Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، جرقه اولیه درگیری میان ارتش و کمیته مردمی یمن و نیروهای ائتلاف سعودی در جبهه‌های «نهم»، «الجوف» و «مأرب» از بیست و هشتم آذرماه زده شد که نیروهای ائتلاف سعودی بر خلاف آتش‌بسی که برقرار بود، به سمت مواضع نیروهای صنعاء در «جبل بیاض» پیشروی کردند و بخش‌های گسترده‌ای از آن را گرفتند تا به پایتخت حمله کنند، اما روز بعد، با پاتک شدید ارتش یمن و پیشروی گسترده آن روبه‌رو شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای ارتش یمن توانسته‌اند به صورت کامل بر «فرضه نِهم» و «مفرق الجوف» (تقاطع جوف) مسلط شوند. مفرق الجوف محل اتصال سه استان صنعاء، مأرب و الجوف است و کسی که بر این نقطه راهبردی مسلط شود مناطق گسترده‌ای را زیر آتش‌بار خود خواهد داشت. این دستاورد ارتش یمن آنقدر پررنگ بود که روزنامه الاخبار در گزارشی آن را بزرگترین تحول میدانی یمن در چند ماه اخیر توصیف کرد.

 

رسانه‌های عربی از جمله روزنامه الاخبار از هفته گذشته اعلام کردند، وساطت‌های محلی و منطقه‌ای باعث شده دو شهر مأرب و حزم مرکز استان ‌الجوف از درگیری‌های نظامی به دور باشند و انصارالله پذیرفته که عملیات پیشروی را در شرق این دو شهر متوقف کند به شرط آنکه زمام امور در دست قبائلی باشد که نمی‌خواهند مناطقشان درگیر جنگ شود و اجازه دهند انصارالله به صورت مسالمت‌آمیز بر این شهرها مسلط شود.

پس از آنکه ارتش یمن طی روزهای گذشته حمله گسترده‎ای علیه نیروهای دولت مستعفی و نیروهای وابسته به حزب «اصلاح» در دو شهر «مدغل و صراوح» داشتند، شدت درگیری‌های مسلحانه در دروازه غربی شهر مأرب -که تحت تسلط نیروهای حزب اصلاح است- با میانجی‌گری‌های محلی و بین‌المللی کم شده است.

الاخبار در گزارشی در این زمینه نوشت، نیروهای صنعاء به شهر مأرب بسیار نزدیک بودند اما حزب اصلاح که بزرگترین بازنده نبرد نهم به شمار می‌رود برای حفظ دستاوردهای اقتصادی خود در این استان –که یک سالی است آن را مانند پایتخت خود می‌داند- به تلاش برای آتش‌بس روی آورد. این حزب دست به دامن قطر شد و از آن خواست نزد صنعاء میانجی‌گری کند تا شهر مأرب را از پیامدهای تشدید اقدامات نظامی دور نگه دارد، انصارالله هم میانجی‌گری دوحه را پذیرفت.


موقعیت استان‌های یمن

 

در همین زمنیه «جلال الشرعبی» یک روزنامه‌نگار در دفتر سفیر سعودی در یمن «محمد آل جابر» در توییتر خود نوشت، «سلطان العراده» استاندار مأرب که وابسته به حزب الاصلاح است هیأتی را به صنعاء فرستاد و این هیأت سه دیدار با سران انصارالله داشت که در این دیدارها درباره توافقی شامل عدم پیشروی نیروهای انصارالله به سمت مأرب رایزنی شد.

در ادامه این گزارش آمده، مذاکرات مشابهی نیز میان «امین العکیمی» استاندار جوف وابسته به دولت هادی و سران انصارالله در جریان است، «حمید العکیمی» پسر استاندار الجوف و فرمانده تیپ 155 پیاده ارتش دولت مستعفی به صنعاء رفته و با «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن دیدار کرده و انصارالله پذیرفته که به سمت شهر «حزم» مرکز استان الجوف پیشروی نکند به این شرط که این شهر بدون درگیری به ارتش یمن تحویل داده شود.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی انصارالله در اظهاراتی رسانه‌ای اعلام کرد، وجود وساطت‌های منطقه‌ای مانع از ورود نیروهای صنعاء به شهر مأرب شد. وی افزود: «آتش‌بس عیب نیست بلکه افتخار انصارالله است زیرا جلوی خونریزی را می‌گیرد».

البخیتی در ادامه درباره آتش‌بس سابقی که با حزب اصلاح در جبهه نهم برقرار شده بود و این حزب آن را نقض کرد، گفت: ما از سوءنیت و طمع حزب اصلاح آگه بودیم اما آن را با معادله ثروت (نفت و گاز مأرب) در مقابل آتش بس پذیرفتیم تا بتوانیم به بقیه جبهه‌ها بپردازیم.

البخیتی امروز (دوشنبه) نیز در گفت‌وگویی با شبکه «العالم» تأکید کرد، پیشروی ارتش یمن به سمت مأرب و الجوف ادامه دارد اما دلیل عدم ورود این نیروهای مسلح به شهر مأرب، میانجی‌گری‌های عربی و مسایل انسانی بوده تا فرصتی به حزب اصلاح برای بازنگری و تعهد به التزاماتش داده شود.

 

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: نیروهای صنعاء شهر مأرب میانجی گری حزب اصلاح گسترده ای ارتش یمن آتش بس دو شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۷۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار بالگرد نیروهای مسلح در استان ایلام ضروری است

استاندار ایلام با بیان اینکه استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است گفت: با توجه به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک، استقرار یک بالگرد نیروهای مسلح در ایلام ضرورت دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام؛ حسن بهرام نیا امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت‌_ در دیدار با رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ضمن قدردانی از همراهی و همکاری ستاد کل نیروی مسلح در کنگره جهانی اربعین‌حسینی، اظهار کرد: ستاد کل نیروهای مسلح همواره بستر را برای برگزاری کنگره بزرگ اربعین‌حسینی فراهم می‌کند.

وی از تأمین زمین مورد نیاز و دیگر نیازمندی‌ها برای استقرار تیپ مستقل ارتش در استان ایلام خبر داد و افزود: به دلیل موقعیت مهم و راهبردی استان ایلام در کشور، استقرار تیپ مستقل ارتش به عنوان یکی از مطالبات دیرینه استان بسیار مهم و اساسی است.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: در صورت وجود تیپ مستقل ارتش در ایلام، نیروهای بومی کادر ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سایر استان‌ها خدمت می‌کنند می‌توانند در استان ایلام خدمت کنند و این مهم در آرامش و مدیریت زمان و اقتصاد بسیار مهم است.

بهرام‌نیا با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق، اضافه کرد: استقرار یک بالگرد نیروهای مسلح در ایلام ضرورت دارد بنابراین زیرساخت و پشتیبانی برای استقرار بالگرد تأمین می‌شود و امید می‌رود این بالگرد در استان مستقر شود.

وی با اشاره به حضور فرماندهان عالی‌رتبه ستاد کل نیروهای مسلح و بازدید از زیرساخت این ستاد در استان ایلام، تصریح کرد: امید می‌رود این بازدیدها منشأ خدمات فراوانی برای استان باشد چرا که همراهی و هماهنگی نیروهای مسلح برگرفته از ولایت‌پذیری است.

استاندار ایلام با اشاره به پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به رژیم منحوس صهیونیستی، گفت: این اقدام مایه افتخار هر ایرانی است. سپاه مقتدر با مشارکت نیروهای مسلح با انسجام و وحدت، این عملیات مهم را انجام دادند و موجب شدند هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخته شود.

بهرام‌نیا اضافه کرد: با همکاری همه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و ارتش و اعضای شورای تأمین، هارمونی خدمت در استان شکل گرفته است.

تأمین امنیت با هم‌افزایی و کمک مسئولان استان محقق می‌شود

امیر بهمن بهمرد، جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح نیز تاکید کرد: کنگره اربعین‌حسینی به عنوان آبروی نظام در ایلام باشکوه برگزار شد که در این راستا از تمام اعضای ستاد اربعین و در رأس آن استاندار ایلام که به صورت میدانی پای کار بودند قدردانی می‌کنم.

وی با قدردانی از حمایت‌های استاندار ایلام از نیروهای مسلح در استان، افزود: نیروهای مسلح وظیفه تأمین امنیت را دارند و این امنیت با هم‌افزایی و کمک مسئولان استان و شخص استاندار به عنوان مدیریت ارشد استان حاصل می‌شود.

جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به پاسخ دندان‌شکن ایران اسلامی به رژیم منحوس صهیونیستی، ادامه داد: به دلیل ضربه موشکی ایران به استکبار، نیروهای مسلح بیش از گذشته مورد هجمه و رصد نظام استکبار قرار می‌گیرد.

کد خبر 748842

دیگر خبرها

  • شاهکار دیگر ارتش یمن در دریای سرخ و اقیانوس هند
  • اذعان ارتش صهیونیستی به کشته و زخمی شدن 3 نظامی خود در غزه
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • استقرار بالگرد نیروهای مسلح در استان ایلام ضروری است
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد