Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@03:47:48 GMT

هشتمین جلد «دانشنامه حج و حرمین شریفین» رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۵۳۲۹۹

هشتمین جلد «دانشنامه حج و حرمین شریفین» رونمایی شد

مراسم رونمایی، معرفی و نقد هشتمین جلد «دانشنامه حج و حرمین شریفین» با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در قم برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، مراسم رونمایی، معرفی و نقد هشتمین جلد «دانشنامه حج و حرمین شریفین» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در محل پژوهشکده حج و زیارت قم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست حجاج ایرانی در این مراسم با اشاره به روایتی از امیرمومنان حضرت علی‌(ع) که می‌فرمایند: «ما أخَذَ اللّه ُ میثاقا مِن أهلِ الجَهلِ بِطَلَبِ تِبیانِ العِلمِ حَتّى أخَذَ میثاقا مِن أهلِ العِلمِ بِبَیانِ العِلمِ لِلجُهّالِ ؛ لأِنَّ العِلمَ کانَ قَبلَ الجَهلِ»، اظهار کرد: براساس این روایت خداوند این پیمان را از عالمان گرفته است که بیان کننده معارف برای جهال باشند.

وی به پیشرفت و به روزرسانی علم در جهان اشاره کرد و افزود: دایره المعارف نویسی بسیار کار ارزشمندی است، زیرا به کارهای علمی و تحقیقی دانش‌پژوهان بسیار سرعت می‌بخشد و سبب سهولت و دسترسی آسان آنان به معارف می‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه تاریخچه دانشنامه نویسی در جهان امروز پیشنیه زیادی ندارد، اما این کار بسیار ضروری است، تصریح کرد: در حال حاضر صدها دایره المعارف در خصوص مسائل گوناگون و مشابه در جهان نوشته می‌شود که این موضوع نشان از ضرورت پرداختن به مسائل روز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تاکید کرد: این دایره المعارف می‌تواند به زبان‌های مختلف ترجمه شود و مورد استفاده جهان اسلام قرار بگیرد.

در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص اهمیت و ضرورت تدوین «دانشنامه حج و حرمین شریفین» سخنرانی کرد و در پایان مراسم حجت‌الاسلام طارمی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم به معرفی و نقد هشتمین جلد از این دانشنامه پرداخت.

براساس این گزارش، حوزه مطالعات حج‌ محور، شامل مکه و مدینه پژوهی و تاریخ و جغرافیای این دو شهر، تبیین فقهی و اجتهادی مناسک حج، تشریح آداب و اسرار حج و سفرنامه نویسی در تمدن اسلامی سابقه‌ای دیرین و گستره‌ای وسیع داشته و تعداد آثار مرتبط با این حوزه‌های مطالعاتی بیرون از شمار است و دسترسی محققان به این پژوهش‌ها دشوار و گاه ناممکن است. از این رو نگارش دانشنامه حج و حرمین شریفیین با هدف دسترس پذیری آسان و سریع حج پژوهان، حج گزاران و عمره گزاران به اطلاعات مستند این حوزه و شناساندن میراث گران سنگ حج از سال 1387 به همت پژوهشکده حج و زیارت در قم و زیر نظر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت آغاز شد.

یادآوری می‌شود، تاکنون هشت جلد از مجموعه 14 جلدی این دانشنامه با مشارکت 235 نویسنده از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی منتشر شده است. مجموعه منتشر شده شامل 926 مقاله در بیش از پنج هزار و 914 صفحه است. مناسک و احکام حج و عمره؛ اصطلاحات فقهی مرتبط، رخدادهای مرتبط با حج و حرمین؛ شخصیت های مدفون در حرمین، شخصیت‌ها و مناصب مرتبط با حج و حرمین، سرزمین‌های مرتبط با حج و عمره، همه جایگاه‌های مسجد الحرام و مسجد النبی، اماکن زیارتی و تاریخی حرمین، کتاب‌های تاریخ و جغرافیای حرمین، سفرنامه، آیات و مفاهیم قرآنی، مفاهیم و اصطلاحات کلامی مرتبط با حج و زیارت از جمله قلمرو موضوعی مقالات این دانشنامه 14 جلدی به شمار می‌آید.

در این دانشنامه در «جلد اول» به موضوع آبار علی ـ احصار و صد، «جلد دوم» احکام و خصائص الحرمین ـ افادت الانام، «جلد سوم» افاضه بدر ـ بن‌حسنویه، «جلد چهارم» بدرقه ـ بین‌الحرمین، «جلد پنجم» پاکستان ـ جزیره العرب، «جلد ششم» جعرانه ـ حجون، «جلد هفتم» حدائقه سبعه ـ خیزران، «جلد هشتم» دارالاماره مدینه ـ سیل‌های مکه پرداخته شده است.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت حجت الاسلام والمسلمین سرپرست حجاج ایرانی دایره المعارف مرتبط با حج معرفی و نقد هشتمین جلد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۳۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

بیشتر بخوانید: تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228431 برچسب‌ها آمریکا

دیگر خبرها

  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال به حساب سازندگان نهضت ملی مسکن استان پرداخت شد
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تعیین پاداش ۱۰ میلیون دلاری در ازای اطلاعات مرتبط با سه ایرانی !
  • مشارکت ۴۰۰۰ دانش‌آموز خراسان جنوبی در جشنواره سفیران سلامت
  • این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید
  • «لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود