Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از شخصیت هایی که پیچ و خم زندگی را با گوشت و پوست خود احساس کرده است، حاج خداداد کوهی معروف به مش خداداد است. مش خداداد خاطرات فراوانی دارد از دوران پهلوی و زمان خدمت سربازی اش تاکنون که خادم یک مسجدی در حصیرآباد اهواز است.

 خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: زندگی گذر از پیچ و خم های سخت و فروان است که هر آدمی پس عبور از آنها به آرامشی مملو از بزرگی می رسد، همانند آرامش دریایی که یک شب طوفانی را پشت سر گذاشته و پس از آن دوباره آرامش وصف نشدنی خود را نظاره گر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هرچه انسان در این پیچ و خم زندگی صبورتر باشد میزان پختگی وی افزایش داشته و این انسان را از درجه کوتاه فکری به درجات بزرگ منشی و سخاوت می رساند، در حالی که انسان همان جسم نحیف است اما از درون به یک بزرگی با عظمت خداگونه می رسد.

 

یکی از شخصیت هایی که پیچ و خم زندگی را با گوشت و پوست خود احساس کرده است، حاج خداداد کوهی معروف به مش خداداد است. مش خداداد در گفت گویی با خبرنگار خبرگزاری شبستان به بیان خاطراتی از دوران پهلوی و زمان خدمت سربازی اش تاکنون که خادم مسجدی در حصیرآباد اهواز است پرداخت.

 

 

سوال: خودتان را معرفی کنید؟

کوهی: من خداداد کوهی هستم متولد 1310 در شهر اصفهان، از همان دوران کودکی به همراه خانواده به دلیل شغل پدر به اهواز نقل مکان کردیم، گذشته بسیار خوبی داشتم، هرچند که امکانات آن زمان مانند اکنون نبود اما با همه سختی ها و دشواری هایش برای من بسیار شیرین و دلچسب است.

مانند همه کودکان با همسن هایم در کوچه بازی می کردم، بازی هایی همچون هفت سنگ، قایم موشک، و فوتبال و ...، کودکی ام پر از خنده های کودکی بدون هیچ چشم داشتی به مال و ثروت در زندگی بود.

 

سوال: از روزهای خدمت سربازی در دوران پهلوی بگید.

کوهی: دقیقا یادم نمی آید چه سالی به خدمت سربازی اعزام شدم اما خوب یادم است 18ساله بودم، آن زمان «نظر بگیر» بود، یعنی هر شخصی که سنش تقریبا 17 یا 18 ساله بود را ژاندارمری دستگیر می کرد و می برد واسه خدمت سربازی. دوران وحشتناکی بود، خانواده ها همیشه ترس از دست دادن فرزندان خود را داشتند.

من آن زمان در آبادان یک مغازه چوب و زغال داشتم که یک باره نیروهای ژاندارم آبادان ریختند تو خیابان و هرکی رو که سنش 18 سال بود گرفتند و بردند منم جزو آنها بودم. مستقیما ما رو اعزام کردند به اهواز و دوران خدمت سربازی ما شروع شد. سختی آموزشی و کم خوراکی تنبیه های فراوان از مهمترین خاطرات سربازی در زمان پهلوی است که هیچگاه یادم نمی رود.

در این زمان به دستور امام خمینی (ره) یک سری حرکات انقلابی تو شهر و کل کشور صورت گرفته بود و صحنه وحشتاناکی که تاکنون جلوی چشمانم است این بود که در خیابان امام اهواز که قبلا نامش پهلوی بود نیروهای ساواک با گلوله و تانک به جان مردم معترض افتادند و هرکه را در خیابان بود کشتند.

پس از این ما را اعزام کردند به منطقه خولی آباد (سه راه خرمشهر اکنون)، همان جا ماشین های سنگین شروع به حفر گودالی کردند مدام با خودم فکر کردم این نامردها می خواهند چه کنند که دیدم کامیون کشته های درگیری خیابان امام را آوردند و انداختند در آن گودال و خاک روی آنها ریختند. یاد دارم با دیدن این صحنه بیش از یک ماه شب کابوس های مختلفی می دیدم اما روزهای پایانی خدمتم بود.

 

 

سوال: چه شد که متوجه به وجود آمدن تشکل های انقلابی و گروه های علیه پهلوی شدید؟ 

کوهی: تقریبا دو سال پس از پایان خدمت سربازی ام حرکت های انقلاب اسلامی شروع شد. آمدند به ما گفتند که امام(ره) می خواهد به ایران بیاید من آن زمان مهمان آیت الله سید طیب موسوی از علمای بزرگ اهواز در قم بودم صحنه های حمله به حوزه علمیه قم توسط ماموران ساواک را یادم می آید، روزهای ترسناکی بود پر از استرس و دلهره هر لحظه ممکن بود گلوله ای از سوی ساواک به کسی بخورد و جانش را بگیرد.

مردم پس از قتل عام طلاب حوزه علمیه قم به خیابان ها ریختند و تظاهرات گسترده ای علیه رژیم پهلوی برگزار کردند، عمده شعار مردم قم «مرگ بر شاه» بود. همه زن و مرد پیر و جوان این شعار را از جان و دل می دادند و این همان رمز پیروزی مردم است؛ اتحاد و همدلی.

پس از این روزها من به اهواز برگشتم با عده ای از رفقا و بچه ها محل شروع کردیم به پخش اعلامیه و ساماندهی مردم برای شرکت در تظاهرات، نکته خوبی که ما داشتیم آن روزها جوان بودیم و دست به فرارمان خوب بود، یادم است یک شب که داشتیم شب نامه پخش می کردیم ناگهان صدای ایست را شنیدیم بدون معطلی دویدم زمانی ایستادم که تقریبا 20 دقیقه از محله خودمان در حصیرآباد دور شده بودم.

 

سوال: پیروزی انقلاب اسلامی چگونه بود چه حس و حالی داشتید؟

کوهی: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای اولین بار در خیابان  14 حصیرآباد که زمین خالی بزرگی وجود داشت نماز عید فطر را به امامت آیت الله سید طیب موسوی اقامه کردیم، آن زمان بیش از هزار نفر در آن نماز شرکت داشتند، از مردم خواستم که برای ساخت مسجد محل کمک هزینه ای جمع آوری کنند که سه هزار و 500 تومان جمع شد که آن زمان پول بسیاری بود اما برای ساختن یک مسجد کم بود و بازهم نیاز به پول بیشتری داشتیم.

حاج آقا مکتبی و برخی از بزرگان اهواز پیش من آمدند و گفتند که آیت الله بهبهانی دنبال شما فرستاده است، من هم پیش آقا رفتم و از نبود مسجد در محل گلایه و مبلغ جمع آوری شده را تقدیم ایشان کردم. در آن زمان هر کس هر چه در توان داشت برای ساخت مسجد محل گذاشت و نامش را به برکت وجود آقا ابوالفضل (ع) مسجد ابوالفضل نامیدیم و من را به عنوان خادم مسجد معرفی کردند هرچند که این وظیفه بسیار سنگین بود و هست اما چون به آیت الله بهبهانی قول دادم آن را تاکنون حفظ کرده ام.

 

 

سوال: چگونه متوجه جنگ تحمیلی شدید؟ چه کار کردید؟

کوهی: داوود شعیبی فرمانده یک دسته ای در جبهه بود، چون با ایشان در حصیرآباد هم محله ای بودیم یک روز او را در نماز دیدم که روبه من کرد و گفت «مش خداداد نمیای جبهه» من هم از خدا این را خواسته بودم و از این طریق به جبهه اعزام شدم آنجا در گروهان امام علی (ع) به فرماندهی حاج جاسم زرگر حضور داشتم و کار پشتیبانی گروه را انجام می دادم.

در یکی از عملیات هایی که به منطقه «خرما» در کشور عراق اعزام شده بودیم به همراه حاج جاسم مجروح شدم، یادم است تمام روده هایم را با یک نایلون آوردن به بیمارستان منم از درد به خودم می پیچیدم. زمانی که چشم هایم را باز کردم حاج جاسم را کنارم دیدم که او نیز مجروح شده است.

 

سوال: الان روزگار را چگونه می گذرد؟

کوهی: خدا هر نعمتی را که به ما داده باید شکرگذار باشیم. اینکه بدن سالمی داریم و نانی برای خوردن همه این ها را باید شکر کنیم. مبادا نگران شام فردایت باشی، اما امروز بیشتر مردم ناشکر شده اند و حرص مال دنیا می خورند، امان از روزی که مال دنیا مردم را کور کند.

 

حاج خداداد روزهای سختی را پشت سر گذاشته و می گذراند، فوت پسر معلولش که سال ها بیمار بود، بیماری همسرش و بیش از بیش بیماری خودش؛ اما بازهم وقتی نگاهش می کنی آرامشی عجیب در چهره او می بینی گویی گذر زمان هیچ تاثیری بر روحیه وی نگذاشته بود.

