Web Analytics Made Easy - Statcounter

از دهه ۱۳۴۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی و تا کنون زنان حضور گسترده‌تر و مستمرتری از خود نشان دادند و نقش تاثیرگذاری در پیروزی و تداوم انقلاب داشتند.

خبرگزاری شبستان_ صومعه‌سرا،مائده فلاحتکارضیابری؛ تاریخ‌ معاصر ایران ‌شاهد گویایی بر حضور همه‌جانبه ‌و فعالانه ‌زنان ‌مسلمان ‌ایرانی ‌در صحنه‌های‌ گوناگون ‌دفاعی، رزمی، سیاسی ‌و اجتماعی‌ بوده ‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام خمینی(ره ) درباره نقش‌ زنان در دفاع ‌مقدس‌ می‌فرمایند:  پیروز و سرافراز باد نهضت ‌اسلامی‌ زنان ‌معظم‌ ایران، افتخار بر این ‌قشر عظیمی ‌که ‌با حضور ارزشمند و شجاعانه ‌خود در صحنه ‌دفاع، میهن ‌اسلامی‌ و قرآن‌کریم ‌و انقلاب ‌را به ‌پیروزی‌ رسانده ‌و اکنون‌ در جبهه ‌و پشت‌ جبهه ‌در حال‌ فعالیت ‌و آماده ‌فداکاری‌ هستند.

 

از دهه ۱۳۴۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی، زنان حضور گسترده‌تر و مستمرتری از خود نشان دادند و علت آن، اول خودباوری بیشتری بود که امام خمینی(ره) در زنان پدید آورد، و از سوی دیگر لبیک آنان به دعوت امام برای حضور سیاسی اجتماعی بوده است.

 

به واقع انقلاب اسلامی ایران که در سال۱۳۵۷  به پیروزی رسید، جنبشی بود که در ۱۵خرداد ۱۳۴۲ آغاز شد، زن مسلمان ایرانی نیز در این سال‌های آتش زیر خاکستر، همگام با مردان در جهاد و مبارزه با طاغوت بود و هر چه به سال ۱۳۵۷ نزدیک می‏‌شد بر تعداد و بر شدت فعالیت این زنان افزوده می‌شد.

 

حضرت امام از منظر یک مصلح و راهبر، نگرش نوینی را در مورد زن ارایه کرد، حضور سازنده زن در صحنه‏‌های تاریخ و در ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مبارزاتی و... امری انکار ناپذیر است، اما مهم اندیشه‌‏ای است که بر مسند قرائت تاریخ نشسته است.

 

امام خمینی(ره) زن را از زوایای پنهان تاریخ و حضور مبهم و کم رنگ آن در ناخود آگاه جامعه به صحنه خودآگاهی و فعال رساند و بانوان با شناخت عمیقی که نسبت به حضرت امام(ره) و راهشان که راه انبیاء الهی بود، داشتند با تمام وجود به صحنه آمدند و علیه رژیم ستم‌شاهی قیام کردند.

 

در این راستا امروزه بانوان انقلابی در قالب بسیج جامعه زنان ادامه دهنده راه شهدا و امام شهدا و با فعالیت‌های انقلابی و بسیجی در راه پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی کوشا هستند.

 

 

* زنان بعد از پیروزی انقلاب هویت واقعی خود را پیدا کردند

«معصومه آب‌بند» با گرامیداشت چهل‌ویکمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: در ۴۰ سال اخیر بر خلاف دوران منحط رژیم ستمشاهی که تلاش می‌شد، زن ایرانی همچون زن غربی، مظهر تبرّج و جلوه‌گری و هیجان جنسی باشد، تلاش شده تا از امکان و استعداد عظیم وجودی زن برای تعالی جامعه بهره گرفته شود.

 

مسئول بسیج جامعه زنان صومعه‌سرا افزود: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی زنان فهمیدند که هیچ محدودیتی برای حضورشان در اجتماع نیست و می‌شود همه جا با عفاف و حجاب و حفظ شخصیت هویت یافته‌شان حضور موثر داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه عرصه‌های مختلف که زنان در جامعه بعد از انقلاب حضور یافتند از دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی و پزشکی و هنری و فرهنگی و سیاسی فراگیر است گفت: از مهمترین دستاوردهای فراوانی که در حوزه زنان بعد از انقلاب شاهد آن بودیم می‌توان به باسواد شدن نزدیک به ۹۰ درصد زنان ایرانی، بالارفتن تحصیلات دانشگاهی و حوزوی در زنان بعد از انقلاب تا حدی که بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه زنان از بانوان فرهیخته و پژوهشگر ایرانی هستند، اشاره کرد.

 

آب‌بند با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایجاد اشتغال در ادارات و نهادهای دولتی به خصوص شاغلین آموزش و پرورش از بانوان هستند تصریح کرد: توسعه رشته‌های ورزشی بانوان و پرورش مربیان ورزشی زن و حضور زنان در مسابقات بین المللی و کسب مقام‌های قهرمانی توسط بانوان از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان است.

 

مسئول بسیج جامعه زنان صومعه‌سرا با اشاره به رشد تعداد پزشکان عمومی و متخصص زنان در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: همچنین مشارکت زنان در امور سیاسی براساس توانایی‌های زنان، رشد قابل توجهی یافت.

 

وی اظهار کرد: در کنار این پیشرفت‌ها و اثربخشی‌ها، بروز و ظهور کاملا برجسته هویت و شخصیت مستقل زن ایرانی، در عرصه‌ی مجاهدت‌ها، از جمله در دفاع مقدّس و دنباله‌های آن تا امروز، بسیار غرورانگیز است.

 

آب‌بند افزود: این همه همسران، مادران و دختران شهدا و جانبازان و بازماندگان برجسته، بزرگمردانی که جانشان را در راه خدا دادند و این زنان با اراده‌ی محکم، عزم راسخ و با صبر جمیل، هر انسانی را در مقابل خودشان خاشع و خاضع می‌کنند.

 

مسئول بسیج جامعه زنان صومعه‌سرا گفت: آمار هفت هزار شهیده زن و پنج هزار جانباز زن، گواه بر مقاومت و نقش‌آفرینی ممتاز زنان در انقلاب اسلامی است.

 

وی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی جهت‌گیری کلان آن بود که مسئله جنسیت که یکی از حساس‌ترین و ظریف‌ترین مسائل آفرینش است، در خدمت تعالی انسان قرار گیرد، نه در خدمت انحطاط بشر و زوال اخلاقی آنگونه که در دنیای غرب مرسوم است بنابراین بعد از انقلاب زنان هویت واقعی خود را پیدا کردند و فهمیدند که نقش تربیتی مهمی دارند.

 

آب‌بند خاطرنشان کرد: امروز زن مسلمان و مومنه ایرانی، یک شخصیت سرافراز و عزتمند بوده و رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی غیرقابل انکار است.

 

 

* اسلام و انقلاب زنان را از منجلاب فرهنگی نجات داد

«شیوا بشاش» با گرامیداشت یوم‌الله ۲۲ بهمن اظهار کرد: شکوفایی درخت انقلاب علیرغم تمامی مشکلات و ناملایمات و بالندگی این درخت نوپا پس از ۴۱ سال نخستین چیزی است که به چشم می‌خورد.

 

فرمانده پایگاه ام عماره بسیج خواهران ضیابر افزود: انقلاب اسلامی ایران موجب تحولاتی در فرهنگ و ساختار فکری جامعه و به طور اخص زنان گردید که جهشی باور نکردنی را در وضعیت آنها پدید آورد.

 

وی گفت: هنر انقلاب اسلامی این بود که زنان جامعه ما را متحول ساخت و در مسیر اسلام و ارزش‌های الهی هدایت کرد و از بی‌هویتی و بی‌بند و باری و ابتذال که سوغات غرب بود، به سوی عزت خواهی، عفاف، درک شخصیت و کمال جویی و تحول فکری و روحی هدایت کرد و از دون مایگی به اوج انسانیت ارتقا بخشید.

 

بشاش با بیان اینکه اسلام و انقلاب زنان را از منجلاب فرهنگی نجات داد تصریح کرد: بايد اذعان كرد بدون شك تربيت زنان و مادران مسلمان ايراني نقش مهمي در پرورش مردان انقلابي و كساني كه نداي حق امام خميني(ره) را شنيدند و به آن لبيك گفتند، داشت.

 

فرمانده پایگاه ام عماره بسیج خواهران ضیابر خاطرنشان کرد: انقلاب تحولاتی در حضور بانوان در عرصه‌های مختلف ایجاد می‌کند که این مهم در طول 41 سال انقلاب ایران به خوبی مشهود است.

 

وی با بیان اینکه انقلاب باعث تولد، بروز و ظهور بانوانی شد که دوش به دوش برادران در بستر اصلاحات اجتماع وارد شدند اظهار کرد: از مقدمات انقلاب و دوران دفاع مقدس گرفته و بعد از آن در بحث سازندگی نقش و جایگاه بانوان مشخص و غیر‌قابل چشم‌پوشی است

 

آری، چهل‌ویک سالگی انقلاب شكوهمند اسلامی فرصت مناسبی است تا به نقش آحاد و اقشار مختلف جامعه از جمله زنان در پيروزی نهضت و به ثمر نشستن مبارزات عليه طاغوت پرداخت.

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: نقش زنان در انقلاب اسلامی نقش زنان در انقلاب انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران امام خمینی ره بعد از انقلاب انقلاب زنان زنان بعد آب بند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۴۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از هرمزگان، شانزدهمین جلسه کافه انجمن توسط دانشجویان تشکل انجمن اسلامی تحکیم وحدت در سالن روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد.

کافه انجمن هر هفته با موضوعات مهم روز تشکیل می‌شود.

دانشجویان در این جلسه به موضوع «حجاب فطری است یا اکتسابی؟ » با زیر موضوعات زیر پرداختند:

۱_ جمهوری اسلامی چرا باید برای مبارزه با بی‌حجابی هزینه کند؟

۲_ از نظر مخالفین حجاب؛ حدود پوشش چقدر است؟

۳_ حجاب محدودیت است یا مصونیت؟

۴_ وضعیت حجاب در زمان شاه چگونه بوده است؟

۵_ تفاوت کرامت زن در جمهوری اسلامی با غرب چیست؟

۶_ نحوۀ برخورد پلیس با زنان در ایران و غرب چه تفاوتی دارد؟

در پایان حضار جلسه به جمع بندی زیر رسیدند:

جمهوری اسلامی ایران، داعیه‌دار پرچم‌داری تمدن اسلامی است لذا بدیهیست که در مسئله حجاب سفت و سخت برخورد کند و حتی با اینکه امروز، حجاب به مسئله‌ای حکومتی مبدل شده و بی‌حجابی به نوعی نماد مخالفت با نظام جمهوری اسلامی است، حاضر نباشد اجبار حجاب را بردارد. مسئله حفظ چارچوب‌های اجتماعی و حیا در جامعه ما به قدمت تمدن ماست و نمی‌شود اجازه داد که کسی بخواهد ناموس ایرانی را دست مایه اهداف شوم خود کند. لذا به این ترتیب است که کشور و ملت ما شهید می‌شوند و شهید تربیت می‌کنند اما ذره‌ای از این خط قرمز عقب نمی‌کشند. بحث اتخاذ سیاست‌های فرهنگ‌سازی و یا برخورد با هنجار شکنان بحثی جداست و در اینجا صرفا از دلیل هزینه دادن جمهوری اسلامی برای امر حجاب صحبت کردیم. در ادامه لازم به ذکر است کرامت زن در حکومت و گفتمان انقلاب اسلامی با جامعه غربی زمین تا آسمان متفاوت است و در حالی که غرب زنان را دستمایه پیشرفت صنعت مد و فشن و... قرار داده، در ایران روی زن به عنوان یک انسان تمدن ساز حساب باز می‌شود. نوع برخورد مردان یک جامعه با زنان آن تا حدی بیانگر تفاوت کرامت گذاری آن‌ها در جامعه نیز می‌باشد. زنان در جامعه غرب به نوعی ابزار هوسرانی مردان شده‌اند و تنها با عریان ساختن خود می‌توانند ابراز وجود کنند که این کاملا مخالف گفتمان امامین انقلاب است.

ضمن اینکه باید اضافه کنیم اینکه بعضی می‌گویند حجاب مانع فعالیت‌های اجتماعی است و زنان را محدود می‌کند هم سخن درستی نیست. اتفاقا حجاب امنیت و آرامش خاطر زنان را برای حضور در اجتماع تامین می‌کند. اما بدیهی است که به واسطه حجاب محدودیت‌هایی برای زنان اعمال می‌شود و مسلما نمی‌توانند آزادانه هر فعالیتی داشته باشند اما با یک بینش عالی می‌شود این محدودیت را برای احیای سلامت جامعه پذیرفت.

خبرنگار: نسیم اسپید

انتهای خبر/

کد خبر: 1229407 برچسب‌ها حجاب

دیگر خبرها

  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • برگزاری یادواره ۴۰۰ شهید کارگر و فرهنگی آران و بیدگل
  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • تداوم عملیات جست‌وجو جهت نجات کارگر مفقود شده تهران
  • نتیجه‌ای‌که قابل پیش‌بینی بود
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است