Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون فعلا هیچ قصدی برای افزایش قیمت CNG نداریم، داخلی سازی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری کالاها، قیمت نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه‌ها تعیین شد، بیش از ۳۷ تن موم زنبور عسل به کشور وارد شد، برنامه‌ای برای صادرات به کشور‌های اروپایی نداریم، تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران، هند را به خرید نفت روسیه سوق داد و غول نفتی روسیه زیر تیغ تحریم آمریکا را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعلا هیچ قصدی برای افزایش قیمت CNG نداریم

بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در جمع خبرنگاران به تحویل تعدادی خودروی گازسوز شده در اصفهان به متقاضیان اشاره و تصریح کرد: تعداد این خودروها مهم نیست؛ مهم آغاز این کار است. بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو قرار است با هزینه دولت دوگانه سوز شود که انجام این کار فرآیند سختی را به دنبال داشت که همه آن انجام شده است و امیدوارم در ادامه به سرعت پیش رود. وی با بیان اینکه قرارداد ساخت ۷۰۰ هزار مخزن سی‌ان‌جی با مخزن سازان انجام شده است و هیچ نگرانی بابت کمبود مخازن وجود ندارد، افزود: این فعالیت مهمی است که اگر وانت بارها و خودروهای عمومی اقدام کنند بدون پرداخت هزینه‌ای خودروی خود را به خودروی گازسوز تبدیل خواهند و به جای اینکه بنزین ۳۰۰ هزار تومانی بخرند از گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) ۶۵۰ تومانی استفاده می‌کنند. وزیر نفت تاکید کرد: فعلا هیچ قصدی برای افزایش قیمت سی‌ان‌جی نداریم.

داخلی سازی یک میلیارد و 200 میلیون دلاری کالاها

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در برخی حوزه ها، وابستگی به واردات داشتیم که این وابستگی خطرناک بود، گفت: به عنوان مثال الکترود گرافیتی گلوگاه ما شده بود که برای خودکفایی در این حوزه اقدامات و برنامه های اساسی داشتیم و در گلوگاه هایی که وابستگی داریم و واردات زیاد است داریم خودکفایی را انجام می دهیم. برای داخلی سازی و خودکفایی ۱۰ میلیار دلار واردات برنامه داریم، وزارت نفت همکاری خوبی با ما داشته است. وی تصریح کرد: در حوزه ساخت داخل از رقم داخلی سازی یک میلیارد و دویست میلیون دلار عبور کردیم. به گفته وی، در تولید مودم به خودکفایی رسیده‌ایم و اکنون روی صادرات این محصول برنامه داریم.وزیر اقتصاد: بورس پناهگاهی برای نقدینگی های سرگردان

وزیر اقتصاد: بورس پناهگاهی برای نقدینگی های سرگردان

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس سیاست جلوگیری از رشد نقدینگی، در تنظیم بودجه کل کشور از بانک مرکزی استقراض نشده است. وی گفت: یکی از دلایل ثبات نرخ ارز در سال ۹۸، هدایت نقدینگی‌های سرگردان مردم به بازار بورس بوده است. دژپسند با بیان اینکه امسال بازار سرمایه رشد بیش از ۱۴۰ درصدی داشته است، افزود: بازار سرمایه، یک پناهگاهی برای نقدینگی های سرگردان، در تأمین مالی بخش تولید اقتصاد است. وزیر امور اقتصادی و دارایی توصیه کرد: مردم برای ورود به بازار بورس حتما از مشاوره گروه‌های صاحب تخصص در این زمینه استفاده کنند.

قیمت نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه‌ها تعیین شد

به نقل از دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در جلسه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ سهم شرکت ملی نفت ایران از محل نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۳۸،۴۶۷ ریال به ازای هر بشکه و برای کل سال معادل ۹۷،۳۳۵ میلیارد ریال تعیین کرد. رقم قابل واریز به خزانه داری کل کشور از محل نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی در سال ۱۳۹۷ نیز معادل ۵۷۳،۹۳۸ میلیارد ریال تعیین شد.

علت اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو

مدیر تحویل و لجستیک ایران‌خودرو در گفت‌وگویی اظهار کرد: بطور سنتی با نزدیک  شدن به شب عید هیجان در بازار بیشتر و سبب افزایش تقاضا می‌شود اما از ابتدای بهمن امسال تاکنون بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده است. به عبارتی به صورت میانگین و بدون احتساب روزهای تعطیل بالغ بر ۲۶۰۰ دستگاه روزانه از محصولات ایران‌خودرو به بازار عرضه و به مشتریان تحویل داده شده است. وی افزود: این بدین معناکه روند تحویل خودرو به بازار حداکثر صورت گرفته و به میزان کافی خودرو تحویل مشتریان شده . اما به هرحال هیمشه سوداگرانی هستند که می‌خواهند با ملتهب کردن بازار، سود خود را افزایش دهند اما باید دید به چه میزان خرید و فروش انجام می‌شود و اینکه کاهش عرضه به بازار سبب افزایش قیمت‌های اخیر شده است ؟، خیر. ۱۰۰ درصد مدعی این موضوع هستیم که عرضه کمتر که نشده، بلکه بیشتر هم شده است. 

وی در پاسخ به اینکه باتوجه به تناسب عرضه و تقاضا، علت اصلی افزایش قیمت‌ها در مدت اخیر چه بوده است؟ تصریح کرد: عوامل مختلفی می‌تواند تاثیرگذار باشد. فضای اخبار شایعه‌ای که در جامعه و فضای مجازی انتشار پیدا می‌کند، سبب التهابات بازار شده اما با رصد آمارهای خرید و فروش ثبت شده در روز می‌توان جمع‌بندی کرد که واقعا آیا افزایش قیمت واقعی است یا خیر؟ پیش‌بینی این است که با گذشت کمی زمان و با ادامه روند عرضه‌ها بدین شکل، التهابات خودبه خود فروکش کند. البته لازم به ذکر است از دیروز (دوشنبه) طبق مشاهدات ما از بازار مشخص شده که قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافته است. /ایسنا

بیش از ۳۷ تن موم زنبور عسل به کشور وارد شد

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۳۷ تن موم زنبور عسل از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم از موم زنبور عسل به کشور، ۳۱۱ هزار و ۵۲۳ دلار از کشور خارج کرد که بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۳۴ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۲۵۰ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که این حجم از موم زنبور عسل از ۷ کشور از جمله چین، ترکیه و هند وارد ایران شده است. /میزان   غول نفتی روسیه زیر تیغ تحریم آمریکا

بلومبرگ: برخی منابع اعلام کردند که آمریکا در حال بررسی تحریم شرکت روسنفت روسیه به دلیل ادامه همکاری با ونزوئلاست، اما مسئولان آمریکایی نگران هستند که این اقدام بازارهای جهانی نفت را دچار بحران می‌کند. منابع یادشده اعلام کردند مسئولان وزارت خزانه‌داری آمریکا نگران هستند که تحریم شرکت روسنفت ممکن است قیمت نفت را بالا ببرد. پیش از این یک مسئول ارشد در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرده بود این کشور قصد دارد در ۳۰ روز آینده فشار ضددولت ونزوئلا را تشدید کند. سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به درخواست برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخی نداد و سخنگوی کاخ سفید از اظهارنظر درباره این خبر خودداری کرد.

ترس ژاپن از یوآن دیجیتال

بانک مرکزی ژاپن آشفته از برنامه‌های چین برای ایجاد رمزارزملی که متعاقبا به کاهش قدرت اقتصادی توکیو منجر می‌شود، دست به دامن بانک‌های مرکزی اروپا شد. چین قصد دارد تا یوآن دیجیتال را وارد بازار کند و دولت این کشور نیز همین حالا بستر این فناوری را برای حزب کمونیست فراهم کرده و دستورالعملی رسمی نیز برای استفاده از این رمزارز تهیه کرده است. این موضوع موجب ناراحتی و پریشانی ژاپن شده به طوری که یکی از قانونگذاران این کشور گفته که به اعتقاد وی یوآن دیجیتال "نظام ذخایر ارزی و هژمونی پولی" را با چالش روبرو می‌کند. این قانونگذار در ادامه خواستار همکاری هرچه نزدیک‌تر با آمریکا در این مورد شد. یکی از اعضای اجرایی اسبق بانک مرکزی ژاپن در مصاحبه‌ای جداگانه خاطرنشان کرده که اگر یوآن دیجیتال چین نسبت به یِن کاربرد بیشتر و گسترده‌تری پیدا کند، قدرت و نفوذ اقتصادی ژاپن در میان و دراز مدت کاهش خواهد یافت. بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر تصمیمی برای صدور رمزارزملی ندارد، اما با توجه به اینکه این نهاد تنها عضو آسیایی "اتاق فکر" تازه تاسیس بانک‌های مرکزی است، پس از ارائه یافته‌های موقت و اولیه این گروه در ماه ژوئن،  احتمال اقدام توکیو برای ایجاد رمزارز دور از انتظار نیست.

برنامه‌ای برای صادرات به کشور‌های اروپایی نداریم   رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: باید روی کالاهایی سرمایه گذاری کنیم که امکان صادرات آن وجود دارد و بازار آن در کشورهای همسایه هست. اکنون به تولید کنندگان این خط را داده‌ایم که به سمت تولید محصولاتی بروند که صادرات آن وجود دارد. زادبوم ادامه داد: آن‌ها باید بر اساس نحوه کار، به سمت تولید بازار‌های صادراتی بروند که تا سال ۱۴۰۰ می‌توانیم صادرات را ۲ برابر کنیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۶ درصد سهم بازار‌های همسایه را افزایش داده‌ایم که امروز ۶۰ درصد بازار‌های ما به کشور‌های همسایه صادر می شود، یعنی به سمت پتانسیل کشور‌های همسایه می‌رویم.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره بازار هدف برای صادرات، گفت: برای ۱۵ کشور همسایه به علاوه کشور‌های هند و چین و برخی کشور‌های آسیایی مثل اندونزی و ویتنام صادرات داریم علاوه بر این آفریقا نیز در برنامه‌های ماست. زادبوم تشریح کرد: برنامه‌ای برای صادرات محصولات به کشور‌های اروپایی نیست اگر صادر کنندگان خودشان بازاری پیدا کنند که بخواهند به آن کشور صادرات داشته باشند مانعی وجود ندارد، اما اکنون برنامه‌ای برای صادرات به کشور‌های اروپایی نداریم. /باشگاه خبرنگاران جوان

سهم ایران از بازار حلال جهان

مدیرکل دفترنمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی گفت: گردش مالی غذای حلال در دنیا چهار هزار میلیارد دلار است که سهم ایران همچنان از این بازار کمتر از یک درصد بوده که باید افزایش پیدا کند.

تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران، هند را به خرید نفت روسیه سوق داد

راشاتودی: تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن باعث شده است تا غافلگیری ناخوشایندی برای آمریکا اتفاق بیفتد؛ هند به جای واردات نفت از ایران به واردات از روسیه رو آورده است. پالایشگاه دولتی هند، شرکت نفت هند (آی‌اوسی) قراردادی با شرکت روس‌نفت روسیه برای تأمین ۲ میلیون تن نفت خام تا پایان ۲۰۲۰ امضا کرده است. این اتفاق در دیدار مقامات دو کشور در حاشیه بزرگترین نمایشگاه دفاعی هند (دف‌اکسپو)، که در حال حاضر در لاکنا در حال برگزاری است، رخ داده است. وزیر نفت هند، دارمندرا پرادان، پس از دیدار با رئیس روس‌نفت، ایگور سچین، درباره این توافق به خبرنگاران گفت: این فقط آغاز راه است. این توافق می‌تواند مقدمه‌ای بر همکاری و شراکت تأمین امنیت انرژی هند و روسیه باشد. هند سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است که بیش از ۸۰ درصد نفت مصرفی خود را وارد می‌کند.

   

منبع: تابناک

کلیدواژه: شهاب حسینی فیلم انگل دادگاه روح الله زم دهه فجر معامله قرن کروناویروس ماهواره ظفر راهپیمایی 22 بهمن سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر وزیر اقتصاد بورس تهران شهاب حسینی فیلم انگل دادگاه روح الله زم دهه فجر معامله قرن کروناویروس ماهواره ظفر راهپیمایی 22 بهمن سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر علت اصلی افزایش قیمت ها داخلی سازی یک میلیارد موم زنبور عسل به کشور بانک مرکزی ژاپن یوآن دیجیتال وزیر اقتصاد خزانه داری نفت روسیه سهم ایران ضد ایران تعیین شد وزیر نفت قیمت نفت سی ان جی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۸۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت در مدار رشد؟

روز جمعه قیمت نفت افزایشی شد. برنت به ۸۹دلار و ۵۳سنت و WTI آمریکا به ۸۴دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش تورم و عدم کاهش نرخ بهره آمریکا در کنار نگرانی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، از عوامل اصلی رشد قیمت نفت بوده‌اند. ترس از استمرار تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، همچنان بر نگرانی بازار جهانی انرژی نسبت به عرضه پایدار نفت افزوده است و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

قیمت جهانی نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه مورخ ۷ اردیبهشت ماه، روند افزایشی در پیش گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، چشم انداز اقتصادی این کشور در شرایط باثبات تری در مقایسه با سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی قرار دارد.

 از طرف دیگر نگرانی فعالان بازار انرژی در مورد عرضه جهانی نفت به واسطه استمرار منازعات در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه کماکان پابرجاست. روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال با ۴۱‌سنت افزایش به ۸۹ دلار و ۵۳‌سنت رسید. شاخص دیگر یعنی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۶‌سنت افزایش در رقم ۸۴ دلار و ۱۲‌سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

در همین رابطه، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد منحنی رشد اقتصاد این کشور از آنچه که پیش‌بینی‌ها از انتظار رشد برای سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دادند، در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ افزایش داشته، ضمن آنکه تورم این کشور تا سطح قابل قبولی پایین آمده‌است. این در حالی است که تا پیش از اظهارات جنت یلن، شواهد حاکی از افزایش تورم در این کشور بود که به نوبه خود بر بازار نفت تاثیر می‌گذاشت، چرا که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نفتی حاکی از آن است که فدرال‌رزرو نرخ بهره را حداقل تا پیش از ماه سپتامبر کاهش نخواهد داد. واقعیت این است که ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه همچنان بر نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به عرضه نفت، افزوده و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • نفت در مدار رشد؟
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • با تمام ظرفیت ها و برنامه ریزی جامع در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور داریم
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