Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@18:10:46 GMT

دومین قصه‌واره بومی محلی چله‌ قصه‌ها شهرستان میبد

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۴۹۲۲۱

دومین قصه‌واره بومی محلی چله‌ قصه‌ها شهرستان میبد

دومین قصه‌واره چله‌ی قصه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در شهرستان میبد، ۱۹ و ۲۰ بهمن ۹۸، به مدت دو روز برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر، دومین جشنواره قصه گویی استان با عنوان چله قصه ها در شهرستان میبد با محوریت قصه های بومی و محلی با ۹۲ قصه در سالن فیروز آموزش و پرورش میبد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مراسم اختتامیه‌ این جشنواره علاوه بر تجلیل و تقدیر از قصه گویان این دوره، از برگزیدگان جشنواره‌ سال قبل در بخش قصه گویی مناطق محروم نیز تجلیل به عمل آمد.

هدف جشنواره این بود که با چاپ کتابهایی ویرایش شده شامل قصه ها فرهنگ مردمان یزد را از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و قصه گویی بعنوان یک ابزار بسیار خوب و مفید و مکمل در کنار صنعت گردشگری باشد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: شهرستان میبد قصه گویی قصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۹۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ آیین پهلوانی دو هزار ساله بیل‌گردانی با حضور اقشار مختلف مردم شهرستان محلات و مسولان برای استقبال از کشت‌های بهاره در شهر نیم ور این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: بیل گردانی ریشه در فرهنگ مردم نیم ور دارد و مردم این منطقه معتقدند، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می‌کند.

مرادی افزود: در این آیین ۱۲۰ نفر از کشاورزان از نیمه اسفند تا نیمه فروردین، مسیر ۱۸ کیلومتری از نهر‌ها و کانال‌های آب شهر را که مملو از گل و لای و گیاهان شده با همکاری هم پاکسازی می‌کنند. پس از لایروبی جوی‌های آب، در آیینی بیل گردانان به نوبت، هفت بیل را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند و قدرت نمایی می‌کنند.

به گفته مرادی ریشه آیین بیل‌گردانی به دلیل اهمیت آبیاری در این شهر و جنگ دیرینه انسان و طبیعت بر سر آب اجرا می‌شود.

این مراسم با اجرای موسیقی محلی و برگزاری غرفه‌های سوغات محلی و صنایع دستی در نیم ور از توابع شهرستان محلات اجرا شد.

آیین بیل گردانی در سال ۱۳۸۹ ثبت معنوی شده است ومقدمات ثبت جهانی آن در حال انجام است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه»
  • اختتامیه دومین دوره جشنواره عروسک‌خونه
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • گندمکاران یزد نگرانی بابت تحویل گندم نخواهند داشت
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان