Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرگس‌زار بهبهان زادگاه نرگس ایران محسوب می‌شود و به گواه مورخان نخستین بار این گل در حوالی بهبهان نمایان و شهرستان را معطر کرده است. ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهبهان، نرگس‌زار بهبهان زادگاه نرگس ایران محسوب می‌شود و به گواه مورخان نخستین بار این گل در حوالی بهبهان نمایان و شهرستان را معطر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر بهبهان از روزهای آغازین دی‌ماه تا اواخر بهمن چنان بوی نرگس به خود می‌گیرد و شهروندان را مست بوی خود می‌کند که علی‌رغم این که در میدان وسط شهر قدم برمیداری انگار درست وسط نرگس‌زار قدم برمیداری.

میادین مراحل، جوانمردی و بانک ملی که قلب شهر محسوب می‌شوند رنگ و عطر عجیبی به خود گرفته و چراغ قرمزها شاهد جوانانی است که با سطله‌ایی مملو از گل در انتظار صدای " آقای گل فروش" هست تا در چشم به هم زدنی دسته گل به مشتریان پشت چراغ برساند.

حال شهر در این بازه عجیب است و مثل همیشه نیست، در اصل زندگی روتین نیست و همه این گل را منتسب به خود می‌دانند به همین دلیل هر که در پیاده‌رو عبور می‌کند با لبخند گلی در دست دارد.

به راستی این گلها از کجا می‌آیند و بازار را غرق خود می‌کنند؛ درب اتاقم به صدا در آمد و پذیرای نرگس کاری هستم که 16 سال است بوی عطر نرگس می‌دهد و دعوتم می‌کند برای تهیه گزارش سری به نرگس‌زارش بزنم.

101 میلیون شاخه گل نرگس از مزارع استان خوزستان برداشت شداهدای 8 هزار شاخه گل‌ نرگس بهبهانی‌ها به بارگاه رضوی + فیلمبرداشت سالانه 300 میلیون شاخه نرگس در فارس/ رکورددار تولید گل نرگس در ایران واحد فرآوری ندارد

ساعت حوالی 12 است که با هماهنگی قبلی و پیش از آن که خورشید جایش را به ماه بدهد 10 کیلومتری از شهر فاصله میگیرم. باید چشمها را بست و فقط بوئید!

عطر شورانگیز نرگس از خود بی خودم می‌کند و فورا دست به تلفن می‌شوم تا تماسی با دوستم در استان همجوار بگیرم و او را سهیم کنم که جوانی با لبخند وارد باغ شده و سلام می‌کند. صاحب نرگس‌زار خصوصی است که دیرتر از ما رسیده است.

محمد مفیدی جوانی است که جا پای پدر گذاشته و امروز 16 سال است همدم گل نرگس شده است. کمی که هم صحبت می‌شوم سفره دلش را برایم می‌گشاید که لبخند نرگس را به تلخند مبدل می‌کند. انگار بوی نامطبوع از ناکارآمدی مدیران شهری و استانی برای معرفی این گل بی خار است که روزی در جشنواره گل هلند روی سکوی اول ایستاد.

محمد مفیدی با اشاره به اینکه 16 سال است که مشغول کشت گل نرگس اظهار داشت: قریب به 40 سال پیش باغات بهبهان شروع به کاشت این گل کرده‌اند که گونه وحشی به باغی مبدل شده است.

نرگس‌کار جوان جلوی دوربین تسنیم افزود: نخستین نرگس‌کار حاج آقا خادمی و پس از آن پدر بنده مشغول به‌کار و تاکنون 6 رقم گل اعم از شهلا، پر پر، پنجه گربه‌ای، مسکین و نر ثبت شده که مسکین بهترین نوع آن از لحاظ عطر و خوشبویی است اما به دلیل ماندگاری کم، روز به روز کاشت آن کمتر می‌شود.

مفیدی بیان کرد: می‌توان به طور تقریبی 300 هکتار گل نرگس را زیر کاشت دید که بخش اعظم آن توسط بخش خصوصی احیا شده و موقعیت مناسبی برای اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه گل نرگس از شهریور ماه آب دهی شده و دی ماه به ثمر نشسته و تا پایان بهمن ماه خود نمایی می‌کند و در برابر سرمای تا 5 درجه مقاوم است گفت: 400 نفر مستقیم و 800 نفر غیر مستقیم سالانه از این راه کسب درآمد می‌کنند اما در حوزه گردشگری نیازمند حمایت مسولان و فراهم کردن پیش ساخت و زیرساخت ها هستیم.

مفیدی با حالت ناراحتی از وضع موجود برای نرگس‌کاران بخش خصوصی عنوان کرد: ما انتظار اعطای تسهیلات از مدیران داریم چون الان یکی از مشکلات این بخش، نابودی توسط بخش دولتی است.

وی ادامه داد: گلزار بخش دولتی تهدیدی برای بخش خصوصی شده در صورتی که هدف ساخت گلزار دولتی جذب گردشگر بود اما متاسفانه در حال حاضر برای فروش گل استفاده می شود.

محمد مفیدی تصریح کرد: حجم بالای گل در بخش دولتی با توجه به قدمت موجب تضعیف بخش خصوصی شده چون این گلزارها به تازگی احیا شده‌اند.

گزارش از مهدی مستوی

انتهای پیام/332/ ت

R41468/P/S6,57/CT16

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بخش دولتی بخش خصوصی نرگس زار نرگس کار گل نرگس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۲۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل متفاوت و بی نظیر از کارگران در شهرستان زرند

شهردار و اعضا شورای شهر زرند صبح امروز دوشنبه به مناسبت گرامیداشت روز کارگر، در اقدامی ارزشمند، با پوشیدن لباس نارنجی پاکبانی، و همکاری با پاکبانان و کارگران خدوم شهرداری در نقاط مختلف شهر، از کارگران زحمت کش شهرداری بواسطه تلاش و زحمات شان تقدیر و تشکر کردند.

ضیالدینی شهردار زرند در جمع کارگران و پاکبانان با گرامیداشت روز کارگر، گفت خدمت به مردم نشاط آور و شیرین است.
 
منتخب شورای شهر گفت: توجه به جایگاه ارزشمند کارگران در جامعه اسلامی از مهمترین مسائلی است که در نگاه ائمه معصومین (ع) به وضوح تشریح و تبیین شده است و در واقع گرامیداشت روز جهانی کارگر تعظیم به کار و تلاش بندگانی است که در راستای پیشرفت امور جامعه گام بر میدارند.

 وی اظهار داشت: روزانه در حوزه خدمات شهری هزاران متر مربع معابر شهری جاروب و همچنین لایروبی بخش قابل توجهی از جوب‌ها در سطح شهر انجام میشود.

شهردار زرند گفت: خداوند را شاکرم که بخشی از زندگیم را با افتخار در کنار شما زحمت کشان هستم  و از خداوند میخواهم یاریم کند تا روزی شرمنده شما عزیزان  نباشم .

سردار حاج عباس ایرانمنش رئیس شورای شهر و دیگر اعضا هم با اهدا شاخه گل به کارگران از تلاش بی وقفه آنها قدردانی کردند و هفته کار وکارگر را تبریک گفت .

ایرانمنش گفت: کارگران عزیز چه در دوران ۸ سال دفاع مقدس و پس از آن همواره پای کار نظام بوده‌اند و امروز نیز در سنگر تولید و پیشرفت خدمت‌رسانی می‌کنند.

یکی از کارگران از حضور شهردار و اعضا شورای شهر با لباس پاکبانی و اهدا شاخه گل و تبریک روز کارگر تعجب کرد و گفت باورم نمی‌شود این اقدام جالب شهردار تا آخر عمرم در ذهنم ماندگار خواهد بود که شهردار و اعضا شورای شهر خود را اینگونه در سطح ما قرار داده اند این اقدام جالب در واقع قوت قلبی برای دلگرمی ما در خدمت بیشتر و بهتر به هروندان را در پی دارد.

یکی دیگر از پاکبانان هم گفت: تاکنون چنین تجلیلی در شهر زرند نبوده، اما این اقدام و حضور در سطح شهر نشان از توجه مسئولان به سختی کار ما کارگران هست و خدا را شاکریم که در حال حاضر حقوق و مزایای ما به موقع پرداخت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • دستگیری متهمان ۲۰ فقره سرقت از اماکن دولتی و خصوصی در طرقبه شاندیز
  • استقبال بی نظیر از میزبانی المپیک 2036!
  • برگزاری نشست تعاملی مدیران شرکت ملی انتقال گاز ایران و مخابرات منطقه خوزستان
  • تجلیل متفاوت و بی نظیر از کارگران در شهرستان زرند
  • هشدار به مدیران بابت حجاب اعضای خانواده‌شان!
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • لزوم همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری اردبیل
  • نقاط حادثه خیز در خوزستان ۵۰ درصد کاهش یافت