Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، اگر قرار باشد جدول رده بندی نوابغ تاریخ شطرنج را مرتب کنیم، نام ویلهلم اشتاینیتس اتریشی را می‌توانیم در رده چهارم این جدول قرار داد.

اشتاینیتس در یک بازه زمانی هشت ساله از ۱۸۸۶ الی ۱۸۹۴، قهرمان بلامنازع و بی رقیب مسابقات قهرمانی جهان بود. در سال ۱۸۶۶ و پس از باختی که اشتاینیتس به آدولف اندرسون تحمیل کرد، تاریخ نویسان شطرنج به او لقب قهرمان شطرنج جهان را دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعجوبه اتریشی شطرنج جهان نه تنها قهرمانی‌های متعددی کسب کرده، بلکه به پیشرفت شطرنج مدرن کمک‌های بسیار زیادی کرده است. از این جهت می‌توان گفت او لیاقت حضور در جدول برترین شطرنج بازان جهان را دارد.

تقریبا تا سال ۱۹۷۳، در بازی‌ها از شیوه تمام تهاجمی سنتی استفاده می‌شد، اما در همین سال ویلهلم یک شیوه جدید در بازی خود به نمایش گذاشت. شیوه‌ی جدید او بازی پوزیسیونی و علمی بود که با شیوه معمول آن روز‌ها در تضاد و تعارض کامل بود. همین موضوع کافی بود تا بسیاری با آن مخالفت کنند و این شیوه را بزدلانه بخوانند.

البته در اوایل دهه ۹۰ میلادی همان شیوه‌ای که روزگاری بزدلانه خوانده می‌شد، به عنوان یک شیوه برتر در بازی‌های شطرنج جای خود را در این رشته پیدا کرد و نسل جدید شطرنج بازان از این روش استفاده کردند.

ویلهلم اتریشی به شکلی حرفه‌ای و در گستره جغرافیایی اروپا شطرنج بازی می‌کرد. همین روند کافی بود تا او را مورفی اتریشی بنامند و به این نام معروف شود. (پل مورفی یک شطرنج باز به نام و معروف بوده است)

مورفی اتریشی در سال ۱۸۶۶ به لندن مهاجرت کرد و در محل اقامت جدید خود، تمامی شطرنج بازان را مغلوب کرد.

بزرگترین پیروزی این شطرنج باز اتریشی زمانی بود که در سال ۱۸۶۶ توانست آدولف اندرسون را شکست دهد. بعد از بازنشستگی پل مورفی، اندرسون به عنوا بهترین شطرنج باز مطرح و فعال در جهان معرفی شد.

ویلهلم مورفی، در طول ۳۰ ساله، یکی از نقاط اوج دست نیافتی در شطرنج جهانی محسوب می‌شد. این زمان یک شاهکار است که پس از او، هیچ شطرنج باز دیگری نتوانسته است به نام خود ثبت کند.

از دیگر نکات قابل توجه در زندگی حرفه‌ای ویلهلم اتریشی، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که او در فاصله زمانی سال‌های ۱۸۷۳ تا ۱۸۸۲ فقط در یک مسابقه رسمی شرکت کرد و در آن مسابقه برابر بلکبورن دست به مهره شد و با نتیجه استثنایی ۷ - صفر به پیروزی رسید.

پس از این برد در همان سال بازی در مسابقات رسمی شطرنج را دوباره آغاز کرد و در یک تورنمنت به طور مشترک مقام اول را به دست آورد.

البته این تورنمنت سخت‌ترین مجموعه مسابقات تاریخ شطرنج بوده است.

از دیگر نقاط ماندگار در زندگی این شطرنج باز، رویارویی با رقیبی سرسخت به نام زوکرتورت است. او در این بازی، شروع خوبی نداشت و ۴ - یک از رقیب عقب افتاد، اما با عملکرد فوق العاده و حیرت انگیز توانست بازی باخته را ببرد و عنوان قهرمانی را کسب کند.

او در هشت سال پس از این اتفاق با غلبه بر دیگر حریفان تلاش کرد تا عنوان قهرمانی را برای خود حفظ کند، اما سرانجام سال ۱۸۹۴ امانوئل لاسکر عنوان قهرمانی را از او ربود.

مورفی اتریشی در سال‌های بعدی و در مسابقه‌ای که در سال ۱۸۹۷ برگزار شد، برای کسب عنوان قهرمانی که لاسکر از او گرفته بود، تلاش زیادی کرد، اما نتوانست موفقیتی کسب کند.

از دیگر خدمات مهم او به دنیای شطرنج، نقش پررنگ و مفیدش در قانونمند کردن مسابقات قهرمانی شطرنج بود.

نقطه پایانی زندگی این اعجوبه شطرنج، تلخ و بسیار ناراحت کننده است. مورفی اتریشی که تسلط سی ساله بر عنوان قهرمانی شطرنج دنیا داشت، سرانجام در فقر دنیا را ترک کرد و اینگونه یک پایان بسیار تلخ برای یک اعجوبه بزرگ شطرنج در جهان رقم خورد.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فدراسیون شطرنج اخبار ورزشی عنوان قهرمانی شطرنج بازان شطرنج جهان شطرنج باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۴۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!

به گزارش ورزش سه، چادرملو اردکان با شکست تیم‌های آریو اسلام‌شهر، فولاد خوزستان و مس کرمان به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی رسید و در قرعه کشی امروز مشخص شد که باید در این مرحله میزبان آلومینیوم اراک باشد و برای شگفتی‌سازی در جام حذفی تلاش کند.

چادرملو تاکنون دو تیم لیگ یک و فولاد خوزستان لیگ برتری را حذف کرده و با انگیزه و روحیه بالا در مرحله یک چهارم نهایی به میدان خواهد رفت؛ آنها در جدول لیگ آزادگان هم با یک بازی بیشتر نسبت به فجرسپاسی در رتبه دوم حضور دارند و شانس صعود به لیگ برتر را دارند و تمام این اتفاقات به آنها انگیزه لازم را می‌دهد تا یک دیدار سخت و دشوار برای آلومینیوم اراک رقم بزنند.

اصلی‌ترین نگرانی مجتبی حسینی در بازی مرحله یک چهارم نهایی تمام نشدن بازی در وقت قانونی و اضافه خواهد بود، بازیکنان چادرملو در دو بازی جام حذفی رقبای خود را در ضربات پنالتی حذف کردند و این اتفاق می‌تواند اعتماد به نفس بالایی به آنها بدهد تا در بازی با آلومینیوم هم با مدیریت کردن مسابقه و حفظ کردن نتیجه بازی را به ضربات پنالتی بکشند و شانس صعود به نیمه نهایی را دنبال کنند.

البته آلومینیوم اراک هم با شکست پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی رسید و خود آنها هم در این زمینه اعتماد به نفس کافی را دارند و این روزها با گلر آماده ای که دارند در ضربات پنالتی شانس بالایی خواهند داشت.

چادرملو با 3 گل در جام حذفی ایران به مرحله یک چهارم نهایی رسید و در مقابل دو گل هم دریافت کرده است و با ارائه بازی‌هایی منطقی و اقتصادی نشان داده که تیمی خطرناک و زیرک است و همین موضوع آنها را در جام حذفی غیرقابل پیش بینی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا
  • پیام رئیس PSG بعد از دوازدهمین قهرمانی
  • ملوان، حریف سپاهان در جام حذفی شد
  • سه تاریخی که خواب را از امباپه گرفته‌اند
  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است
  • چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!
  • کیلین مورفی با دنباله‌های «۲۸ روز بعد» همراه می‌شود
  • گلف بازان قم در مسابقات قهرمانی ایران درخشیدند
  • لیگ NBA| پیروزی لیکرز با آمار خیره‌کننده دیویس
  • بدرقه ساحلی بازان زیر ۱۹ سال والیبال به مسابقات آسیایی