Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:07:10 GMT

اسکار ۲۰۲۰، جایزه‌هایی برای دیدگاه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۵۷۹۵۴

اسکار ۲۰۲۰، جایزه‌هایی برای دیدگاه‌های اجتماعی

جایزه اسکار، همیشه یکی از تأثیرگذارترین جوایز سینمایی جهان است، این جایزه که از سال ۱۹۲۹ برگزار شده است، در سال ۲۰۲۰، نگاهی متفاوت به فیلم‌ها داشته است، از دیدگاهی دیگر، فیلم‌های خوش ساختی که در سال گذشته به نمایش درآمدند، مسئولان و داوران اسکار را وادار کردند، نگاه شان را تغییر بدهند.

اسکار امسال، بر فیلم‌هایی متمرکز بود که از سویی به مشکلات اجتماعی و از سوی دیگر بر مشکلات روانی افراد می‌پرداختند، حتی در میان نامزدها هم این نگاه، روشن و واضح بود اما در نهایبت جوایز توانستند این نکته را به اثبات برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم انگل (Parasite) که چهار جایزه در این دوره اسکار دریافت کرده است، بر اساس معضلی فردی- اجتماعی ساخته شده است، خانواده ای فقیر که در اولین فرصت مناسب با متصل شدن به خانواده ثروتمند، درآمدی هنگفت به دست می‌آورند.

انگل به نقدی چند گانه می‌پردازد، از سویی جامعه ای که تفاوت سطح‌های طبقاتی را ایجاد کرده است، از سوی دیگر مردمی‌که برای تغییر اوضاع خود کاری نمی‌کنند و در نهایت جامعه ثروتمندی که هوشمندی لازم برای استفاده از ثروت خود را ندارند و به سادگی فریب می‌خورند.

انگل یازدهمین فیلم غیرانگلیسی زبانی بود که در این بخش نامزد دریافت اسکار شد و این پیروزی نشان می‌دهد که هالیوود با تغییر رویکرد، فیلمسازان غیر سفید پوست و غیرانگلیسی زبان را هم به جریان اصلی فیلمسازی راه می‌دهد.

انتخاب انگل و جوایزی که دریافت کرد، جدا از نگاه به داستان و فیلم و فیلمنامه، این پیام را دارد که زاویه دید اسکاری‌ها برای دیدن جهان گسترده تر شده است.

انگل،بهترین کارگردانی، بهترین فیلم بلند خارجی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین فیلم سال را از اسکار ۲۰۲۰ دریافت کرده است.

جای دیگری که تفاوت دیدگاه داوران اسکار دیده می‌شود، در اهدا جایزه بازیگر نقش اول مرد به خواکین فینیکس است که هیئت داوران نتوانست بازی شگفت انگیز او را نادیده بگیرد و به بازیگر یک فیلم بر پایه کمیک استریپ، جایزه داد.

در تاریخ اسکار، این مورد هم، کم سابقه است، این جایزه معمولا فیلم‌هایی که فانتزی محسوب می‌شوند را جدی نمی‌گیرد و بر همین اساس، به این بازیگران جایزه نمی‌دهد.

 اما شخصیت جوکر (Joker) هم، مشکلات روانی مردی را به تصویر کشیده که کودکی سختی دارد و شخصیتی ضداجتماعی و مخرب به خود می‌گیرد و به یک قاتل ترسناک تبدیل می‌شود.

بازیگر زن نقش اول هم به رنه زلوگر برای فیلم جودی (Judy) رسید، این فیلم هم در حقیقت اعتراضی به رفتارهای هالیوودی است که شاید مسئولان اسکار آن را موضوعی مربوط به گذشته دانسته اند و این جایزه را به زلوگر داده اند.

جودی گارلند، در سال‌های پایانی دهه ۷۰ میلادی، در یک مصاحبه گفته است:« کمپانی MGM من و نفرات دیگر را مجبور می‌کرد که قرص‌های نیروزا مصرف کنیم تا صبح‌ها و شب‌ها کار کنیم و در زمانی هم که می‌دیدند خسته شدیم و توان نداریم. ما را به بیمارستانِ خود استودیو می‌بردند و با قرص‌های خواب بیهوش مان می‌کردند و پس از ۴ ساعت هم ما را بیدار می‌کردند و دوباره به ما قرص نیروزا می‌دادند تا به مدت ۷۲ ساعت یکسره کار کنیم!»

فیلم جودی درباره اتفاقات پایان عمر جودی گارلند است که پس بازگشت از کنسرتی که در لندن داشته، با قرص خودکشی می‌کشد.

این فیلم هم نوعی اعتراض به سیاست‌های حاکم بر هالیوود است که چون جوکر، تصویر یک اعتراض را بازسازی می‌کند.

پرونده اسکار امسال با نگاهی متفاوت بسته شد، به نظر می‌رسد هالیوود رویکردی متفاوت از سیاست‌های آمریکایی را در پیش گرفته است، شاید هم این سیاست‌های سینمایی آمریکایی‌هاست که تغییر کرده است.

جایزه اسکار

جوایز آکادمی اسکار که بیشتر به نام اسکار معروف است، جوایزی است که برای جنبه‌های هنری و تکنیکی در صنعت سینما اهدا می‌شوند. این جوایز که هرساله توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما تقدیم می‌شوند از نظر بین‌المللی و سینمایی در سطح بالایی قرار دارند. جایزه این مراسم مجسمه یک شوالیه است که با سبک هنری آرت دکو (Art Deco) یا هنر تزئینی ساخته شده است.

مراسم اسکار برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ با اجرای داگلاس فربنکس (Douglas Fairbanks) در هتل روزولت هالیوود برگزار شد. این مراسم برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ از رادیو پخش شد و از سال ۱۹۵۳ هم به روی صفحه تلویزیون رفت. مراسم جوایز اسکار قدیمی‌ترین مراسم اهدای جوایز در صنعت سرگرمی است که در حال حاضر در سراسر جهان به صورت زنده پخش می‌شود.

نود و دومین مراسم اسکار در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۲۰ مصادف با ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ در سالن تئاتر دالبی واقع در کالیفرنیا برگزار شد و برندگان اسکار ۲۰۲۰ اعلام شدند. بیشتر از یک دهه است که مراسم اسکار در اواخر ماه فوریه برگزار می‌شود؛ اما تاریخ برگزاری مراسم اسکار ۲۰۲۰ در اوایل این ماه قرار گرفت. در این مراسم ۲۴ جایزه مختلف در ۲۴ رشته مختلف داده شد و فیلم Joker در ۱۱ رشته مختلف بیشترین تعداد نامزدی را داشت که از این بین فقط جایزه بهترین موسیقی متن فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای واکین فینیکس به ارمغان آورد

برچسب‌ها هالیوود آکادمی اسکار نقد فیلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هالیوود آکادمی اسکار نقد فیلم هالیوود آکادمی اسکار نقد فیلم بهترین فیلم مراسم اسکار اسکار ۲۰۲۰ برگزار شد فیلم ها نقش اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۷۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران

ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با شعار «امکانات بومی در ژانر‌های آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخه‌های تولید» روز یک‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف را معرفی خواهد کرد. این همایش کمتر از یک ماه به پایان مهلت ارسال آثار، جوایز خود را در بخش‌های مختلف اعلام کرد.

در این دوره از همایش، که با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و در چهار بخش «مقالات پژوهشی»، «جستار‌های آزاد»، «فیلم‌-جُستار» و «ترجمه» پذیرای آثار است، علاوه‌بر افزوده شدن بخش رقابتی «فیلم-جُستار»، میزان جوایز نقدی در بخش‌های مختلف هم افزایش پیدا کرده است.

فیلم-جُستار (Video Essay) که برای اولین‌بار در این دوره به همایش فیلم کوتاه تهران افزوده شده است، یکی از گونه‌های پژوهش‌های بصری است که محقق، دستاورد‌های تحقیقاتی خود را نه در قالب متنِ مکتوب که در شکل بصری ارائه می‌دهد. همایش مطالعات فیلم کوتاه در ششمین دوره برگزاری علاوه‌بر منابع مکتوب، پذیرای این شکل پژوهشی نیز خواهد بود.

مبلغ جوایز نقدی این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به شرح زیر است:

مقالات پژوهشی

نفر اول ۳۰ میلیون تومان
نفر دوم ۲۰ میلیون تومان
نفر سوم ۱۵ میلیون تومان

جُستار‌های آزاد

جُستار برگزیده ۲۰ میلیون تومان

فیلم‌- جُستار

جُستار برگزیده ۲۵ میلیون تومان

ترجمه

ترجمه برگزیده ۱۵ میلیون تومان

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و طرح‌نامه فیلم‌-جُستار به ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران، یک‌شنبه ۶ خردادماه ۱۴۰۳ است و اسامی چکیده مقالات پذیرفته شده روز یک‌شنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد.

شرکت‌کنندگانی که چکیده مقالاتشان در این دوره از همایش پذیرفته می‌شود، باید تا روز یک‌شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳، آثار کامل خود را ارسال کنند.

مطابق گاه‌شمار فراخوان، عناوین مقالات پذیرش شده برای ارائه، یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۳ است و اعلام برگزیدگان و آیین پایانی، یک‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم
  • لواندوفسکی: توپ طلای 2021 حق مسی بود؛ بلینگام و ام باپه بهترین بازیکنان دنیا هستند
  • میزان جوایز ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد
  • جایزه‌ای به نام اکبر زنجانپور اهدا شود/آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • فوتسالیست های ایران جوایز را درو کردند؛ احمد عباسی آقای گل، محمدی بهترین دروازه بان
  • اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • جشنواره مسکو به «آه سرد» ۲ جایزه داد