Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی از راه اندازی رسمی بازار گواهی ظرفیت طی هفته آینده خبر داد.

 

حمیدرضاعظیمی گفت:‌ مالکین نیروگاه‌های خصوصی و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی برای نیروگاه‌هایی که از سال ۱۳۹۵ به بعد وارد مدار شده‌اند می‌توانند نسبت به انتشار اوراق گواهی ظرفیت در بورس انرژی اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

‌وی ضمن بیان این خبر افزود:  متقاضیان اتصال به شبکه نیز قادر خواهند بود به سهولت و سرعت از طریق بورس و با قیمتی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، نسبت به تهیه اوراق مذکور اقدام و به عنوان پیش نیاز اتصال به شبکه سراسری برق اقدام کنند.

 

معاون برنامه‌ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطر نشان کرد:توسعه صنعت برق به دلیل اتکا به منابع داخلی، تسهیلات دولتی و بطور عمده منابع ناشی از محل درآمد فروش برق، همواره با چالش جدی مواجه بوده و منابع مالی کافی در دسترس نبوده است و از اینرو وزارت نیرو تصمیم گرفته با همکاری شرکت‌های تابع، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس انرژی، از ابزاری نوین در تامین مالی صنعت برق با عنوان «گواهی ظرفیت» استفاده کند.

 

وی تصریح کرد: گواهی ظرفیت سندی است قابل مبادله که مبتنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل اتکا جدید و یا کاهش قدرت قراردادی مشترکین موجود صادر می‌شود.

 

عظیمی اضافه کرد: واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرف «تعهد تدارک یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود» است و  واگذاری اشتراک جدید ویا افزایش قدرت قراردادی مشترکین مستلزم ارائه میزان متناسبی از گواهی ظرفیت است.

 

معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاظرنشان کرد: در این راستا شورای عالی بورس در شهریورماه سال۱۳۹۳ به استناد قانون بازار اوراق بهادار، ابزار مالی «گواهی ظرفیت« در بورس انرژی ایران را به عنوان ابزار مالی شناسایی و تصویب کرده است.

 

عظیمی تصریح کرد: برای اجرایی شدن گواهی ظرفیت، مشترکین متقاضی افزایش قدرت قراردادی بالای ۵ مگاوات و متقاضیان با قدرت بیش از ۵ مگاوات طبق مصوبات هیات وزیران و وزارت نیرو می‌بایست از طریق احداث نیروگاه، انعقاد قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌های جدید الاحداث و خرید بسته‌های ظرفیت و انرژی از بورس انرژی، نسبت به تامین برق مورد نیاز خود اقدام کنند.

 

وی افزود: وزارت نیرو برای تسهیل در راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت و ایجاد تسهیلات برای خریداران عرضه اولیه، قیمت پایه در نظر گرفته شده برای عرضه اولیه را بر اساس نرخ‌ ارز در سال ۱۳۹۶ محاسبه نموده است و ارزش واقعی این اوراق بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار مربوطه کشف خواهد شد.

 

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی  اظهار امیدواری کرد: راه‌اندازی رسمی بازار گواهی ظرفیت از هفته آینده باعث رونق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای احداث پروژه‌های نیروگاهی و کمک به توسعه صنعت برق کشور خواهد شد.

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی بازار گواهی ظرفیت قدرت قراردادی اقدام کنند وزارت نیرو هفته آینده راه اندازی بورس انرژی صنعت برق بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۲۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی دارایی نژاد، رییس پیشین اتحادیه بار فروشان درباره گرانی صیفی‌جات به مهر گفت: اسفند ماه سال گذشته هشدار دادم و اعلام کردم برای چند ماه آینده نسبت به قیمت پیاز و گوجه فرنگی نگران هستم. پاکستان و هند کشورهایی هستند که خود تولیدکننده پیاز هستند اما به دلیل کمبود، صادرات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس ممنوع کردند در حالی که ما به راحتی اجازه صادرات دادیم و هنوز هم ادامه دارد. این شد که در اواخر فروردین شاهد افزایش برخی محصولات از جمله پیاز و گوجه فرنگی بودیم.

وی افزود: در برخی مناطق نرخ هر کیلو گرم پیاز به حدود ۴۰ هزار تومان هم رسید که در این راستا باید وزارت جهاد کشاورزی مدیریت لازم را از ماه‌های قبل انجام می‌داد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات تا دی ماه ۱۴۰۲ بعد از اعمال عوارض، ۹ هزار تن بود و این عدد برای سال ۱۴۰۱، ۸ هزار تن به ثبت رسیده بود.

پیش بود بازار مرکبات

بازار میوه نسبتاً بازار آرامی است و قیمت‌ها در این بازار تثبیت شده است. دارایی نژاد در این خصوص گفت: فقط استان مازندران ۳.۸ میلیون تن تولید مرکبات داشت که اگر این آمار با یک میلیون تن مرکبات تولیدی کرمان جمع شود حاکی از بیش بود تولید در حوزه مرکبات است. سیب درختی هم بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن در شهرهای ارومیه، نقده، دماوند، سلماس و… تولید شد در نتیجه ذخیره این اقلام بیش از نیاز بازار انجام شده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به صادرات حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تن، گفت: صادرات باید ادامه پیدا کند زیرا محصولات زیادی باقی مانده اگر چه گذشت زمان از کیفیت آنها کاسته و اگر پیش تر می‌توانستیم به امارات، افغانستان، کویت، هندوستان و… صادرات داشته باشیم امروز به دلیل افت کیفیت با گذشت زمان، تمایلی به خرید مرکبات ایرانی در این بازارها وجود ندارد.

دارایی نژاد با بیان اینکه همچنان حدود ۱.۵ میلیون تن سیب و پرتقال در انبارها دپو شده است، گفت: هنگامی که در بازار داخل کمبود وجود دارد باید صادرات ممنوع شود و در زمان فراوانی صادرات باید با قوت انجام شود در حالی که این مدیریت از سوی نهاد متولی دیده نمی‌شود.

الگوی کشت در حرف مانده است

نهم اسفند ۱۴۰۱ در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی نابیناست، چون آمار دقیقی از تولید محصولات و سایر فعالیت‌های کشاورزی ندارد. با نبود اطلاعات درست، چگونه می‌توان برنامه‌ریزی مناسب داشت.

وی اعلام کرد: با ورود پیازهای نو دزفول به بازار از ماه بعد قیمت‌ها شکسته می‌شود. در حال حاضر توزیع قطره چکانی پیازهای انبار شده توسط سوداگران منجر به افزایش قیمت‌ها شده اما از ماه آینده حداقل ۱۰ هزار تومان قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی گفت: پیش از این ورودی بار پیاز به میدان بارفروشان بین ۱.۵ تا ۲ هزار تن بود که در حال حاضر به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن رسیده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به وضعیت بازار گوجه فرنگی هم اظهار کرد: توزیع مناسب گوجه فرنگی حتی قیمت آن را در میادین عمده فروشی به ۸ هزار تومان هم رساند. در ادامه کاهش عرضه قیمت‌ها را صعودی کرد؛ البته نرخ گوجه فرنگی هم از هفته آینده کاهش خواهد یافت.

دارایی نژاد با بیان اینکه تا هنگامی که الگوی کشت در کشور اجرا نشود شاهد این نوسان قیمتی در بازار خواهیم بود، گفت: پیش تر اعلام کردیم با توجه به اینکه ایران جز نادر کشورهایی با اقلیم متفاوت است، می‌توانیم برخی میوه‌های وارداتی را در داخل کشت کرد. در حال حاضر سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای واردات موز هزینه می‌شود در حالی که می‌توان در داخل کشت کرد. میوه‌هایی مانند آواکادو و آناناس از جمله میوه‌هایی است که امکان کشت در داخل وجود دارد؛ اما نیاز به مدیریت دارد.

کد خبر 6092077 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • بدهی صنعت برق به بورس انرژی
  • نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی