Web Analytics Made Easy - Statcounter

در طول تاریخ نقش عشایر در حفاظت و صیانت از مرزهای خاکی و اعتقادی، پاسبانی از منابع ملی و طبیعی، خصوصاً تولید ملی و حمایت از آن حائز اهمیت بوده است.با پیروزی انقلاب اسلامی توجه به عشایر افزایش یافت و امکانات زیادی برای آنها فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، روحیه دلاوری، حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی از جمله شاخص‌های مهم آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محرومیت را با تمام وجود لمس کرده و تمام رشد و نموشان در کمترین بهره‌مندی از امکانات بوده که با این خصوصیت‌ها نه تنها هیچ‌گاه به خاک، وطن و دین خود  پشت نکرده‌اند بلکه از مدافعان و پاسبانان مرزهای خاکی و اعتقادی بوده و هستند.

بنابراین بعد از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی ایران همواره قدرشناس این زحمت‌کشان بی‌منت بوده و فراموش‌شان نکرده است بنابراین در عرصه مدیریت، محرومیت‌زدایی و خدمت به محرومین و مستضعفین که هدف غایی نظام است، عشایر به عنوان کسانی‌که همیشه کمتر از حاصل دسترنج‌شان بهره برده‌اند و نتایج رنج‌ها و زحمات و تولیدشان، بیشتر نصیب دیگران شده؛ در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفتند.

 

 ارتقای سطح معیشت خانوارهای عشایری 

در این رابطه سعید کریمی، مدیرکل امور عشایر لرستان به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: جامعه عشایری استان بالغ بر 14 هزار و  638 خانوار با جمعیتی معادل 83 هزار و 690 نفر است.

وی با بیان اینکه این جمعیت در 14 ایل و 15 طایفه مستقل سازمان یافته‌اند، افزود: همچنین با داشتن 1.5 میلیون واحد دامی سالانه 25 درصد از پروتئین مورد نیاز استان را تامین می‌کنند. 

کریمی ادامه داد: تولیدات سالانه عشایر استان شامل 12 هزار تن گوشت قرمز، 29 هزار تن شیر، 1032 تن پشم، 18 تن عسل، 17 تن روغن حیوانی، 630 تن پرورش ماهیان سردآبی، 15 هزار و 557 تن گندم، 15 هزار و 523 تن جو، 5032 تن حبوبات، 7460 تن صیفی‌جات و همچنین پنج درصد صنایع دستی استان است.

 مدیرکل امور عشایر لرستان مالکیت 85 هزار هکتار از اراضی استان و 1300 هکتار از باغات استان را مربوط به این قشر از جامعه عنوان کرد و گفت: استان از نظر جمعیت عشایری رتبه ششم و به لحاظ خانوار حائز رتبه هفتم کشوری است.

 

وی بیان کرد: اداره کل امور عشایر لرستان برحسب وظایف سازمانی خود با ارائه خدمات متعدد به جامعه عشایری استان در قالب چهار طرح ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان محروم، عملیات اجرایی اسکان عشایر، طرح جایگزینی سوخت فسیلی و مطالعات جامع مناطق عشایری به ایفای نقش پرداخته است.

این مسوول گفت: اداره کل امور عشایر لرستان طی چهار دهه انقلاب اسلامی با توجه به سیاست‌های سازمانی خود دو هدف عمده را پیگیری کرده که شامل ارتقای سطح معیشت خانوارهای عشایری و بالا بردن رفاه و به تبع آن شاخص‌های برخورداری آنان است.

کریمی عنوان کرد: بر همین اساس برای دستیابی به اهداف ترسیمی مورد نظر با برنامه‌ریزی و استفاده از تمام توان مالی و اجرایی خود اقدام به انجام فعالیت در دورترین مناطق جغرافیایی استان که بعضا از صعب‌العبورترین آنها نیز محسوب می‌شوند؛ کرده است.

 

مدیرکل امور عشایر لرستان تصریح کرد: دستیابی به ارتقای سطح معیشت خانوارهای عشایری تنها از طریق تنوع‌بخشی به تولیدات این جامعه میسر می‌شود که بر همین اساس به‌خصوص طی دهه‌های سوم و چهارم با توسعه عملیات تبدیل اراضی دیم به آبی با توجه به توان موجود اقدام به تنوع بخشی در بحث تولیدات باغی و زراعی و ایجاد اشتغال پایدار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از عمده‌ترین فعالیت‌های انجام شده که منجر به کاهش فاصله بین جوامع روستایی و عشایری شده است می‌توان به احداث، تکمیل و مرمت حدود 4560 کیلومتر از محورهای مواصلاتی در حوزه عشایری استان، تامین آب شرب قریب 200 کانون عشایری، آب‌رسانی سیار به 7000 خانوار تحت پوشش به‌منظور ارتقای سطح بهداشت و جلوگیری از شیوع انواع بیماری‌های مسری و واگیردار اشاره کرد.

کریمی اضافه کرد: همچنین احداث 137 باب جایگاه توزیع نفت سفید و گاز در سطح مناطق عشایری و فراهم کردن 137 شغل مرتبط با این جایگاه‌ها به طور مستقیم و 20 مورد غیرمستقیم از دیگر اقدامات هستند.

مدیرکل امور عشایر لرستان ادامه داد: احداث چهار ایستگاه پمپاژ و 40 باب استخر ذخیره آب کشاورزی، 18 هزار و 200 متر کانال کشاورزی که در مجموع منجر به تبدیل 4000 هکتار از اراضی دیم به اراضی آبی و ایجاد اشتغال حدود 1300 نفر به‌طور مستقیم و 500 نفر غیرمستقیم شده نیز از دیگر فعالیت‌های ماست.

وی بیان کرد: بهسازی 800 دهنه چشمه بهداشتی، احداث 800 باب آبشخور دامی، حفر 100 حلقه چاه‌های مال‌داری، حمل سوخت فسیلی به مناطق عشایری در سطح استان، احداث 77 باب آب انبار، خرید و توزیع 4500 کپسول گاز بین جایگاه‌های احداث گاز، خرید دو دستگاه تانکرهای توزیع نفت سفید از جمله اقدامات پیگیری شده است.

 

این مسوول تهیه و تامین علوفه موردنیاز دام‌های عشایر به میزان سالیانه حدود 10 هزار تن را از جمله دیگر خدمان ارائه شده به عشایر استان عنوان کرد و افزود: همچنین بیمه اجتماعی عشایر به میزان حدود 6800 خانوار و بیمه دام سالیانه قریب 10 هزار راس را نیز می‌توان از جمله این فعالیت‌ها دانست.

 

کریمی اظهار کرد: همچنین کشت گیاهان دارویی به مساحت 24 هکتار و ایجاد اشتغال مستقیم برای 12 نفر و به همین تعداد ایجاد شغل غیرمستقیم، اجرای طرح همزمانی فحلی برای بیش از 30 هزار راس از دام‌های عشایر، سه باب کارگاه تولید کنسانتره، پنج مورد انبارهای چند منظوره، احداث یک باب سیلوی 12 هزار تنی ذخیره گندم، ایجاد یا بهبود شغل به میزان 2389 مورد از محل اعطای تسهیلات بانکی به عشایر متقاضی، آموزش خانوارهای عشایری و فرزندان آنان که منجر به ارتقای سطح سواد به میزان 64 درصد بین مردان و 49 درصد در بین زنان شده؛ از دیگر اقدامات پیگیری شده است.

انتهای پیام/

گزارش از سمیرا عزیزی

منبع: فارس

کلیدواژه: عشایر دین انقلاب تولید ملی مدیرکل امور عشایر لرستان ایجاد اشتغال عشایری استان مناطق عشایری فعالیت ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۰۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری

رییس سازمان امور عشایر ایران، میزان خسارت بارندگی‌ و سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری از ابتدای سال ‌جاری تا کنون را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش مهر، شایان نادری، رئیس سازمان امور عشایر ایران از تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر و کارگروه‌های تخصصی در امور عشایر استان‌ها خبر داد و گفت: با تشکیل این ستاد، از طرق مختلف هشدارهای هواشناسی به عشایر اطلاع‌رسانی شد و خوشبختانه تا کنون گزارشی مبنی بر خسارت و تلفات جانی به عشایر، دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: بخشی از خسارت‌ها به چادرها، وسایل زندگی و معیشت، دام و احشام عشایر وارد شده که برآورد میزان این خسارت‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ابراز کرد: بیشترین خسارت وارد شده به زیرساخت‌ها به ویژه ایل‌راه‌ها و راه‌های عشایری به دلیل نداشتن ابنیه فنی است.

وی افزود: در ارزیابی اولیه، بارندگی‌های سیل‌آسا در یک ماه اخیر ۵۶۰۰ کیلومتر از ایل‌راه‌ها و راه‌های عشایری را تخریب و دچار آسیب کرده که نیاز به تخصیص اعتبار برای مرمت، بهسازی و بازگشایی فوری دارند.

نادری بیان کرد: برآورد اولیه میزان خسارت به راه‌های عشایری و زندگی و معیشت آنان ۵۰۰ میلیارد تومان است که در صورت تقویت اعتبارات راه‌های عشایری و احداث ابنیه فنی، این خسارت‌ها به حداقل می‌رسد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: احداث سرپناه‌های ایمن در مناطق عشایری در سال جاری در دستور کار سازمان است که با اجرای این سکوها، چادرهای عشایر در مخاطراتی همچون سیل آسیب و خسارت کمتری می‌بینند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فارس/ تلف شدن 50 راس دام سبک بر اثر رعد و برق سازمان آب وبرق : مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌ های دز و کارون اجتناب کنند

دیگر خبرها

  • عشایر لرستان سالانه ۱۷ تن روغن حیوانی تولید می‌کنند
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری
  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • جشنواره روستایی و عشایری در استان قزوین برگزار می‌شود
  • ببینید | بدرقه صدای فراموش‌نشدنی ورزش
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • تلف شدن ۵۰ راس گوسفند عشایر در اثر رعد و برق
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • آذرخش، ۵۰ رأس دام عشایر فارس را تلف کرد
  • رعدوبرق، جان دام‌های عشایری را در فارس گرفت