هرگونه آسیب رسانی به لایه اُزن می باشد.

عایق الاستومری که از آن بعنوان عایق الاستومریک نیز یاد می شود می تواند بعنوان عایق صوتی نیز مورد استفاده قرار گیرد، بطوریکه عایقی به ضخامت 2 سانتی متر می تواند شدت صوت را تا 35 دسی بل کاهش داده و عملا به عنوان یک عایق صوتی ایفای نقش کند.

عایق الاستومری،غیررشته ای و غیرمتخلخل بوده که باعث پایداریِ عایق هنگام نصب در برابرِ پارگی یا تکه تکه شدن می شود.

عایق الاستومری را که در بعضی جاها اجباراً بصورت اکسپوز،نمایان می ماند می توان با استاده از رنگِ پلیمری که مخصوص عایق الاستومری می باشد رنگ آمیزی نمود.

در محلهای سربسته و داخلی ، عایق الاستومری را می توان بدون هیچ پوششی نصب نمود، اما در محلهای روباز، سطحِ بیرونیِ عایق الاستومری را با لایه ای از آلومینیوم در ضخامتهای گوناگون جهت حفاظت در برابر ضربه، عوامل فرسایشیِ جوی و افزایش طول عمر عایق الاستومری، کاور می کنند.

عایق الاستومری به دو صورتِ "رولی" و "لوله ای" تولید و به بازار عرضه می گردد که در زیر به تفصیل در هر دو مورد توضیحات و اطلاعاتِ لازم ارایه می گردد:

انواع عایق الاستومری رولی

1-عایق الاستومری رولی ساده(پشت چسبدار و بدون چسب):

عایق الاستومری رولی ساده با پهنای 100 سانتی متر و در ضخامت های 6-10-13-16-20-25-32-40-50 میلی متر تولید می شود.

این عایق را می توان جهتِ سهولت در نصب، پشت چسبدار نیز نمود.

2-عایق الاستومری رولی با روکش آلومینیوم(پشت چسبدار وبدون چسب):

جهت جلوگیری از استهلاکِ زودرس و مقاوم تر نمودنِ عایق الاستومری در مقابل فرسایشاتِ جوی و همچنین مقاومت در برابرِ عواملی چون ضربه، عایقِ رولیِ ساده را با روکشی از ورقه آلومینیومی به ضخامت های 130-170-230 میکرون، کاور می کنند که این عایق را عایق رولی با روکش آلومینیوم می نامند، توضیح اینکه این لایه ی آلومینیومی می توان به شکل ساده و مسلح(نخدار) تولید و بر سطح عایقِ الاستومری پوشاند و همچنین این عایق مثل عایق رولیِ ساده می تواند بصورت پشت چسبدار عرضه گردد.

از عایق الاستومری رولیِ معمولی و با روکش آلومینیوم، جهت پوششِ ورقها و کانال های گالوانیزه(گرد و چهارگوش)، دستگاهها، مخازن، منابع آب،قیر و... و صنایعی چون صنایع خودروسازی،صنایع نفت و پتروشیمی ، لاستیک و کاغذسازی استفاده نمود. 

3-عایق الاستومری رولی صوتی شانه تخم مرغی(پشت چسبدار و بدون چسب):

این عایق دارای یک سطحِ مسطح و در مقابل،سطحِ شش وجهی به شکل شانه تخم مرغی می باشد که در پهنای 100 سانتی متر و با ضخامتهای 6-10-13-16-20-50 میلی متر تولید میشود.

این عایق صوتی بیشتر در لای دیوارها،کف،سقف،پمپ ها، دستگاه ها ، بدنه خودرو و همچنین بر سطح ورق ها و کانالهای گالوانیزه ،جهت جلوگیری از انعکاس صوت یا لرزشِ احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق الاستومری لوله ای

این عایق ها بصورت لوله ای ،بصورت ساده و با روکش آلومینیوم در ضخامت های 9-13-19-25 میلی متر و در قطرهای 6 تا 114 میلی متر، جهت عایق نمودنِ لوله های سرمایش و گرمایش، لوله های آبِ مصرفی و تاسیسات مورد استفاده قرار میگیرد.ضخامت لایه ی آلومینیومی که بعنوان روکش بر سطحِ عایق الاستومری لوله ای پوشانده می شود دارای ضخامت های 130-170-230 و 400 میکرون میباشد.

عایق صوتی  و کاربردهای آن

با توجه به وجود و شیوع انواع آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی های صوتی،تولید مواردی از جمله عایق صوتی را در برنامه محققان و صنعتگران قرار داد.از گذشته بصورت کلاسیک از انواع عایق از جمله عایق پشم سنگ و پشم شیشه بعنوان عایق صوتی استفاده می شده که به خاطر عوارض و پیامدهایی از قبیل حساسیت زایی دانشمندان و مخترعین را به ابداع نوع جدیدی از عایق صوتی رهنمون ساخت.بطوریکه در سال های اخیر در ایران و از دهه ۵۰ قرن بیستم میلادی در کشورهای صنعتی کاربرد انواع عایق صوتی(عایق صوتی الاستومری) بسیار رواج پیدا کرده است.

همانطور که بیان شد عوارض و خصوصیات عایق صوتیِ پشم شیشه و پشم سنگ،نیاز به تولید و کاربرد انواع جدید عایق صوتی را در راس برنامه های صنعتگران قرار داد و محقیقن در دهه ۵۰ قرن بیستم میلادی موفق به کشف ترکیبات جدیدی از مواد پتروشیمی بنام عایق صوتی و حرارتیِ الاستومری شدند.این نوع عایق صوتی دارای ساختار سلول بسته و متخلخل می باشد که بدون اینکه ذرات آن مثل پشم سنگ یا پشم شیشه از هم منفصل و ریزریز گردد بصورت رولی و یکپارچه همزمان نقش عایق صوتی و عایق حرارتی را ایفا می کند.

عایق صوتی الاستومری دارای دانسیته بالایی بوده و دارای ضریب انتقال صوتی و حرارتی بسیار پایینی می باشد و در برابر انتقال صوت و حرارت بسیار مقاومت می کند.عایق صوتی الاستومری در سایزهای مختلف قابل تولید و کاربرد می باشد.ساختار ظاهریِ عایق صوتی الاستومری عموما به شکل شانه تخم مرغی بوده و بصورت رولی در عرض های مختلف(اغلب یک متری) عرضه می گردد.

ضخامت عایق صوتی الاستومری شانه تخم مرغی در میزان صداگیری و جلوگیری از عبور اصوات بسیار موثر است.ضخامت عایق الاستومری نیز بطور عرفی به میزان ۲۰ میلیمتر می باشد که در بازار به وفور عرضه می گردد.

یک سو یا یکطرفِ عایق صوتی الاستومری بصورت قالب های شانه تخم مرغی و یک طرفِ آن نیز بصورت مسطح و صاف می باشد که بتوان آنرا بر روی سطوح مختلف چسبانید.

عایق صوتی الاستومری دارای کاربردهای متنوعی می باشد.بطور مثال از عایق صوتی الاستومری در جداره ی دیوارها،لایه سقف ها در بین طبقات، دیوارها و درب استودیوها و نیز بر روی سازه های مولد اصوات مزاحمِ تاسیساتی از جمله لوله های موتورخانه ها و داخل کانال های هواساز و موارد مشابه استفاده می شود.

بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در صنعت ساختمان جهت توجیه یا عدم توجیهِ کاربرد عایق صوتی الاستومری در بناهایی که از آن استفاده شده،در نهایت به این نتیجه رسیده شده که با کاربرد این نوع عایق(عایق صوتی و حرارتی الاستومری) به میزان دودرصد به هزینه های ساخت افزوده می شود اما در عوض در زمان کاربریِ ساختمان به اندازه ی ۸۰ درصد از هزینه های جاری برای حفظ و کنترل مصرف انرژی،کاسته می شود.ضمن اینکه به لحاظ آرامش و آسایش ضریب رضایتمندیِ ساکنین به بیشترین میزان ارتقا می یابد.

عایق صوتی هم با جنس الاستومر،هم با جنس فوم یونولیت و هم با جنس پلی یورتان در میان دیوارها یا کف سقف ها در ساختمان قابل کاربرد است.هر یک از این موارد با میزان صداگیریِ متفاوت نقش عایق صوتی را ایفا می کنند.آنچه در بین تمام این موارد از عایق صوتی یکسان می نماید این است که هرچه بر میزانِ ضخامت انواع عایق صوتی افزوده شود در نتیجه راندمان بالاتری در صداگیری و ممانعت از انتقال اصوات مزاحم به بار می آید.

بطور مثال ضخامت های مورد کاربرد برای عایق صوتی الاستومری بین ۲ تا ۵ سانتیمتر است و به تناسب نیاز به صداگیری،از ضخامت های گوناگونِ عایق صوتی الاستومری می توان استفاده نمود.

قیمت عایق الاستومریک

عایق الاستومریک از مجموعه محصولات مربوط به عایق حرارتی و صوتی محسوب می شود.عایق الاستومریک با ساختار سلول بسته از انتقال حرارت و صوت بطور عمده ممانعت کرده و دارای ضریب انتقال حرارتی و صوتی کمی می باشد.قیمت عایق الاستومریکبرای بررسی و اعلام قیمت عایق الاستومریک به موارد متعددی باید توجه نمود.میزان تخلخل و دانسیته فوم عایق الاستومریک در تعیین کیفیت و قیمت عایق الاستومریک نقش مهمی ایفا می کند.

با توجه به نوع ساختار فوم عایق الاستومریک و میزان مقاومت عایق الاستومریک در برابر حرارت،حریق و شعله مستقیم، می توان به شاخصه اعلام قیمت عایق الاستومریک در ابعاد مختلف دست یافت.

بنا به دسته بندی های متفاوت در ساختار و عملکرد انواع عایق الاستومریک و نیز نوع و ضخامت پوشش ها و کیفیت چسب هایی که برای چسباندن عایق الاستومریک بر سطوح مختلف بکار می رود قیمت عایق الاستومریک تعرفه بندی می گردد.

عایق الاستومریک حرارتی دارای دو دسته بندی بنام های"عایق الاستومریک رولی"و"عایق الاستومریک لوله ای" است.هر یک از این دسته بندی ها دارای ضخامت ها و سایزهای مختلف است که برای استخراج  قیمت عایق الاستومریک باید به نوع جنس،صخامت و سایز عایق الاستومریک توجه نمود.

قیمت عایق الاستومریک بنا به نوع عایق عبارتست از :

قیمت عایق الاستومریک رولی ساده

عایق الاستومریک رولی دارای ضخامت های گوناگون از 3 تا ۱۰۰ میلیمتر می باشد. قیمت عایق الاستومریک رولی در هر سایز نسبت به ضخامت های دیگر متفاوت خواهد بود و هر چه سایز و ضخامت عایق الاستومریک بالاتر رود قیمت عایق الاستومریک نیز به میزان معین و خاصی نیز بالاتر می رود.در مورد عایق الاستومریک رولی، قیمت عایق الاستومریک بصورت خام و بدون احتساب هزینه چسب و پوشش در نظر گرفته و اعلام می شود. نکته دیگر که باید توجه نمود کیفیت، دانسیته و تخلخل عایق الاستومریک می باشد.هرچه استاندارد و دانسیته عایق الاستومریک بالاتر رود قیمت عایق الاستومریک نیز به همان میزان افزایش می یابد.البته باید در زمان خرید به دقت به ضخامت عایق الاستومریک دقت نمود تا سایز یا ضخامت اعلامی،ضخامت اسمی نباشد و فروشنده با تضمین کتبی ضخامت واقعی را جهت عایق الاستومریک اعلام و تحویل نماید.در تمامی موارد عدم رعایت هریک از موارد ِ گفته شده می تواند عاملی برای کاهش کاذب قیمت عایق الاستومریک و افت کیفیت عایق الاستومریک محسوب گردد.

قیمت عایق الاستومریک رولی پشت چسبدار

با توجه به نیاز خریدار و کسر هزینه های جانبی در محل پروژه،اکثر کارفرمایان و مهندسین نسبت به تهیه عایق الاستومریک رولی بصورت چسبدار و آماده،تمایل بیشتری نشان می دهند.در این مرحله برای استخراج قیمت عایق الاستومریک باید هم خودِ قیمت عایق الاستومریک بصورت خام و هم قیمت جنس چسب عایق الاستومریک و نیز هزینه اجرت عایق الاستومریک را در مجموع جمع بندی و به یک رقم واحد در قیمت عایق الاستومریک پشت چسبدار دست یافت.با توجه به نوعِ پشت چسبدار کردن عایق الاستومریک که به دو حالت چسبدار ساده و چسبدار مسلح صورت می گیرد باید اذعان کرد هر یک از این روش های چسبدار کردن شامل مقادیر مجزا در تعیین قیمت عایق الاستومریک می شود.

کیفیت،دانسیته و تخلخل عایق الاستومریک از عوامل مهم و اصلی در تعیین قیمت عایق الاستومریک رولی محسوب می گردد.

دریچه بازدید تاسیسات آب و فاضلاب

دریچه بازدید تاسیسات آب و فاضلاب برای دسترسی و امکانِ رفعِ انسدادِ لوله ها، زانو ها ،سیفون ها و اتصالاتِ آب و فاضلاب به کار می رود.، لازم به ذکر است با استفاده ارز دریچه بازدید تاسیسات دیگر نیازی به شکاف یا تخریب مسیرِ لوله ها و دیگر تاسیسات نیست.درواقع دریچه بازدید تاسیساتِ ساختمان در محل های مربوطه باعث می شود هم بر روی آلات و سیستم های تاسیساتی ،پوششی مناسب نصب گردد و همچنین  دسترسی به این تاسیسات تسهیل گردد. در هر سیستم آب و فاضلاب باید به تعداد کافی دریچه بازدید در محلِ نصبِ شیرآلات و همچنین سه راهی ها یا زانوها و یا سیفونهای فاضلاب که در مسیردیوارها عبور کرده، نصب گردد.

دریچه بازدید تاسیساتِ آب و فاضلاب هم برای دسترسی به لوله های آب و شیرآلاتِ مربوطه و همچنین برای دسترسی به گلوگاههای سیستمِ فاضلاب و هم برای پوششِ نمای این تاسیسات بکار می رود.

دریچه بازدید تاسیساتِ اب و فاضلاب باید به گونه ای نصب گردد که به لحاظِ ابعاد، قابلیتِ دسترسیِ آسان و هنچنین تعمیرِ تاسیسات را به راحتی امکانپذیر نماید.درصورتِ امکان بهتراست برای نصبِ مستحکمِ دریچه بازدید تاسیسات باید دورِ شکافِ مربوطه یک قاب چهارگوش از جنس فلز یا قاب چوبی نصب گردد تا فریمِ دریچه بازدید با پیچ ب۵ آن متصل گردد.

دریچه بازدید تاسیسات هم می تواند از جنس آلومینیوم با رنگ کوره ای و قفل زیمنسی ساخته شود و هم می تواند بصورت پلاستیکی تولید و عرضه گردد. از جمله مزایای دریچه بازدید پلاستیکی سبُکی، قیمت مناسب و مقاوم بودنِ آنها در برابرِ رطوبت و نمناکی محیط می باشد.

دریچه بازدید آلومینیومی با پوشش رنگ کوره ای به هر ابعاد بصورت سفارشی قابل ساخت و تولید می باشد.

دریچه بازدید پلاستیکی در ابعاد استاندارد به ابعادِ 15×15 , 20×20 ,25×25 ,30×20  و 30×30 تولید و عرضه میگردد.

دریچه بازدید تاسیسات همچنین برای پوشش تاسیساتِ الکتریکیِ ساختمان از قبیل کلید و فیوزها و یا همچنین سیم های اصلیِ عبوری از داخلِ سقفهای کاذب و یا محل های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.بنا به تناسبِ طراحیِ محیط در صورتِ تمایلِ کارفرمایان برای استفاده از مّتریالِ چوب برای دریچه بازدید می توان دریچه بازدید را از جنسِ ام دی اف طراحی و تولید نمود.دریچه بازدید چوبی بنا به سفارش کارفرما در ابعاد مختلف و طرح ها و رنگ های متنوع عرضه گردد، دریچه بازدید چوبی ام دی اف دارای دستگیره های شیک و دکوراتیو می باشد.

درب دریچه بازدید تاسیسات را می توان بصورت چِفتی و قفلی( قفل زیمنسی ، مگنتی و قفلِ توکار) طراحی و تولید نمود.

دریچه بازدید تاسیسات را می توان بصورتِ شیاردار تولید نمود تا هم امکانِ ترددِ هوا از بیرون به داخل و بالعکس امکانپذیر نماید.

دریچه بازدید را می توان روی دیوار و همچنین سطحِ سقف کاذب بصورتِ آسان نصب نمود.

مزایای دریچه بازدید:

۱-نصب سریع و آسان دریچه بازدید

۲-پوششِ حفره های تاسیسات توسط دریچه بازدید

۳-پوششِ محفظه ی دستگاه فنکویل در سقف توسط دریچه بازدید

۴-امکانِ ساختِ دریچه بازدید با سه نوع متریال از قبیل آلومینیوم،ام دی اف و پلاستیک

۵-امکانِ تولیدِ دریچه بازدید در مدل و رنگ و ابعادِ متنوع

۶-تنوعِ شکل و نوعِ درب دریچه بازدید: وزنه ای، لولایی، ساده، شیاردار

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عایق الاستومری تولید و به بازار عرضه مورد استفاده قرار عایق الاستومریک عایق الاستومریک عایق الاستومری عایق الاستومری عایق الاستومریک دارای ضخامت ها شانه تخم مرغی صوتی و حرارتی عایق صوتی عایق صوتی عرضه می گردد برای دسترسی عایق صوتی آب و فاضلاب انواع عایق تولید نمود عرضه گردد توجه نمود سانتی متر دسته بندی هم با جنس نوع عایق میلی متر بدون چسب نصب گردد جهت عایق پشم شیشه ام دی اف پشم سنگ لوله ها لوله ای بر روی بر سطح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۰۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهی که روی دو پا راه می‌رود!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 یکی از شگفتی‌های طبیعت ماهی است. که روی دو پای عجیب و شاخه مانندش راه می‌رود. این ماهی زره‌دار به سینه‌سرخ دریایی مشهور است. تصاویر این ماهی را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • این اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی با سرعت ۶ کیلومتربرساعت است
  • فوتبال از دریچه فان؛ آرنه اسلوت پس از اولین جلسه تمرینی با داروین نونیز
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • ماهی که روی دو پا راه می‌رود!
  • «نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو
  • انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور
  • انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور
  • انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)