Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-منتقد سینما جشنواره فیلم فجر امسال را با نگاهی متفاوت تحلیل کرد.

امیر ابیلی منتقد سینما در خصوص عملکرد جشنواره سی و هشتم فیلم فجر و تعداد آثار قابل دفاع این دوره گفت: جشنواره امسال به لحاظ فیلم‌های ارایه شده به شدت ضعیف‌تر از جشنواره سال گذشته است؛ سال گذشته چند فیلم خوب و قابل دفاع داشتیم که متاسفانه امسال تعداد آثار خوب، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد!

وی در ادامه افزود: «روز صفر» به نظرم خوب بود؛ اما در اکران عمومی نمی‌تواند مخاطب زیادی را به خود جلب کند؛ «شنای پروانه» یک فیلم جدید در سینمای اجتماعی است و از کلیشه‌های همیشگی فقر و فلاکت به دور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه کارگردان این اثر بافت جنوب شهر را به تصویر کشیده، اما روی طیف جدیدی دست گذاشته که قهرمان دارد. چون کارگردان اثر در این بستر اجتماعی زندگی کرده و به خوبی با فراز و فرود‌های آن آشنایی دارد، به خوبی از عهده کار بر آمده و مخاطب با آن همذات پنداری می‌کند.

این منتقد سینما در خصوص فیلم سینمایی «درخت گردو» هم بیان کرد: «درخت گردو» را با وجود اینکه توجه مخاطبان را به خود جلب کرده، شخصا نپسندیدم. به نظرم مخاطب این هجم از تلخی را پس می‌زند. این فیلم نکته جدیدی در سینمای مهدویان ندارد و ما این فرم از مستندسازی را در «ماجرای نیمروز»‌ها تجربه کردیم و در این اثر هم با یک فیلمنامه پیچیده طرف نیستیم.

وی در خصوص نحوه اعتراض مهدویان به فاجعه بمباران شیمیایی سردشت در «درخت گردو» اظهار داشت: مهدویان در این اثر می‌توانست نقدش را به گونه دیگری روایت کند؛ اینکه در این چهل سال به کرد‌ها و خوزستانی‌ها آنقدر که لیاقتشان بوده امکانات داده نشده است. اما اینکه داستان به جای اینکه یک روایت ملی نشان دهد، به یک روایت قومیتی و تنها با تاکید بر کرد‌ها بپردازد، بی انصافی است.

ابیلی ادامه داد: اگر مهدویان یک فیلم کاملا انتقادی و تند می‌ساخت و شرایط امروز کرد‌ها را نشان می‌داد و از فقر و کولبری آن‌ها صحبت می‌کرد، اشکال نداشت؛ اما اینکه فیلمی ساخته شود که سکانس‌های اروپا و دادگاه لاهه را نشان دهد، اما حرفی از صدام و عراق نزند و در مورد اینکه خود اروپایی‌ها بمب شیمیایی به عراقی‌ها دادند سکوت کند، بی انصافی و پا روی حق گذاشتن است.

ابیلی در خصوص نگاه کارگردان در ساخت این فیلم تصریح کرد: به نظرم فیلم تنها برای جشنواره‌های خارجی ساخته شده است و مهدویان به دنبال اکران و یا تجربه یک فرم جدید در سینمای ایران نبوده است.

این منتقد در ادامه به دیگر موضوعات جشنواره سی و هشتم اشاره کرد و درمورد حفظ جایگاه زن در فیلم‌های این دوره گفت: در این دوره از جشنواره فیلم‌هایی که با ماهیت و نقش زن تولید شده است، بر این اساس بودند که شان و شخصیت زن حفظ شود؛ با این حال در فیلم‌های «سه کام حبس»، «عامه پسند» و «قصیده گاو سفید» کارگردان‌ها نتوانستند به درستی قصه را هدایت کنند و در نهایت قصه به ضرر زن تمام شد.

ابیلی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم‌های این دوره امید بخش بوده یا خیر، بیان کرد: سازمان سینمایی تاکید دارد که سیاه نمایی در سینمای ایران اتفاق نیفتد؛ اما از اهرم هایش در این مسیر استفاده نمی‌کند. سینمای ما امروز به مدل سینمای اجتماعی که الگو گرفته از اصغر فرهادی است، بازگشته است. فیلم‌هایی را شاهد هستیم که موقعیت پیچیده در طبقه متوسط و بحران در یک خانواده را تصویر می‌کند؛ آثاری بدون قهرمان و بدون شخصیت فعال؛ حتی رنگ بندی فیلم‌ها هم خاکستری است.

وی افزود: به نظرم سازمان سینمایی با اهرم پروانه ساخت و همچنین اهرم‌های دیگر مثل بنیاد سینمایی فارابی، سینما جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌تواند موضوعات سینمایی را به سمت دیگری هدایت کند.

ابیلی در پایان خاطرنشان کرد: باید این نهاد‌ها گزارش دهند که چه فیلم‌هایی ساخته اند و به چه تفکر‌اتی جایزه داده اند. اکثر این تولیدات جهت سینما را مشخص می‌کنند و در ادامه آینده سینما را رقم می‌زنند. اگر هدایت به درستی انجام شود_ سینمای ایران به سمت سیاه نمایی نخواهد رفت؛ به شرط این که سازمان سینمایی بخواهد.

باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: فجر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فجر سازمان سینمایی سینمای ایران منتقد سینما درخت گردو فیلم هایی فیلم ها یک فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۷۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی برنامه، «سینما زاویه» به تهیه‌کنندگی رقیه زهرا پرندآور امشب شانزدهم اردیبهشت ماه با نگاهی به فیلم «مست عشق» به بحث و بررسی درباره تعلیم و تربیت از نگاه سینما می‌پردازد.  

اجرای این برنامه به عهده وحید رونقی است و در میز سینمای ایران فیلم «مست عشق» با حضور زینب احقر مدرس دانشگاه و محمد قربانی منتقد سینما مورد بحث قرار می‌گیرد.   

در بخش دیگری از این برنامه حسام آبنوس با واکاوی «مست عشق» و «کیمیا خاتون» روایت سینما از معلم عشق را بررسی می‌کند.  

میز سینمای جهان این هفته «سینمازاویه» به فیلم «جاماندگان» محصول ۲۰۲۳ می‌پردازد.  

فاطمه دلاوری پاریزی در بخش دیگری از برنامه با عنوان «تعلیم و تربیت به سبک پاندای کنگ‌فوکار» موضوع تعلیم و تربیت را در سینمای کودک و برای کودکان بررسی می‌کند.  

بحث‌ و گفت‌وگو درباره اخبار سینمای ایران در این هفته بر عهده الهه زواره‌ئیان خبرنگار سینمایی است.  

«سینما زاویه» به سردبیری مریم شوندی و پیمان خزلی و تهیه‌کنندگی رقیه پرندآور، یکشنبه شب‌ها از ساعت ۲۲ روی موج رادیو گفت‌وگو می‌رود.

دیگر خبرها

  • مقام اول استان سمنان در اخذ ویزای تمتع/ اجرای طرح «خشت بهشت»
  • حاتمی: آخر بازی تمرکز نداشتیم/ به خطاهای آسیب زننده اعتراض کردیم
  • صحنه‌هایی از فیلم جدید محمدرضا فروتن پس از ۵ سال | ببینید
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال
  • زائران ایرانی آماده حج تمتع شدند + تصاویر
  • حمایت از پروژه‌های دانش پژوهی/ همکاری ۸۹ داور برای بررسی فرآیند‌های امسال همایش کشوری آموزش پزشکی
  • زائران حج امسال، دفاع از ملت فلسطین را مورد توجه قرار دهند
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است