Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:49:24 GMT

ناتوانی موسسات چین در مقابله با توفان اقتصادی کرونا

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۹۳۰۷

ناتوانی موسسات چین در مقابله با توفان اقتصادی کرونا

بسیاری از این موسسات که صدها هزار شغل برای دیگران ایجاد کرده اند، از توان بالای مالی و اقتصادی برای مواجهه با این ویروس و تبعات آن برخوردار نیستند.

موسسات چینی بویژه شرکت های کوچکتر که در زمینه ایجاد فرصت های شغلی و ارایه خدمات نقش بسیار مهمی در جامعه چین دارند دربرابر توفان اقتصادی کرونا قرار گرفته اند که در سه ماهه اول سال جاری میلادی تمامی ارزیابی های کاری آنها را درهم ریخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پینگ گوبین از جمله کارکنان یکی از شرکت هایی که در زمینه فروش محصولات آبزی به فاصله ۲۰۰ کیلومتری از شهر ووهان کانون شیوع بیماری فعالیت داشته است، می گوید: آنهایی که فراورده های ما را می خریدند عمدتا از استان خوبی و شهر ووهان در مرکز چین بوده اند که همه شان در قرنطینه هستند.

موسسات چینی اصل و اساس ثبات اقتصادی چین محسوب می شوند. آنها صدها هزار و شاید بهتر است بگوییم میلیون ها فرصت شغلی ایجاد کرده اند و در زمینه ارایه خدمات در سطح کشور نقش بسزایی دارند.

نزدیک به ۶۳ میلیون نفر در چین شرکت های خصوصی دایر کرده اند که در آنها ۱۵۰ میلیون نفر کار می کنند. این حجم عظیمی از نیروی کار چین محسوب می شود که حالا همه در قرنطینه سراسری قرار گرفته اند و دولت می کوشد تا با برنامه هایی چون اعطای وام های درازمدت و کاهش مالیاتی مشکلاتشان را کمتر کند.

با این وصف در چین اصولا دست موسسات دولتی برای دریافت چنین امکاناتی باز است و بخش خصوصی به زحمت می تواند شامل این امتیازات شود و این نگرانی آنها را مضاعف کرده است.

هنوز تولید کنندگان در سراسر چین نیز فعالیت هایشان را شروع نکرده اند. بسته بودن مسیرهای تردد و ترس مردم از ابتلا به کرونا، آنها را خانه نشین کرده است و اگر تولید کنندگان فعال نشوند کل نظام اقتصادی و چرخه صنعتی هم تحت فشار قرار می گیرد.

در همین راستا بود که شرکت نیسان بتازگی اعلام کرد که مجبور است یکی از کارخانه هایش را در ژاپن به دلیل اینکه قطعات تولیدی از چین دریافت نکرده است، تعطیل کند.

جایو جیان از مسوولان شرکت آتلانتیس در چین در این زمینه گفت: بخش های خدماتی و مواد غذایی و حمل و نقل لطمات بسیار شدیدی خواهند دید.

او خاطر نشان کرد که در مجموع یکی از آسیب پذیرترین بخش ها در جامعه اقتصادی چین همین موسسات کوچکتر و تجارت های خصوصی است که حتی پس لرزه های کرونا هم بعد از فروکش کردن آن، برایشان چالش است.

جایو افزود که بسیاری از تولید کنندگان هم برای شروع کار مشکل دارند. از جمله اینکه کارگرانی که از شهرهای دیگر برمی گردند تا زمانی که تحت ۱۴ روز قرنطینه اجباری قرار نگیرند، نمی توانند به محل کار بروند.

تحقیقات دانشگاه پکن و دانشگاه چینگ هوا در پایتخت چین نشان می دهد که دو سوم از موسسات کوچک و متوسط در کشور برای فقط دو ماه پشتوانه مالی کافی دارند و بعد از آن حسابهای مالی آنها خشک می شود.

نظرسنجی که از میان یکهزار شرکت در چین انجام شده است، نشان می دهد که پشتوانه مالی آنها در سال ۲۰۲۰ میلادی ممکن است فقط معادل نیمی از سال ۲۰۱۹ میلادی باشد.

شرکت شی چیا در چین که در عرصه تبلیغات کار می کند اعلام کرده است از این هفته ۵۰۰ نفر از کارکنانش را تعدیل می کند زیرا نمی تواند منابع مالی آنها را تامین کند.

این اتفاقات در شرایطی می افتد که بخش خصوصی نزدیک به ۶۰ درصد از اقتصاد چین را در برگرفته است و بیش از ۹۰ درصد از فرصت های شغلی جدید را همین شرکت ها و بخصوص خصوصی ایجاد می کنند.

چین قصد دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی فقر را درکشور ریشه کن کند و همزمان اعلام شده است این کشور در این سال به جامعه نسبتا مرفه تبدیل می شود که کرونا حالا همه این برنامه های مدون را تحت تاثیر قرار داده است.

دولت چین هنوز باور دارد که می تواند این معضل را برطرف کند. رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶/۱ درصد بود و پیش بینی شده است در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۵/۶ یا ۵/۴ درصد کاهش یابد.

بزودی نزدیک به ۱۶۰ میلیون نفر از نیروی کار باید به شهرها و استان ها بازگردند و بتدریج فعالیت ها از سرگرفته شود و این نیز یک چالش بزرگ و سردردی برای دولتمردان چین است که می تواند اشاعه ویروس را که آرامتر از قبل سرایت می کند، افزایش دهد.

کرونا که حال کووید ۱۹ خوانده می شود و به معنای بیماری کرونای ۲۰۱۹ است، تا پایان روز سه شنبه این هفته باعث مرگ یکهزار و ۱۱۵ نفر شد.  

حدود ۴۵ هزار و ۱۷۰ نفر به این ویروس آلوده شده اند که ۴۴ هزار و ۶۵۳ نفر از آنها در چین هستند. آمار کمیسیون بهداشت ملی چین حاکی است که ۴ هزار و ۷۷۱ نفر درمان شده اند.

در این میان ابتلای شمار بیشتری از یک کشتی مسافربری قرنطینه شده در ژاپن باعث نگرانی شده و در دو روز گذشته شمار آنها به ۱۷۴ نفر رسیده است.

در ژاپن در مجموع ۲۰۳ نفر به این بیماری مبتلا شده اند که بیشترین رقم آلوده شدگان به کرونا در خارج از چین است.

طبق گزارش های رسانه ای روز سه شنبه فقط دو هزار و ۱۵ نفر مبتلای جدید در چین به ثبت رسیدند و ۹۷ مورد مرگ گزارش شد که هر دو نسبت به یک روز قبل از آن کاهش نشان می دهد.

برچسب‌ها ویروس کرونا چین تجارت پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین تجارت ویروس کرونا چین تجارت سال ۲۰۲۰ میلادی تولید کنندگان اقتصادی چین نشان می دهد موسسات چین میلیون نفر مالی آنها شده اند شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جواد اوجی، وزیر نفت، در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، اظهار داشت: امروز کار بسیار بزرگی اغاز شده، بحث سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌ها در توسعه بخش بالادست گاز می‌تواند ثمرات بسیار خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اوجی: در رشد تولید نفت و گاز رکورد خواهیم زد

وی افزود: در جلسات برگزار شده و بررسی‌های صورت گرفته، شرکت‌های پتروشیمی نشان داده‌اند که می‌توانند به‌خوبی پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در بخش بالادستی را با کمک شرکت‌های E&P مدیریت کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه "امسال تولید نفت ایران جهش خواهد کرد و در تولید گاز هم با افزایش مواجه خواهیم بود"، گفت: ۶ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه می‌شود و ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: هم بر اساس آمار بانک مرکزی و هم بر اساس آمار مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی نفت و گاز بیسار خوب بوده و در برخی سه‌ماهه‌ها رشد بالای ۲۵درصدی داشته‌ایم.

اوجی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی دولت نزدیک به ۶درصد بوده که نیمی از آن به‌خاطر رشد اقتصادی بخش نفت و گاز بوده است.

وزیر نفت از امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول برای تولید بنزین در هفته اخیر خبر داد و گفت: حدود یک‌هفته پیش، تفاهم‌نامه‌ای به‌امضا رسید تا شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول، به‌کمک رفع ناترازی بنزین بیایند و تولید بنزین کنند که این‌کار ظرف یک تا یک‌ونیم سال آینده به‌نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: در واقع اکنون شرکت‌های پتروشیمی هم در زمینه تولید بنزین ورود کرده اند، هم در سرمایه‌گذاری بخش بالادستی، هم در جمع‌آوری گازهای همراه و هم در توسعه زنجیره ارزش ورود موفقی داشته‌اند که این چهار اقدام می‌تواند به تحول در توسعه صنعت پتروشیمی کشور و رونق اقتصادی منجر شود.

اوجی به برنامه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در غرب کارون اشاره کرد و گفت: ضمن بهره‌برداری از پروژه‌های NGL۳۲۰۰ و NGL۳۱۰۰ و طرح بیدبلند خلیج فارس، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس آقای علی‌عسگری قول داده‌اند که در نیمه امسال جمع‌اوری گازهای شرق کارون محقق شود و با NGL۳۱۰۰ بخش دیگری از نیازهای پتروشیمی ماهشهر تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: امسال ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با هدف جهش تولید به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین ۵۰ پروژه جدید نیز به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال جاری آغاز می‌شود.

وزیر نفت در زمینه تأمین خوراک پتروشیمی‌ها گفت: سال گذشته ۸ درصد معادل روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتری به واحدهای پتروشیمی نسبت به سال قبل از آن داده شد که این مسئله منجر به جهش تولید و رسیدن تولید صنعت پتروشیمی به ۷۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ بود.

وی افزود: قول می‌دهم امسال هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش تولید، تولید بیشتری در صنعت پتروشیمی کشور رقم بخورد.

اوجی به صنایع و نیروگاه‌هایی که راندمان پایینی در مصرف گاز دارند هشدار داد و گفت: به مصارف نامتعارف و غیربهینه در صنایع و نیروگاه‌ها هشدار می‌دهم که اگر امسال به فکر افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان نباشند، با جرایمی مواجه می‌شوند و سهمیه سوخت آنها بازبینی خواهد شد، چرا که نمی‌توانیم یک یا یک‌ونیم ماه در فصول سرد، گاز پتروشیمی‌ها را محدود کنیم اما در همان زمان، صنایع و نیروگاه‌ها به صورت غیربهینه و با راندمان پایین مصرف گاز داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228997 برچسب‌ها نفت

دیگر خبرها

  • تاسیس موسسات هوشمند ترافیک در کشور
  • گرگان گران اداره می‌شود/ ناتوانی در جذب سرمایه گذار برای توسعه
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است
  • مانور پیشگیری از آبگرفتگی احتمالی و کمک به دفع آب‌های سطحی در معابر و خیابان‌های اهواز
  • ناتوانی وشکست استکبارجهانی در برابر اراده ملت ایران بسیار مهم است
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • جهش تولید نفت ایران در سال جاری
  • مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!