Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم سینمایی«خون شد»؛به کارگردانی مسعود کیمیایی بسیاری از مخاطبان فیلم های جشنواره فجر را ناامید کرده است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سید مرتضی حسینی ـ مسعود کیمیایی فیلمسازی بزرگ با آثار ماندگار در سینمای ایران است. این گزاره آشنا را در ابتدای این یادداشت کوتاه می آورم تا از همین ابتدا تکلیف خود را  روشن کرده باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این جمله به ظاهر کلیشه ای این سال ها تکمله ای هم داشته است و آن این جمله است که «سال هاست کیمیایی فیلم خوب نمی سازد». سالهاست آن جذابیت های فرمی و محتوایی و ملاحت دلپذیر دیالوگ ها که درآثار خاطره انگیز او از جمله قیصر، رضا موتوری، دندان مار، سرب و سلطان واعتراض  تماشاگر را به وجد می آورد خبری نیست. بعد از دو فیلم قاتل اهلی و متروپل که با استقبال سرد منتقدان و مخاطبان مواجه شد و بخشی از طرفداران پروپاقرص استاد را نگران کرد، امسال همگان منتظر یک بازگشت دوباره از سوی آقای کارگردان بودند.

 با انتشار خبرآغاز فیلمبرداری خون شد در  تابستان امسال و به ویژه با مشخص شدن حضور بازیگرانی همچون سعید آقاخانی، سیامک صفری و سیامک انصاری کنجکاوی مخاطبان برای دیدن این فیلم افزایش پیدا کرد.

پس از این که کیمیایی حدود یک ماه قبال از آغاز سی وهشتمین جشنواره  فیلم فجر از حضور در این جشنواره انصراف داد، خبرسازی فیلم خون شد به اوج رسید. تمیمی که البته با مخالفت محترمانه تهیه کننده این فیلم همراه بود. جایی که جواد نوروزبیگی اعلام کرد که با احترام به تصمیم کیمیایی، فیلم «خون شد» فقط در بخش کارگردانی مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت و در سایر بخش های مسابقه سینمای ایران حضور خواهد داشت.

اما تمام این خبرسازی ها با نمایش فیلم در جشنواره رنگ دیگری به خود گرفت. «خون شد» نشان داد که نگرانی  علاقه مندان به سینمای کیمیایی احتمالاً به ناامیدی بدل شده است.

 «خون شد» در همه ابعاد سینمایی و محتوایی نمره پایینی می گیرد. تردید نیست که این فیلم را باید جزو سه فیلم ضعیف جشنواره دانست. کیمیایی در این فیلم ترکیب کاریکاتورگونه ای از دو فیلم قیصر و اعتراض را به شکلی هجوآمیز روی پرده نقره ای برده است.

  فیلم معجونی از دیالوگ های بی هدف کیمیایی وار است. شخصیت تکراری مرد زخم خورده ای که برای سامان بخشیدن به زندگی خانواده به خانه قدیم باز می گردد  هسته اصلی داستان خون شد را شکل می دهد.

 اگر شخصیت قیصر در فیلم پرآوازه کیمیایی برای برقراری عدالت و گرفتن انتقام خون خواهر و سپس برادرش عصیان می کند  اینجا هم فضلی( سعید آقاخانی) برای برگرداندن خانه و خانواده به شرایط شکوهمند گذشته پا به خانه پدری می گذارد.

در فصل آغازین فیلم که فضلی در شبی پاییزی با ساکی در دست و تنی خسته در کوچه های قدیم به سمت خانه می رود،از اولین  عناصر آشنای سینمای کیمیایی رونمایی می شود. در ادامه مواجه او با نامادری و نشناختنش سکانسی تصنعی را شکل  می دهد و داستان  و سکانس ها به صورت پیاپی بی هیچ منطق و جذابیتی یکی پس از دیگری فرا می رسد. پدر ناکام و شکست خورده، مادری خسته و ناامید و منفعت طلبانی که به دنبال تصرف خانه هستند هیچکدام جذابیتی برای تماشاگر ندارد.

 فاطمه یکی از خواهران فضلی به دام اعتیاد افتاده و در شهری دیگر زندگی فلاکترباری دارد. خواهر دیگر هم ازدواجی بی فرجام داشته چرا که شوهرش یک فعال کارگری بوده که به طرز مشکوکی درگذشته است. مرتضی برادر کوچکتر فضلی نیز هم برای فرار از شرایط نامطلوب جامعه به صورت داوطلبانه راهی آسایشگاه روانی شده است.فضلی هم برای جمع کردن این مجموعه از هم پاشیده از هیچ تلاشی رویگردان نیست. کشتن دو نفر و انداختن یک نفر دیکر در تنور نانوایی! و سرانجام نبردی خونین برای پس گرفتن سند خانه پدری بخشی از این تلاش های عجیب و غریب است. اتفاقاتی که در همین جامعه و در اواخر دهه نود رخ میردهد و عملاً هیچ واکنشی را هم به دنبال ندارد!

این معجون سینمایی وقتی با دیالوگ های حماسی و به اصطلاح آهنگین کیمیایی همراه می شود نتیجه ای جز یک اثر آشفته  از هم گسیخته ندارد. ستار اورکی با موسیقی مبتنی بردف و موسیقی زورخانه ای ستار این مجموعه را کامل کرده است تا تماشاگر شاهد یک هجو بی اثر جامعه از نمودهای آشنای سینمای کیمیایی باشد.

فاجعه اما با فصل پایانی فیلم کامل می شود. امروز هنگام نمایش فیلم درپردیس سیسنمایی ملت دواکشن های توام با خنده و تمسخر آمیز اهالی رسانه نشان داد که  که «خون شد» یک رقیب قوی برای دریافت ضعیف ترین فیلم جشنواره است.به نظر میرسد نقدهای تحلیلی و نشانه شناسانه از آخرین اثر کیمیایی با توجه به کیفیتی که از آن دیده شد کاری عبث باشد. فعلاً در یک جمله می توان گفت: خون شد مسعود کیمیایی فیلمی بود که هم مخاطبان عام وهم  طرفدارن سینمای استاد را به کلی نا امید کرد.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: مسعود کیمیایی جشنواره فیلم فجر 98 فیلم خون شد نگاهی به فیلم های جشنواره فجر سینمای کیمیایی مسعود کیمیایی کیمیایی فیلم دیالوگ ها خون شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۱۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامران تا لحظه آخر ناامید نمی شود!(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، با وجود انتشار اطلاعیه فدراسیون کشتی در خصوص نحوه انتخاب و اعزام کشتی گیر وزن 86 کیلوگرم به المپیک پاریس و دادن فرصت به حسن یزدانی در تورنمنت مجارستان برای خودنمایی، اما برخی اعتقاد دارند کامران قاسم‌پور تا آخرین روزها هم شانس دارد تا به المپیک اعزام شود.

حسن یزدانی که اخیرا با علیرضا دبیر در نشستی شرکت کرد، قرار است از اردوی بعدی به تیم ملی ملحق شود و در صورت قهرمانی در تورنمنت مجارستان و به وجود نیامدن مشکلی از بابت مصدومیت کتفش می تواند در المپیک 2024 پاریس شرکت کند.

از سوی دیگر اما در بند دوم اطلاعیه فدراسیون آمده که اگر شرایط آمادگی یزدانی در تورنمنت مجارستان مناسب ارزیابی نشود، تصمیمات دیگری از سوی کادرفنی گرفته خواهد شد.

با توجه به حفظ کامران قاسم‌پور در اردوی تیم ملی و تمرینات با انگیزه او برای رسیدن به 86 کیلوگرم، به نظر می رسد این موضوع به این کشتی گیر جویباری و رفیق و همشهری حسن یزدانی اطلاع داده شده که تا روزهای آخر هم خودش را آماده نگه دارد و امیدوار به حضور در المپیک باشد.

باید دید در یک ماه آینده چه اتفاقاتی برای دو کشتی‌گیر وزن 86 کیلوگرم ایران رقم خواهد خورد.

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • کامران تا لحظه آخر ناامید نمی شود!(عکس)
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد