Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-03@02:41:51 GMT

آشنا: راه نقد دولت‌ها نباید بسته شود

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۵۶۷۸۰

آشنا: راه نقد دولت‌ها نباید بسته شود

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور که در نشست خبری فیلم "خورشید" ساخته مجید مجیدی حضور پیدا کرد، در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره امسال فجر تنوع موضوعی و مسائلی که به آن پرداخته به عنوان یکی از جلوه‌های سینمایی ایران قابل توجه است. این دوره جشنواره حال و هوای ایران امروز ما را روایت می‌کند، امید‌ها و ناامیدی‌ها، نگرانی‌ها و دغدغه‌ها و خستگی‌ها و افسردگی‌ها همه در این سینما دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنوع زبانی، تنوع قومی، تنوع دیدگاه‌هایی که در این سینما دیده می‌شود به نسبت سال‌های قبل نشانه پیشرفت جدی است. دغدغه‌هایی که در این سینما دیده می‌شود مثل فیلم خورشید مجله مجیدی به مسئله‌ای اشاره کرده که ذهن همه ما را درگیر کرده است.

وی افزود: با دیدن اینگونه آثار احساس می‌کنید دیگر یک کارگردان هنرمند وجود ندارد بلکه یک کنشگر اجتماعی فعال وجود دارد. مجید مجیدی امروز ما در پایان جلسه نقد و بررسی فیلم نشان می‌دهد یک کنشگر اجتماعی فعال است و برای بخشش یک نوجوان که اشتباهی کرده است دست خواهش و تمنا دراز کرده. فیلم‌های دیگری که در این جشنواره دیدیم علیرغم قوت و ضعف‌های آن ها، دغدغه‌های اجتماعی پررنگی را به تصویر کشید.

آشنا درباره اشاره فیلم خروج حاتمی‌کیا به او و رئیس جمهور گفت: فیلم خروج بزرگ‌تر از آن است که به رئیس‌جمهور یا مشاور رئیس جمهور پردازد. لایه‌های عمیق و قوی در این فیلم است که سال‌های آینده باید بیشتر درباره آن‌ها صحبت کرد. فیلم خروج، ماحصل مشترک فیلم‌های قبلی حاتمی‌کیا است

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه "امیدوارم در دوره‌های بعدی ریاست جمهوری نیز این امکان برای فیلمسازان وجود داشته باشد که بتوانند دولت‌ها را نقد کنند، گفت: ادبیات نقد دولت‌ها باید جا بیفتد و راه نقد دولت‌ها بسته نشود.

او درباره نقش هنرمندان در بیان نقد‌ها توضیح داد: من مخاطب هیچ فیلمی را سیاستمداران و قدرتمندان نمی‌دانم. مخاطب فیلم‌ها مردم هستند و وقتی آگاهی عمومی بالا می‌رود مطالبه‌گری افزایش می‌یابد و برای همه سیاستورزان تعامل با مردمی که آگاه‌تر، توانمندتر و مطالبه‌گر‌تر هستند سخت می‌شود. اگر تابوی نقد قدرت در سینما بشکند حتماً در جامعه اتفاقات خوبی افتاد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تهدید به ممنوع الکاری هنرمندانی که اقدام به تحریم جشنواره کرده بودند توسط برخی نمایندگان مجلس، گفت: پایان این دوره مجلس نزدیک است. ظاهراً عمر سیاست ورزان کمتر از عمر ماندگاری هنرمندان است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سینمای ایران سینما دیده می شود نقد دولت ها رئیس جمهور فیلم خروج دغدغه ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۶۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش فشار دموکرات‌های آمریکا به بایدن؛ «نگذارید اسرائیل به رفح حمله کند»

دولت رئیس‌جمهور ایالات متحده با فشار مجدد از سوی دیگر دموکرات‌ها برای تحت تأثیر قرار دادن رژیم صهیونیستی برای عدم تهاجم گسترده به رفح، شهری که تقریبا نیمی از ۲.۳ میلیون نفر ساکنان نوار غزه در آن پناه گرفته‌اند، مواجه است.

به گزارش ایسنا، ۵۷ نفر از ۲۱۲ دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای را امضا کردند که در آن از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا هر اقدام ممکنی را برای منصرف کردن کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از حمله همه‌جانبه به این شهر نزدیک مرز مصر انجام دهد.

در نامه این چهره‌های دموکرات آمریکا آمده است: «ما از شما می‌خواهیم با استناد به قوانین و سیاست‌های موجود، فورا از برخی کمک‌های نظامی تهاجمی به کابینه اسرائیل، از جمله کمک‌هایی که با تکیه بر قوانین کنونی است، استفاده کنید تا از حمله تمام‌عیار به رفح جلوگیری شود.»

به گزارش رویترز، کاخ سفید به درخواست برای اظهارنظر در مورد این نامه که به رهبری نمایندگانی چون «پرامیلا جایاپال» و «مادلین دین» تدوین شده بود، پاسخ نداده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر گفت هنوز طرحی برای حمله وعده داده شده رژیم صهیونیستی به رفح که از غیرنظامیان محافظت کند، ندیده است و تکرار کرد که واشنگتن نمی‌تواند بدون چنین طرحی از چنین حمله‌ای حمایت کند.

حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه ملت فلسطین، آن هم در سالی که آمریکا انتخابات ریاست جمهوری در پیش دارد، فشار سیاسی مضاعفی بر دوش این رئیس‌جمهور دموکرات، به‌ویژه از سوی دموکرات‌های جوان وارد کرده است. این امر موجی از آرای اعتراضی «عدم تعهد» را در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها ایجاد کرد و همچنین موج اعتراضات طرفداران فلسطین را در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده به راه انداخته است.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • حمایت از ایرانیان خارج از کشور از دغدغه‌های مهم دولت است
  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت اجرا شده است
  • دولت با کسی تعارف ندارد
  • افزایش فشار دموکرات‌های آمریکا به بایدن؛ «نگذارید اسرائیل به رفح حمله کند»
  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه
  • توجه به استان تهران در نگاه متوازن دولت
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت