Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 -سازمان برنامه و بودجه در یک سناریوی 4 گانه تصویر شده با متغیر نرخ دلار برای تامین کالاهای اساسی به این نتیجه رسیده است که احتمال دارد این نرخ تا 20 هزارتومان برای هردلار باشد. کف قیمت پیش بینی شده برای نرخ دلار تخصیصی برای تامین کالاهای اساسی به میزان 10 میلیارددلار با احتساب هردلار برابر 4200 تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش ارایه شده سازمان برنامه و بودجه که از آن به مثابه اسناد پشتیبان تدوین بودجه 1399 استفاده شده آمده است در بودجه سال  1398نرخ ارز برای کالاهای اساسی با ارز 42001تومانی محاسبه میشود. این مسئله علاوه بر آنکه حاوی منافعی برای اقشار آسیب پذیر جامعه است، هزینه هایی را برای جامعه نیز در پی خواهد داشت. در زمان ارائه لایحه بودجه  1398به مجلس در اواخر پاییز  1397نرخ ارز در بازار آزاد در کانال  10000تومان نوسان می کرد. با احتساب ارز کالاهای اساسی  4200تومان یک شکاف حدود  6000تومانی به ازای هر یک دلار کالای اساسی وجود دارد. این شکاف به ازای هریک میلیارد دلار کالای اساسی، حدوداً برابر با  6هزارمیلیارد تومان است. به ازای  10میلیارد دلار کالای اساسی،  60هزار میلیارد تومان شکاف بین قیمت گذاری ارز  4200تومانی با نرخ ارز بازار– قیمتهای آذر و دی  -1398وجود دارد. این شکاف امکان کاهش یا افزایش را خواهد داشت. بررسی چهار سناریو برای نرخ ارز در سال آتی رقم دقیقتری را از شکاف قیمتگذاری ارز کالاهای اساسی به دست خواهد داد.

سناریوی ایده آل تا بسیار بد

حد فاصل شکاف بین سناریو ایده ال و سناریو بسیار بد برای هردلار  از4200 تا000 20 تومان  ارقامی برابر بر  38تا  158هزار میلیارد تومان برای واردات  10میلیارد دلار کالاهای اساسی است. اهمیت این شکاف از دو بعد رانت به وجود آمده از این میزان قیمت گذاری و تورم ناشی از شکاف قیمتی قابل بررسی است. بررسی تفاوت بین نرخ ارز رسمی و غیررسمی در سال  1397نشان می دهد تا دیماه  1397که نرخ ارز رسمی  4200تومان نرخ بازار غیررسمی حدود  11000هزار تومان بود شکاف حدود  7000تومانی در بازار وجود داشت. . بر همین اساس و بنا به پیش بینی های تورم سال  1398که تورم حداقل  30 درصد را برای سالهای آتی نشان می دهد بیانکننده وجود رابطه معنادار بین ارتباط قیمتگذاری نرخ ارز و تورم در اقتصاد ایران است. آخرین بار در سالهای  1391و  1392نرخ تورم در اقتصاد ایران به کانال  % 30وارد شد که پس از تشدید تحریمهای نفتی در سالهای ابتدایی دهه جاری میلادی بوده است که در آن دوره نیز اختلاف قیمتها بین نرخ ارز رسمی و غیررسمی افزایش چشمگیری یافت .

شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد در هنگام بروز بحران های ارزی، قیمتگذاری ارز در بودجه رابطه معناداری با بروز تورمهای بالا در اقتصاد دارد که نیازمند تعدیل جهت گیریهای تعدیلی سیاستهای پولی در بودجه است  . در هر دوره که نرخ ارز رسمی با یک شوک مواجه بوده است، نرخ تورم روند فزایندهای در پیش گرفته است. توجه شود که روند کاهشی تورم سالهای  1392-1396کاملاً منبعث از انتظارت و رکود حاکم بوده و با افزایش نرخ ارز در سال  1396و اوایل  1397روند تورم، مسیرافزایشی در پیش گرفته؛ به طوری که تورم  %9سال  1396تا نیمه اول  1397به ( %34.4منبع بانک مرکزی) افزایش یافته است.بررسی تفاوت بین نرخ ارز رسمی و غیررسمی در سال  1397نشان میدهد که تا دیماه  1397که نرخ ارزرسمی  4200تومان است، نرخ بازار غیررسمی حدود  11000هزار تومان است و شکاف حدود  7000تومانی در بازار وجود دارد. بر همین اساس و بنا به پیشبینیهای تورم سال  1398که تورم حداقل  %30را برای سالهای آتی نشان میدهد (بر اساس پیشبینی بانک جهانی) بیانکننده وجود رابطه معنادار بین ارتباط قیمتگذاری نرخ ارز و تورم در اقتصاد ایران است. آخرین بار در سالهای  1391و  1392نرخ تورم در اقتصاد ایران به کانال  % 30وارد شد که پس از تشدید تحریمهای نفتی در سالهای ابتدایی دهه جاری میلادی بوده است که در آن دوره نیز اختلاف قیمتها بین نرخ ارز رسمی و غیررسمی افزایش چشمگیری یافت .شواهد قوی وجود دارد که نشان میدهد در هنگام بروز بحرانهای ارزی، قیمتگذاری ارز در بودجه رابطه معنادار با بروز تورمهای بالا در اقتصاد دارد .

منبع: ساعت24

کلیدواژه: تورم در اقتصاد ایران تامین کالاهای اساسی کالاهای اساسی دلار کالای اساسی میلیارد تومان رابطه معنادار قیمتگذاری ارز میلیارد دلار نشان می دهد نشان میدهد نرخ ارز نرخ ارز شکاف حدود نرخ تورم تورم سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۷۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومفریز، آرناتوویچ و کاربونی گزینه‌های فروش اینتر برای تامین بودجه؛ اینزاگی مهاجم می‌خواهد

اولویت سرمربی قهرمان ایتالیا جذب مهاجم است

طرفداری | اینتر احتمالا بازهم به مانند سال های قبل بودجه ای ندارد و باید از فروش بازیکنان تیم تحت هدایت اینزاگی را تقویت کند. 

به گزارش گاتزتا دلو اسپورت، سیمونه اینزاگی اخیرا اعلام کرد خواهان حفظ تمام نفراتش است اما چنین چیزی بعید به نظر می رسد. در واقع نراتزوری فروش هایی خواهد داشت اما برخلاف سالهای اخیر خبری از جدایی بازیکنان مهم تیم نخواهد بود.

دنزل دومفریز که هنوز قراردادش تمدید نشده و فقط یک فصل دیگر قرارداد دارد، از گزینه های اصلی فروش به حساب می آید. نراتزوری برای فروش این بازیکن 28 ساله حدود 25 میلیون یورو می خواهد. مارکو آرناتوویچ نیز ناامید کننده ظاهر شده درحالی که والنتین کاربونی (قرضی در مونتزا) با وجود استعدادی که دارد، گزینه‌ای سازگار با سیستم 3-5-2 اینزاگی به حساب نمی آید. اینتر با 30 میلیون یورو آمادگی فروش او را خواهد داشت. 

اینزاگی در انتهای فصل با مدیران اینتر دیدار می کند و در این جلسه روی جذب یک مهاجم تاکید خواهد کرد. سرمربی ایتالیایی حتی حاضر است پست های دیگر تیمش تقویت نشود و در عوض درآمد حاصل از فروش ها به خرید مهاجمی با کیفیت اختصاص یابد. در حال حاضر تمرکز مالکان چینی اینتر بازپرداخت وام گروه آمریکایی اوکتری تا 14 روز آینده است و پس از آن تمدید قراردادهای اینزاگی، بارلا و مارتینز و همچنین فعالیت در بازار نقل و انتقالات در دستور کار قرار خواهد گرفت. گودموندسون از جنوا گزینه محبوب افعی ها برای تقویت خط حمله است و ایلنیکنا، مهاجم جوان آنتورپ بلژیک گزینه آلترناتیو او محسوب می شود. اینتر احتمالا فصل بعد 5 مهاجم خواهد داشت و پنجمین گزینه یکی از بازیکنان جوانان محصول آکادمی خواهد بود (طارمی، تورام، مارتینز و مهاجم جدید، 4 گزینه دیگر). 

از دست ندهید ????????????????????????

رضا عنایتی: دیگر مهاجمی مثل من پیدا نمی‌شود واکنش به گل شهاب زاهدی: پله هم نمی‌توانست این گل را بزند! سرمربی اینتر: طارمی بازیکن بزرگی است و از داشتنش خوشحالیم اضافه شدن کارلو آنچلوتی به حلقه شادی بازیکنان رئال مادرید / فیلم

دیگر خبرها

  • آغاز طرح هوشمندسازی تامین و توزیع گوشت در چهارمحال وبختیاری
  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • قیمت کالاهای اساسی؛ گوشت چند شد؟ +جدول
  • دومفریز، آرناتوویچ و کاربونی گزینه‌های فروش اینتر برای تامین بودجه؛ اینزاگی مهاجم می‌خواهد
  • این دو کالای اساسی مشمول ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در لرستان
  • ذخیره سازی ۱۵۲۰ تن گوشت و مرغ منجمد در لرستان