Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد درس اصول، فلسفه و خارج فقه حوزه علمیه مشهد در این نشست گفت: مردم سالاری دینی به این  معنی است که سالار بودن در چهارچوب دین تعریف شده است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن وکیلی افزود: بر همین اساس در مردم سالاری دینی اول سالار بودن خدا را پذیرفته‌ایم و سپس در محدوده دین، مردم خودشان حکومت را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در این مردم سالاری، مردم مجبور به پذیرفتن حکومت نیستند بلکه خودشان اعلام می‌کنند که نظام دینی را می‌خواهند و مردم خود به حکومت دینی رای داده‌اند.
وی گفت: در نظام دموکراسی گفته می‌شود آرای مردم به تایید قانون اساسی نشان اعلام وفاداری آنهاست و در مرحله بعد مردم در انتخاب افراد و نهادها از طریق رای گیری مداخله کرده و در عرصه پشتیبانی، با حکومت همراهی می‌کنند.
حجت‌الاسلام وکیلی افزود: حکومت اگر دینی باشد، مردم نسبت به اصل حکومت احساس تعلق خاطر دارند و براساس انگیزه‌های دینی در آن فعالیت کرده و به خاطر عِرق دینی از آن حکومت، پشتیبانی می‌کنند.
وی ادامه داد: حکومتی منتسب به دین است که شرط مردم سالاری دینی و رضایت عموم مردم را در خود داشته باشد، به عبارتی هم دینی و هم کارآمد باشد.  
وی گفت: حکومت دینی ویژگی های مثبت دموکراسی را در خود دارد و همچنین ویژگی های منفی حکومت دموکراسی را در خود ندارد.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز گفت: دموکراسی فقط در نوع انتخاب اشخاص نیست بلکه در عزل افراد انتخاب شده نیز وجود دارد، به عنوان مثال، هیتلر رهبر انقلاب نازی که با انتخاب مردم روی کار آمد، در ادامه از مسیر اصلی خود خارح شد ولی هیچکس نتوانست بعد از خروج وی از مسیر اصلی او را به زیر بکشد.
دکتر علی اصغر داوودی افزود: این گنجایش در دموکراسی دینی وجود دارد که با نگاه خردمندانه به مبانی دینی به رهیافت جدید دست یافت.

برچسب‌ها حوزه علميه مشهد قانون اساسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه مشهد قانون اساسی حوزه علميه مشهد قانون اساسی مردم سالاری دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۷۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، محمد مهدی طهرانچی در حاشیه اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ در چالوس در مورد افزایش حقوق هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور با بیان اینکه دولت امسال افزایش حقوق ۲۰ درصدی برای اعضای هیات علمی در نظر گرفته است، گفت: جلسه شورای معاونین دانشگاه برگزار شد و در حال آماده سازی لایحه‌ای برای هیئت امنا هستیم که ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش حقوق دانشگاه آزاد رقم بخورد.

محمد مهدی طهرانچی افزود: آینده آموزش عالی در گرو توجه به حرکت‌هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می‌دهد و آینده کشور را رقم می‌زند.

او ادامه داد: ۱۲۰ هزار نفر هفته گذشته در رشته ریاضی، شش برابر این تعداد در رشته تجربی و سه برابر در دیگر رشته‌ها شرکت کردند که حکایت از ناهنجاری در انتخاب رشته در بین دانش آموزان دارد و اگر این موضوع عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

رئیس دانشگاه آزاد کشور گفت: دانش آموزان بر اساس دریافت خودشان انتخاب رشته می‌کنند، اما دانشگاهیان باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنند که امروز در این اجلاسیه در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مسائل جدی هم مطرح شد

طهرانچی با بیان اینکه کشور در یک جنگ ترکیبی قرار گرفته است و هنر و رسانه در این جنگ، نقش جدی را بازی می‌کنند، افزود: جامعه شناسی و مخاطب شناسی در هنر و رسانه جایگاه بسیار مهمی دارد که این موضوع از سوی بیش از ۷۰ جامعه شناس از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در این اجلاسیه پرداخته شد.

در این اجلاسیه مدیران و هیأت‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور به مباحثی پیرامون رفتار اجتماعی دانشجویان و دانش آموزان و داوطلبان آموزشی پرداختند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی
  • رادین مشهد قهرمان تورنمنت بسکتبال سه نفره مردان شد
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • لزوم جریان یافتن مردم سالاری دینی در محلات
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • شوراها از ارکان مردم‌سالاری دینی هستند
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • آغاز انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است