Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@19:39:12 GMT

نگاهی به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۷۶۳۷

نگاهی به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی

یک کارشناس و خطیب دینی گفت:مسئولیت موضوعی است که در قیامت از آن سوال ویژه می‌شود. اولین شاخصه مسئولیت‌پذیری این است که انسان تا جایی که برایش ممکن است بنابر احتیاط از پذیرش مسئولیتی که توانایی انجام آن را ندارد فاصله بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید امیر عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شاخص‌های مسئولیت پذیری اظهار کرد: مسئولیت‌پذیری یکی از بنیادی‌ترین مباحث اجتماعی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ. » یعنی اینکه انسان نسبت به هر آنچه که در اختیار قرار دارد مسئول است. اولین شاخصه مسئولیت‌پذیری این است که انسان تا جایی که برایش ممکن است بنابر احتیاط از پذیرش مسئولیتی که توانایی انجام آن را ندارد فاصله بگیرد.

این کارشناس و خطیب دینی خاطرنشان کرد:  اکنون که انتخابات را نیز در پیش داریم مفهوم مسئولیت‌پذیری از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. مسئولیت موضوعی است که در قیامت از آن سوال ویژه می‌شود.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در ابتدای انقلاب مبحثی مطرح می‌شد و آن این بود که اگر فردی تخصص و تعهد دارد کدام یک از این دو باید انتخاب شود که بیشتر انقلابیون بر این بودند که تخصص بسیار مهم است یعنی حتی اگر فردی متعهد است اما تخصص کاری را ندارد نباید وارد آن موضوع شود و مسئولیت امری را بپذیرد که توانایی انجام آن را ندارد، حتی در آیات و احادیث اسلامی نیز به این موضوع اشاره شده است. انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به جامعه دارد بر همین اساس رابطه انسان و اجتماع رابطه هدفمند است و فرد در برابر دیگران مسئول است.

وی با اشاره به داستانی از آخوند خراسانی که ایشان وقتی می‌بینند یک عالم دینی دیگر بیشتر از ایشان به برخی از امور روز مشرف‌تر است مردم را به سمت او هدایت می‌کند گفت: نمونه‌های بسیار زیادی در صدر اسلام و همچنین اوایل انقلاب داریم که مسئولان جامعه خیلی از شهدا و علما مسئولیت را قبول نمی‌کردند و درصدد بودند که در کادر ستادی باشند نه مسئولیتی. ولی متاسفانه در جامعه امروز ما خیلی‌ها برای رسیدن به مسئولیت از هر آنچه که دارند فاصله می‌گیرند. این رفتار به دور از دستورات اهل بیت (ع) است. حضرت علی (ع) در نامه‌ای به مالک اشتر شاخص‌های کارگزاران را مورد بررسی قرار می‌دهند و در جامعه امروز ما باید بیشتر از همیشه این مباحث مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و به صورت عملیاتی اجرا شود. عدالت اجتماعی و ساده‌زیستی از جمله وظایفی است که فرد پس از قبول مسئولیت باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. مسئولیت‌پذیری یعنی از هر آنچه که در اختیار ما قرار داده شده است سوال می‌شود چه فردی باشد و چه اجتماعی.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قرآن واهل بیت ع مسئولیت پذیری انتخابات مسئولیت پذیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۷۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله حبیبی ظهر امروز سه‌شنبه در آیین نواختن زنگ سپاس معلم در استان خوزستان که به صورت نمادین در دبستان حضرت مریم (س) حمیدیه انجام شد، با تبریک روز «معلم» اظهار کرد: معلمان بی شک انسان‌ها را از گمراهی نجات می‌دهند یعنی همان کاری که پیامبر (ص) انجام می‌داد. قرآن می‌فرماید «انسان‌ها قبل از علم و حکمت، در ضلالت گمراهی می‌روند و آنچه انسان را هدایت می‌کند، علم و دانش است» و این مسوولیت سنگین بر عهده معلمان است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: معلم انسان را به نور می‌آورد و مسیر هدایت را به دست خود گرفته است. امروز دور هم جمع شده‌ایم تا از این مقام قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: معلم در هر جامعه‌ای با هر دین، مذهب و فرهنگ، قابل احترام است همان گونه که تعلیم و تربیت در اسلام زمان و مکان نمی‌شناسد. دانش آنقدر جایگاه دارد که انسان‌ها باید تمام زندگی خود را وقف آن کنند.

حبیبی گفت: امروزه کارهای فرهنگی سپاه کمتر از معلمان نیست. البته روحانیت در حوزه‌های علمیه همه معلم هستند و نقش هدایت جامعه را بر عهده گرفته‌اند.

کد خبر 6093249

دیگر خبرها

  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند
  • تفکرات شهید مطهری قابلیت پاسخگویی به شبهات جامعه امروز را دارد
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • معلم هدایت‌گر جامعه است
  • عدم مسئولیت پذیری تیپاکس
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند