Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@13:57:26 GMT

استحاله معنایی؛ چالش فراروی انقلاب

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۵۸۱۴۶

استحاله معنایی؛ چالش فراروی انقلاب

مدرس تفسیر قرآن در سطح عالی مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه استحاله معنایی؛ چالش فراروی انقلاب اسلامی است، گفت: بر این اساس، تدوین دانشنامه مفاهیم و مفردات قرآنی قاموس انقلاب اسلامی در آستانه چهلم و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ضرورت دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مروجی طبسی، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: استحاله معنایی و بازتعریف تحریف‌گونه مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی، از جمله خطرات تهدید‌کننده و چالش‌های فراروی نهضت الهی و مردمی ایران اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: در سالروز چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به نظر می‌رسد لازم است فضلای انقلابی حوزه برای حراست عالمانه از فرهنگ اصیل انقلاب و بن‌مایه‌های فکری آن و جلوگیری از تهی ساختن مفاهیم قاموس انقلاب اسلامی، به شناسایی و باز تعریف آن دسته از مفردات قرآن که در ادبیات انقلاب ایران اسلامی بازتاب داشته است،  بپردازند.  پژوهشگر مقطع دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در رشته قرآن و حدیث با بیان اینکه مفاهیم قرآنی اعم از ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها به طور گسترده در  قاموس انقلاب اسلامی ایران تجلی یافته است، افزود: در این راستا به مفاهیمی مانند؛ ایثار، جهاد، شهادت، عزت، عدالت، صبر، استقامت، ولایت، ایمان، اصلاح، مستضعفان، امر به معروف و نهی از منکر یا استکبار، استثمار، شیطان، فساد، فسق، طاغوت، اسراف، تفرقه‌افکنی، ظلم(قتل نفس، اکل مال به باطل و..)  می‌توان اشاره کرد. مروحی طبسی تصریح کرد: همچنین برخی دیگر از مفاهیم انقلاب اسلامی گرچه عین الفاظ قرآنی نیست، ولی مانند؛ استقلال(آیه نفی سبیل)، اشرافیت(مترفین) و... برگردان، برگرفته و الهام یافته از آیات قرآن و مستند به آن‌هاست.  این قرآن‌پژوه تصریح کرد: شایسته و بایسته است که مفاهیم و مستندات قرآنی واژگان قاموس انقلاب اسلامی ایران در قالب یک معجم و فرهنگنامه، گردآوری، معناشناسی و بازتعریف شود.  مدرس تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه از جمله پیش نیازهای این طرح پژوهشی، منبع‌شناسی معاجم لغت و مهارت در تحقیقات لغوی است، اظهار کرد: پیش نیاز دیگر در این طرح نوین پژوهشی، شناسایی و بهره‌مندی از منابع تفسیر مفردات قرآن مانند آیات کریمه قرآن، روایات تفسیری اهل بیت(ع)، کتاب‌های غریب القرآن و وجوه و نظائر است. وی افزود: بخش مهم دیگر در تأمین داده‌های اطلاعاتی برای بازتعریف مفردات قرآنی قاموس انقلاب اسلامی، مراجعه به آثار گفتاری و نوشتاری بنیانگذار جمهوری اسلامی امام‌ خمینی(ره) است؛ کسی که آغازگر انقلاب و تحول بنیادین سیاسی - اجتماعی بر محور اسلام یعنی قرآن کریم، سنت پیامبر و خاندان پاک آن حضرت در سده معاصر بود. مروجی طبسی تأکید کرد: مردم ایران نیز فریاد اسلام‌خواهی و طاغوت‌ستیزی آن عالم عامل فرزانه را به گوش جان شنیدند و با مال و جانشان او را پشتیبانی کردند و صحیفه نور یکی از منابع محوری و مهم در تدوین این طرح پژوهشی است. وی با بیان اینکه منبع مهم و حیاتی دیگر، مراجعه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای است؛ اضافه کرد: ایشان شاگرد ممتاز مکتب انقلابی امام خمینی و دانشمندی اندیشمند و محقق در عرصه اسلام‌پژوهی هستند و بسیاری از مفاهیم بنیادین و مفردات قرآنی انقلاب اسلامی را (مانند بصیرت و مستضعف) با ادبیاتی متقن و زیبا تعریف کرده‌اند که لازم است با مراجعه به آثار و منظومه فکری ایشان، به استخراج این دسته از مفاهیم و تعریف آنها بپردازیم. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مروجی طبسی انقلاب چالش های فرارو قاموس انقلاب اسلامی مفردات قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۸۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

 حبیب غزنوی رییس دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: گسترش فرهنگ قرآن و اهل‌بیت (ع) باید سرلوحه تمامی امور قرار گیرد و با نور ایمان و نور قرآن حرکت کرده و جامعه‌ای سعادتمند بسازیم.
 
 وی ادامه داد: تمسک به قرآن راه نجات و رستگاری انسان است، خداوند راه‌های نجات و رستگاری فراوانی برای انسان قرار داده است، یکی از راه‌های رسیدن به سعادت، تزکیه نفس است.
 
حبیب غزنوی گفت: انسان هر وقت آیه‌های قرآن را تلاوت می‌کند برای آن تازگی دارد چرا که هر آیه قرآن یک معجزه الهی است.
 
  محمد هادی عباسی، معاون دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: مراسم تقدیر از برگزیدگان بخش آوایی، بخش معارفی و سایر بخش‌های بیست و هشتمین جشنواره قرآن و عترت (ع) دانشگاه در بخش کارکنان، دانشجویان و اساتید در مسجد فاطمه الزهرا (س) برگزار شد.
 
وی ادامه داد: فعالیت‌های مرتبط با قرآن و عترت در صدر اولویت‌های معاونت دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.
 
 عباسی ادامه داد: همه ساله جشنواره قرآن و عترت ویژه کارکنان، اساتید و دانشجویان رشته‌های پزشکی و تابع وزارت بهداشت در بخش‌های مختلف و به همت کانون قرآن و عترت شهید فیروزی برگزار می‌گردد و امسال هم شاهد افرایش درصد مشارکت ثبت نام کنندگان در رقابت‌های اولیه این جشنواره بودیم.
 
وی افزود: به لطف خدا و به همت همکارانمان در مرکز قرآن و عترت شهید فیروزی جزو نخستین دانشگاه‌هایی هستیم که مراسم تقدیر از برگزیدگان مرحله نخست بیست و هشتمین دوره مسابقات را برگزار کرده ایم.
 
 عباسی گفت: نتایج دیگر بخش‌های این جشنواره در مرحله داوری کشوری است که پس از اعلام، به اطلاع دانشجویان عزیز، کارکنان گرامی و اعضا محترم هیئت علمی خواهد رسید.
 
وی عنوان کرد: در این دوره از مسابقات شاهد ثبت نام اولیه ۶۵۰ نفر از اعضاء خانواده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودیم.
 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حج امسال، حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند / یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • حج امسال حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • مرتضوی: عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود
  • ۵۸۳ استان فارسی برای کسب مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم آزمون دادند