Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-06@16:49:19 GMT

توانمندی فضایی ایران خار چشم دشمنان/ تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۸۹۷۵

چندی پیش بود که اعلام شد قراراست تا ماهواره بر جدید ایران با نام ظفر در ایام دهه فجر و در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرتاب شود. از همان ابتدا مطالبی زیادی درباره این ماهواره و به خصوص ماهواره بر آن از سوی افراد و رسانه‌های معاند و حتی برخی از مقامات کشور‌های خارجی مانند پمپئو وزیر خارجه آمریکا مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهواره ظفر

اخبار سیاسی - در این میان کشور‌هایی مانند فرانسه عصر دوشنبه ۲۱ بهمن ماه امسال با صدور بیانیه‌ای علیه برنامه فضایی ایران، اقدام ایران برای ارسال ماهواره به فضا را محکوم کرده و مدعی شده است که پرتاب ماهواره از سوی ایران بر خلاف تعهدات بین‌المللی تهران است. فرانسه در بیانیه خود بیان کرده است که ایران، بر اساس بخشی از تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمی‌تواند فعالیت‌هایی از جمله شلیک [موشک]، مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای توانایی حمل سلاح اتمی، انجام دهد.

 

فرانسه

اما سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان یک روز بعد یعنی در عصر روز سه شنبه ۲۲ بهمن ماه این مواضع را محکوم کرده و ضمن رد بیانیه مداخله آمیز فرانسه در خصوص برنامه فضایی ایران آن را از حقوق ذاتی ایران در توسعه علم و فناوری خواند. او در ادامه گفته است که برنامه دفاعی موشکی ایران هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد، چون موشک‌های ایرانی اساسا برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

یکی از اصلی‌ترین مواردی که دشمنان مطرح می‌کنند این است که پرتاب ماهواره بر تنها بهانه‌ای است تا ایران برنامه افزایش بُرد موشک‌های خود به خصوص موشک‌های بالستیک را اجرایی کند. اما کارشناسان امور دفاعی بار‌ها در برنامه‌های مختلف تفاوت‌های موشک بالستیک و ماهواره بر را اعلام کردند.

موشک بالستیک عماد در حال شلیک از روی سکوی کامیونی

ما در این گزارش می‌خواهیم تا با بررسی موشک‌های بالستیک و ماهواره بر‌ها تفاوت‌های آن را در ۷ شاخص اصلی عنوان کنیم.

شاخص‌های اصلی تفاوت بین موشک‌های بالستیک با ماهواره‌بر‌ها

۱ - سکوی پرتاب

موشک‌های بالستیک به روش‌های گوناگونی پرتاب می‌شوند مانند سکو‌های ثابت که شامل سکو‌های سیلویی و سکو‌های استتار شده روی زمین هستند. البته برای پرتاب این موشک‌ها از روش‌های دیگری همچون سکو‌های نصب شده بر روی کامیون‌ها، زیردریایی‌ها، کشتی‌ها و تانک نیز استفاده می‌شود. اما در مقابل ماهواره‌برها عمدتا از پایگاه‌های پرتاب ثابت روی زمین مانند پایکاه بایکونور قزاقستان،  جان اف کندی آمریکا و پایگاه فضایی امام خمینی (ره) و یا از هواپیما‌های پهن پیکر مانند بوئینگ ۷۴۷ پرتاب می‌شوند.

پایگاه فضایی امام خمینی (ره) در سمنان

۲ - محموله یا بار مفید

موشک‌های بالستیک حمل کننده سَر جنگی با مواد منفجره متعارف یا نامتعارف هستند و پرتاب آن‌ها مشکلات ورود سَر جنگی به داخل جو غلیظ و حرارت بالای ناشی از برخورد سَر جنگی با جو را به دنبال خواهد داشت. اما ماهواره‌بر‌ها معمولا می‌توانند محموله‌هایی مانند ماهواره، سفینه‌های فضایی و یا موجود زنده باشد.

سَر جنگی موشک‌های بالستیک

ماهواره‌بر سیمرغ که محموله در کلاهک آن قرار می‌گیرد

۳ - زمان ماندگاری 

موشک‌های بالستیک به علت ماموریت آماده به رزم بودنشان باید زمان ماندگاری طولانی‌تری را روی سکو داشته باشند. اما ماهواره‌بر‌ها فقط از زمان شارژ سوخت و اکسید تا پرتاب بر روی سکو می‌مانند و چنانچه با مشکل فنی مواجه شوند باید آن‌ها را به سایت تکنیک بازگرداند.

موشک بالستیک سجیل

۴ - تعداد تولیدی

تعداد و تیراژ تولیدی موشک‌های بالستیک بسته به تشخیص فرماندهان و افسران نظامی در محدوده چند صد فروند در سال است. اما تولید موشک‌های ماهواره‌بر در طول سال بسیار محدود است.

تعداد زیاد موشک‌های بالستیک در یکی از شهرهای موشکی سپاه

۵ - زمان آماده سازی و پرتاب روی سکو

این شاخص در موشک‌های بالستیک به علت بحرانی بودن زمان نبرد و خطر بمباران شدن توسط جنگنده ها، پهپاد‌های دشکن بسیار حیاتی و کوتاه است. اما با بررسی این شاخص در ماهواره بر‌ها مشاهده می‌شود که زمان آماده سازی و پرتاب روی سکو اهمیت زیادی ندارد و ممکن است در برخی موارد تا چند روز و حتی چند هفته نیز به طول بیانجامد.

سکوی پرتاب ماهواره‌بر در پایگاه امام خمینی (ره) سمنان

۶ - نحوه شارژ پیشران 

اکثر موشک‌های بالستیک سوخت مایع به صورت افقی شارژ می‌شوند و یا از قبل در سیلو‌های پرتاب مستحکم به صورت شارژ شده و به شکل عمودی برای مدت طولانی آماده شلیک هستند و در موشک‌های سوخت جامد نیز این کار پیش‌تر در کارخانه به صورت تزریقی انجام شده است. اما پیشران ماهواره‌بر‌ها این کار به صورت فرآیند چند ساعته و به صورت عمودی بر روی سکو انجام می‌شود.

قسمت پیشران موشک‌ بالستیک

پیشران ماهواره‌بر بومی

۷ - نحوه مونتاژ مراحل

دیگر مورد مهمی که درباره موشک‌های بالستیک وجود دارد، نحوه و مراحل مونتاژ این موشک است. تمامی مراحل مونتاژ موشک‌های بالستیک در زمان‌های صلح و در سیلو‌ها و مکان‌هایی صورت می‌گیرد که پنهان هستند و یا استتار بسیار قوی دارند. اما مونتاژ ماهواره‌بر‌ها در ایران هم مانند همه جای جهان بدین گونه است که به صورت عمودی و در کنار برج‌های سرویس انجام می‌شود. البته این کار برخی اوقات در سوله‌های تکنیک به صورت افقی مونتاژ شده و برای ورود به مرحله شارژ سوخت از طریق ریل کنار برج آماده می‌شوند.

بخش‌های مختلف مونتاژ ماهواره‌بر سیمرغ

مراحل مونتاژ موشک بالستیک دزفول

پیشرفت‌های علمی ایران پس از پیروزی انقلاب

کلام آخر

هنگامی که این شاخصه‌های اصلی را با اخبار منتشر شده توسط دشمنان در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، می‌بینیم که گفته‌های آنان جز کذب و دروغ نیست. کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگونی مانند عرصه موشکی، انرژی هسته‌ای، نانوتکنولوژی و سایر عرصه‌ها به پیشرفت‌های مهمی رسیده است.

ماهواره‌بر سفیر امید

پیشرفت ایران در عرصه انرژی صلح آمیز هسته‌ای

این پیشرفت‌ها هیچگاه به مذاق دشمنان خوش نیامده و همواره تلاش دارند تا با فضاسازی‌های گسترده و از طریق گوناگون جامعه جهانی را علیه کشورمان تحریک کنند. اما علی‌رغم این تلاش‌ها همواره صلح آمیز بودن برنامه‌هایی که ایران خود آن را در جهت صلح اعلام کرده بر همگان اثبات شده، می‌توان نزدیک‌ترین شاهد مثال آن را فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران دانست که در موارد متعددی به تائید آژانس بین المللی اتمی رسیده و دروغ بودن ادعای دشمنان را به همه جهان اثبات کرده است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: پمپئو پرتاب ماهواره موشک های بالستیک ماهواره بر ها موشک بالستیک ایران موشک ماهواره بر توانایی نظامی ایران موشک های بالستیک پیروزی انقلاب پرتاب ماهواره ماهواره بر ها مراحل مونتاژ موشک بالستیک فضایی ایران امام خمینی پیشرفت ها صلح آمیز س ر جنگی روی سکو موشک ها هسته ای بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۸۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد

رادیو ارتش اسرائیل اخیرا در گزارشی اعتراف کرد که در جریان حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل در اواسط ماه آوریل، سامانه های پدافند هوایی آمریکا نتوانستند علیه موشک های بالستیک ایران موفق عمل کنند.

به گزارش عصرایران، وبگاه " فلسطین کرونیکل" با انتشار گزارشی درباره این اعتراف رسانه های اسرائیلی نوشت: این امر منجر به این شده است که اسرائیل در واقع خود را مسئول سرنگونی بیشتر 300 پهپاد و موشک ایران که به سمت آنها شلیک شده است، نشان دهد.

بر اساس این گزارش: مدت کوتاهی پس از پایان حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل در 13 آوریل، تل آویو ادعای " رهگیری 99 درصدی" پرتابه های ایرانی را مطرح کرد و حتی نام ویژه ای را برای عملیات مشترک پدافند هوایی خود ایجاد کرد تا وضعیت را به یک پیروزی قهرمانانه برای خود تبدیل کند.

اما در عالم واقع عملیات وعده صادق چه ویژگی داشت؟ در واقع، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دسته‌هایی از پهپادها و موشک‌های قدیمی را با هدف دوگانه ایجاد یک وحشت بزرگ/حادثه بین‌المللی و همچنین مشغول و اشباع کردن واکنش پدافند هوایی اسرائیل شلیک کرد.

سپس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حدود 12 فروند موشک بالستیک مدرن شلیک کرد که اکثر آنها به اهداف خود اصابت کردند و به سایت‌هایی حمله کردند که به‌شدت محافظت‌شده‌ترین مکان ها نسبت به حمله موشک های بالستیک روی کره زمین محسوب می‌شوند.

بعدها، مقامات ناشناس آمریکایی و اسرائیلی اعتراف کردند که نرخ رهگیری 99 درصدی ادعایی ساختگی است و حتی اعتراف به اصابت حدود 12 موشک، این ادعای اولیه آنها را نقش بر آب کرد.

عملیات پدافند هوایی با استفاده از ائتلاف چندملیتی متشکل از نظامیان آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسرائیل، اردن و بر اساس برخی گزارش‌ها، عربستان سعودی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) بیش از یک میلیارد دلار در آن چند ساعت عملیات ایران، خرج روی دست ائتلاف آمریکایی- اسرائیلی گذاشت.

علاوه بر این ایران پیشتر به ائتلاف آنها 72 ساعت پیش اخطار حمله داد و از این رو آنها توانستند تمامی پدافند هوایی را در سراسر منطقه آماده کنند و ساعت ها برای مقابله با اهداف نسبتا کند حرکتی که ایران اعلام کرده بود با هر دسته جدید شلیک می شود، فرصت داشتند.

سامانه موشکی پاتریوت

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی (رادیو ارتش اسرائیل)، سیستم دفاعی موشکی استاندارد RIM-161 آمریکا روی کشتی (SM-3) در رهگیری پرتابه‌های ایرانی متحمل شکست  75 درصدی شده و از 8 موشک شلیک شده آنها تنها 2 مورد به هدف اصابت کرده است. 

بلومبرگ اخیرا مقاله ای منتشر کرده است که در آن می گوید اسرائیل اکنون سیستم های موشکی پاتریوت را بازنشسته می کند.

با این حال، بر اساس تمامی گزارش‌های مربوط به عملیات پدافند هوایی که برای دفاع از اسرائیلی‌ها انجام شده است، اکثر پرتابه‌های ایرانی رهگیری شده توسط آمریکا سرنگون شده‌اند و موثرترین روش نه سامانه های پدافندی بلکه استفاده از جت‌های جنگنده بوده است.

علیرغم وجود هیچ مدرکی برای تایید ادعای آنها، ارتش اسرائیل اما ادعا می کند که جنگنده های آنها اکثر موشک های کروز ایران را ساقط کرده اند، که توسط منابعی که با  وبگاه "اینترسپت" مصاحبه کرده اند، این ادعای آنها رد شده است. 

اسرائیل از زمان جنگ اول خلیج فارس از سیستم موشکی پاتریوت آمریکا ناراضی بوده است.

در سال 1991، عراق موشک‌های اسکاد را به سمت اسرائیل و عربستان سعودی شلیک کرد. ایالات متحده و رسانه های آن مدعی شدند که سامانه موشکی پاتریوت 89 درصد از اسکادهای شلیک شده به سمت عربستان سعودی و 44 درصد از کلاهک های هدایت شده به سمت اسرائیلی ها را رهگیری کرده است. با این حال، ماه‌ها بعد حقیقت آشکار شد و اکنون پذیرفته شده است که عملکرد سیستم موشکی معروف پاتریوت این بود که تنها بین 1 تا صفر درصد از کل اسکادهای شلیک شده را سرنگون کرد.

به طور مشابه، گفته می شود که سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین دارای نرخ رهگیری 85 درصدی است، حداقل این رقمی است که برای رهگیری راکت های فلسطینی پرتاب شده در طول جنگ 2014 علیه غزه ارائه شده است.

با این حال، طبق مطالعه ای که توسط "تئودور پستول" از دانشگاه MIT انجام شد، گنبد آهنین تنها حدود 5 درصد از پرتابه های شلیک شده در طول جنگ 2014 را رهگیری کرد.

در واقع، علیرغم تبلیغات زیاد درباره کارآیی سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل و آمریکا، اگر تعداد زیادی پرتابه به سمت هدفی شلیک شود، هیچ سیستم دفاعی روی کره زمین وجود ندارد که در مبارزه کامل با یک حمله بزرگ و متمرکز موفق باشد. 

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نخستین تصاویر از اصابت موشک‌های ایرانی به اسرائیل (فیلم) حمله ایران به اسرائیل/ برآورد اولیه: 500 پهپاد و 220 موشک شلیک شده است/ پایگاه هوایی اسرائیل که کنسولگری ایران را زد، موشک باران شد/ بایدن از اسرائیل خواست به حمله ایران پاسخ ندهد جروزالم پست: موفقیت 25 درصدی سامانه های پدافندی آمریکا در رهگیری موشک های ایرانی

دیگر خبرها

  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • موشک‌های پاتریوت آمریکا مقهور موشک‌های بالستیک ایران شد
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد
  • فیلمی از تست موشک بالستیک Hyunmoo 4 کره جنوبی با برد 800 کیلومتر و دقت هم در فیلم مشخص است
  • «بویینگ» و «ناسا» فضاپیمایی جدید پرتاب خواهند کرد
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • موشک با سوخت موم شمع به مدار رفت