Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-27@22:20:04 GMT

نصف شدن جغرافیای اعتراضات در بغداد

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۴۲۰۱۵

نصف شدن جغرافیای اعتراضات در بغداد

خرداد: گستره اعتراض ها در میدان «تحریر» در مرکز بغداد در همسنجی با هفته و ماه های گذشته به کمتر از نصف رسیده و آرامش نسبی بر این منطقه کوچک باقی مانده از اعتراضات مستولی شده است.


به گزارش خرداد ،در جریان بازدید میدانی پیش از ظهر یکشنبه خبرنگار ایرنا از میدان تحریر، مشاهده شد که جغرافیای اعتراض ها در این میدان که در طول چهار ماه گذشته قلب تپنده اعتراضات خیابانی در عراق بود، به شدت کاهش یافته و تنها به خود این میدان و چند خیابان اطراف آن محدود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از «کلاه آبی ها» (طرفداران مقتدا صدر) اثری در میدان تحریر نبود و در عوض نیروهای امنیتی مسوولیت امنیت اعتراض ها را برعهده داشتند.
بازارها و خیابان های اطراف میدان تحریر همگی فعالیت خود را از سرگرفته و رفت و آمد مردم و خودروها در این منطقه دوباره از سرگیری رونق کسب و کار روزهای قبل از اعتراضات را تداعی می کرد.
در حالی که گستره اعتراضات در هفته ها و ماه های گذشته به شعاع حدود یک کیلومتر تا بزرگراه «محمد القاسم» در شرق، خیابان «نظال» و میدان «فردوس» در جنوب، پل های «جمهوری»، «سنک» و «الاحرار» که رودخانه دجله واقع است در غرب و میدان «خلانی» و «وثبه» در شمال امتداد داشت اینک اغلب این میادین و خیابان ها از جغرافیای اعتراضات تحریر جدا شده اند.
اکنون شعاع اعتراضات در شرق به میدان طیران، در شرق به تقاطع «قصر الابیض» و تقاطع النصر، در غرب به خیابان الرشید و پل الجمهوری و سنک و در شمال به میدان خلانی محدود شده و در عمل به کمتر از نصف این جغرافیا کاهش یافته است.
نیروهای امنیتی توانستند که خیابان الرشید (همجوار با رودخانه دجله) را که پشت رستوران «ترکی» عبور می کند، به طور کامل بازگشایی کرده و حرکت خودروها از پل «الاحرار» (نزدیک بانک مرکزی عراق) تا خیابان «ابونواس» از این خیابان از سرگرفته شده است.
گروه های اعتراضی از خیابان الرشید که در طول هفته ها و ماه های گذشته یکی از کانون های درگیری بین گروه های تخریبگر با نیروهای امنیتی بود، کاملا به میدان تحریر عقب نشینی کرده اند.
بر روی پل الجمهوری مشرف به میدان تحریر و السنک مشرف به میدان خلانی دیگر اثری از زد و خورد و تعرض گروه های تندرو اعتراضی به نیروهای امنیتی وجود ندارد.
رستوران ترکی از دست گروه های اعتراضی خارج و در عوض شکل و شمایل آن با هفته های گذشته کاملا متفاوت شده است.
دو قطعه پرچم ملی عراق بر فراز ساختمان هفت طبقه این رستوران که معترضان از آن به «کوه احد» یاد می کردند، بر افراشته شده است.
پوستر بزرگی از آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی دینی عراق که در زیر آن عبارت «مرجعیت وطن» چشم نوازی می کند در بالای ساختمان دیده می شود.
بنرهایی با مضمون اخراج نیروهای آمریکایی نیز در این ساختمان دیده می شود.
به هنگام تاریکی هوا، لامپ های متعددی نمای این ساختمان را روشن و نورانی می کنند.
همچنان تعدادی از خیمه های تحصن برخی از گروه های اعتراضی در میدان برپا بوده و رفت و آمدهای کم رونقی در این میدان به عنوان بقایای اعتراضات شدید ماه های گذشته دیده می شود.
صدای چند بلندگو که همچنان آهنگ های حماسی در خصوص اعتراضات خیابانی از آنها بلند می شود به همراه سر و صدای بازارهای اطراف و بوق خودروهایی که در نزدیکی محل اعتراضات در حال تردد هستند، سکوت حاکم بر میدان تحریر را می شکند.
عده ای جوان کم و سن سال هر از گاهی با برخی از آهنگ های حماسی به وجد می آیند اما طولی نمی کشد که راه خود را در پیش می گیرند و از انظار پنهان می شوند.
آثار آتش زدن لاستیک ها در کف خیابان هایی که تا همین هفته های اخیر در تصرف گروه های تندرو اعتراضی بود و برخی مغازه هایی که هنوز آثار آتش سوزی بر آنها هویداست، در این امکان که اینک دوباره در حال رونق گرفتن هستند، دیده می شود.   
اعتراض های چند روز گذشته در شهرهای نجف، کربلا، بغداد، ذی قار، کوت و دیوانیه در زمره شدیدترین اعتراضات دو ماه گذشته عراق عنوان شده که باعث کشته و یا زخمی شدن چند نفر شده است.
درگیری ها از آنجا آغاز شد که هواداران مقتدا صدر موسوم به  «کلاه آبی‌ها» برای حفظ و تامین امنیت مکان های عمومی و اداری در میدان های اعتراضات به کمک ماموران امنیتی آمدند.
حضور هواداران صدر در میدان های اعتراضی شهرهای نجف، کربلا، بغداد، ذی قار و کوت موجی از نگرانی در میان معترضان ایجاد کرد و با تحریک نفوذی ها و آشوبگران به درگیری در میدان های اعتراضی انجامید.
در درگیری های یک هفته ای بین آشوبگران نفوذی که از آنها در عراق به نام «باندهای جوکر» یاد می شود و متهم به ارتباط با سفارتخانه آمریکا هستند، با هواداران صدر دستکم ۱۰ نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.
اوج درگیری های خونین دو طرف مربوط به پنچشنبه گذشته در میدان  «الصدرین» نجف اشرف بود که هشت کشته و ۱۰۰ زخمی برجا گذاشت.
اوضاع تنشج میدان های اعتراضی باعث شد مقام های ارشد دولت حتی مرجعیت عالی دینی عراق به این حوادث واکنش نشان دهند و از ماموران امنیتی بخواهند امنیت معترضان را تامین کنند.
آیت الله سیستانی در بیانیه ای که در خطبه های نماز جمعه کربلا قرائت شد، تاکید کرد که نیروهای امنیتی رسمی باید به مسئولیت حمایت از تظاهرات کنندگان عمل کنند.
مرجعیت عالی دینی عراق با محکوم کردن حوادث پنجشنبه گذشته نجف، در عین حال بر ضرورت دور کردن عناصر تخریبگر و نفوذی از صفوف تظاهرکنندگان مسالمت آمیز تاکید کرد.
این اعتقاد وجود دارد که بازگشت اعتراضات خیابانی به حالت مسالمت آمیز خود و دور کردن باندهای جوکر وابسته به خارج از صفوف آن می تواند بهترین تضمین کننده برای تحقق مطالبات برحق تظاهرکنندگان باشد.
گروه های مسالمت جو میادین اعتراضی با در دست گرفتن زمام ابتکار عمل در استان های معترض از جمله بغداد در صدد حفظ روند اعتراضات و پیگیری تحقق مطالبات تظاهرکنندگان از جمله در زمینه مبارزه با فساد، اخراج نیروهای آمریکایی، انحصار سلاح در دست دولت و دیگر مطالبات برحق خود هستند. برچسب ها: اعتراضات ، بغداد

منبع: خرداد

کلیدواژه: اعتراضات بغداد مرجعیت عالی دینی عراق میدان های اعتراضی اعتراضات خیابانی گروه های اعتراضی نیروهای امنیتی ماه های گذشته خیابان الرشید میدان تحریر دیده می شود اعتراض ها درگیری ها خیابان ها هفته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۲۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از حمله موشکی مرگبار به عراق؛ هدف میدان گاز بود

یک منبع امنیتی عراقی امروز جمعه گزارش داد میدان گازی «کورمور» در شهر «چمچال» در استان سلیمانیه بمباران شد و تلفات انسانی برجای گذاشت.

وزارت نیروی عراق هم اعلام کرد در پی حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه، گازرسانی به پمپ بنزین‌های این منطقه متوقف شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

شهردار شهر چمچمال نیز درباره این حمله گفت: این حمله با یک پهپاد مین‌گذاری شده هدایت شونده از راه دور انجام شد که به ساختمان در حال ساخت داخل میدان گازی کورمور برخورد کرد.

تاکنون گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است که بر اثر آن ۴ تن زخمی شدند.

این اولین حمله راکتی به میدان گازی کورمور، بزرگ ترین میدان گازی عراق تحت مدیریت دو شرکت اماراتی دانه گاز در سال ۱۴۰۳ و هفتمین حمله از ابتدای سال ۱۴۰۱ است. با گذشت بیش از دو سال از اولین حمله راکتی به این میدان گازی، تا این لحظه به طور دقیق مشخص نشده است که چه گروهی در پشت این حملات قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه اصابت پهپاد انتحاری به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • ببینید |‌ لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • تعلیق دانشجویان جورج واشنگتن به دلیل اصرار به حضور در اعتراضات
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق + فیلم
  • فیلم| لحظۀ حملۀ پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • تصاویری از حمله موشکی مرگبار به عراق؛ هدف میدان گاز بود
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق