Web Analytics Made Easy - Statcounter

، از مزایای ثبت ازدواج، اطمینان زوجین از مسائل مرتبط با طرف ازدواج است؛ زیرا سردفتر رسمی ازدواج مکلف است هنگام ثبت ازدواج، نکاتی از جمله احراز سلامتی زوجین در خصوص برخی بیماری‌ها را مورد توجه قرار دهد. در غیر اینصورت طبق مواد۲۳، ۵۵ و ۵۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ با سردفتر خاطی برخورد می‌شود.

رفتار سردفتر ثبت نکاحی است که بدون اخذ گواهی نامه تندرستی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایطی هم برای تحقق جرم وجود دارد؛ از جمله تقارن ثبت ازدواج با عدم اخذ گواهی نامه تندرستی یا حکم دادگاه از متقاضیان ثبت ازدواج.

طبق ماده ۲۳ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ موضوع گواهی صادر شده از سوی پزشکان و مراکز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دلالت بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلاء به بیماری‌های مذکور دارد.

در خصوص پزشک هم باید بدانیم مشرط لازم برای محقق شدن جرم، خلاف واقع بودن گواهی نامه و پزشک بودن شخص است و در خصوص امتناع از ازائه گواهی نامه، شرط پزشک بودن کفایت می‌کند.

باید حواسمان باشد که برای اینکه جرم ماده ۵۵ قانون حمایت خانواده محقق شود، نیازی به وقوع نتیجه خاصی نیست. اگر چه ممکن است که از چنین ازدواجی ضرر‌هایی متوجه زوجین و یا فرزندان ناشی از این ازدواج شوند. به هر حال با احراز رابطه علی و معلولی بین ضرر و رفتار پزشک یا سردفتر، مرتکبان جرم از حیث مسئولیت مدنی بایستی خسارت را جبران نمایند.

جرم هم برای پزشک و هم سردفتر عمدی است. یعنی سردفتر با علم و اراده به نبود گواهی نامه تندرستی اقدام به ثبت ازدواج کرده است.

در خصوص پزشک هم باید بدانیم که برخلاف واقع گواهی تندرستی صادر می‌نماید و اراده و علم به خلاف واقع بودن گواهی را نیز دارد.

مواد ۵۵ و ۵۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ مجازات سردفتر و پزشک را تعیین نموده است که در صورت تحقق جرم با شرایطی که خدمتتان عرض شد مجازات خواهند شد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حقوق حقوق مدنی حقوق خانواده ازدواج ثبت ازدواج نکاح ثبت ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۰۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محتویات کیف مرتضی مطهری هنگام شهادت؛ از چک برگشتی تا پوند انگلیس +تصویر

شامگاه سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، ۱۳۵۸ دکتر مرتضی مطهری در حالی که پس از جلسه‌ای (آخرین جلسه‌ی مکتب متاع) ۱ از خانه‌ی دکتر یدالله سحابی (مشاور نخست‌وزیر) واقع در خیابان فخرآباد خارج می‌شد توسط یکی از اعضای گروه فرقان مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسید.

مجله‌ی جوانان امروز ۵ روز (۱۷ اردیبهشت ۵۸) روز بعد ضمن گزارش جزئیات ماجرا حاشیه‌ای را نیز درباره‌ی آن منتشر کرد که جالب بود. این مجله نوشت:

پاسداران محتویات جیب آقای مطهری را جمع‌آوری کردند که عبارت بود از:

کیف بغلی محتوای ۱۳۳۶۳ ریال پول، ۲۸ پوند انگلیسی، تقویم بزرگ و تقویم کوچک، فیلم و اسلاید، ساعت ژاپنی، ناخن‌گیر، دسته‌کلیدی با ۱۱ کلید، دسته چک بانک ملی شعبه قلهک، یک شیشه قرص ویتامین ب، کلید کوک ساعت دیواری، فیش عوارض نوسازی شهرداری که روز قبل پرداخت کرده بود، فاکتوری مربوط به دبستان نیکان، نامه‌ای برای محمد مطهری به امضای: دوستدار علی، دو نامه هوایی،‌ رسید خیریه ثامن‌الحجج حسینیه همدانیها، رسید ۳ فقره قبض به امضای روح‌الله موسوی (معلوم نیست مربوط به حضرت آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران است یا شخصی دیگر)، صورت ۴۴ فقره سند از مشهد جاده سنتو چهل کیلومتری مشهد، گزارش خلاصه‌شده از بخش اقتصاد اسلام، نامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، رشد انسان در مارکسیسم و اسلام، نامه بنیاد مستضعفین، نامه به مهندس بازرگان (نخست‌وزیر) به امضای حسین انصاری، چهار عکس رنگی که یکی از آن‌ها از خودش، یکی از آیت‌الله منتظری و ۲ نفر دیگر، مقداری کاغذ سفید، انگشتری عقیق، چک برگشتی از بانک عمران به مبلغ بیست و شش هزار تومان.

پی‌نوشت:

جمعیت متاع مخفف «مکتب تربیتی اجتماعی عملی» است؛ جمعیتی که فعالیت غیرعلنی داشت و برای مسائل اجتماعی تشکیل شده بود و شکل سیاسی نداشت؛ بااین‌حال رنگ‌ورویی مذهبی داشت. از اعضای این گروه می‌توان به مهدی بازرگان، یدالله سحابی، عزت‌الله سحابی، ابراهیم یزدی، مرتضی مطهری، غلامرضا سعیدی، احمد آرام، مهدی حائری‌یزدی، علی ترخانی، مصطفی کتیرایی و عباس تاج اشاره کرد. ازجمله کارهای بی‌سروصدای این جمعیت بنیادگذاری مؤسسه‌هایی مانند شرکت سهامی انتشار، شرکت قلم، انجمن اسلامی مهندسان، انجمن اسلامی پزشکان و انجمن اسلامی معلمین بود. این جمعیت از سال۱۳۳۱ تا ۱۳۵۶ و اوایل ۱۳۵۷ که فعالیت‌های سیاسی اوج گرفته بود، به صورت مرتب به تشکیل جلسه می‌پرداخت؛ تا اینکه به دلیل نبود فرصت کافی رفته‌رفته این جلسه‌ها متوقف شدند. پس از انقلاب نخستین جلسه این جمعیت در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ در خانه دکتر عزت‌الله سحابی برگزار شد – شرق ۱۲ آذر ۱۳۸۰

دیگر خبرها

  • پرده‌های حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمان‌ها
  • ارائه بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر خدمت رایگان در حوزه سلامت
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • محتویات کیف مرتضی مطهری هنگام شهادت؛ از چک برگشتی تا پوند انگلیس +تصویر
  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • مبلغ جدید گواهی اسقاط محصولات مونتاژی ایران خودرو اعلام شد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما / ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد