Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی خواستار مقابله دولت با اقدامات خصمانه انگلیس شدند. ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی که به امضای 180 تن از نمایندگان مجلس رسیده است، خواستار پیگرد حقوقی علیه دولت انگلستان برای جبران خسارات وارده به اتباع ایرانی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیانیه جمعی از نمایندگان مجلس درباره حضور سفیر انگلیس در اغتشاشاتگزارش| نقش انگلیس در تجزیه ایران و کشتن امیرکبیر و قائم‌مقام فراهانیآیت‌الله جنتی: وزارت خارجه سفیر انگلیس را از کشور اخراج کند/نمایندگان مجلس وظایف‌شان را انجام دهندنماینده مجلس:سفیر انگلیس باید اخراج شود/دم روباه پیر باید چیده شود

متن کامل این طرح به شرح زیر است: 

بسمه‌تعالی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی 

احتراما طرح ذیل که به امضای 180 تن از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه(دلایل توجیهی):

از آنجایی که سیاست‌های خبیث دولت انگلیس در قبال ملت ایران تمامی ندارد و به استناد اصول قانون اساسی و در جهت استیفای حقوق ملت ایران لازم است، دولت جمهوری اسلامی ایران که متعهد به دفاع از حقوق ملت و پاسداری از آن است، هولوکاست واقعی تاریخ در کشتار جمع کثیری از مردم را در زمان جنگ جهانی اول که به دست حکومت استعمارگر بریتانیا انجام شد، پیگیری نماید.

قحطی مصنوعی طراحی توسط انگلیس در سال‌های 1917 تا 1919 میلادی مقارن با 1296 تا 1298 هجری شمسی یکی از بزرگترین قحطی‌های تاریخ بودو بدون تردید بزرگترین فاجعه‌ای است که ایران به آن مبتلا شد. تنها نکته بسیار روشن در این فاجعه، قربانی شدن ایران "بیطرف" در جنگ جهانی بود.هیچ یک از طرف‌های متخاصم خواه به صورت نسبی و خواه مطلق، تلفاتی با این وسعت متحمل نشدند. فاجعه‌ای که منجر به فروپاشی جامعه ایرانی، تثبیت تسلط استعمار بریتانیا بر ایران، تشکیل حکومت‌‌های وابسته به بریتانیا و کودتا علیه دولت‌های منتخب مردمی شد. اسناد این قتل‌عام قریب به 9 میلیون نفری همچنان در ردیف اسناد طبقه‌بندی شده و سری انگلستان قرار داردو این کشور هنوز هم از انتشار آنها ممانعت می‌کند.

لذا با توجه به سابقه استعماری و دخالت دولت انگلستان و نقض حاکمیت ملی ایران و همچنین نقض مواد (4)، (5) و (8) و بند "ب" (11) اعلامیه جهانی حقوق بشر که موجب آسیب‌های جدی انسانی و مادی و معنوی زیادی در طی زمان‌های متوالی گردیده است.

به استناد بند "ج"  اصل دوم و بند (5) اصل سوم قانون اساسی و ماده‌واحده قانون پیگیری حقوقی سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 13332 علیه دولت ملی ایران مصوب 1392/6/10 و ماده‌واحده قانون افشای نقض حقوق بشر توسط آمریکا و انگلیس در جهان امروز مصوبه 1391/2/3 و به استناد بند (4) ماده (2) و بند یک ماده ماده (1) و بند (1) ماده (33) منشور سازمان ملل متحد، حق پیگیری حقوقی و قضایی برای دولت جمهوری اسلامی ایران محفوظ می‌باشد که از حقوق اتباع ایرانی در مارجع داخلی و بین‌المللی دفاع نماید و درصدد اقدام مؤثر برای جبران خسارات وارده اتباع ایرانی توسط دولت انگلستان به عمل آورد و به استناد احترام و اصل حاکمیت کشورهای اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه که توسط دولت انگلستان بارها نقض گردیده است که جهت احقاق حقوق اتباع ایرانی برای جبران خسارات‌های وارده شده نیازی به پیگیری حقوقی دولت ایران را دارد.

عنوان طرح:

پیگرد حقوقی علیه دولت انگلستان برای جبران خسارات وارده به اتباع ایرانی

ماده 1- با توجه به نقض حاکمیت ملی و حقوق بشر و کشتار بالغ بر 9 میلیون نفر ایرانی توسط دولت انگلستان در سال‌های 1296 تا 1298 شکسی مطابق با (1917 تا 1919) میلادی که با ایجاد قحطی آغاز و منجر به جنایت علیه بشریت گردید، دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف است کارگروهی به منظور جمع‌آوری اسناد، مدارک تکمیلی و برآورد خسارات انسانی و مادی و معنوی اتباع ایرانی تشکیل دهد.

