Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی سواری سرپرست گروه موسیقی «میسان» در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به حضور این گروه فعال حوزه موسیقی نواحی ایران در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: پس از حضور گروه «میسان» در دوره پیشین جشنواره موسیقی فجر که به پیشنهاد و دعوت دوست خوبم علی مغازه‌ای از پژوهشگران فعال عرصه موسیقی نواحی صورت گرفت خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان مواجه شدیم که برای ما بسیار غافلگیرکننده و قابل توجه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با توجه با سبک سنتی که ما در دوره قبلی جشنواره در نظر گرفته بودیم تلاش می‌کنیم تا در این دوره از جشنواره با سبک متفاوتی از موسیقی خوزستانی میزبان مخاطبان باشیم.

وی ادامه داد: آنچه در کنسرت پیش روی جشنواره برای مخاطبان اجرا می‌شود مبتنی اجرای موسیقی اقوام استان خوزستان به ویژه اقوام عرب زبان است که این بار با هدف انتفال یک حال خوب به مخاطبان با حال و هوای شادتر و ساز بندی متفاوت تری اجرا می‌شود. البته ما هم در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته و هم در جشنواره موسیقی نواحی کرمان نسبت به اجرای چند قطعه شاد اقدام کردیم که خوشبختانه این آثار با استقبال خوبی مواجه شد. از این رو قطعا تماشاگران کنسرت میسان در اجرای جشنواره اولا شاهد یک کنسرت متفاوت و دوما با حال و هوای شادتری مواجه خواهند شد.

این نوازنده و آهنگساز موسیقی نواحی گفت: جشنواره موسیقی فجر از نگاه ما یکی از معتبرترین و مهم‌ترین رویدادهای هنری کشورمان است که برای شرکت در آن همواره انگیزه داشته و داریم. کما اینکه وقتی سال گذشته علی مغازه‌ای ما را به جشنواره آورد اصلا فکر نمی‌کردیم تا این حد بتوانیم میان مخاطبان معرفی شویم. اتفاقاً همین اصرار مغازه‌ای بود که باعث شد ما این بار نه با دعوت که به خواسته خودمان نسبت به شرکت در جشنواره موسیقی فجر اقدام کنیم و امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش رود که با توجه به سبک نوازندگی و سازبندی که در کنسرت جشنواره در نظر گرفته ایم علاقه مندان موسیقی نواحی شاهد یک کنسرت درجه یک باشند. البته کنسرت ما در این شرایط به دو بخش سنتی و محلی تقسیم می‌شود که در هر بخش نیز نوع سازبندی‌ها نیز متفاوت خواهد بود ضمن اینکه اجرای آیین نمایشی «رقص شمشیر» نیز جزوی از برنامه ما خواهد بود که می‌دانم مورد توجه تماشاگران قرار می‌گیرد.

گروه موسیقی میسان که از سال ۸۲ کار موسیقیایی خود را به شکل رسمی آغاز کرده است، در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر بخشی از موسیقی استان خوزستان را اجرا کرد. البته این گروه  از سال ۱۳۸۰ نیز فعالیت خود را در زمینه موسیقی روستایی (ریف)، موسیقی شهری و سبک علوانیه، حرکات آئینی، نمایش آداب و رسوم و بازی‌های بومی محلی، پخت غذاهای محلی و صنایع‌دستی مردم عرب خوزستان آغاز کرده و حتی جزو کانون دوستداران میراث فرهنگی است.

مجموعه میسان خوزستان تاکنون مقام‌های متعددی ازجمله مقام اول جشنواره اقوام یاسوج، مقام اول جشنواره اقوام گرگان، مقام اول جشنواره نوروزی برج میلاد، مقام دوم جشنواره خنیاگران انقلاب اسلامی خرم‌آباد، مقام اول جشنواره اقوام قشم، مقام اول جشنواره اقوام عسلویه، گروه برگزیده جشنواره موسیقی نواحی کرمان را کسب کرده است.

کنسرت گروه «میسان» اهواز ساعت  ۱۸:۳۰ روز جمعه ۲۵ بهمن ماه در چارچوب سومین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود. این در حالی است که ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

کد خبر 4851037 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی نواحی جشنواره موسیقی فجر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تالار سوره حوزه هنری مهدی سواری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر تئاتر ایران سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر موسیقی ایرانی جشنواره موسیقی فجر کنسرت موسیقی فیلم سینمایی فیلم روز صفر موسیقی پاپ شبکه یک سیما شبکه پنج سیما کارگردان تئاتر نقاشی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر جشنواره موسیقی موسیقی نواحی گروه موسیقی تالار سوره مغازه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۱۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران

مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمه‌ای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخش‌هایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می‌دانیم که آن‌ها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا می‌کنند، رقص‌هایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقص‌ها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.

مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران می‌دانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه‌صنم و... که آن‌قدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیت‌های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش‌ها هستند، سبک‌های مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.

او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده می‌کنید ریشه اکثر موسیقی‌های آن دوره، بر اساس موسیقی‌های فولک یا محلی آن بوده که نمونه‌های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی‌گردد.

وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقی‌های فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آن‌ها با تنظیم‌های جدید، می‌تواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودی‌ها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا این‌ها در بن مایه ایرانی‌ها بوده و با این قطعات ارتباط می‌گیرند.

رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می‌کردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا می‌کرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • کنسرت‌های اردیبهشتی کدامند؟
  • ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید
  • مقام اول استان سمنان در اخذ ویزای تمتع/ اجرای طرح «خشت بهشت»
  • کانون موسیقی نواحی تشکیل می‌شود/ معرفی مدیر هماهنگی
  • امسال رویکرد متفاوتی به اندیشه ورزان جوانی جمعیت داریم
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!