شاید افرادی همانند مش خداداد در کشورمان کم نباشند اما نبود نام و نشانی از آنها برای آیندگان این سرزمین بسیار گران تمام خواهد شد زیرا اینچنین افراد نه تنها سرمایه تاریخی کشور به شمار می آیند بلکه موزه تاریخی زنده ای به شمار می روند که امروز کنار ما هستند و ممکن است فردا به سوی معبود خود بروند باید قدر امثال مش خدادداد ها را بیشتر بدانیم.

 

پایان پیام/690

منبع: شبستان

کلیدواژه: خادمی مسجد جنگ تحمیلی اهواز انقلاب اسلامی پیچ و خم زندگی انقلاب اسلامی خدمت سربازی دوران پهلوی حاج خداداد حاج جاسم آیت الله آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۷۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین دوره خدمت سربازی ۱۴ ماه است

رئیس اداره سرمایه‌های انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح گفت: باتوجه به منطقه عملیاتی و وضعیت بومی یا غیربومی بودن سربازان و با لحاظ کسری خدمت‌های تاهل و فرزندآوری و ... میانگین مدت خدمت در حال حاضر حدود ۱۴ ماه است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مراسم پایان دوره 234 آموزشگاه رزم مقدماتی شهید ثابت‌خواه گیلانغرب متبرک به نام شهید روح‌الله نیازی با حضور سردار دریادار دوم پاسدار سلیمان جرجم؛ رئیس اداره سرمایه‌ انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با نظم و اقتدار برگزار شد.

این مراسم با استقبال رسمی و اجرای تشریفات و ادای احترام به مقام والای شهدای دفاع از حریم ولایت در ورودی میدان صبحگاه آغاز و سپس با ارائه گزارش تفصیلی پادگان توسط فرمانده مرکز آموزش، ادای سوگند توسط سربازان، اعطاء سردوشی نماینده فراگیران و اجرای حرکات میدانی انجام یافت.

سردار سلیمان جرجم در این مراسم با تبریک هفته عقیدتی سیاسی و تبریک به فراگیران و ورود سردوشی‌بگیران به صحنه خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: امنیت لازمه هر سرزمین، هر ملت و هر موجودیتی است و مسلما مهمترین رکن امنیت، سرمایه انسانی کارآمد خواهد بود. دوران خدمت سربازی مقدمه‌ای است برای گام دوم انقلاب اسلامی که پیشران اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

چگونه دوران "سربازی" را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟

وی همچنین خبر داد: با عنایت و تصویب فرمانده معظم کل قوا مدت خدمت وظیفه عمومی در نیروهای مسلح، باتوجه به منطقه عملیاتی و وضعیت بومی یا غیربومی بودن سربازان با سه ماه کاهش از 17 تا 24 ماه به 14 تا 21 ماه کاهش تقلیل یافته است که با لحاظ کسری خدمت‌های تاهل و فرزندآوری، ایثارگری، بسیج و مهارت‌آموزی، میانگین مدت خدمت در حال حاضر حدود 14 ماه است.

رئیس اداره سرمایه‌های انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح افزود: بنابراین میانگین خدمت 14 ماهه پیش‌بینی شده در ماده 102 برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران از آبان ماه سال 1402 عملیاتی شده است.

معافیت 35 ساله‌ها هنوز قانون و ابلاغ نشده است

سردار جرجم بیان کرد: همچنین با عنایت معظم‌له خدمت سربازی برای مشمولان غایب و غیرغایبی که بالای 40 سال سن داشته و دارای سه فرزند باشند بخشیده شده و این افراد از انجام خدمت سربازی معاف هستند.

وی ادامه داد: موضوع معافیت با 35 سال سن و دو فرزند هنوز قانون نشده است چرا که این موضوع در مجلس تصویب شده اما شورای نگهبان آن را تایید نکرده و مجدد به مجلس برگشت داده است؛ پس در وهله اول فعلا این موضوع "قانون" نیست و تا این شرایط برای معافیت تبدیل به قانون نشود و ابلاغ نشود، ستاد کل اعلام نظری نمی‌کند.

رئیس اداره سرمایه‌های انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در پایان گفت: برابر با قانون تمامی فرزندان ذکور باید دوره آموزش‌های نظامی را طی نمایند مگر اینکه معافیت های پزشکی داشته باشند؛ طی این دوره آموزشی الزامی است و ارتباطی با میزان تامین منابع انسانی نیروهای مسلح ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میانگین دوره خدمت سربازی ۱۴ ماه است
  • فلسفه نامگذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • حمله تروریستی به مسجدی در هرات/ ۶ نمازگزار کشته شدند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • ایده‌های کسب و کار در دوران سربازی + با سرمایه زیر 10 میلیون
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • بنی‌تمیم: اکنون زمان حمایت همه‌جانبه از سه تیم لیگ برتری خوزستان است
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است