تبصره- اعضای کارگروه عبارتند از:

1-وزیر امورخارجه به عنوان رئیس کارگروه

2-دادستان کل کشور 

3-معاونت حقوقی رئیس‌جمهور

4- وزرای اطلاعلات، کشور، امور اقتصادی و دارایی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و دادگستری 

5- رؤسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، قضایی و حقوقی، و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

6- سه نفر از فعالین سمن‌ها با پیشنعاد وزیر کشور به پیشنهاد معاون حقوقی رئیس‌جمهور و تصویب اعضای حقوقی رئیس‌جمهور 

7- دو نفر از حقوقدانان برجسته کشور به پیشنعاد معاون حقوقی رئیس‌جمهور و تصویب اعضای حقوقی

ماده 2- کارگروه موظف است راهکارهای پیگیری برای دریافت خسارات مادی و معنوی تبیین و نسبت به احقاق حقوق ملت ایران اقدام لازم را به عمل آورد.

تبصره-رئیس کارگروه هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد و اقدامات صورت گرفته را به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

انتهای پیام/

R1011202/P/S1,15/CT1 واژه های کاربردی مرتبط نمایندگان مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایندگان مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس نمایندگان مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس دولت جمهوری اسلامی ایران برای جبران خسارات وارده جمعی از نمایندگان مجلس توسط دولت انگلستان مجلس شورای اسلامی حقوقی رئیس جمهور اتباع ایرانی پیگیری حقوقی مادی و معنوی سفیر انگلیس علیه دولت ملت ایران حقوق بشر حقوق ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۰۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به جدول شماره ۲۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «منابع و مصارف حوزه انرژی»، با تصویب این جدول موافقت کردند.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، در جریان بررسی این جدول در صحن مجلس، هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس به ارائه توضیحات درباره جدول شماره ۲۲ لایحه بودجه پرداخت و گفت: این جدول هم در بودجه سال گذشته و هم در بودجه امسال وجود داشت و بر اساس آن دولت مکلف شده است تا تمام جزئیات مربوط به فرآورده‌های نفتی و گازی را اعم از قسمت این فرآورده‌ها در این جدول بیان کند. همچنین دولت مکلف است که ذینفعان آن را مشخص نماید و جدول مصارف کلان این حوزه را نیز در پیوست لحاظ کنند.

وی افزود: تمام درآمدهای نفتی و زنجیره آن و مصارف این حوزه با این جدول مشخص می‌شود. همچنین در جداول الحاقی نیز آنچه در احکام درباره حساب سرمایه‌گذاری و حساب بهینه‌سازی آمده در جدولی درج شده است.

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ طی اظهاراتی تاکید کرد: در این جدول فعل و انفعالاتی که در حوزه نفت رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. در واقع این جدول، جدول شفافیت بوده و نورافکنی به داخل تاریک‌خانه‌ها است، البته منظورمان این نیست که خلافی صورت می‌گیرد اما تمام اعداد فروش نفت در این جدول شفاف می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان بررسی جدول ۱۰- د با عنوان «طرح های ملی از محل توازن»، پس از مخالفت با تصویب این جدول، به پیشنهاد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازگشت اعتبارات بخش د جدول ۱۰ به بخش توازن موافقت کردند.

قالیباف همچنین گفت: به دلیل اینکه منابع این بخش از بخش توازن برداشت شده است و به دلیل اینکه پیشنهاداتی هم وجود دارد، به نظر بنده باید این منابع به بخش توازن بازگردانده شود.

وی اظهار کرد: مواردی که به بخش توازن باز می‌گردد یا ردیف دارند و یا بر اساس طرح‌هایی است که ردیفی ندارند؛ بنابراین اگر ردیف دارند باید به بخش توازن بازگردانده شوند و اگر ردیف ندارند باید بر اساس شاخص توزیع شوند.

اراده دولت و مجلس اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است

از سوی دیگر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به تذکر آصفری نماینده اراک مبنی بر علت اجرایی نشدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: در پایان سال گذشته احکام و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ به دولت ابلاغ شد و دولت مجوزی برای تامین اعتبار از محل یک درصد ارزش افزوده برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان پیدا کرد.

وی اضافه کرد: بر این اساس دولت هیچ مشکل قانونی برای تامین اعتبار و پرداخت ندارد اگر مشکلی در فروردین‌ماه بوده به صورت قطع در اردیبهشت‌ماه رفع شده و باید انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: به بازنشستگان این اطمینان را می‌دهم که اراده دولت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان است که دولت مجوز قانونی دارد و تامین اعتبار هم صورت گرفته است.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901323

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • دولت هیچ مشکل قانونی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان ندارد
  • برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اعتبار شده است
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد