Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان "چهارشنبه‌های فیلم" کانون نما سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان با اکران فیلم"جوکر" و حضور کارشناسان و دانشجویان به بررسی این فیلم از لحاظ محتوایی و ساختاری پرداخت.

خلاصه فیلم:

در نسخه جدید و تاریکی که تاد فیلیپس از داستان اصلی جوکر ساخته است، واکین فینیکس با جسارت خنده های ضدقهرمان بتمن را از نو ابداع می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رابرت دنیرو نیز در اینجا می درخشد. در شهر گاتهام تاد فیلیپ، جوکر، دلقک جرم و جنایت زنده بوده و از نظر روانی دچار مشکل است. اگرچه زمانی که واکین فینیکس آن لبخند معروف دیوانه وار را با خون خود روی صورتش می کشد بهترین است، اما چیز قابل توجهی که درباره ورود به قوانین دی سی و بازی پراحساس بازیگر نقش اصلی وجود دارد، آن حس ترحمی است که او به این شخصیت اضافه کرده است- مانند هزاران فرد دیگری که در جامعه زندگی می کنند و اختلاف طبقاتی، غنی را از فقیر جدا کرده و منجر به آتش افروزی می شود.

فیلم به خوبی با دنیای ابرقهرمانی گره خورده است و از طرفی راه های مرتبط با داستان اصلی بتمن را قطع کرده است. از این رو جوکر می تواند برای مخاطبینی که چندان به داستان های مصور و دنباله دار هالیوودی اهمیتی نمی دهند نیز مناسب باشد. فیلمنامه هوشمندانه فیلیپس و اسکات سیلور داستان را به شهری شدیدا طبقاتی و امریکای معاصر که از نظر اخلاقی سقوط کرده مرتبط کرده است، اگرچه این کشور چندان از مشکلات اقتصادی و بحران های پیش رو فاصله ای ندارد.

نظر تحلیلگران:

یک کارشناس فرهنگی و اجتماعی  گفت: جوکر فیلم زمانه است و پیدایش این شخصیت حاصل وجود دوقطبیهای حاد اجتماعی – اقتصادی در جهان فیلم است.

محمد دلپسند در چهارشنبه های فیلم کانون نمای جهاد دانشگاهی در خصوص مشخصات شخصیت جوکرعنوان کرد: در این فیلم و فیلم بتمن(شوالیه تاریکی) اثر کریستوفر نولان  و نیز سه گانه بتمن اثر تیم برتون شخصیت های مشابهی با نام جوکر دیده می شود البته با این تفاوت که در آن ها جوکر شخصیت کاملا منفی دار. اما این جا با یک شخصیت سه بعدی و خاکسنری مواجهیم که در روند داستان به تدریح ماهیت او بروز می یابد.

 یک کارشناس فرهنگی و اجتماعی افزود: کم‍پانی مارول سالهاست مه در زمینه تولید کتاب های مصور فعالیت می کند و در سال‌های اخیر  فیلم های ابر قهرمانی زیادی ساخته است که درآن ها می بینیم که خالق اثر  شخصیت هایی پدید آورده است که در جهانی دوقطبی با یک وجه شر و دیگری خیر و ابرقهرمانی داستان را پیش می برند.

دلپسند ادامه داد: جوکراورجینال در فضای اصیل داستان های مصور بتمن شخصیتی منفی و شرمطلق است که در جدال با بتمن در شهر خیالی گاتهام سویه منغی و سیاه این درام را شکل می دهد اما در جوکر تاد فیلیپس ما با خلقت و چرایی تشکیل شخصیت جوکر روبه روییم.

وی تصریح کرد: این فیلم از جوکر جزو اولین فیلمهایی است که در سینما برای جوکر وجوه انسانی و مثبت تعریف کرده است تاجایی که صرف نظر ازجهان فانتزی داستان،  ما شخصیتی را می یابیم که به شدت سرخورده و درهم شکسته است تا جایی که در میانه ماجرا متوجه می شود که با مادری متوهم و روانپریش روزگار می گدرانده که حقیقت زندگی مصیبت بار خود و فرزندش را وارونه جلوه  داده است.

یک کارشناس فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: گاتهام نیز استعاره جامعه ای از جوامع آشفته دوران است که تضادهای مختلف آن را به مرز انفجار رسانده است. این منتقد افزود:  داستان جوکر که بر اثر پدیده های اجتماعی و اتفاقاتی پیش می رود؛ جوکر را از یک شخصیت قابل ترحم به موجود خشن، بی رحم و غیر قابل کنترل تبدیل می کند.

دلپسند افزود: تصاویرو پلان های فیلم چنان جاندار و به روز است که بسیار شبیه به اتفاقاتی است که چندی پیش در حوالی همه ما رخ داده است. تصاویری همچون آشوب های اجتماعی و شهری آبان ماه که رقص و پایکوبی در کنار آن‌ها شکل می گرفت.

وی بیان کرد: این فیلم دوقطبی فقیر و غنی را به خوبی به نمایش گذاشته است .بخشی از جامعه که دارا وغنی است و بخش دیگر ندارو فقیر این شکاف فقیر وغنی حتی به دست شهردار ظاهراً نیک خصالی که امید طبقه متوسط جامعه است نیز قابل کنترل و ترمیم نیست و این نامزد شهرداری هم دیگر نمی تواند برای جامعه کاری کند و شهر به دست کسانی می افتد که به آشوب و تخریب روی آورده اند؛ در این شرایط است که شخصیت جوکر پیدا می‌شود.

یک کارشناس فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: براساس برخی خوانش ها، به نظر می‌رسد این فیلم در آمریکا به نوعی به جدال سیاستمداران دمکرات و جمهوری خواه اشاره دارد که در نهایت به برآمدن موجودی جوکرمانند مثل ترامپ می شود. البته این تنها یک خوانش است و دلیل بر صحیح بودن قطعی آن نیست.

دلپسند اظهار کرد: مسلم است که بی عدالتی های اقتصادی و تبعیض در توزیع ثروت قطعی است که در نهایت به پیدایش جوکر ها منجر شود. وی در پایان گفت: در حقیقت پیش از اینکه مردم عادی پیام این فیلم را دریافت کنند باید مدیران و مسئولان یک جامعه آن را درک کنند.

در ادامه یک استاد علوم ارتباطات دانشگاه عنوان کرد: این که گفته می‌شود فیلم، فیلم دوران است به دلیل بازتاب رابطه دوطبقه اجتماعی فقیر و غنی است که  در سرتاسر فیلم نشان داده شده  است.

رضا هاشمی زاده بیان کرد: تبعیض و نابرابری که در این فیلم مورد تاکید قرار گرفته باعث  گذر از نارضایتی  به عصبانیت اجتماعی و واکنش فردی و جمعی افراد عاصی می شود .

وی افزود: فردی که ناراضی است امید و دلگرمی دارد که مشکلش به نوعی در آینده حل خواهد شد، اما فردی که عصبانی است نفرت فورانی دارد و این موضوعی است که در فیلم به طور مشهود می‌بینیم.

هاشمی زاده اظهار کرد: نفرت اجتماعی و عصبانیت با یکدیگر ادغام شده و تخریب، آتش زدن و هرج و مرج را به وجود می آورد و در این شرایط جوکر سمبل و نماد ضد سرمایه داری است. درفیلم جوکر جنبش فرودستان تحت رهبری جوکر راه افتاده است.

این استاد علوم ارتباطات دانشگاه ادامه داد: در این فیلم، رسانه به علت اینکه تک گو و تک صدا است و جوکر را برای تخریب دعوت کرده است با واکنش متقابل و  ناگهانی جوکر روبه رو می شود.

هاشمی زاده بیان کرد: جوکر در فیلم علیه سه جریان شورش می کند؛ اول مادرش که نماد سنت‌های گذشته وقدیمی است که به او دروغ گفته‌ و استعاره از جامعه ای است که بسیاری از مسائل را به دروغ به او یاد داده است و باعث شده است که او مسیر را اشتباه برود، دوم رسانه است که در آن موری فرانکلین همه چیز را به تمسخر گرفته است و قصد تخریب جوکر را دارد و باعث می شود که او علیه رسانه شورش کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سوم شورش او در برابر قدرت است، هرچند که شهردار آینده فردی است که به مادر خوانده جوکر کمک کرده اما بازهم خوی اشرافی گری دارد و جوکر علیه این قدرت و ثروت شورش می کند.

همچنین یک منتقد و کارگردان سینما بیان کرد: فیلم بسیار خوبی است و از آثار خوب فیلیس به شمار می رود.

مهرداد امیرزاده گفت: فیلیس به خوبی می داند که چگونه باید حرف هایش را با استفاده از استعاره و نماد با صحنه های فیلم هماهنگ کند و پیچیدگی هایی به آن دهد اما این که به محض تماشای فیلم منظور آن را درک می‌کنیم به دلیل وجود جنبه جامعه شناسانه و روانشناختی آن است.

وی افزود: در خصوص فیلم زمانه بودن جوکر باید بگویم که ما به لطف فضای مجازی به زود شناختن، زود درک کردن و واکاوی بلافاصله فیلم ها و ارتباط آن با پدیده های پیرامونمان عادت کرده ایم. جوکر برای جوانان این زمانه فیلمی آشکار و واضح است.

امیرزاده همچنین درخصوص تکنیک های فیلم برداری موجود در این فیلم بیان کرد: هر حرکت، اقدام و تصمیم در سینما دلیل و منطقی دارد؛ دوربین در صحنه هایی از فیلم ناظر کل یا دانای کل است و در حقیقت این دانای کل روزگار جوکر را از بالای جامعه می بیند. این اتفاق در تصویر برداری با تغییر زاویه دوربین رخ می دهد.

وی اظهار کرد: فیلیس ظرافت های را در کارخود رعایت کرده است اما صحنه ها بسیار آشکار و روان سخن می گویند. تماشاگران امروزی همین را می خواهند و پیچیدگی در فیلم مخاطب را جذب نمی‌کند.

امیرزاده در پایان گفت: این برنامه از جهاد دانشگاهی  که جمعی متشکل از دانشجویان و اساتید به تماشای فیلم های خوب و قوی سینمایی می نشینند و در پایان به نقد و گفت وگو در باره آن می پردازند قابل تقدیر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جهاد دانشگاهی شخصیت جوکر هاشمی زاده فیلم ها صحنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از توان جهاد دانشگاهی زنجان برای خدمت به جوانان ضروری است

ایسنا/زنجان مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: استفاده از توان جهاد دانشگاهی استان برای خدمت به قشر جوان، ضروری است و ما آماده همکاری هستیم.

جواد بازرگان امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان، اظهار کرد: در دوره‌های مختلف برنامه‌های مشترکی تدارک و اجرایی شده است که نتایج مطلوبی را شاهد بودیم. امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد. برای تسهیل امور جوانان باید از هر فرصت و امکانی بهره برد و ما جهاد دانشگاهی استان را ظرفیتی در این راستا می‌دانیم که جوانان را در مسیرهای تعریف‌شده می‌تواند پرورش دهد و برای آنها مسیر تعریف کند.

او با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی و آشنا کردن جوانان علاقه‌مند به کسب و کار از جمله توانمندی‌های جهاد دانشگاهی استان است که امیدواریم با بستن تفاهم‌نامه به این امر دست یابیم، بیان کرد: ورزش از جمله حوزه‌هایی است که می‌توان به آن ورود کرد. قطعاً استفاده از ظرفیت‌های متقابل می‌تواند ما را به اهداف در نظر گرفته‌شده برساند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان افزود: اداره‌ کل ورزش و جوانان در هر برهه‌ای آماده همکاری با جهاد دانشگاهی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان نیز در این دیدار با اشاره به نتایج مطلوب همکاری بین‌ بخشی جهاد با اداره‌ کل ورزش و جوانان، گفت: این اداره‌ کل در ادوار مختلف کمک حال جهاد دانشگاهی بوده و تجارب خوبی از این همکاری ثبت شده است که امیدواریم ادامه‌دار باشد.

وی بیان کرد: یکی از نتایج همکاری، فعالیت مرکز رشد صنایع خلاق فرهنگی در جهاد دانشگاهی است که اکنون حدود ۳۰ تیم در آن مستقرند و جوانان در حال فعالیت هستند. البته تعدادی از تیم‌ها رشد کرده و مستقل شده‌اند.

طاهر یوسفی‌ امیری اظهار کرد: یکی از تاکیدها در جهاد دانشگاهی این است که به‌ جای حمایت مستقیم فرهنگ اشتغال و ارتقای اعتماد به‌نفس در جوانان را جزو اهداف خود بگنجاند تا جوانان بتوانند به‌عنوان کارآفرین، مسیر شغلی درستی را طی کنند.

او با اشاره به اینکه توجه به زنجیره ارزش بسیار اهمیت دارد، گفت: باید به موضوع جوانان به‌صورت سیستماتیک توجه شود و همه بخش‌ها مد نظر قرار گیرد تا به نتیجه موردنظر دست یابیم.

در این دیدار، تفاهم‌نامه‌ ارائه خدمات هدایت شغلی و استعدادیابی و مشاوره شغلی حمایت از اجرای طرح‌ها و برنامه‌های الگویی و انگیزشی شغلی و کارآفرینی و اشتغال گروه‌های هدف (جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال) بسته شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جهاد دانشگاهی در کنار معلمان برای تربیت نسل‌های متخصص
  • شرکت بیش از ۱۵ هزار داوطلب سیستان و بلوچستان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • رئیس جهاد دانشگاهی کشور وارد گلستان شد
  • طرح «پایش و ارتقای سلامت» اعضای جهاد دانشگاهی سلامت محور است
  • شرکت ۱۲۳۵۶ نفر کردستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • استفاده از توان جهاد دانشگاهی زنجان برای خدمت به جوانان ضروری است
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود